Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Asumistuen leikkaukset iskivät lujaa vähävaraisiin: Nyt puhuu Sanna, 50: "Hädin tuskin pystymme ruokkimaan lapsemme"

Vierailija
08.11.2025 |

Asumistuen leikkaukset ovat iskeneet lujaa vähävaraisiin suomalaisiin.

Onpa erikoista, että jopa perskokkareiden oma media julkaisee tämmöisen jutun. 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d7b71c1d-0feb-49cd-8022-68a42299bfea

Kommentit (297)

Vierailija
221/297 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset saavat ilmaiset ruuat päiväkodissa ja koulussa. Vanhemmat voivat mennä töihin, jotta rahaa tulee lisää. Henkilökohtaisia avustajia ja mainostenjakajia tarvitaan koko ajan.

Nii meinaat että noista töistä maksetaan niin hyvää palkkaa ettei asumistukeen tarvitse turvautua🤣🤣🤣 missä unelma maailmassa oikein elät?

Vierailija
222/297 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Pitää hyväksyä pidemmät työmatkat tai sitten se, että esim. mies tekee komennustyötä toisella paikkakunnalla projektiluonteisesti. Niin sitä ennenkin tehtiin. Ihanne betonilähiöistä ja lähellä olevista työpaikoista tuli itänaapurista 1960- ja 1970-luvuilla. Minua korpeaa ajatus veronmaksajana, että ihmisten asumista on tuettu noin avokätisesti. Itse olen aina joutunut tarkkaan laskemaan paljon on rahaa käyttää asumiseen."

Vaikka henkilö kuinka olisi valmis hyvksymään pitkät työmatkat ja maalla asumisen, niin konkurssiin ne maaseutukunnat silti menisivät kun työhaluiset työttömät muuttaisivat sinne ilman, että kukaan heitä kuitenkaan työllistää sen enempää läheltä kuin kauempaa. Jos henkilön on vaikea työllistyä Helsingissä asuessa, niin ei se työllistyminen yhtään helpotu, kun hän muuttaa jonnekin maaseudulle - sakkomaksun maksava kunta vain vaihtuu toiseksi. Ja siitä tässä oli kyse - pienet kunnat menevät konkurssiin,

Maaseudun kunnissa on itseasiassa enemmän työpaikkoja esimerkiksi kaupankassoilla. Pääkaupunkiseudulla on kaikkein vähiten, siellä on yhtä hyllyttäjän paikkaa kohti satoja hakijoita. Tuon Sannan pitäisi hakea kaupankassantöitä koko Suomen alueelta ja muuttaa sitten sinne kuntaan, mistä työn saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/297 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan sivistyksen voi päätellä siitä kuinka se kohtelee heikko-osaisimpia. 

Mun mielestämme me eletään moraalisesti aivan läpi mädästä yhteiskunnassa. 

Tähänkin tulee taas raakkumaan jotain äärioikeistolaisia, jotka laittaisivat nämä ihmiset mielummin uuniin, kuin sietäisivät näitä ihmisiä tässä maassa. Kertoo jotain siitä minkälaisessa maassa elämme. 

Minkä ikäinen olet? Itse olen syntynyt 70-luvun alussa. Elämä oli tosi köyhää mutta ruokaa sentään oli. Rahaa ei riittänyt juuri muuhun kuin aivan välttömättömään. Tukia ei kyllä saanut lainkaan. Nykyään voi kuitenkin valita käykö töissä vai ei. Niin miten tämä on nyt jotenkin järkyttävää? Oletkohan tottunut liian helppoon elämään vai huuteletko vaan huviksesi netissä? 

Täällä yksi

Minä, köyhän perheen lapsi, harrastin urheilua urheiluseurassa, kuvataiteita ja savitöitä sekä tietenkin lukemista. Mikään edellämainituista harrastuksista ei ollut edes keskihintainen 1970-luvulla. Toki silloin tehtiin sitten talkootyönä paljon enemmän ainakin urheiluseuran eteen kuin 2000-luvulla, jolloin omat lapseni ovat harrastaneet. Nykyään talkootyöt ovat tervanjuontia useimmille vanhemmille eikä heitä kiinnosta yhteisöllisyys muutenkaan. Kaikista mukavimpia tuttavuuksia ovat olleet lasten ja nuorten isovanhemmat, jotka tekevät lastensa sijasta talkootyötä. Osalla kummit tekevät sitä. 

Vierailija
224/297 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan sivistyksen voi päätellä siitä kuinka se kohtelee heikko-osaisimpia. 

Tähänkin tulee taas raakkumaan jotain äärioikeistolaisia, jotka laittaisivat nämä ihmiset mielummin uuniin, kuin sietäisivät näitä ihmisiä tässä maassa. Kertoo jotain siitä minkälaisessa maassa elämme. 

Kyl mä haluan käyttää omat rahat omaan perheeseeni enkä tunkea niitä kaikkea tuntemattomille "heikko-osasille"

Kunnes tulee se päivä et oletkin itse se heikko-osainen. Kadulle vaan amerikan malliin

Paitsi että Suomessa ei kukaan joudu kadulle, ellei itse sössi asioitaan ja myötävaikuta _hyvin vahvasti_ siihen, että k

Ihan muuten vaan kodittomuus nousi reippaasti tämän nykyisen hallituksen leikkauspolitiikan myötä ja jatkaa nousuaan. Eli jokainen heistä vaan itse sössi asiansa ja sen sattuminen juuri tämän hallituskauden ajalle yhä kasvavissa määrin oli pelkkä jännä yhteensattuma? Englannissakin Universal Credit tukijärjestelmän myötä jotenkin sattumalta kodittomuus kasvoi, myös perheellisten keskuudessa.

Oh hoh! Onpas paljon tyhmiä ihmisiä Englannissa ja Suomessa. 

Vierailija
225/297 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaan aikaan kun hädänlalaisilta leikataan, rikkaat ja yritykset saavat yli kahden miljardin euron verohelpotukset.

#arvopohja #sinimustahallitus #siegheil

Toiset tuottavat rahaa yhteiskuntaan ja toiset kuluttavat. Jos halutaan lisää tuottoa niin siihen pitää panostaa.

Vierailija
226/297 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sannalla ei ole viisikymppisenä yhtään työkokemusta 

hullua

hieno tutkinto on siis AMK tutkinto ? Tradenomi? 

lapsia on tehty ja lokoiltu kotona - kaupan kassalle voi tuurilla päästä. 

Missään ei ole noin sanottu artikkelissa. Kerrot itsestäsi kommentissasi. 

Vierailija
227/297 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet? Itse olen syntynyt 70-luvun alussa. Elämä oli tosi köyhää mutta ruokaa sentään oli. Rahaa ei riittänyt juuri muuhun kuin aivan välttömättömään. Tukia ei kyllä saanut lainkaan. Nykyään voi kuitenkin valita käykö töissä vai ei. Niin miten tämä on nyt jotenkin järkyttävää? Oletkohan tottunut liian helppoon elämään vai huuteletko vaan huviksesi netissä? 

Ai voi valita vai? Minä valitsin työssä käymisen, työnantaja valitsi toisin ja soitti poliisit. Arvaapa vaan kumpaa osapuolta poliisi uskoi ja käski poistumaan?

Vierailija
228/297 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvänen aika, helppo rasti. Poistetaan asumistuki ja jokainen täälläkin sijoitusasuntoja omaava ja vuokralletarjoava vähentää sitten exact saman summan vuokrasta!

Vierailija
229/297 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on Euroopan korkeimmat julkisen sektorin menot verrattuna BKT:hen. Eli näemmä olemme kaikkein sivistynein valtio. Silti ihmiset itkevät, ettei julkinen sektori ole vielä tarpeeksi iso. Lisää tukia vaan kaikille ja ikuisesti.

Johtunee siitä, että Suomessa on EU:n about korkeimmat hinnat suhteessa palkkatasoon. Ja ne nousee.

BKT on yhä sama kun 20v sitten.

Vuokrat, ruuat, yms verorahoista maksettava maksaa moninkertaisesti verrattuna muihin maihin. Ja siellä on enemmän maksajia.

Niin, se talouskasvu. Tai sen olemattomuus. Pakko supistaa julkista sektoria, kunnes sitä talouskasvua jostain tulee. Ikävää varattomille, mutta koittakaa kestää, koska tämä on nyt todellisuus.

Rahaa on aina, mutta hallitus päättää minne se sen rahan jakaa. Nyt sitä menee rikkaille, Orpon junarataan ja yksityisille sairaaloille lisärahoina.

Mikään ei estä tekemästä toisenlaista rahanjakoa valtion omaisuudella ja verokertymällä. Kyseessä on aivan puhtaasti arvopoliittinen valinta, jossa joku Pörriäisfirma on tärkeämpi rahantarvitsija kuin osa-aikaista työtä tekevä yh-äiti lapsineen tai sairauseläkkeelle kuuluva puolikuntoinen työtön. Työttömilta vanhemmilta otettiin lapsikorotuksetkin pois, vaikkei olisi tarvinnut.

Vierailija
230/297 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun rajat on auki kenen tahansa tulla elätettäväksi ja hakemaan töitä ja naisen. Käy siinä sitten niin että resurssit kun ei lisäänny on poliitikot houtaneet tämän näin. Otettaan suomalaisilta hyvinvointi pois. Sori siitä.

Pöljä. Ei Suomessa mitkään rajat ole auki. 

Vierailija
231/297 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En ole kelaloinen, teen kahta työtä yksityisellä sektorilla."

Saksassa on ihan normaalia käydä kolmessa eri minijobsissa. Sanonpahan vaan.

Vierailija
232/297 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olihan se vähän erikoista, että tukea maksettiin omiinkin asuntoihin. 

Yksikin mamma kehui, miten kakkosasunnosta saa sekä tukea että vuokralainen maksaa vuokran, ja vuokralainenkin sai varmaan asumistukea.

Miksi ihmeessä asumistuella pitäisi tukea vain vuokranantajia, jotka sitä kautta lypsävät valtiolta itselleen enemmän rahaa?

Asumistuki pitää palauttaa myös niille, joilla on oma asunto ja jotka ovat pienituloisia. Ei voi olla niin, että jotkut tässä maassa vain maksavat toisten sosiaaliturvasta mutta eivät itse hädän hetkellä saa tukea tai korkeintaan vain murusia.

Asumistuki pitää poistaa kokonaan, se on ainoastaan vääristänyt asuntojen hintoja ja ollut helppo tulonlähde ri

Olen eri, mutta mitä sillä on väliä, kun kyse on tuesta. Tietysti antaisimme vaikka kaikille 1000€/kk puhtaana käteen, jos olisi VARAA.

Voi kun näkisit miten isot herran mussuttaa kaffebullaa päivät pitkät, valtion piikkiin... ollaan niin tärkeenä puku päälle oikein

varaa on kyllä, halua ei

Vierailija
233/297 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyl mä haluan käyttää omat rahat omaan perheeseeni enkä tunkea niitä kaikkea tuntemattomille "heikko-osasille"

Kunnes tulee se päivä et oletkin itse se heikko-osainen. Kadulle vaan amerikan malliin

Paitsi että Suomessa ei kukaan joudu kadulle, ellei itse sössi asioitaa

Ihan muuten vaan kodittomuus nousi reippaasti tämän nykyisen hallituksen leikkauspolitiikan myötä ja jatkaa nousuaan. Eli jokainen heistä vaan itse sössi asiansa ja sen sattuminen juuri tämän hallituskauden ajalle yhä kasvavissa määrin oli pelkkä jännä yhteensattuma? Englannissakin Universal Credit tukijärjestelmän myötä jotenkin sattumalta kodittomuus kasvoi, myös perheellisten keskuudessa.

Oh hoh! Onpas paljon tyhmiä ihmisiä Englannissa ja Suomessa. 

Kuinkahan monta kertaa se on jo todettu joka hel ve tin asiantuntijan toimesta, että tämä on 20 vuoden kehityksen tulos. Talous ja Suomen tilanne on seurausta tuosta 20 vuodesta. Eikä asiaa yhtään helpota se, että Euroopan keskuspankki elvytti keinotekoisesti muutama vuosi sitten pumppaamalla tyhjästä lisää rahaa markkinoille. Samoin teki Jenkit. Tämä on aiheuttanut vaikean taloudellisen ympäristön ja vielä Venäjän aloittama sota kaupan päälle. Todella nihkeä tilanne.

Vierailija
234/297 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset saavat ilmaiset ruuat päiväkodissa ja koulussa. Vanhemmat voivat mennä töihin, jotta rahaa tulee lisää. Henkilökohtaisia avustajia ja mainostenjakajia tarvitaan koko ajan.

Ei noista töistä saa yhtään enempää rahaa kuin tuet.

Vierailija
235/297 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi voi kun on vaikeaa , toisin oli ennen kun tukia ei juuri ollut ja piti melkopitkälle pärjätä itse omillaan, oli se elämä silloin helppoa, lapsiakin oli vaan kominkertainen määrä nykyaikaan verrattuna, voi voi oli se ihanaa ja rikasta aikaa. 

Silloin töitä riitti kaikille nyt 300 000 työtöntä ja 5000 työpaikkaa, mahdoton yhtälö

Lisää valuu suomeen kokoajan työttömiä yli rajan jaolle. Tulee sisällissota. Normaali populaatioennuste, tieteellisesti todistettu rottakokeilla kun populaatio lisääntyy muttei resurssit.

Vierailija
236/297 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hyvänen aika, helppo rasti. Poistetaan asumistuki ja jokainen täälläkin sijoitusasuntoja omaava ja vuokralletarjoava vähentää sitten exact saman summan vuokrasta!

Näin on. Ja jos ei asuntosijoittajalle kelpaa, niin rajat on auki!

Vierailija
237/297 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on Euroopan korkeimmat julkisen sektorin menot verrattuna BKT:hen. Eli näemmä olemme kaikkein sivistynein valtio. Silti ihmiset itkevät, ettei julkinen sektori ole vielä tarpeeksi iso. Lisää tukia vaan kaikille ja ikuisesti.

Johtunee siitä, että Suomessa on EU:n about korkeimmat hinnat suhteessa palkkatasoon. Ja ne nousee.

BKT on yhä sama kun 20v sitten.

Vuokrat, ruuat, yms verorahoista maksettava maksaa moninkertaisesti verrattuna muihin maihin. Ja siellä on enemmän maksajia.

Niin, se talouskasvu. Tai sen olemattomuus. Pakko supistaa julkista sektoria, kunnes sitä talouskasvua jostain tulee. Ikävää varattomille, mutta koittakaa kestää, koska tämä on nyt todellisuus.

Rahaa on aina, mutta hallitus päättää minne se sen rahan jakaa. Nyt sitä menee rikkaille, Orpon junarataan ja yksityisille sairaaloille lisärahoina.

Mikään ei estä tekemästä toisenlaista rahanjakoa valtion omaisuudella ja verokertymällä. Kyseessä on aivan puhtaasti arvopoliittinen valinta, jossa joku Pörriäisfirma on tärkeämpi rahantarvitsija kuin osa-aikaista työtä tekevä yh-äiti lapsineen tai sairauseläkkeelle kuuluva puolikuntoinen työtön. Työttömilta vanhemmilta otettiin lapsikorotuksetkin pois, vaikkei olisi tarvinnut.

"Rahaa on aina". No ei ole. Ei ole mitään kiinteää summaa, joka jaellaan minne huvittaa. Ota selvää, mistä se raha tulee, ja mikä kaikki siihen vaikuttaa. Kyse on hyvin monimutkaisista asioista.

Vierailija
238/297 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on kotona työttömänä, voi käyttää kestositeenä sitä vanhaa t-paitaa. Lapset voivat pyytää siteitä koulun th:lta. Tai Sanna voi satsata kuukuppeihin seuraavasta lapsilisästä koko perheelle.

Aika misogyynistä läppää tuollaiset "vanha t-paita kuukautissuojana". En tiedä, oletko harvinaisen typerä mies vai harvinaisen misogyyninen ja pahansuopa nainen.

Oikeastihan se vanha t-paita olisi vuotanut 10 minuutissa läpi ja koko asunto olisi lopulta veressä - vaatteet ja huonekalut todennäköisesti pilalla. Vai ajattelitko ehdottaa, että perheen äiti päivystäisi 5 päivää suihkuhuoneen lattialla verilammikossa? Vaikutat todella sairaalta ihmiseltä.

Minäpä lähdenkin seuraavien menkkojen aikana t-paitarätin kanssa vuotamaan tuonne julkisille paikoille :D Siinä menee muutamat julkisten kulkuvälineiden penkit, kahvilan penkki, kirjasto pari tuolia ja voisinpa käydä vuotamassa vähän leffateatteriinkin. 

Vierailija
239/297 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Pitää hyväksyä pidemmät työmatkat tai sitten se, että esim. mies tekee komennustyötä toisella paikkakunnalla projektiluonteisesti. Niin sitä ennenkin tehtiin. Ihanne betonilähiöistä ja lähellä olevista työpaikoista tuli itänaapurista 1960- ja 1970-luvuilla. Minua korpeaa ajatus veronmaksajana, että ihmisten asumista on tuettu noin avokätisesti. Itse olen aina joutunut tarkkaan laskemaan paljon on rahaa käyttää asumiseen."

Asuminen on nimenomaan niitä asioita, joihin on perusteltua laittaa rahaa.

Samaa mieltä. Voi katsoa mallia USA:sta miten valtavasti rahaa ja työtä teettää saada edes yksi asunnoton pois kadulta tai yömajasta tai autosta vakituiseen asuntoon, kun kerran annetaan ihmisten joutua edes kuukausiksi saati vuosiksi kadulle. 

Toivon todella että meillä viisastutaan koska täällä ei olla Kaliforniassa tai Floridassa -- täällä alkaa tulla äkkiä talvella ruumita jos ihmiset pakotetaan telttakyliin.

Vierailija
240/297 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo tukien leikkaukset on tehty aikoja sitten. Miten oikeustieteen kandidaatti tai maisteri ei saa töitä muka? Heitä on liikaa? 

Äskenhän julkaistiin Yle:ssä tiedot siitä, millä aloilla olisi edes jotain töitä. Katsoin jutun tarkkaan ja huomasin ettei 10 eniten työllistävästä alasta ollut ainuttakaan työtä akateemisesti koulutetuille. Kaikki olivat sarjaa myyjä, lähihoitaja, puutarhuri, yms. Ja niistäkin 6 alalla kymmenestä oli työpaikkojen määrä vähentynyt aika rankasti.

Plus työllistävä ala ei tarkoita samaa kuin kokopäivätyö. Näillä aloilla on kausityötä (puutarhuri) tai osa-aikaista, jopa 0h sopimustyötä (palveluammatitt). Tätä tehdään myös tietoisesti, koska osa-aikaisille ei tarvitse maksaa niin paljon työnantajalle kuuluvia kuluja. Tulee työnantajalle halvemmaksi ottaa 4 ihmistä tekemään 10h viikossa kuin 1 ihminen tekemään 40h viikossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän