IL: Asumistuen leikkaukset iskivät lujaa vähävaraisiin: Nyt puhuu Sanna, 50: "Hädin tuskin pystymme ruokkimaan lapsemme"
Asumistuen leikkaukset ovat iskeneet lujaa vähävaraisiin suomalaisiin.
Onpa erikoista, että jopa perskokkareiden oma media julkaisee tämmöisen jutun.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d7b71c1d-0feb-49cd-8022-68a42299bfea
Kommentit (810)
Vierailija kirjoitti:
Miksei mene töihin? Kannattiko tehdä neljä lasta neljän isän kanssa?
Ja kerääkö nääkään kesällä ja syksyllä marjoja ja sieniä? Onkivatko kaloja? Suomessa on paljon ilmaista ruokaa tarjolla, jos näkee vähän vaivaa-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No kyllä 3300 brutto on aika matalapalkka ."
3300€/kk ei ole matala palkka. Se on reilusti yli vuosittaisen mediaanin
3300e brutto on huono palkka siitä jää kusiset vähän yli 2000e käteen.
tosin tollaiselle ääliölle se on hyvä raha.
3300 on aika tarkalleen mediaanipalkka. Se mitä siitä jää käteen on pieni summa, kiitos verotuksen.
eri
Jankuti jankuti jankuti .minä ostan ja elän aina sillä netolla eli mikä jää käteen en koskaan bruttopalkalla.
Jankuti jankuti vaan. Elä millä elät, mutta tilastoja katsoessa puhutaan silti bruttopalkasta. Ja 3300 ON mediaanipalkka vaikka kuinka jankuttaisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi mennä lääkkeisiin ja hoitokuluihin 700 euroa kuussa? Suomessa on kuitenkin lääkekatto on 633 euroa ja hoitokuluissa 762 euroa?
Lääkekattoon kuuluu Kela-korvattavat lääkkeet ja hoitokulukattoon julkisen puolen hoitokulut.
On sellaisia hoitotarvikkeita, mitkä ei kuulu minkään korvauksen piiriin. Esim minun läheinen tarvitsee vuoteensuojia ja ne on ostettava 100% itse. Ei kaikki lääkkeet ole kelakorvsttavia. Kotihoito maksaa, se ei oke ilmaista. Turvaranneke maksaa. Sairaalakulujen ja lääkekulujen katto ei tarkoita maksuttomuutta vaan kun katto täyttyy maksetaan omavastuu. Ym.
Niin, ja nuo hoitokatot lasketaan erikseen, siis lääkkeiden ja hoitokulujen yhteiskatto on noin 1400 euroa. Molemmissa on omat katot, jotka molemmat voivat jäädä nippanappa alle sen maksimin, mutt
Ja on menoja sekä lääkkeitä, joita ei edelleenkään lasketa kumpaankaan kattoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi mennä lääkkeisiin ja hoitokuluihin 700 euroa kuussa? Suomessa on kuitenkin lääkekatto on 633 euroa ja hoitokuluissa 762 euroa?
Lääkekattoon kuuluu Kela-korvattavat lääkkeet ja hoitokulukattoon julkisen puolen hoitokulut.
Joo, näin on. En lukenut juttua, mutta ei voi mennä 700/kk kuin tammi-ja helmikuussa. Sitten katto on täynnä kahdelta. Vai kenen lääkkeitä he maksaa?
Voi mennä. Tuo 700€ sisältää kahden henkilön lääkkeet ja hoitokulut, eli keskimäärin kummallakin menee 175€/kk lääkkeisiin ja 175€ hoitokuluihin kuukaudessa.
Kaikki tarvittavat lääkkeet ja hoitotarvikkeet eivät ole Kelan korvauksen piirissä. Esimerkiksi aikaisemmin mainittujen patjansuojien lisäksi voidaan tarvita vaippoja, vaippahou
Vaipat eivät ole ilmaisia edes lääkärin määräyksellä. Kotihoito vähävaraiselle maksaa sinun mukaasi n. 100 euroa/ kerta päivässä...kyllä se on paljon kalliimpaa. Varsinkin kun kyseessä on pariskunta, kuten tässäkin jutussa on.
Sanna sopisi paremmin sellaiseen juttuun missä käsitellään perintöveron järjettömyyttä, koska juuri siitähän hänen vaikea tilanteensa johtuu. Todennäköisesti lainanmaksuun menee satoja euroja kuukaudessa, ja se raha on pois perheen budjetista, asumistuki heillä oli jo valmiiksi niin pieni ettei sillä ole merkitystä. Heillä on myös aivan liian suuri vuokra ja liuta tekosyitä miksi ei voi muuttaa halvempaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä 3300e brutto on kyllä paska palkka.
Ei ole vaikka sä miten jankuttaisit. 3300€:n bruttopalkalla on keskituloinen.
Sä tuskin olet edes töissä, kun olet noin pihalla todellisuudesta. Väität täällä mitä sattuu ja haastat riitaa.
No kyllä 3300e brutto on edelleenkin paska palkka vaikka kuinka jankutat.
3300e netto olisi jotakin.
Etkö apina tajua että 3300e brutosta ei paljoa käteen jää.
mulla 4200e brutto ja on kehno palkka. nyt onneksi saan välillä vkl töitä niin nousee 5000e puolelle.
Tämä on hauska esimerkki köyhästä, joka on hätää kärsimässä.
Vaipat ovat ilmaisia jos on lääkärin lähete
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on Euroopan korkeimmat julkisen sektorin menot verrattuna BKT:hen. Eli näemmä olemme kaikkein sivistynein valtio. Silti ihmiset itkevät, ettei julkinen sektori ole vielä tarpeeksi iso. Lisää tukia vaan kaikille ja ikuisesti.
Johtunee siitä, että Suomessa on EU:n about korkeimmat hinnat suhteessa palkkatasoon. Ja ne nousee.
BKT on yhä sama kun 20v sitten.
Vuokrat, ruuat, yms verorahoista maksettava maksaa moninkertaisesti verrattuna muihin maihin. Ja siellä on enemmän maksajia.
Ei todellakaan ole. Suomessa ruoka ja vuokrat ovat edullisia ostovoimaan nähden. Vertailepa vaikka 10 muun länsimaan kanssa.
Täällä elää käsittämättömän tiukassa ajatus tulonsiirroilla toteutettavasta tasa-arvosta. Useampi länsimaalainen kollegan
Työskentelevät ja asuvat Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just katsoessa avoimia työpaikkoja totesin että niitä on niin vähän että kai sitä vois ruveta yrittäjäksi. Olisi ainakin jotain tekemistä, eikä tarttis jatkuvasti kuulla kun työssäkäyvät purkaa pahaa oloaan meihin tuensaajiin, kuinka ollaan loisia ja kelarottia ym. Totuus on se että valtaosa meistä yrittää parhaansa päästäkseen töihin mutta jos hakijoita on 300,000 ja paikkoja kuudesosa siitä niin ei ole helppoa ei.
Pakko lisätä että ihmettelen joitain työssäkäyviä jotka valittavat että saisivat saman summan tukia ... no mikä sitten estää jättäytymästä työttömäksi? Ihmettelen myös näiden ihmisten taloudensuunnittelua.
Yrittäjyys kiinnostaisi, mutta se on iso taloudellinen riski tämän hetken Suomessa.
Milloin
Eli AI "taidetta", joka tarkoittaa sitä, että kone varastaa aitojen taiteilijoiden, musiikoiden ja videoiden tekijöiden töitä ja leikkaa-liimaa niitä sinulle ilman, että teet muuta kuin naputat komennon AI-ohjelmalle. Isot animaatioyhtiöt ovat hiljalleen heräämässä näihin tekijänoikeusrikkomuksiin.
Samalla periaatteella minä olen kokki, kun tyrkkään Saarioisen tekemän maksalaatikon mikroon lämpiämään ja taitelija, kun myyn kaupasta ostamani postikortin itse tekemänä.
Vain köyhä ymmärtää köyhää, turha ootella minkäänlaista empatiaa hyväosaisilta. Suomesta on tällainen pärjää itse-kulttuuri. Jos et pärjää niin sysätään kylmästi syrjään. Suomalaisista on tullut empatiakyvyttömiä minä minä minä-mulkeroita, jotka ovat kateellisia kaikille ihan kaikesta. Joskus se kalahtaa omaan nilkkaan. Katsotaan kuka sitten auttaa. Ehkä ei kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No kyllä 3300 brutto on aika matalapalkka ."
3300€/kk ei ole matala palkka. Se on reilusti yli vuosittaisen mediaanin
3300e brutto on huono palkka siitä jää kusiset vähän yli 2000e käteen.
tosin tollaiselle ääliölle se on hyvä raha.
3300 on aika tarkalleen mediaanipalkka. Se mitä siitä jää käteen on pieni summa, kiitos verotuksen.
eri
Jankuti jankuti jankuti .minä ostan ja elän aina sillä netolla eli mikä jää käteen en koskaan bruttopalkalla.
Jankuti jankuti vaan. Elä millä elät, mutta tilastoja katsoessa puhutaan silti bruttopalkasta. Ja 3300 ON mediaanipalkka vaikka kuinka jankuttaisit.
Nettolla elän en elä millä elät.
Ja 3300 brutto on paska palkka vaikka kuinka jankutat......
Vierailija kirjoitti:
Vain köyhä ymmärtää köyhää, turha ootella minkäänlaista empatiaa hyväosaisilta. Suomesta on tällainen pärjää itse-kulttuuri. Jos et pärjää niin sysätään kylmästi syrjään. Suomalaisista on tullut empatiakyvyttömiä minä minä minä-mulkeroita, jotka ovat kateellisia kaikille ihan kaikesta. Joskus se kalahtaa omaan nilkkaan. Katsotaan kuka sitten auttaa. Ehkä ei kukaan.
Ei työtöntä köyhää ymmärrä kuin toinen työtön. Se muuttaa niin paljon ihmisen elämässä ja ihmisen aivojakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä tuskin olet edes töissä, kun olet noin pihalla todellisuudesta. Väität täällä mitä sattuu ja haastat riitaa.
mulla 4200e brutto ja on kehno palkka. nyt onneksi saan välillä vkl töitä niin nousee 5000e puolelle.
Miljonääritkin osaa valittaa. Olihan se miljonääri jonka vaimo matkusti Italiaan, mutta kalliissa hotellissa ei kortti toiminutkaan, samalla kun mies teki loppunsa, koska talousvaikeudet miljonäärillä sillä vaimo kulutti luksus elämään.
Joten todellakin uskon näitä köyhiä rikkaita keskustelupalstoilla ja artikkeleita lehdissä, jotka kertovat kuinka paljon tienaavat ja sen jälkeen valittavat miten köyhiä ovat, kun rahat ei riitä mihinkään.
Jos miljonäärit voi valittaa kuinka köyhä onkaan niin varmasti suomalainenkin hyvätuloinen vielä enemmän. Miljonääri saa viisi miljoonaa ja tuhlaa 5,5 miljoonaa- tottahan toki olet köyhä sitten eikä ole mitään tekemistä sillä että elät yli varojesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miljonääritkin osaa valittaa. Olihan se miljonääri jonka vaimo matkusti Italia
Vertaat 5000e brutto hankkivaa ja miljonääriä. Sellaista porukkaa.
Sanna ja pienipalkkainen mies voisivat muuttaa halvempaan asuntoon. 3h+k ja alle 1300€/kk löytyy isommistakin kaupungeista, ihan varmasti. Tuossa voisiva pari-kolme sataa euroa säästää.
Mitä perintöön tulee, niin ilmeisesti kiinteistö, kun on pitänyt ottaa lainaa. Mikseivät laittaneet heti myyntiin vai jäikö leski asumaan. Perintövero ei todellakaan tule heti maksettavaksi. Voi mennä vuosikin perunkirjoituksista ennenkuin tulee verot maksuun.
Jos kiinteistö on hyvällä paikalla, niin menee kaupaksi. Jos huonolla paikalla/jossa perähikiällä, niin kiinteistön arvo on niin alhainen ettei siitä tarvi mitään veroa edes maksaa. Toisaalta pankki ei myönnä edes lainaa mihin tahansa. Jos perheestä löytyy juristi, niin miksei ole ollut pelisilmää?
Joku tossa artikkelissa ei nyt täsmää...
Vierailija kirjoitti:
Sanna ja pienipalkkainen mies voisivat muuttaa halvempaan asuntoon. 3h+k ja alle 1300€/kk löytyy isommistakin kaupungeista, ihan varmasti. Tuossa voisiva pari-kolme sataa euroa säästää.
Mitä perintöön tulee, niin ilmeisesti kiinteistö, kun on pitänyt ottaa lainaa. Mikseivät laittaneet heti myyntiin vai jäikö leski asumaan. Perintövero ei todellakaan tule heti maksettavaksi. Voi mennä vuosikin perunkirjoituksista ennenkuin tulee verot maksuun.
Jos kiinteistö on hyvällä paikalla, niin menee kaupaksi. Jos huonolla paikalla/jossa perähikiällä, niin kiinteistön arvo on niin alhainen ettei siitä tarvi mitään veroa edes maksaa. Toisaalta pankki ei myönnä edes lainaa mihin tahansa. Jos perheestä löytyy juristi, niin miksei ole ollut pelisilmää?
Joku tossa artikkelissa ei nyt täsmää...
Artikkeli on pitkä ja rönsyilevä. Toimittaja ei joko tunne asiaa tai hänellä on jokin erityinen kuvakulma, josta pitää kirjoittaa. Päähenkilö tietenkin kertoo lähinnä itselleen edullisia asioita (ja miksi kertoisikaan muita). Tyhjentävää artikkelia on mahdoton kirjoittaa, joten lukija täyttää epäselvät kohdat omilla ajatuksillaan. Ja asenteillaan.
Tuossa artikkelissa ei tietenkään kaikki täsmää. Siksi sen pohjalta ei ole syytä tehdä yleistyksiä sen enempää kuin riidelläkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kerääkö nääkään kesällä ja syksyllä marjoja ja sieniä? Onkivatko kaloja? Suomessa on paljon ilmaista ruokaa tarjolla, jos näkee vähän vaivaa-
Kultaa kans vaikka kuinka paljon,ties vaikka timantteja kans.Laiskuutta se on vaan jos ei rikastu tässä maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just katsoessa avoimia työpaikkoja totesin että niitä on niin vähän että kai sitä vois ruveta yrittäjäksi. Olisi ainakin jotain tekemistä, eikä tarttis jatkuvasti kuulla kun työssäkäyvät purkaa pahaa oloaan meihin tuensaajiin, kuinka ollaan loisia ja kelarottia ym. Totuus on se että valtaosa meistä yrittää parhaansa päästäkseen töihin mutta jos hakijoita on 300,000 ja paikkoja kuudesosa siitä niin ei ole helppoa ei.
Pakko lisätä että ihmettelen joitain työssäkäyviä jotka valittavat että saisivat saman summan tukia ... no mikä sitten estää jättäytymästä työttömäksi? Ihmettelen myös näiden ihmisten taloudensuunnittelua.
Yrittäjyys kiinnostaisi, mutta se on iso taloudellinen riski tämän he
Ei se taiteilijoilta kuvia ota, vaan instasta. Teemu Mäki on siis varas, koska käyttää Wonderia, kuten minäkin. Tunnistin tyylin. Uusi mix on miljoonien osien tulos, joten syntyy aivan uusi teos. Katso, millaista huonolaatuista ja tylsää p*** tulee suomalaisilta taiteilijoilta. Mikään ei mene kaupaksi. Hyvä että kaikki uudistuu. Olet piiperryksinesi kehityksen jarru. Et osaa tehdä älytaidetta. Opettele. Se on nykyaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vai on Suomessa pärjää itse kulttuuri eikä sympatiaa heru? Kuten aiemminkin täällä todettu, Suomella on maailman korkeimmat sosiaalimenot. Kerrohan, missä maassa sitten uskot sitä sympatiaa vähäosaisille löytyvän enemmän? Uskotko oikeasti, että vaikka kehitysmaissa, missä suurin osa kansasta elää puutteessa, vallitsee vahva, kollektiivinen myötätunto köyhien kesken?