Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL: Asumistuen leikkaukset iskivät lujaa vähävaraisiin: Nyt puhuu Sanna, 50: "Hädin tuskin pystymme ruokkimaan lapsemme"

Vierailija
08.11.2025 |

Asumistuen leikkaukset ovat iskeneet lujaa vähävaraisiin suomalaisiin.

Onpa erikoista, että jopa perskokkareiden oma media julkaisee tämmöisen jutun. 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d7b71c1d-0feb-49cd-8022-68a42299bfea

Kommentit (296)

Vierailija
281/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse työssäkäyvä ihminen, ja olen jo todella pitkään yrittänyt vaihtaa työpaikkaa. Olen panostanut satoja tunteja hakemusten kirjoittamiseen, CV:n päivittämiseen, työpaikkojen etsimiseen ja taustatyön tekemiseen. Olen jopa tehnyt videohakemuksia joskus. Siis todella YRITTÄNYT kaikin keinoin löytää uuden työn. Olen päässyt haastatteluihin, joskus jopa viimeiseen vaiheeseen, mutta yhtään työpaikkaa en ole saanut. Eli pakko jatkaa vastentahtoisesti tässä vanhassa. Mutta mietinpä vain, että jos minulla ei työssäkäyvänä onnistu uuden työn saaminen, niin miten mua työttömät voisivat tuosta noin vaan "mennä töihin" tai "ottaa" jonkun työn?

Vierailija
282/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei tuo lapsiperhe käy töissä ja maksa ite omaa elämistään

Onneksi irtisanomissuojaa heikennetään myös julkisella ja saa irtisanoa kaikki jotka ottaa saikkua. Yleistuki 595 netto odottaa ja ulosotto.

Miksi muka odottaisi. 

1) on olemassa ANSIOSIDONNAINEN. 

2) ainakin minä saan reilusti enemmän rahaa pelkästään pääomatuloista. 

3) MIKSI ulosotto muka odottaisi, ei minulla ole velkaa ja pääomatuloni kattavat jo nyt kaikki menoni. Palkka menee suoraan uusiin sijoituksiin. 

Leikattua ansiosidonnaista saa puolitoista vuotta ja pääomatulot vähentävät 595 yleistuen määrää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähes kaikki tulonsiirrot on alun perin tarkoitettu tilapäisiksi eikä saavutetuiksi eduiksi. Asumistukeakin pidetään jonkunlaisena palkkana, mistä ei saisi ikinä leikata senttiäkään. Aikuisilla pitäisi olla aina joku suunnitelma, että miten tilapäisestä tukiriippuvuudesta pääsee eroon.

No kerropa sinä, neropatti, miten sinä suunnittelisit elämäsi jos tulot eivät ilman asumistukea riittäisi elämiseen ja asumiseen, etkä voisi vanhuuseläkkeellä liikuntavammaisena tehdä töitä. Säästöt ovat suureksi osaksi huvenneet jo aikaisempina vuosina hoitoihin ja nyt yhä enemmän rahaa menee lääkkeisiin, hoitoihin ja apuvälineisiin ja pakolliseen muuttoon. 

Odotan hengitystäni pidätellen mitä keksit.

Ei niitä kiinnosta muu kuin politiikka ja oma napa. Sitten kun joutuvat itse samaan tilanteeseen niin ovat huuli pyöreänä.

Vierailija
284/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi voi kun on vaikeaa , toisin oli ennen kun tukia ei juuri ollut ja piti melkopitkälle pärjätä itse omillaan, oli se elämä silloin helppoa, lapsiakin oli vaan kominkertainen määrä nykyaikaan verrattuna, voi voi oli se ihanaa ja rikasta aikaa. 

Silloin töitä riitti kaikille nyt 300 000 työtöntä ja 5000 työpaikkaa, mahdoton yhtälö

Lisää valuu suomeen kokoajan työttömiä yli rajan jaolle. Tulee sisällissota. Normaali populaatioennuste, tieteellisesti todistettu rottakokeilla kun populaatio lisääntyy muttei resurssit.

Persujen masinoima väestönvaihto etenee suunnitellusti.

Aloitit käänteispsykologian jälleen. Persut on aina ja kaikkein näkyvimmin o

Tornio 2015 Nevöforget.

Vierailija
285/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olihan se vähän erikoista, että tukea maksettiin omiinkin asuntoihin. 

Yksikin mamma kehui, miten kakkosasunnosta saa sekä tukea että vuokralainen maksaa vuokran, ja vuokralainenkin sai varmaan asumistukea.

Miksi ihmeessä asumistuella pitäisi tukea vain vuokranantajia, jotka sitä kautta lypsävät valtiolta itselleen enemmän rahaa?

Asumistuki pitää palauttaa myös niille, joilla on oma asunto ja jotka ovat pienituloisia. Ei voi olla niin, että jotkut tässä maassa vain maksavat toisten sosiaaliturvasta mutta eivät itse hädän hetkellä saa tukea tai korkeintaan vain murusia.

Asumistuki pitää poistaa kokonaan, se on ainoastaan vääristänyt asuntojen hintoja ja ollut helppo tulonlähde ri

Oudointa tässä on se ettei sen hintataisia ole. Jos onkin niin vuokra nousee jatkuvasti. Kukaan ei jaksa muuttaa joka vuosi vaikka kuinka olisi persaukinen.

Vierailija
286/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo perhe voisi muuttaa esim: Järvenpäähän lähelle rataa josta pääsee junalla Helsinkiin. Itse asuin kahden teini-ikäisen kanssa vuokralla lähellä asemaa. Maksoin kolmiosta 980€/kk. Maksoin siis ihan itse tuon ilman tukia. Nyt asun omistus asunnossa. 

Vähän veikkaan että tuo perhe asuu Helsingissä.

Eikös Järvenpäässä ole kalliimpi veroprosentti? Sannan perheen tulot pienenisivät entisestään. Lisäksi jos lapsilla ollut jo nyt koulussa kiusaamista, entä sitten kun pitäisi repiä lapset taas toiseen ja uuteen kouluun ja ympäristöön? Miehen työmatkat voisivat pidentyä ja kallistua, samoin Sannan opiskelumatkat.

Ja jos perheellä ei ole enää säästöjä, niin eipä uuteen asuntoon muuteta. Pitää maksaa vuokravakuus, yleensä se 2 kuukauden vuokra + muuttokuukauden vuokra heti alkuun ja muuttofirmalle myös tai vähintään jos vuokraa muuttoauton. 

Vierailija
287/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääomatuloja ei saa olla, jos hakee asumistukea vuokra-asuntoon.

Vierailija
288/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pääomatuloja ei saa asumistukea vuokra-asuntoon.

Vierailija
289/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi voi kun on vaikeaa , toisin oli ennen kun tukia ei juuri ollut ja piti melkopitkälle pärjätä itse omillaan, oli se elämä silloin helppoa, lapsiakin oli vaan kominkertainen määrä nykyaikaan verrattuna, voi voi oli se ihanaa ja rikasta aikaa. 

Silloin töitä riitti kaikille nyt 300 000 työtöntä ja 5000 työpaikkaa, mahdoton yhtälö

Lisää valuu suomeen kokoajan työttömiä yli rajan jaolle. Tulee sisällissota. Normaali populaatioennuste, tieteellisesti todistettu rottakokeilla kun populaatio lisääntyy muttei resurssit.

Persujen masinoima väestönvaihto etenee suunnitellusti.

Aloitit käänteispsykologia

Itäraja vuotaa kuin seula.Kiitos Persujen.Tuhansittain saapunut KelaGoldia lunastamaan.Kiitos Persujen.

Vierailija
290/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on pääomatuloja ei saa asumistukea vuokra-asuntoon.

Ei saa myöskään toimeentulotukea ja pääomatulot vähentävät 595 yleistuen määrää.

Vierailija
291/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi irtisanomissuojaa heikennetään myös julkisella ja saa irtisanoa kaikki jotka ottaa saikkua. Yleistuki 595 netto odottaa ja ulosotto.

Miksi muka odottaisi. 

1) on olemassa ANSIOSIDONNAINEN. 

2) ainakin minä saan reilusti enemmän rahaa pelkästään pääomatuloista. 

3) MIKSI ulosotto muka odottaisi, ei minulla ole velkaa ja pääomatuloni kattavat jo nyt kaikki menoni. Palkka menee suoraan uusiin sijoituksiin. 

Leikattua ansiosidonnaista saa puolitoista vuotta ja pääomatulot vähentävät 595 yleistuen määrää.

Entä sitten? Ei olekaan tarkoitus LOISIA toisten rahoilla, vaan olen huolehtinut tilanteestani niin että PÄRJÄÄN pääomatuloillakin tarvittaessa. 

sitä tarkoittaa OMASTA taloudesta VASTUUN OTTAMINEN. 

Vierailija
292/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähes tulkoon koko työurani aja olen joutunut nostamaan myös asumistukea joten ei se työ ole tuen vastakohta. Olemme työssäkäyvänä perheenä saaneet yki 500€ asumistukea. Mitä siihen sanotte? Minä sanon että Suomessa matalapalkka-alat on niin elintason alapuolella ettei hommassa ole järjen häivää. 

Poliitikoilla ei ole tällaisesta omakohtaista kokemusta eikä useimmilla poliitikoilla ole asiasta edes tietoa. Ja ne, joilla on tietoa, eivät välitä.

Vierailija
293/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tornio 2015 Nevöforget.

Et ole tainnut huomata, että m muuttajia on tullut muulloinkin kuin Torniosta 2015 :) Jotka muuten Ruotsi laittomasti dumppasi Suomeen.

Ei taida järjenjuoksusi olla ihan terävintä, jos et ole nähnyt viimeisen 10 vuoden aikana, mikä puolue vastustaa m muuttoa. 

Vierailija
294/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummo ja pappa tienaa oikein hyvin eivätkä pärjää. Mietin vain kauanko tuo Sanna on opiskellut kun 50 vuotiaana töitä alkoi etsimään. Ja mies on töissä, ehkä halvempi asunto olisi hyvä vaihtoehto 

Tiedän muutaman, jotka ovat yliopistoaikana saaneet lapsia. Sitten ovat kotiäitinä ylim10 v. 40 v aletaan etsimään töitä ja ei pääse minnekään. Tällä on vain 2 lasta. Onko yhtään tuöhistoria ? Vuokra järkyttävä

Vierailija
295/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitikö kovastikin ponnistella saadaksesi tämän aikaan? Et keksinyt sitten yhtään parempaa.

Vierailija
296/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko referoida juttua hieman, en lue il ennen kuin evästeet voi kieltää ilman maksuja.

Artikkelissa kerrotaan, miten hallituksen asumistuen leikkaukset ovat iskeneet erityisen kovaa pienituloisiin, eläkeläisiin ja lapsiperheisiin.

Eläkeläinen Anne-Marie Kolehmainen menettää yli puolet asumistuestaan, vaikka hänen eläkkeensä nousi vain 11 euroa kuussa. Hän ja hänen Alzheimeria sairastava puolisonsa joutuvat elämään lääkekulujen jälkeen lähes köyhyysrajan alapuolella. Kolehmainen sanoo tehneensä koko ikänsä töitä ja kokee, että hallitus nipistää ja nakertaa eläkkeistä, jotka on ansaittu. Hän muistuttaa: Me eläkeläiset emme ole mikään painolasti yhteiskunnalle.

Toinen haastateltava, 50-vuotias Sanna, kertoo, että hänen perheensä menetti koko asumistukensa. Perhe a

Viimeisessä kommentissa joku moittii Sannaa, kun Sanna oli ottanut lainaa saadakseen maksettua perintöveron. Niin, mitä kommentoija mahtaa tarkoittaa moitteillaan? Jos Sanna luopuu perinnöstä, se siirtyy taakaksi hänen lapsilleen. Lapset ovat  jo valmiiksi vaikeuksissa perheen rahapulan takia. Toista lasta on esim. pilkattu koulussa köyhyyden takia! Pitäisikö saman lapsen vielä joutua velkoihin alaikäisenä. Niin olisi käynyt, jos äiti olisi luopunut perinnöstä - silloin perintö siirtyy lapselle, samoin velvollisuus maksaa perintövero. Sannalla on artikkelin mukaan hyvä koulutus, mutta hän on väärän ikäinen. Muistutan palstalaisia siitä, että jokainen tulee vanhaksi. Paitsi ne, jotka kuoleva nuorina, mutta ei kai se ole mikään toivottu asiaintila.