IL: Asumistuen leikkaukset iskivät lujaa vähävaraisiin: Nyt puhuu Sanna, 50: "Hädin tuskin pystymme ruokkimaan lapsemme"
Asumistuen leikkaukset ovat iskeneet lujaa vähävaraisiin suomalaisiin.
Onpa erikoista, että jopa perskokkareiden oma media julkaisee tämmöisen jutun.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d7b71c1d-0feb-49cd-8022-68a42299bfea
Kommentit (810)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksin huushollin ainoana aikuisena palkkatyöstä samat tulot eli 2700€ kuussa, vuokraan tonni ja minkäänlaisia kelan tukia en saa ja en myöskään elatustukea jne.
Tyttö saa tosin 40€ kuussa opintorahaa.
Harrastus hänellä maksaa vuodessa ~1400€
Silti pärjään hyvin?
Saat siis nettona 2700? Sehän on hurja palkka. Ymmärsin, että jutun henkilöt saavat bruttona tuon. En kyllä tiedä, mistä saavat 500-600 extraa, kun eläkkeistä tulee 1100€.
Ihmettelen myös, mikset ole hankkinut omaa asuntoa.
Juristin tutkinto ja pitkä työttömyys ilman selittävää tekijää ovat kyllä valitettavasti työnhaussa yhtä paska käsi kuin matalapalkka-alan tutkinto ja työttömyys. On yleisesti tiedossa, että melkein juristi kuin juristi työllistyy johonkin, ei välttämättä Esplanadille mutta johonkin, joten rekryävä henkilö tulee herkästi ajatelleeksi, että tässä henkilössä täytyy olla työntekijänä jotain vikaa. Vielä kun lakialalla yleisesti tiedetään, että OTM-koulutus ei takaa hyvää järjenjuoksua, aloitekykyä, sosiaalisia taitoja tms. vaan testaa pitkälti vain muistia. Itsekin olen hyvät paperit saanut, mutta alalle täysin sopimaton. Töissä kuitenkin, mutta vain osa-aikaisesti, ja katselen koko ajan muita mahdollisuuksia.
Minut olisi suorastaan revitty isännöitsijäksi oppisopimuksella, jos olisin lähtenyt. Ehkä siinä olisi hyvä koulutusvaihtoehto noin OTM-pohjalta?
Vierailija kirjoitti:
Juristin tutkinto ja pitkä työttömyys ilman selittävää tekijää ovat kyllä valitettavasti työnhaussa yhtä paska käsi kuin matalapalkka-alan tutkinto ja työttömyys. On yleisesti tiedossa, että melkein juristi kuin juristi työllistyy johonkin, ei välttämättä Esplanadille mutta johonkin, joten rekryävä henkilö tulee herkästi ajatelleeksi, että tässä henkilössä täytyy olla työntekijänä jotain vikaa. Vielä kun lakialalla yleisesti tiedetään, että OTM-koulutus ei takaa hyvää järjenjuoksua, aloitekykyä, sosiaalisia taitoja tms. vaan testaa pitkälti vain muistia. Itsekin olen hyvät paperit saanut, mutta alalle täysin sopimaton. Töissä kuitenkin, mutta vain osa-aikaisesti, ja katselen koko ajan muita mahdollisuuksia.
Minut olisi suorastaan revitty isännöitsijäksi oppisopimuksella, jos olisin lähtenyt. Ehkä siinä olisi hyvä koulutusvaihtoehto noin OTM-pohjalta?
Tämä kommentti hiukan selittää, miksi hyvää isännöitsijää on niin hankala löytää.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi mennä lääkkeisiin ja hoitokuluihin 700 euroa kuussa? Suomessa on kuitenkin lääkekatto on 633 euroa ja hoitokuluissa 762 euroa?
Lääkekattoon kuuluu Kela-korvattavat lääkkeet ja hoitokulukattoon julkisen puolen hoitokulut.
Kaikki pakolliset lääkkeet eivät ole kelakorvattavia, vaikka ovat välttämättömiä. Itselleni pahimmilaan olleet välttämättömät lääkkeet 150 e kuussa, ei kelakorvausta.
Kuntoutuskulut eivät vaikuta hoitokulukattoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi mennä lääkkeisiin ja hoitokuluihin 700 euroa kuussa? Suomessa on kuitenkin lääkekatto on 633 euroa ja hoitokuluissa 762 euroa?
Lääkekattoon kuuluu Kela-korvattavat lääkkeet ja hoitokulukattoon julkisen puolen hoitokulut.
Joo, näin on. En lukenut juttua, mutta ei voi mennä 700/kk kuin tammi-ja helmikuussa. Sitten katto on täynnä kahdelta. Vai kenen lääkkeitä he maksaa?
Tottaka voi mennä. Kaikki pakolliset lääkkeet eivät ole kelakorvattavia.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan sivistyksen voi päätellä siitä kuinka se kohtelee heikko-osaisimpia.
Mun mielestämme me eletään moraalisesti aivan läpi mädästä yhteiskunnassa.
Tähänkin tulee taas raakkumaan jotain äärioikeistolaisia, jotka laittaisivat nämä ihmiset mielummin uuniin, kuin sietäisivät näitä ihmisiä tässä maassa. Kertoo jotain siitä minkälaisessa maassa elämme.
No minä vihreitä äänestävä tulen "raakkumaan" että suomessa kuten pohjoismaissa yleensäkin, on kyllä maailman tasolla mitattuna yksi parhaita turvaverkkoja.
Tuo meikäläinen väninä ettei muka auteta ketään, ja kohdellaan huonosti heikko-osaisia, on aivan järkyttävää tilannetajun puutetta. Tällä samalla pallolla, samalla mantereellakin, on sotien jaloissa ihmisiä, suoranaista aliravitsemusta ja nälkään kuolemista. Pakolaisia hukkuu sadoittain mereen kun yrittävät päästä tälle paremmalle mantereelle. Kadulla nukkuvia ihmisiä joita ei OIKEASTI kukaan auta. Mutta täällä sitä vaan valitetaan. Ei muka olla sivistynyt yhteiskunta.
Kukaan ei ole ketään uuniin laittamassa, jos vähän täytyy KOHTUULLISTAA niitä omia menoja. Pientä draaman hakua sinulla.
Tuo aloituksen perhe joutuu tinkaamaan "jopa" HARRASTUKSISTAAN. Voi hyväjumala sentään.
Heillä on edelleen A4-paperin verran yhteiskunnan tukia käytettävissään, joita ei suurimassa osassa maita ole olemassakaan: ilmainen kouluruoka, ilmainen terveydenhuolto koulussa, hammashoito lapsille, lapsilisät, aikuisille lähes ilmainen terveydenhuolto, kansallinen rokotusohjelma on ilmainen kaikille, kaupungin tarjoamia halpoja tai ilmaisia harrastuksia lapsille koulun jälkeen, on kirjastot, kansalaisopistot, ilmaiset koulukyydit, ilmainen ammattikoulu, ammattikorkea ja yliopisto, ja vaikka ja mitä.
Kyllä mä ymmärrän että vituttaa rahattomuus, muistan aivan hyvin mitä se on. Mutta en ikuna kehtaisi valittaa että saa liian vähän, kuin kuitenkin oikeasti saa aika hemmetin paljon. Ja pystyy itse nostamaan elintasoaan jos vaan jaksaa yrittää ja tsempata ja miettiä vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50 vuotiaalla vielä alaikäisiä kakaroita😂
Niin, todellakin on.
ENSIsynnyttäjien keski-ikä on 30 vuotta. Eli kun nainen on 48 v, on vasta ENSIMMÄINEN LAPSI täysi-ikäinen eli 18-vuotias.
Sitten ne kaikki muut alaikäiset lapset on todellakin viisikymppisellä.
Usein vielä mies on naista vanhempi.
Niin todellakin suurimmalla osalla viisikymppisistä on alaikäisiä lapsia.
Mistä aikakoneesta sä tänne siis tupsahdit? Jostain 50-luvultako, jolloin lapset tehtiin kakskymppisenä?
Älä jauha sontaa!! Suurimmalla osalla🤣
Se, että sinun äitisi oli teiniäiti ei muuta sitä, että SUURIN OSA saa lapsensa 30 - 40 -vuotiaina.
T. Eri
Minä tunnen montakin perhettä, jossa toinen tai molemmat vanhemmat ovat viisikymppisiä ja lapset alaikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisparilla on yhteenlasketut nettotulot 2000 euroa ja vuokra 700 euroa, kyllä sillä elää, varsinkin kun ovat 60-vuptiaasta asti elelleet muiden kustantamalla eläkkeellä.
Sannan perhe voisi muuttaa kolmiosta kaksioon, niin vuokra, joka on nyt 1300 euroa, pienenisi huomattavasti. Valintoja, valintoja.
Toki eläkeläisillä, joilla on vakavavia sairauksia, tilanne on eri. Kotipalvelu ja kotihoidon maksut eivät kerrytä maksukattoa. Koska miehellä on Alzheimer niin nuohan ne vievät suuren osan tuloista. Vaimolla Parkinson ja selkävamma, ei pysty hoitamaan miestään.
Lisäksi kaikki kalliit lääkkeet eivät ole kuin osittain korvattavia, joten loput joutuu maksamaan itse, ja kun maksukatto täyttyy, silti joutuu maksamaan 4,5 e per lä
Jos ja jos. Jos lääkkeet pitää toimittaa taksilla Saariselälle , niin se toki maksaa mut ei niitä annospakattuna tarvitse ostaa. Jakaa itse dosettiin ja jos ei kykene niin kotisairaanhoito kykenee. Itse jaan halvaantuneella kädellä niitä dosettiin, on hyvää kuntoutusta.
Vierailija kirjoitti:
Mummo ja pappa tienaa oikein hyvin eivätkä pärjää. Mietin vain kauanko tuo Sanna on opiskellut kun 50 vuotiaana töitä alkoi etsimään. Ja mies on töissä, ehkä halvempi asunto olisi hyvä vaihtoehto
Täällä on aina hirveästi näitä tuntemattomien ihmisten elämien asiantuntijoita. Peilataan sitä, mistä on saatu vähän tietää mutta jota ei olla oltu paikan päällä omin silmin näkemässä ja omin korvin kuulemassa, siihen omaan elämään ja kokemuksiin ja sen pohjalta alkaa tulla neuvoja kuin apteekin hyllyltä. Muuten joo melkein hyvä, mutta kun siinä innokkaassa neuvomisessa aina unohtuu se, että se mikä on mulla toiminut, niin se ei välttämättä toimi toisen kohdalla eikä välttämättä ole yhteensopiva sen toisen sen hetkiseen elämäntilanteeseen ja olosuhteisiin. Voihan sitä toki sitten joskus myöhemmin yrittää ja vähän soveltaa, jos sitä päivää koskaan tulee. Emme ole toistemme klooneja eikä kukaan ole täällä mikään standardi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksin huushollin ainoana aikuisena palkkatyöstä samat tulot eli 2700€ kuussa, vuokraan tonni ja minkäänlaisia kelan tukia en saa ja en myöskään elatustukea jne.
Tyttö saa tosin 40€ kuussa opintorahaa.
Harrastus hänellä maksaa vuodessa ~1400€
Silti pärjään hyvin?
Saat siis nettona 2700? Sehän on hurja palkka. Ymmärsin, että jutun henkilöt saavat bruttona tuon. En kyllä tiedä, mistä saavat 500-600 extraa, kun eläkkeistä tulee 1100€.
Ihmettelen myös, mikset ole hankkinut omaa asuntoa.
"hurja".
Eihän ole edes keskitason palkka? Nostakaa nyt ihmiset vähän sitä vaatimustasoanne. Tähdätkää vähän korkeammalle kuin alle keskitason. Kuvitellaan että joku tuollainen palkka on kova palkka. Voi se jollain alalla ollakin ok, mutta kun ei alaa kerrottu niin ei ole "hurja".
Kirjoittajalta lähtee vieläpä vuokraan tuosta iso siivu. Palkka ei ole mitenkään hurja tai valtava tai iso, jos siitä loppujen lopuksi jää elinkustannusten jälkeen vaan ehkä satasia.
- mä veikkaan että kirjoittaja on vastikään eronnut, sillä kertoo asuvansa tyttären kanssa. Siinä on sulle vastaus, miksei ole hankkinut omaa asuntoa. Ja jos opiskeleva tytär lentää pian pesästä niin suotta nyt hankkii liian isoa omaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, näin on. En lukenut juttua, mutta ei voi mennä 700/kk kuin tammi-ja helmikuussa. Sitten katto on täynnä kahdelta. Vai kenen lääkkeitä he maksaa?
Tottaka voi mennä. Kaikki pakolliset lääkkeet eivät ole kelakorvattavia.
Lääkärin kuuluu silloin kirjoittaa en-muista-mikä-lausunto-tai-lomake, Kelaan, jolla lääke saadaan erityiskorvauksen piiriin. Jos se on kyseiselle henkilölle tarpeellinen, no lääkäri on sen hänelle määrännyt, niin silloin sen pitäisi olla erityiskorvattava.
Jos ei ole lääkäri tätä tehnyt, sitä kannattaa ehdottomasti pyytää. Ainakin erikoissairaanhoidon lääkärit tämän tietää.
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Nykyihmiset kuvittelevat että kaikkien pitäisi elää kuin kuninkaalliset.
Mä en sitten kahta asiaa ymmärrä näiden eläkeläisten kohdalla:
- Miten ihmeessä on kokoikä tehty töitä, jos tämän rouvankin eläke on 1050 ja miehen joku 1100? Voin sanoa, että töitä on vältelty lähes koko ikä ja ne pätkätkin olleet kovin osa-aikaisia. Eläkekertymä on tuolla naisellakin luokkaa 200 Euroa tai alle. Miettikää nyt järjellä. Ei tuohon ole tehty edes pienipalkkaista työtä juurikaan. Ehkä joku 10 vuotta elämästään ja sekin osa-aikaisesti. Eikä mies yllä kuin johonkin 300 Euron kertymään ja se kertoo kaiken näistä. He eivät ole koskaan elättäneet kunnolla itseään ja nyt kamala rutina päälle.
- Miten ihmeessä lääkkeisiin menee 700 Euroa/kk? lääkkeissä on katto ja kahdelta niihin voi mennä vuodessa se noin 1500 maksimissaan eli noin 150 euroa/kk.
Miksi näitä uskotaan suoraan? Miksei toimittaja nosta pöydälle näitä kysymyksiä? Niihin voi olla ihan hyvä selitys, mutta se juuri tukkisi kaltaisteni epäilevien suut. Nyt jää vain kuva, että valheellista rutinaa ja toimittaja joko tyhmyyttään tai poliittisista syistä ei halua kysyä inhottavia kysymyksiä.
Jännä juttu, että suomalaisia vähävaraisia saa haukkua vaikka kuinka, mutta annas olla jos yrität viritellä asiallista keskustelua vaikka maahanm haittapuolista. Sellainen keskustelu lentää oitis poistoon!
Ja jossain kohtaa vähävaraiset mittelivät, kuka on " oikea" köyhä 😂
Tavalliset suomalaiset tappelevat keskenään. Haukutaan ja lytätään köyhää eläkeläisparia ja vähävaraista perhettä! Wau. Kylläpä meillä on vahva, välittävä ja yhtenäinen Suomi!
Kyllä 5-kymppisellä pitäisi jo olla asunto maksettuna ja parisataatuhatta sijoituksissa. Ikääntyvällä voi tulla kaikenlaista kremppaa eikä pysty välttämättä ylläpitämään samanlaista tulotasoa eläkkeelle asti. Itse nyt 48 ja asunnot maksettu ja 600k sijoituksissa. Vuodenvaihteessa ryhdyn tekemään nelipäiväistä työviikkoa. Palkka tippuu 6k-> vajaa 5k mutta nettotulot vain muutaman satasen. Järjetön progressio verotuksessa toimii myös toiseen suuntaan ja helpottaa osa-aikaiselle pääsyä!
Suoni einole vielä maailman kovin verottaja työläisiä kohtaan niin vielä voi kiristää veroja että meille työmarkkinoiden ulkopuolella oleville voi nostaa tukia että saadaan parempi elämä. Työläiset on kuitenkin arvottomia ihmisiä joiden tärkein tehtävä on rahoittaa muiden tuet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki pakolliset lääkkeet eivät ole kelakorvattavia, vaikka ovat välttämättömiä. Itselleni pahimmilaan olleet välttämättömät lääkkeet 150 e kuussa, ei kelakorvausta.
Kuntoutuskulut eivät vaikuta hoitokulukattoon.
Kuntoutus sairaalassa ei tosiaan vaikuta hoitokulukattoon, se on nääs ilmaista, ei edes mitään 25 euron omavastuuta per päivä. Terveisin nimimerkki :Tänä vuonna yli 120 vrk sairaalassa, josta maksoin sen maksukaton 600 ja risat.
Vierailija kirjoitti:
Me, viisihenkinen perhe, asuttiin pienessä kaksiossa vielä 1980-luvulla. Neliöitä kämpässä oli 49. Repikää siitä "köyhät".
Asuin 80-90-luvulla kahdestaan pienen poikani kanssa 61 neliön kaksiossa. Keittiö oli yhtä suuri kuin muut huoneet, siksi noin iso. Seinänaapurina (toisessa rapussa) asui perhe, jolla 3 lasta. Vanhemmat oli yhdessä tunnetussa valtionyhtiössä töissä molemmat. Suht hyvätuloisia. Tiedä sitten, miksi eivät muuttaneet isompaan.
50 eläkeläispariskunta jolla on lapsia. Sallikaa minun nauraa.
Mix ei omaa asuntoooo??? mix????? mä maksan 150 yhtiön vaztiketta ku zain mun lainan maxettuu poijes!!! lisäx tääl budjaa yxisarvinen joka paskoo raakatimantteja!!! Ja sit on 30k vessankaapis ja kikkeli 35cm!!!