Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL: Asumistuen leikkaukset iskivät lujaa vähävaraisiin: Nyt puhuu Sanna, 50: "Hädin tuskin pystymme ruokkimaan lapsemme"

Vierailija
08.11.2025 |

Asumistuen leikkaukset ovat iskeneet lujaa vähävaraisiin suomalaisiin.

Onpa erikoista, että jopa perskokkareiden oma media julkaisee tämmöisen jutun. 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d7b71c1d-0feb-49cd-8022-68a42299bfea

Kommentit (810)

Vierailija
541/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummo ja pappa tienaa oikein hyvin eivätkä pärjää. Mietin vain kauanko tuo Sanna on opiskellut kun 50 vuotiaana töitä alkoi etsimään. Ja mies on töissä, ehkä halvempi asunto olisi hyvä vaihtoehto 

Täällä on aina hirveästi näitä tuntemattomien ihmisten elämien asiantuntijoita. Peilataan sitä, mistä on saatu vähän tietää mutta jota ei olla oltu paikan päällä omin silmin näkemässä ja omin korvin kuulemassa, siihen omaan elämään ja kokemuksiin ja sen pohjalta alkaa tulla neuvoja kuin apteekin hyllyltä. Muuten joo melkein hyvä, mutta kun siinä innokkaassa neuvomisessa aina unohtuu se, että se mikä on mulla toiminut, niin se ei välttämättä toimi toisen kohdalla eikä välttämättä ole yhteensopiva sen toisen sen hetkiseen elämäntilanteeseen ja olosuhteisiin. Voihan sitä toki sitten joskus myöhemmin yrittää ja vähän soveltaa, jos sitä päivää koskaan tu

Hyvin sanottu. Minä en jaksa kommentoida näitä juttuja enää, koska aina on joku tekemässä laskelmia ja ihmettelemässä, miksei yleissääntö tai poikkeuksen poikkeus toimikaan muka, kun hänen tuttavallaankin toimi. "Voit hakea tukea" ei kuitenkaan tarkoita sitä, että saa kaiken hakemansa tai ylipäätään saa mitään. Solmuun mennyttä elämää ei voi (eikä aina haluakaan) selittää yhdeltä istumalta kaikenkattavasti, joten moni uskoo ratkaisevansa päällisin puolin kuvaillun ongelman muitta mutkitta. Kun mikään ehdotus ei sovi poikkeustilanteeseen, besserwisseri suuttuu siitä, "ettei mikään kelpaa", ja taas ollaan ehdottelemassa parakkimajoitusta ja ruoskimisrutiineja ennen iltavellin jakamista. 

Minä tein sen, mikä monen mielestä on mahdotonta: putosin yritykseni konkurssin jälkeen kaikkien kuviteltavissa olevien turvaverkkojen ohi. Neljännesvuosisadan ajan täystyöllistetystä tuli täysin työkyvytön, työtön työnhakija. Olen edelleen byrokratian kurimuksessa eli pyrkimässä työttömän statukselta vakaampaan tilanteeseen, mutta minkäs teet, kun lääkärillekin joutuu jonottamaan alkukeväästä loppusyksyyn. Oli minulla omistusasunto ja kiva pieni oma elämä, mutta nyt ei ole enää mitään, koska konkurssi ja työiän viimeiset viisitoista vuotta työttömänä (muutama vuosi on jäljellä) varmistavat sen, että olen pohjamudissa lopun ikääni. Maisterintutkinto ja risat eivät paljon auta, kun edes istumatyö ei onnistu.

"Ahrikassakin ihmisiä kuolee nälkään" ei ollut kannustin 70-luvulla eikä edelleenkään, koska Suomessa on porukalla rakennettu yhteiskunta, jossa pyritään pitämään kaikki ruokittuina ja asutettuina. Pyritään. Poikkeuksen poikkeukselle voi silti käydä huonosti.

Vierailija
542/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan sivistyksen voi päätellä siitä kuinka se kohtelee heikko-osaisimpia. 

Mun mielestämme me eletään moraalisesti aivan läpi mädästä yhteiskunnassa. 

Tähänkin tulee taas raakkumaan jotain äärioikeistolaisia, jotka laittaisivat nämä ihmiset mielummin uuniin, kuin sietäisivät näitä ihmisiä tässä maassa. Kertoo jotain siitä minkälaisessa maassa elämme. 

Kyl mä haluan käyttää omat rahat omaan perheeseeni enkä tunkea niitä kaikkea tuntemattomille "heikko-osasille"

Kertoo susta jotain. Olet moraaliton ihminen. 

Niistä sun rahoista lähtee murto-osa ihmisten tukiin. Suurin osa veroista menee aivan muihin juttuihin. 

Kuten joku yllä jo kirjoittikin, Suomella on maailman korkeimmat kuluerät (verot) sosiaaliturvaan. Ne muut jutut mihin veroja käytetään, olisi hoidettavissa tasaveroin/alhaisella verotuksella kuten globaalisti lähes kaikkialla muualla tehdään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan sivistyksen voi päätellä siitä kuinka se kohtelee heikko-osaisimpia. 

Tähänkin tulee taas raakkumaan jotain äärioikeistolaisia, jotka laittaisivat nämä ihmiset mielummin uuniin, kuin sietäisivät näitä ihmisiä tässä maassa. Kertoo jotain siitä minkälaisessa maassa elämme. 

Kyl mä haluan käyttää omat rahat omaan perheeseeni enkä tunkea niitä kaikkea tuntemattomille "heikko-osasille"

Ehkä ei kannattaisi silloin rohmuta kaikkia palkkatöitä SAATANA!

Oletko oikeasti noin tyhmä?

- eri

Vierailija
544/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä vihreitä äänestävä tulen "raakkumaan" että suomessa kuten pohjoismaissa yleensäkin, on kyllä maailman tasolla mitattuna yksi parhaita turvaverkkoja. 

Tuo meikäläinen väninä ettei muka auteta ketään, ja kohdellaan huonosti heikko-osaisia, on aivan järkyttävää tilannetajun puutetta. Tällä samalla pallolla, samalla mantereellakin, on sotien jaloissa ihmisiä, suoranaista aliravitsemusta ja nälkään kuolemista. Pakolaisia hukkuu sadoittain

"Ja pystyy itse nostamaan elintasoaan jos vaan jaksaa yrittää ja tsempata ja miettiä vaihtoehtoja."

Mikseivät ihmiset ole nostaneet yhteiskuntiensa elintasoa ja omaansa, vaan antavat itsensä ja toistensa kuolla nälkään ja tauteihin? Alkajaisiksi heidän pitäisi lopettaa keskenään ja naapureidensa kanssa tappeleminen niin, että ruoan tuottaminen onnistuu. Mutta ei. Kynnelle kykenevät lähtevät etsimään muiden rakentamia yhteiskuntia, ja kun eivät sielläkään osaa olla ihmisiksi, tekevät hyvinvointiyhteiskunnista samanlaisia poltettuja ja ryösteltyjä maita kuin omansa. Joten kipitäpä sinä kehitysmaihin julistamaan kaunista periaatettasi ja katso, saatko sillä mitään aikaan.

Vierailija
545/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei harrasteta jos ei ole varaa.

Eikö tämä ole itsestäänselvää?? Harrastetaan ilmaisia juttuja. Mä en jaksa tätä harrastuksista vinkumista. Se on ylellisyyttä, ei elinehto. Rikkaat harrastaa kallista, köyhät halpaa. 

Vielä: jos muksut on nääntymässä nälkään, lienee viisainta panna sello ja lätkäkamat myyntiin ja sijoittaa kaurapuuroon.

Jestas, että ei tajuta realiteetteja ollenkaan.

Vierailija
546/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset saavat ilmaiset ruuat päiväkodissa ja koulussa. Vanhemmat voivat mennä töihin, jotta rahaa tulee lisää. Henkilökohtaisia avustajia ja mainostenjakajia tarvitaan koko ajan.

Haistahan vi**u! 

Miksi? Ruuan puolesta ei lapsilla ole semmoista hätää, kun kerran joka päivä saavat syödä niin paljon kuin haluavat monipuolista ruokaa. On leivät, levitteet, salaatit, lämmin pääruoka, juomat ja silloin tällöin jälkiruokaakin. Viikonloppuisin Sanna voi tehdä heille vaikka pinaattikeittoa tai kasviskeittoa. Ei mene kuin vitonen koko perheestä.

Ja jos on terve, työkuntoinen, nälkäänäkevä aikuinen, luulisi ottavan ihan kaikenlaista työtä vastaan, jos ei tule toimeen sillä mitä valtiolta saa.

Työttömiä on n. 300,000

Ja 80% työpaikoista menee suhteilla, eli eivät ole julkisessa haussa. Hyvin riittää kaikille, jos vain osaa/viitsii/tahtoo työn löytää.

Vierailija
547/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoo susta jotain. Olet moraaliton ihminen. 

Ai ku mä välitän omista lapsistani 😂

Oletko vähä-älyinen? Tuet tulevat verovaroista, ei siis

Omista lapsistaan välittävä on täysin oikeassa väitteessään. Sinä taas, ketä pidät itseäsi loisto-olentona, olet pihalla kuin lumiukko. 

Vierailija
548/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tämä ole itsestäänselvää?? Harrastetaan ilmaisia juttuja. Mä en jaksa tätä harrastuksista vinkumista. Se on ylellisyyttä, ei elinehto. Rikkaat harrastaa kallista, köyhät halpaa. 

rikkaat golfaa köyhät kyykkyyn!

Vierailija
549/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokka tässä on tiukoilla, ei työttömät lainkaan.

Vierailija
550/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä: jos muksut on nääntymässä nälkään, lienee viisainta panna sello ja lätkäkamat myyntiin ja sijoittaa kaurapuuroon.

Sello-opintoihin ja lätkänpeluuseen kuluvilla rahoilla saa hyvää kotiruokaa ympäri vuoden koko perheelle, joten ei tarvitse tyytyä kaurapuuroon. Ja jää aikaakin olla oman perheen kanssa.

Vierailija
551/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokka tässä on tiukoilla, ei työttömät lainkaan.

Sadannen kerran: mikä työssäkäyjää estää jäämästä työttömäksi? 

Vierailija
552/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset saavat ilmaiset ruuat päiväkodissa ja koulussa. Vanhemmat voivat mennä töihin, jotta rahaa tulee lisää. Henkilökohtaisia avustajia ja mainostenjakajia tarvitaan koko ajan.

esim 30 tuntia kk avustajan työ ei pal auta ...kun ei ole suojaosuutta enää--- jos kaukana maksaa bensat yms 

Vierailija
553/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotketko nyt hiukan asioita keskenään ja yksinkertaistat? Ehkä hiukka pikkasen. Meillä on mm. pahin työttömyys sitten vuoden 1992 mutta sinusta tämä on kaikkien työttömien yksilöiden oma syy? Vuoden 92 lamassa oli se hyvä puoli ettei ollut itseensä läpeensä tyytyväistä, muita halveksivaa suurta nousukasmaista keskiluokkaa, eli pyrkimystä jakaa kaikkea ja kaikkia "voittajiin" ja "häviäjiiin" (asemat voivat elämässä myös koska tahansa muuttua), vaan kaikki suomalaiset vetivät yhtä köyttä ja ja sillä päästiin uuteen nousuun.

Vierailija
554/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on Euroopan korkeimmat julkisen sektorin menot verrattuna BKT:hen. Eli näemmä olemme kaikkein sivistynein valtio. Silti ihmiset itkevät, ettei julkinen sektori ole vielä tarpeeksi iso. Lisää tukia vaan kaikille ja ikuisesti.

Suomessa pitää olla Puolustusvoimat maan sijainnin vuoksi ja PV lasketaan osaksi julkista sektoria. Maamme väestön ikärakenteelle emme voi mitään, mikäli yhteiskunta ei

Selvitäpä PVn osuus verotuksesta ja vertaa sitä sosiaaliturvan osuuteen ja saatat yllättyä mihin niitä verorahoja todellisuudessa kovasti käytetään. Puolustusvoimiin vai tukiin 🤔

Vierailija
555/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haistahan vi**u! 

Miksi? Ruuan puolesta ei lapsilla ole semmoista hätää, kun kerran joka päivä saavat syödä niin paljon kuin haluavat monipuolista ruokaa. On leivät, levitteet, salaatit, lämmin pääruoka, juomat ja silloin tällöin jälkiruokaakin. Viikonloppuisin Sanna voi tehdä heille vaikka pinaattikeittoa tai kasviskeittoa. Ei mene kuin vitonen koko perheestä.

Ja jos on terve, työkuntoinen, nälkäänäkevä aikuinen, luulisi ottavan ihan kaikenlaista työtä vastaan, jos ei tule toimeen sillä mitä valtiolta saa.

Työttömiä on n. 300,000

Ja 80% työpaikoista menee suhteilla, eli eivät ole julkisessa haussa. Hyvin riittää kaikille, jos vain osaa/viitsii/tahtoo työn löytää.

Ei ne millään random työttömien tuttujen suhteilla mene. Vaan suurin osa suhteilla menevistä työpaikoista menee niin, että joku entinen työkaveri vaihtaa paikkaa ja vetää perässään muita hyviksi tietämiään työntekijöitä.  Toinen yleinen tapa on sukulaissuhteet. 

Jokaisen, joka osaa nimensä kirjoittaa, pitäisi tajuta että suurin osa työpaikoista menee muille kuin työttömille. Työttömällä on eniten mahdollisuuksia sillon, jos hänestä on mahdollista saada palkkatukea.  

En ole työtön itse. Ensimmäisen kesätyöpaikkani sain isäni nimellä. Itse hain, mutta isäni nimellä sen sain. 

Vierailija
556/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sello-opintoihin ja lätkänpeluuseen kuluvilla rahoilla saa hyvää kotiruokaa ympäri vuoden koko perheelle, joten ei tarvitse tyytyä kaurapuuroon. Ja jää aikaakin olla oman perheen kanssa.

Kuulostaa kyllä niin järkevältä, että olen harvoin kuullutkaan noin viisasta tekstiä. Maukas lihakeitto kyllä korvaa tuollaiset haihattelut esimerkiksi sellon soitosta ja kunnon pizza saa unohtamaan vuosien harrastamisen jonkun lätkän parissa. Ja miten turhaakin on kehittää itseään ja kun voi sen sijaan katsoa televisiota oman perheen kanssa!

Vierailija
557/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sotketko nyt hiukan asioita keskenään ja yksinkertaistat? Ehkä hiukka pikkasen. Meillä on mm. pahin työttömyys sitten vuoden 1992 mutta sinusta tämä on kaikkien työttömien yksilöiden oma syy? Vuoden 92 lamassa oli se hyvä puoli ettei ollut itseensä läpeensä tyytyväistä, muita halveksivaa suurta nousukasmaista keskiluokkaa, eli pyrkimystä jakaa kaikkea ja kaikkia "voittajiin" ja "häviäjiiin" (asemat voivat elämässä myös koska tahansa muuttua), vaan kaikki suomalaiset vetivät yhtä köyttä ja ja sillä päästiin uuteen nousuun.

Pieni korjaus tekstiisi: ei "suuri nousukasmainen keskiluokka" vaan "suuri nousukasluokka, joka pelkää salaa toimeentulonsa puolesta".

Vierailija
558/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noilla on aina hirveästi tekosyitä, miksei voi muuttaa pienempään, karsia kuluja, tehdä sitä tai tätä. Eivät itse näköjään tajuakaan asenneongelmaansa, kun kehtaavat mennä lehteen asti valittamaan. Avartavaa luettavaa kyllä. Vielä riittää leikattavaa tuista selvästi.

Tämä! Täysin totta!

Vierailija
559/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kyllä niin järkevältä, että olen harvoin kuullutkaan noin viisasta tekstiä. Maukas liha

"Kuulostaa kyllä niin järkevältä, että olen harvoin kuullutkaan noin viisasta tekstiä. Maukas lihakeitto kyllä korvaa tuollaiset haihattelut esimerkiksi sellon soitosta ja kunnon pizza saa unohtamaan vuosien harrastamisen jonkun lätkän parissa. Ja miten turhaakin on kehittää itseään ja kun voi sen sijaan katsoa televisiota oman perheen kanssa!"

Ihan hyvä sarkasmiyritys, mutta ei riitä. 

Jotkut vanhemmat toki ovat sitä mieltä, että kalliit harrastukset ovat hieno juttu, vaikkei niihin olisi varaakaan. He eivät kuitenkaan halua maksaa niistä itse ja alentaa elintasoaan, vaan he haluavat, että muut maksavat. Tosiasia on kuitenkin niin, että naapurit ja yhteiskunta eivät tee mitään harrastelijasellistillä ja keskinkertaisella lätkänpelaajalla. Varsinkaan sellaisilla, joiden ainoat vaihtoehdot ovat pizza ja telkkarin katsominen.

Vierailija
560/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on Euroopan korkeimmat julkisen sektorin menot verrattuna BKT:hen. Eli näemmä olemme kaikkein sivistynein valtio. Silti ihmiset itkevät, ettei julkinen sektori ole vielä tarpeeksi iso. Lisää tukia vaan kaikille ja ikuisesti.

Johtunee siitä, että Suomessa on EU:n about korkeimmat hinnat suhteessa palkkatasoon. Ja ne nousee.

BKT on yhä sama kun 20v sitten.

Vuokrat, ruuat, yms verorahoista maksettava maksaa moninkertaisesti verrattuna muihin maihin. Ja siellä on enemmän maksajia.

Ei todellakaan ole. Suomessa ruoka ja vuokrat ovat edullisia ostovoimaan nähden. Vertailepa vaikka 10 muun länsimaan kanssa.

Täällä elää käsittämättömän tiukassa ajatus tulonsiirroilla toteutettavasta tasa-arvosta. Useampi länsimaalainen kollegani on ihmetellyt sitä, miksi vähäosaiset ovat vaatimassa milloin mitäkin tukea itselleen, sen sijaan että itse hoitaisivat sen itselleen tai tyytyisivät olemaan ilman.