Tarjoilijat! Mikä on oikea syy siihen, että katoatte aina siinä vaiheessa kun lasku pitäisi saada?
Pakkohan tässä on olla joku looginen selitys, kun toistuu lähes joka paikassa aina.
Kommentit (277)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmaan se että asiakas, joka ei osta enää mitään, joutaa odottamaan. Juuri tulleille voi sen sijaan yrittää vielä myydä jotain.
Meinaat, että se myynti tapahtuu telepaattisesti sieltä tiskin takaa, missä seistään muiden tarjoilijoiden kanssa. Tai tyhjässä ravintolassa, jossa mitään juuri tulleita asiakkaita ei ole. Kun näissä tilanteissa sitä laskua joutuu odottelemaan ihan yhtä lailla.
Ja ei, missään nimessä asiakkaan ei pitäisi joutua odottamaan sitä, että armollisesti saa luvan antaa kauppiaalle rahaa!
Jaa, täytyy sanoa että mulle ei koskaan ole käynyt näin tyhjässä ravintolassa. Mutta näköjään asiat onkin sitten vielä huonommin kuin kuvittelin.
Onneksi en käy Suomessa Ravintoloissa, hinta/laatusuhde on huono
Joku syyhän siihen nyt vaan täytyy olla, miksi näin toimivat, vaikka todellakin takuulla saavat joka päivä asiasta palautetta ja harvoin kehuvaa.
No just näin! Kyllä meillä töissä asioita muutetaan, jos asiakas valittaa, eikä tulisi mieleenkään, että olisi joku tämmöinen asia, joka toistuu ja toistuu ja toistuu...ja kukaan ei tee asialle mitään. Syyt esiin!
Vierailija kirjoitti:
Jos on kiire poistua, voi yleensä aina mennä maksamaan laskun tiskille. Jos tämän laskun maksun haluaa pöytään, voi sitä joutua hetken odottamaan. Tämä siitä syystä, että tilaavat asiakkaat menevät useimmiten edelle. Ihan normaalista bisneslogiikasta on kyse. Varsinkin Suomessa kun tippaaminen ja käteisellä maksavat asiakkaat ovat vähemmistössä. Miksi kukaan tarjoilija tulisi ensisijaisesti korttimaksajan valmiiksi ruokailleeseen pöytään ottamaan laskua, josta ei saa mitään hyötyä itselleen, kun sen sijaan voi tarjoilla ja lisämyydä uusille asiakkaille jotain.
Mitä hyötyä siitä lisämyynnistä on, kun maksun hetkellä tarjoilija ei mene rahastamaan?
Miksi kukaan tarjoilija tulisi ensisijaisesti korttimaksajan valmiiksi ruokailleeseen pöytään ottamaan laskua, josta ei saa mitään hyötyä itselleen, kun sen sijaan voi tarjoilla ja lisämyydä uusille asiakkaille jotain.
Entäs sitten tämä tilanne, kun yrittää sen normisetin, eli ruoka+jälkkäri jälkeen saada teitä kiinnittämään huomiota itseensä, koska tahtoisi ottaa vielä yhden viinilasillisen? Mikä siihen on syynä, että koohellatte vain ohi hyvin tarkoin katsekontaktia välttäen?
Tekö siis päätätte, koska asiakas on hyödyttänyt teitä tarpeeksi, eikä enää kannata myydä.
Vierailija kirjoitti:
No varmaan se että asiakas, joka ei osta enää mitään, joutaa odottamaan. Juuri tulleille voi sen sijaan yrittää vielä myydä jotain.
No se tarjoilija tekee luultavasti sitten saman tempun näillekin ja ruuat jää pahimmassa tapauksessa maksamatta.
Ymmärrän täysin, että täydessä ravintolassa joutuu vähän kaikkea odottamaan, myös sitä ruokaa. Mutta kun tämä on todellakin tilanne myös silloin, kun oman pöydän lisäksi ravintolassa on vain pari muuta tyyppiä. Viimeksi kun näin kävi, oltiin kaverin kanssa kahdestaan ja kahdessa muussa pöydässä oli porukkaa. Yhteensä meitä oli ravintolassa siis 2+2+3, eli kokonaista kolme pöytää siis ruokittavana ja laskutettavana.
Ja täysin sama tilanne: ruuan jälkeen viinilasillista ei saanut tilattua, siitä suivaantuneena siis laskua pyytämään, kun joku kiinni saatiin ja odottelemaan. Yhteensä laskun maksamisen operaatioon meni 25 min. Katsoimme kellosta.
Ja ei, piruuttamme emme menneet tiskille maksamaan. Meillä ei ollut kiire tällä kertaa. Emme menneet, koska ravintolahinnat eivät olleet itsepalveluravintolan tasolla.
Jos maksan ruoka-annoksesta 39,80 e katson, että siihen kuuluu palvelu, eikä minun tarvitse ravata tiskeillä hoitamassa tarjoilijan töitä.
Ovatko todella tarjoilijat itse sitä mieltä, että ok paremmassakin ravintolassa, että asiakkaat ravaavat tiskillä toimittamassa asioita, jotka heidän pitäisi tuoda pöytään?
Jos on kiire poistua, voi yleensä aina mennä maksamaan laskun tiskille.
Niinhän sitä voi. Ja silloin se tiskillä oleva naksauttaa niskaa ja tiuskaisee: tuodaan kyllä pöytään! Ja jos sanoo, että on nyt oikeasti kiire, joten voinko maksaa, niin mennään sinne kassalle hyyyviin hitaasti ja aletaan kuulustelemaan, mikä pöytä (öö en tiedä teidän pöytänumeroita, tuo tuossa nurkassa), otitteko tätä tätä tätä...kaikki tämä kuin uuno turhapuron rautakaupassa. Jotta saadaan selväksi, että ei tämä mikään pikakaista ole.
Samoin olen joskus vessassa käydessä tilannut tiskiltä sen viinin, jota olen yrittänyt jo puoli tuntia saada pöytään ja sama tiuskaisu: tarjoilija tulee kyllä ottamaan tilauksen!
Tulisikin. Periaatteessa olemme kyllä samaa mieltä: jos ravintola ei ole itsepalvelupaikka, asiakkailla ei pitäisi olla mitään asiaa tiskille.
Eiköhän aloiteta kansaliike: ei makseta ja poistutaan ripeästi, jos tarjoilijaa ei kuulu!
Vierailija kirjoitti:
Tein tarjoilijana töitä v. 2007-2018. Osa-aikatyötä oman työn ohessa. Voin kertoa omasta kokemuksesta, että Suomessa yleensä on liian vähän tarjoilijoita. Työhön sisältyy monenlaista ja suoraan sanottuna esimerkiksi taukojen pitäminen työpäivän aikana on usein sitä, että käy pissalla ja juo mukillisen kahvia. Perjantait ja lauantait ovat niitä päiviä, kun saa juosta hiki päässä. Missään nimessä tarjoilija ei piiloudu asiakkaalta. Jos tarjoilijaa ei näy, hän saattaa hyvinkin olla keittiössä. Tai hakemassa lisää juomia viilenemään. Monihan vertaa Suomen järjestelmää vaikkapa Välimeren maihin. Ei voi verrata, koska Suonessa keskikokoisessa ravintolassa on 2-3 tarjoilijaa ja Kreikassa, Italiassa, Espanjassa saattaa olla puolet enemmän. Siellä on niin paljon pienemmät palkat, että ravintola pystyy palkkaamaan. Suomessa työn verotus vie rahaa, eikä meillä ole tapana, että neljäsosa palkasta koostuu tipistä. Moni ei Suonessa jätä tippiä
Ot mutta lopettakaa tuo pissa-sanan käyttö. Käyttäkää vaikka ilmaisua käydä toiletissa, veskissä tms. Pikkulasten kanssa opetusvaiheessa toki noi pissapuheet. En halua tietää mitä köntsää, ruikulia, piss.. tms joku on menossa tekemään. Etenkin kun puhutaan ruuasta .
Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt täysin samaa! Usein se tarjoilija kävelee pöydän ohi jatkuvasti, mutta ei noteeraa mitenkään, jos yrittää ottaa katsekontaktia. Ja huitominen ja sormien napsuttelu kun on tarjoilijoiden mielestä alentavaa, niin eipä siinä sitten saa mitenkään kontaktia.
Exä kampitti tarjoilijan. Hän kaatui viinikarahveineen jonkun seurueen pöytään ja tuli hirveä siivo. Ilmeisesti tarjoilijaan ei sattunut kovin sillä hän heitti omistajan avustamana meidät ulos. Eivät tajunnut että saatiin ilmaiset ruuvat ja sidukat. Noin 240 euron lasti. En silti suosittele eikä eksäkään tuota tahallaan tehnyt. Ei vaan millään muulla tavalla saanut huomiointia. Sormen napautus on moukkamaista ja vihellys vylgääriä.
Pitää vislata, huuta että tarjoilijaa!
Olen itse myös ihmetellyt tätä. Luulen, että tarjoilijat haluavat päästä vuoron aikana mahdollisimman helpolla ja pitää ravintolan kierron mahdollisimman hitaana. Eli siis mahdollisimman vähän asiakkaita per oma vuoro.
Jo asiakkaalle vie laskun, on laskun tekemisestä vaivaa. Pöydän joutuu tyhjentämään, pyyhkimään, kattamaan uudelleen, ottamaan uusilta asiakkailta tilauksen jne. Eli sitä kerran pöytään istunutta seuruetta kannattaa istuttaa niin pitkään kuin mahdollista, että pääsee helpommalla.
Tähän on varmasti syynä liian vähäinen henkilökunta, jolloin tarjoilijoiden pitää juosta jatkuvasti monessa paikassa.
Muuta järjellistä syytä en tähän keksi.
Kerron nyt oman kokemukseni, ja sen, miten yleensä itse toimin töissä. Meitä on välillä ihan ohjeistettu toimimaan niin, että kaikki muut asiakkaat menevät maksuvaiheessa olevien asiakkaiden edelle. Eli siis käytännössä maksuvaiheessa olevat ovat prioriteettilistalla pohjimmaisena. Myönnän, että se on aika kurjaa, etenkin jos heillä on kova kiire poistua ravintolasta. Tästäkin ohjeistuksesta huolimatta pyrin aina laskuttamaan asiakkaat mahdollisimman ripeästi, jotta he pääsevät poistumaan ravintolasta hyvillä mielin :) Aina se ei valitettavasti kuitenkaan onnistu, kun joskus on sellaisiakin hetkiä, että pöydät täyttyvät nopeasti ja samaan aikaan palveltavana on sekä laskutettavia asiakkaita että uusia, nälkäisiä asiakkaita, jotka olisivat valmiita tilaamaan. Tällöin on mentävä ottamaan ensin tilaukset niiltä uusilta ja sitten vasta laskutettava ne vanhat asiakkaat. Pyrin kuitenkin aina pahoittelemaan laskutuksen yhteydessä, jos asiakkaat ovat joutuneet odottamaan.
Tämä on tosiaan minun kokemukseni, enkä voi puhua muiden tarjoilijoiden tyyleistä hoitaa hommat :) Varmasti löytyy myös niitä laiskempia työntekijöitä, joita tässä ketjussa on paljon kauhisteltu, mutta yrittäkää ymmärtää, etteivät tarjoilijat välttämättä teidän kiusaksenne sitä laskun tuomista pitkitä. Joskus on vain sata muuta asiaa hoidettavana samaan aikaan :)
Tuossa ohjeistuksessa vaan ei ole mitään järkeä. Jos tulen ravintolaan ja saan ruokalistan, olen tyytyväinen vähän aikaa. Pois halutessa on paljon, paljon tukalampaa istua siinä pöydässä yrittämässä saada joku kiinni.
Ja itse asiassa päinvastoin: on ärsyttävää, kun tarjoilija tulee 5 min päästä tiukkaamaan, joka tiedän, mitä tahdon. Yleensä siinä on juuri tavattu pöytäseurue, vaihdetaan tervehdyksiä, eikä heti sännätä edes päättämään ruokaa. Keskustellaan, mitä muut ottaa, halutaanko yhteinen viinipullo, minkä värinen - ja paikalle tulee toista kertaa kärsimätön tarjoilija, joka haluaa tietää, mitä olen valinnut siitä kolmen sivun listasta.
Edellinen, olen varma, että teet parhaasi, siitä kiitos, mutta terveisiä pomollesi: teette sen väärin päin ja ärsytätte molemmissa.
Jokainen ymmärtää, että joskus on ravintolassa kiire. Sitä vaan ei ymmärretä, miksi näin toimitaan silloinkin kun ei ole. Kyllä me asiakkaatkin näemme sen ravintolan tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harva siellä ravintolassa on vittuuuntuneella mielentilalla. Varsinkin jos on seuraa. Siinä se 5 min odottelu sääntö toimii hyvin nopeasti.
Sehän se ongelma onkin, kun sitä saattaa joutua odottamaan sitten 15 minuuttia. Ravintolassa käyminen tämän takia on ärsyttävää, jos on jokin aikataulutettu meno ruuan jälkeen ja tietää että muuten ihan hyvin ehtisi oman ruokailutahdin takia, mutta tuo laskun saapumisen ajankohta on mysteeri niin saattaa siksi myöhästyä menostaan.
Tässä kohtaa kannattaa ehkä ihan oma-aloitteisesti marssia tiskille maksamaan ja antaa samalla palautetta. En ainakaan itse myöhästyisi menoistani hitaan tarjoilijan takia.
No näin minä yleensä teenkin. Mutta onhan tuo nyt ihan hanurista, että silloin kun olisi lähtövalmiina odotutetaan. Kuitenkin jos on pöytiin tarjoilu, niin olisihan se kiva että sitä saisi käytettyäkin.
Vierailija kirjoitti:
Jos on kiire poistua, voi yleensä aina mennä maksamaan laskun tiskille. Jos tämän laskun maksun haluaa pöytään, voi sitä joutua hetken odottamaan. Tämä siitä syystä, että tilaavat asiakkaat menevät useimmiten edelle. Ihan normaalista bisneslogiikasta on kyse. Varsinkin Suomessa kun tippaaminen ja käteisellä maksavat asiakkaat ovat vähemmistössä. Miksi kukaan tarjoilija tulisi ensisijaisesti korttimaksajan valmiiksi ruokailleeseen pöytään ottamaan laskua, josta ei saa mitään hyötyä itselleen, kun sen sijaan voi tarjoilla ja lisämyydä uusille asiakkaille jotain.
No just. Kannattaisi ehkä ajatella sitten vähän uudelleen. Meinaat, että rahastamisesta eli siitä riihikuivasta millä se bisnes pyörii ei ole mitään hyötyä firmalle?! Se laskutus on muutenkin se viimeisin asia, jonka asiakas käynnistään muistaa. Jos siitä jää sonnan maku suuhun voit olla varma, että asiakas etsii sellaisen paikan, jossa korttimaksaja on ihan yhtä tärkeä asiakas, kuin muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa ohjeistuksessa vaan ei ole mitään järkeä. Jos tulen ravintolaan ja saan ruokalistan, olen tyytyväinen vähän aikaa. Pois halutessa on paljon, paljon tukalampaa istua siinä pöydässä yrittämässä saada joku kiinni.
Ja itse asiassa päinvastoin: on ärsyttävää, kun tarjoilija tulee 5 min päästä tiukkaamaan, joka tiedän, mitä tahdon. Yleensä siinä on juuri tavattu pöytäseurue, vaihdetaan tervehdyksiä, eikä heti sännätä edes päättämään ruokaa. Keskustellaan, mitä muut ottaa, halutaanko yhteinen viinipullo, minkä värinen - ja paikalle tulee toista kertaa kärsimätön tarjoilija, joka haluaa tietää, mitä olen valinnut siitä kolmen sivun listasta.
Edellinen, olen varma, että teet parhaasi, siitä kiitos, mutta terveisiä pomollesi: teette sen väärin päin ja ärsytätte molemmissa.
Samaa mieltä. Ravintolaan tullessa on valmis vähän odottamaan, kuuluu asiaan. Silloin sitä malttaa paljon paremmin, kuin lähdössä ollessa kun on jo ehtinyt istua tovin ja sitten sitä viimeistä asiaa pitää vielä oikein odotuttaa. Luulisi sen olevan kaikille mukavampaa ja helpompaa, että saadaan vanhat asiakkaat alta pois uusien tieltä.