IL: Asumistuen leikkaukset iskivät lujaa vähävaraisiin: Nyt puhuu Sanna, 50: "Hädin tuskin pystymme ruokkimaan lapsemme"
Asumistuen leikkaukset ovat iskeneet lujaa vähävaraisiin suomalaisiin.
Onpa erikoista, että jopa perskokkareiden oma media julkaisee tämmöisen jutun.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d7b71c1d-0feb-49cd-8022-68a42299bfea
Kommentit (810)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 5-kymppisellä pitäisi jo olla asunto maksettuna ja parisataatuhatta sijoituksissa. Ikääntyvällä voi tulla kaikenlaista kremppaa eikä pysty välttämättä ylläpitämään samanlaista tulotasoa eläkkeelle asti. Itse nyt 48 ja asunnot maksettu ja 600k sijoituksissa. Vuodenvaihteessa ryhdyn tekemään nelipäiväistä työviikkoa. Palkka tippuu 6k-> vajaa 5k mutta nettotulot vain muutaman satasen. Järjetön progressio verotuksessa toimii myös toiseen suuntaan ja helpottaa osa-aikaiselle pääsyä!
Käärinliinassa ei oo taskuja. Kannatan kyllä että jotain säästää sukanvarteen, mutta eipä sinullakaan nyt tilannetajua ole, kun läyhistelet siinä sadoilla tuhansillasi. Läheskään kaikilla ei ole siihen mahdollisuutta. Esim alle keskitulon palkka ja lapsia perheessä. Silloin ei ylimääräistä kyllä jää, ah niihin niin tärkeisiin sijoituksiin. Parikymmentä vuotta kaikki menee käytännössä lapsiin liittyviin asioihin.
Täälläkin vilisee tekstiä jossa kuvitellaan, että työeläke on jonkinlainen etuus, no ei ole.
Työeläke on itse ja työnantajan maksama eläke, jotta työn tehnyt henkilö pärjää työuran jälkeen.
Ja noista tuista, hyvä että niitä on olemassa, mutta en voi ymmärtää että ollaan valittamassa ja vaatimassa vaikka ja mitä. Miten se äiti on työtön, onko ollut liian kauan kotona hoitamassa lapsia vai onko tehnyt sitä ketkutusta, että ollut minimiajan töissä ja sitten vemputellut esim. ansiosidonnaisella.
Minulla on pitkä kokemus työttömyydestä 11 vuotta, työt loppuivat 50-vuotispäivänä.
Se oli tosi opettavaista, ei tullut mieleenkään olla missään vaatimassa lisää rahaa, työmarkkinatuelle mentiin, kun ansiosidonnainen loppui. Tiukkaa oli, jos ei olisi mies ollut töissä, tuskin olisin hengissä. Ei Suomessa voi elää ilman rahaa, kallis maa.
Mun äiti on puhunut omassa marttaseurassaan kuinka tärkeää on säästöt. Jos isäni kuolee, heillä on säästössä sen verran rahaa, että saa perintöveror maksettua. Tosin asunnon arvo on
20 t, eli perintöveroa ei tule.
Kaikki muu on myyty, ei ole autoa, ei mökkiä ja kodinkin neliöt puolittui muutama v sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi mennä lääkkeisiin ja hoitokuluihin 700 euroa kuussa? Suomessa on kuitenkin lääkekatto on 633 euroa ja hoitokuluissa 762 euroa?
Lääkekattoon kuuluu Kela-korvattavat lääkkeet ja hoitokulukattoon julkisen puolen hoitokulut.
Joo, näin on. En lukenut juttua, mutta ei voi mennä 700/kk kuin tammi-ja helmikuussa. Sitten katto on täynnä kahdelta. Vai kenen lääkkeitä he maksaa?
Tottaka voi mennä. Kaikki pakolliset lääkkeet eivät ole kelakorvattavia.
Mutta jos lääkäri on ne määrännyt, niin kyllä ne maksukattoa kerryttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksin huushollin ainoana aikuisena palkkatyöstä samat tulot eli 2700€ kuussa, vuokraan tonni ja minkäänlaisia kelan tukia en saa ja en myöskään elatustukea jne.
Tyttö saa tosin 40€ kuussa opintorahaa.
Harrastus hänellä maksaa vuodessa ~1400€
Silti pärjään hyvin?
Miksi asut vuokralla?
miksi et ole ostanut omaa kämppää.
maksan nyt kaksiosta 55 neliöö 270e yhtiön vastiketta kun sain lainan maksettua pois.
Se on hyvä kysymys ja vastaus on ettei ole vielä riittävästi säästöjä. Eli kun pankki vaatii sen 20% asunnon arvosta omaa rahoitusta.
Mut, joku päivä kyllä :)
ok.mulla vissiin vanhentunutta tietoa.
minulla ensia
Nykyään tarvii olla, ajat ovat tiukentuneet.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti on puhunut omassa marttaseurassaan kuinka tärkeää on säästöt. Jos isäni kuolee, heillä on säästössä sen verran rahaa, että saa perintöveror maksettua. Tosin asunnon arvo on
20 t, eli perintöveroa ei tule.
Kaikki muu on myyty, ei ole autoa, ei mökkiä ja kodinkin neliöt puolittui muutama v sitten.
Puoliso ei peri mitään. Saa asumisoikeuden asuntoon loppuelämäksi mutta siitäkin puolet on lapsien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksin huushollin ainoana aikuisena palkkatyöstä samat tulot eli 2700€ kuussa, vuokraan tonni ja minkäänlaisia kelan tukia en saa ja en myöskään elatustukea jne.
Silti pärjään hyvin?
Miksi asut vuokralla?
maksan nyt kaksiosta 55 neliöö 270e yhtiön vastiketta kun sain lainan maksettua pois.
Mix ei omaa asuntoooo??? mix????? mä maksan 150 yhtiön vaztiketta ku zain mun lainan maxettuu poijes!!! lisäx tääl budjaa yxisarvinen joka paskoo raakatimantteja!!! Ja sit on 30k vessankaapis ja kikkeli 35cm!!!
Ime munaa sekopää kela pummi saat v
Häivy täältä sekopää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti pärjään hyvin?
Miksi asut vuokralla?
Mix ei omaa asuntoooo??? mix????? mä maksan 150 yhtiön vaztiketta ku zain mun lainan maxettuu poijes!!! lisäx tääl budjaa yxisarvinen joka paskoo raakatimantteja!!! Ja sit on 30k vessankaapis ja kikkeli 35cm!!!
Häivy ite sekopää pummi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti pärjään hyvin?
Miksi asut vuokralla?
ime vähä munaa kela pelle saat rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 5-kymppisellä pitäisi jo olla asunto maksettuna ja parisataatuhatta sijoituksissa. Ikääntyvällä voi tulla kaikenlaista kremppaa eikä pysty välttämättä ylläpitämään samanlaista tulotasoa eläkkeelle asti. Itse nyt 48 ja asunnot maksettu ja 600k sijoituksissa. Vuodenvaihteessa ryhdyn tekemään nelipäiväistä työviikkoa. Palkka tippuu 6k-> vajaa 5k mutta nettotulot vain muutaman satasen. Järjetön progressio verotuksessa toimii myös toiseen suuntaan ja helpottaa osa-aikaiselle pääsyä!
Käärinliinassa ei oo taskuja. Kannatan kyllä että jotain säästää sukanvarteen, mutta eipä sinullakaan nyt tilannetajua ole, kun läyhistelet siinä sadoilla tuhansillasi. Läheskään kaikilla ei ole siihen mahdollisuutta. Esim alle keskitulon palkka ja lapsia perheessä. Silloin ei ylimääräistä kyllä jää, ah niihin niin tärkeisiin sijoituksiin. Parikymmentä vuo
Just tän takia tää maa on kuralla. Joku kertoo miten asiat kannattaa hoitaa ettei tartte nyt eikä eläkkeellä olla toisten taskuilla elättinä niin jo on "läyhistelyä". Sit jos kerrot että sulla on sitä semmoista sairautta joka estää kaikenlaisen työnteon koko elämän osalta ja on elänyt 50vee kelaelättinä niin jo saa myötätuntoa ja sympatiaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko Sanna siis kolmen lapsen yksinhuoltaja vai onko heillä kaksi työtöntä aikuista ja kaksi lasta? Lapsilisiä tulee siis 200-300 €. Kuulostaa siltä, että nykyiseen asuinpaikkaan ei kovin tärkeitä siteitä ole, jos lapsiakin kiusataan. Mitäpä jos muuttaisivat halvemmalle seudulle, missä saisivat isomman asunnon puolta halvemmalla hinnalla. Sanna (ja puoliso) voi tehdä muutakin työtä kuin juristin. Vaikka oppisopimuksella täsmäkouluttautuisi uuden paikkakunnan työtarpeeseen.
Susta tulisi hyvä suomalainen sosiaalityöntekijä tai asiakaspalvelija.👍 "Kuulostaa siltä, että nykyiseen asuinpaikkaan ei kovin tärkeitä siteitä ole, jos lapsiakin kiusataan." Anteeksi logiikka...?? Ei jumalauta. Tää on just "Varmasti itse ansaitsit sen,että sait ukoltasi turpaasi. Tiskaa paremmin!!" - perisuomalaistyylistä ryhdistäydy, laiskuri! Vain laiskat of köyhiä" -tason filosofi. Just tollaisia rakastetaan ottaa töihin esim. vakuutusyhtiöihin ja pankkeihin ajamaan loppukin toivo ihmisistä. Ja sitte lomalle Turkkiin panemaan, ottamaan tatskoja ja rällästelemään. 🙂
Tosiaan. Mitäpä jos Sanna perheineen muuttaisi vaikka Juupajärven Joenmutkan kylään ja kouluttautuisi paikkakunnan tarpeiden mukaisesti. Mutta hetkinen.... ei tuohon tarvita koulutusta, hautaustoimiston autokuskiksi. Se on ainut firma, mikä on vielä pystyssä paikkakunnalla. Mutta eiihän tuohon kyllä tarvita työntekijöitäkään. Ei ole tarvittu yli 30 vuoteen, kun on ihan perheyritys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan sivistyksen voi päätellä siitä kuinka se kohtelee heikko-osaisimpia.
Mun mielestämme me eletään moraalisesti aivan läpi mädästä yhteiskunnassa.
Tähänkin tulee taas raakkumaan jotain äärioikeistolaisia, jotka laittaisivat nämä ihmiset mielummin uuniin, kuin sietäisivät näitä ihmisiä tässä maassa. Kertoo jotain siitä minkälaisessa maassa elämme.Kyl mä haluan käyttää omat rahat omaan perheeseeni enkä tunkea niitä kaikkea tuntemattomille "heikko-osasille"
Kertoo susta jotain. Olet moraaliton ihminen.
Entä sitten? Moraaliton on sekin joka toisen rahoja itselleen kerjää.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan sivistyksen voi päätellä siitä kuinka se kohtelee heikko-osaisimpia.
Tähänkin tulee taas raakkumaan jotain äärioikeistolaisia, jotka laittaisivat nämä ihmiset mielummin uuniin, kuin sietäisivät näitä ihmisiä tässä maassa. Kertoo jotain siitä minkälaisessa maassa elämme.
Sekä siitä miten heikko-osaisemmatkin hoitavat yksilön vastuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähänkin tulee taas raakkumaan jotain äärioikeistolaisia, jotka laittaisivat nämä ihmiset mielummin uuniin, kuin sietäisivät näitä ihmisiä tässä maassa. Kertoo jotain siitä minkälaisessa maassa elämme.Kyl mä haluan käyttää omat rahat omaan perheeseeni enkä tunkea niitä kaikkea tuntemattomille "heikko-osasille"
Ai ku mä välitän omista lapsistani 😂
Juuri näin 😂 Näille heikoimmille yksilön vastuu on käsittämätön uhka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä sitten? Moraaliton on sekin joka toisen rahoja itselleen kerjää.
Tuilla elämisestä tullu joillekkin ihan normaali elämäntapa.
Ei harrasteta jos ei ole varaa.
Eikö tämä ole itsestäänselvää?? Harrastetaan ilmaisia juttuja. Mä en jaksa tätä harrastuksista vinkumista. Se on ylellisyyttä, ei elinehto. Rikkaat harrastaa kallista, köyhät halpaa.
Tämähän vain todistaa, että leikkaukset pienentävät erittäin tehokkaasti hiilijalanjäljen.
Hyvä pointti... minä olen ollut eläkettä kartuttavassa työssä noin 23 vuotta eli ei kauhean kauan. Mun eläkekertymä on jo nyt enemmän kuin noiden, joku 1200. Ja alkuun oli pitkään tosi huono palkka, alle 2000 euroa brutto. Vasta kymmenisen vuotta olen saanut keskituloisen palkkaa.
Vaikka olisivat tehneet huonopalkkaista työtä, niin ei missään nimessä kyllä "koko ikää". Vaan just joku 10 vuotta, ehkä 15.
Mitähän se "koko ikä töitä" heidän mielestä tarkoittaa? Pätkä silloin toinen tällöin? Vai iso osa pimeenä, ja eipä sitten eläkettä kertynytkään?