IL: Asumistuen leikkaukset iskivät lujaa vähävaraisiin: Nyt puhuu Sanna, 50: "Hädin tuskin pystymme ruokkimaan lapsemme"
Asumistuen leikkaukset ovat iskeneet lujaa vähävaraisiin suomalaisiin.
Onpa erikoista, että jopa perskokkareiden oma media julkaisee tämmöisen jutun.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d7b71c1d-0feb-49cd-8022-68a42299bfea
Kommentit (810)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain köyhä ymmärtää köyhää, turha ootella minkäänlaista empatiaa hyväosaisilta. Suomesta on tällainen pärjää itse-kulttuuri. Jos et pärjää niin sysätään kylmästi syrjään. Suomalaisista on tullut empatiakyvyttömiä minä minä minä-mulkeroita, jotka ovat kateellisia kaikille ihan kaikesta. Joskus se kalahtaa omaan nilkkaan. Katsotaan kuka sitten auttaa. Ehkä ei kukaan.
Vai on Suomessa pärjää itse kulttuuri eikä sympatiaa heru? Kuten aiemminkin täällä todettu, Suomella on maailman korkeimmat sosiaalimenot. Kerrohan, missä maassa sitten uskot sitä sympatiaa vähäosaisille löytyvän enemmän? Uskotko oikeasti, että vaikka kehitysmaissa, missä suurin osa kansasta elää puutteessa, vallitsee vahva, kollektiivinen myötätunto köyhien kesken?
Ei ole sympatiaa eikä empatiaa, kun kerran tukia ollaan leikkaamassa ja joukko äänekkäitä huutelee, että mitään ei saisi kellekään (paitsi rikkaille) antaa.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Sanna ja pienipalkkainen mies voisivat muuttaa halvempaan asuntoon. 3h+k ja alle 1300€/kk löytyy isommistakin kaupungeista, ihan varmasti. Tuossa voisiva pari-kolme sataa euroa säästää.
Mitä perintöön tulee, niin ilmeisesti kiinteistö, kun on pitänyt ottaa lainaa. Mikseivät laittaneet heti myyntiin vai jäikö leski asumaan. Perintövero ei todellakaan tule heti maksettavaksi. Voi mennä vuosikin perunkirjoituksista ennenkuin tulee verot maksuun.
Jos kiinteistö on hyvällä paikalla, niin menee kaupaksi. Jos huonolla paikalla/jossa perähikiällä, niin kiinteistön arvo on niin alhainen ettei siitä tarvi mitään veroa edes maksaa. Toisaalta pankki ei myönnä edes lainaa mihin tahansa. Jos perheestä löytyy juristi, niin miksei ole ollut pelisilmää?
Joku tossa artikkelissa ei nyt täsmää...
Noissa tilanteissa missä omaisuutta ei ole kuin kiinteistö, kannattaisi tehdä keskinäinen testamentti, tai vaihtoehtoisesti jättää pesä jakamatta siihen asti että toinenkin pariskunnasta kuolee. Silloin kukaan ei joudu tilanteeseen missä verot pitää maksaa mutta perintöä ei voi realisoida.
Vierailija kirjoitti:
Vain köyhä ymmärtää köyhää, turha ootella minkäänlaista empatiaa hyväosaisilta. Suomesta on tällainen pärjää itse-kulttuuri. Jos et pärjää niin sysätään kylmästi syrjään. Suomalaisista on tullut empatiakyvyttömiä minä minä minä-mulkeroita, jotka ovat kateellisia kaikille ihan kaikesta. Joskus se kalahtaa omaan nilkkaan. Katsotaan kuka sitten auttaa. Ehkä ei kukaan.
Suomessa köyhän ja hyväosaisen ero ei ole loppujen lopuksi kovin suuri. Kun "hyväosainen" (lue: keskituloinen) on maksanut kaikki kuukauden/vuoden kiinteät kulut, hänellä ei välttämättä jää käyttörahaa juurikaan sen enempää kuin "köyhälle". Ehkä sen verran, että hän voi ostaa Prismasta hintaa katsomatta Valiota jne eikä senttejä laskien Coopia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai on Suomessa pärjää itse kulttuuri eikä sympatiaa heru? Kuten aiemminkin täällä todettu, Suomella on maailman korkeimmat sosiaalimenot. Kerrohan, missä maassa sitten uskot sitä sympatiaa vähäosaisille löytyvän enemmän? Uskotko oikeasti, että vaikka kehitysmaissa, missä suurin osa kansasta elää puutteessa, vallitsee vahva, kollektiivinen myötätunto köyhien kesken?
Ei ole sympatiaa eikä emp
Rikkaille "annetaan" se, että heidän omia tulojaan verotetaan hiukan kevyemmin.
Vierailija kirjoitti:
Lapset saavat ilmaiset ruuat päiväkodissa ja koulussa. Vanhemmat voivat mennä töihin, jotta rahaa tulee lisää. Henkilökohtaisia avustajia ja mainostenjakajia tarvitaan koko ajan.
Sinulla ei taida olla lapsia? Et ole tainnut olla avustaja tai mainosten jakaja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa köyhän ja hyväosaisen ero ei ole loppujen lopuksi kovin suuri. Kun "hyväosainen" (lue: keskituloinen) on maksanut kaikki kuukauden/vuoden kiinteät kulut, hänellä ei välttämättä jää käyttörahaa juurikaan sen enempää kuin "köyhälle". Ehkä sen verran, että hän voi ostaa Prismasta hintaa katsomatta Valiota jne eikä senttejä laskien Coopia.
Hyväosaisella on silloin liian suuri asuntolaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sun mielestä keskituloinenkaan enää hyväosainen? Hyväosaisella tarkoitetaan kai oikeasti rikkaita. Mutta joo, varmasti se keskituloinenkin pärjää kohtuullisesti, ainakin paremmin kuin yksikään työtön. Ja sillä keskituloisellakin on se työ. Voi aina kokeilla sitten työttömän elämää, jos keskituloisuus häiritsee. Saa sitten ne kaikkien kadehtimat työttömyysetuudet. Siitä vain kokeilemaan!
Niinpä, miksi keskituloiset ei jää työttömäksi, jos kerran saman verran jää rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on nimenomaan PROGRESSIIVINEN tuloverotus, mikä tarkoittaa, että hyvätuloinen/vauras/rikas maksaa korkeampaa veroprosenttia kuin pienituloinen. Tämä on itseasiassa epätasa-arvoista ja esim. Eestissä on ainakin ollut käytössä tasaverotus, tyyliin 22% tulotasoon katsomatta. Tasaverotuksessakin korkeatuloinen maksaa matalatuloista enemmän veroeuroja. Progressiivisen vastakohta on regressiivinen, eli verotuksessa jokainen maksaisi saman SUMMAN veroeuroja tulotasoonsa katsomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, lyhyellä aikavälillä. Pitkällä aikavälillä taas hyväosainen on luultavasti kartuttanut omaisuuttaan, esim maksetulla omistusasunnolla kun köyhä edelleen elää tukien varassa kädestä suuhun omaisuutta kartuttamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sympatiaa eikä emp
Empatia jankuttaja jankuttaa.
Mun empatia loppuu siihen kun aamulla lähden töihin ja maksan sun kotona oleskelun ja empatia jankutuksen.
Työaikaa ja samalla palkkaa voitaisiin vähentää 10-15% ja tällä tavoin kaikille riittää töitä. Samalla pienentyneet sosiaaliturvakulut laskevat verotusta. Töitä riittää kaikille, ei tarvetta työttömien/syrjäytyneiden tukiin. Win-Win. Sosiaaliturvaahan perustellaan sillä, että kaikille ei riitä töitä. Tuossa reilu ratkaisu jokaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Työaikaa ja samalla palkkaa voitaisiin vähentää 10-15% ja tällä tavoin kaikille riittää töitä. Samalla pienentyneet sosiaaliturvakulut laskevat verotusta. Töitä riittää kaikille, ei tarvetta työttömien/syrjäytyneiden tukiin. Win-Win. Sosiaaliturvaahan perustellaan sillä, että kaikille ei riitä töitä. Tuossa reilu ratkaisu jokaiselle.
Meinaat että laiska tapatyötön lähtis töihin tai joku palkkaisi vuosia kotona maannen tyypin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanna ja pienipalkkainen mies voisivat muuttaa halvempaan asuntoon. 3h+k ja alle 1300€/kk löytyy isommistakin kaupungeista, ihan varmasti. Tuossa voisiva pari-kolme sataa euroa säästää.
Mitä perintöön tulee, niin ilmeisesti kiinteistö, kun on pitänyt ottaa lainaa. Mikseivät laittaneet heti myyntiin vai jäikö leski asumaan. Perintövero ei todellakaan tule heti maksettavaksi. Voi mennä vuosikin perunkirjoituksista ennenkuin tulee verot maksuun.
Jos kiinteistö on hyvällä paikalla, niin menee kaupaksi. Jos huonolla paikalla/jossa perähikiällä, niin kiinteistön arvo on niin alhainen ettei siitä tarvi mitään veroa edes maksaa. Toisaalta pankki ei myönnä edes lainaa mihin tahansa. Jos perheestä löytyy juristi, niin miksei ole ollut pelisilmää?
Joku tossa artikkelissa ei nyt täsmää...
Noissa tilanteissa missä omaisuutta ei o
Ketään ei voi pakottaa tekemään testamenttia. Jos henkilö ei halua ryhtyä etukäteiseen jäämistö(vero)suunnitteluun, niin todella hankala on siitä veromiinasta jälkikäteen pyristellä eroon! Se on kyllä totta, että hyvällä jäämistösuunnittelulla tällaiset voitaisiin välttää. Mutta kuten sanottu se, ryhtyykö ihminen edes asiantuntijan neuvoista tähän, on sitten eri asia!
terv. verojuristi
776 jatkaa; vastasin siis tuohon 763:n kommenttiin testamentista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen muuttamassa perheasunnosta miehen, lapsen ja koiran kanssa 30 neliön asuntoon, koska tuloni vähenivät. Näin sitä tehdään, kun itse maksetaan kaikki, eikä eletä tuilla veronmaksajien kustannuksella. Noilla artikkelin henkilöillä kuulostaa olevan suorastaan leveämpi elintaso kuin meillä, ja he elävät tuilla!
Jos noilla tuilla elävillä on leveämpi elintaso kuin sinulla, niin kantsii ehkä itsekkin hakea tukia? Tai sitten olet mokannut jotain etkä osaa suunnitella talouttasi oikein.
Siinä kunnon Kela-rotta taas äänessä.
Minä en ole oikeutettu tukiin, koska saan palkkaa töistä. Elän tulojeni mukaan, toisin kuin näköjään monet. Suomen ongelma on, että pienituloiset kuvittelevat olevansa oikeutettuja leveään elämään, mitä n
Täyttä asiaa hyvine perusteineen kirjoitettiin yllä siitä, että tulojen mukaan on elettävä. Kun tätä ei heikko-osainen pysty järkiargumenteilla kumoamaan ryhtyy hän haukkumaan ja nimittelemään kirjoittajaa. Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaat että laiska tapatyötön lähtis töihin tai joku palkkaisi vuosia kotona maannen tyypin.
Eli sosiaaliturvaa perustellaan sittenkin sillä, että kaikki työttömät eivät TAHDO töihin, eikä sillä, että töitä ei riitä kaikille 🤔
Vuokra 1300€ on aivan järjetön. Meillä asuntolainan lyhennykset oli noin 800€ kuussa korkoineen ja nyt on velaton talo. Mitä järkeä maksaa tuollaisia vuokria? Ja jos perintöäkin on saatu niin taidetaan taas olla aika kaukana todellisesta köyhyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No kyllä 3300 brutto on aika matalapalkka ."
3300€/kk ei ole matala palkka. Se on reilusti yli vuosittaisen mediaanin
3300e brutto on huono palkka siitä jää kusiset vähän yli 2000e käteen.
tosin tollaiselle ääliölle se on hyvä raha.
Sähän vaikutatkin itse todella älykkäältä ulosantisi perusteella. 3300€ on edelleen keskituloisen palkka vaikka sä miten siinä kiukuttelisit. Tilastot yms. on aina bruttopalkoista koska veroja yms. ei mene kaikilla prikulleen samaa määrää.
Mä olen se joka alunperin kirjoitti, että bruttopalkka on 3300€. Käteen mulla jää tuosta n.2500€. Ei ole sama asia kuin vähän yli 2000€. 2500€:n nettotuloilla mä yksin asuva nainen pärjään oikein hyvin pienellä paikkakunnalla omakotitalossa.
Lisään vielä, että sulle on tässä asiasta muutkin kommentoineet kuin vain mä.
MENKÄÄ TÖIHINKUSIPÄÄT!