IL: Asumistuen leikkaukset iskivät lujaa vähävaraisiin: Nyt puhuu Sanna, 50: "Hädin tuskin pystymme ruokkimaan lapsemme"
Asumistuen leikkaukset ovat iskeneet lujaa vähävaraisiin suomalaisiin.
Onpa erikoista, että jopa perskokkareiden oma media julkaisee tämmöisen jutun.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d7b71c1d-0feb-49cd-8022-68a42299bfea
Kommentit (810)
Vierailija kirjoitti:
Lapset saavat ilmaiset ruuat päiväkodissa ja koulussa. Vanhemmat voivat mennä töihin, jotta rahaa tulee lisää. Henkilökohtaisia avustajia ja mainostenjakajia tarvitaan koko ajan.
Ei ole ihme, että henkkareitsa haetaan koko ajan. Raskas ammatti minimipalkalla.
Vierailija kirjoitti:
Tuo rahankäyttö ja köyhyys on hyvin suhteellista, kyllä suurimmalla osalla rahaa on. Sarillakin mutta kun se raha käytetään ensisijaisesti kaikkeen krääsään ja turhaan ja sitten itketään ettei ole varaa ruokaan. Lapsiperheet saavat vaikka mitä apua ja etuuksia eriasia on osaako sitä hakea.
Alkaa ärsyttää nämä "köyhät" Jotka ei todellisuudessa ole köyhiä, näitä riittää.
Mitä vaikka mitä etuuksia lapsiperheet saa? Olen lapsiperheen kuopus, eikä me mitään erityisetuuksia saada. Samat lapsilisät mitä kaikki muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos persut kun pilasitte niin monen ihmisen elämän. Kiitos nuorten toivottomuudesta. Kiitos räjähtäneestä huumeongelmasta. Kiitos lisääntyneistä itsemurhista. Kiitos kodittomiksi jääneistä, masentuneista ja erityiskiitos kaikkien aikojen synkimmästä ja köyhimmästä joulusta 2025! Kiitti niin vit*sti.😒
Persujen vika sekin kun sinä laiska paska et viitsi töihin mennä ja itket täällä päivittäin tukien pienuutta.
Persu mene pois täältä palstalta urputtamasta, senkin orjatyön kannattaja.
Vassu sika mene pois täältä palstalta itkemästä tukien pienuutta.
mistä orja työstä puhut?
minä käyn töissä ja saan siitä 4400 euroa kuukaudessa rahaa mut joudun huomen aamulla nousemaan sohvalta ja lähtemään töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset saavat ilmaiset ruuat päiväkodissa ja koulussa. Vanhemmat voivat mennä töihin, jotta rahaa tulee lisää. Henkilökohtaisia avustajia ja mainostenjakajia tarvitaan koko ajan.
Ei ole ihme, että henkkareitsa haetaan koko ajan. Raskas ammatti minimipalkalla.
Avustettava hakee vain orjaa itselleen, jotain jota ruoskia yhtä kovaa kuin itse on saanut. Katkeraa porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus ei voi tehdä työpaikkoja. Ainoastaan palkata itselleen avustajia ja siitäkin nousee hirvee haloo. Tavallisten kansalaisten pitää itse alkaa yrittäjiksi ja perustaa yrityksiä, tehtaita ja palkata työntekijöitä, jos tähän ei pystytä niin ei kukaan ulkopuolinen tule meitä auttamaan.
Hallituksen tehtävä on luoda politiikan avulla työpaikkoja ja työllisyyttä. Jos ja kun hallitus on kyvytön tuohon, se ei ole yksittäisten kansalaisten ongelma. Niille maksetaan tuloksista ja työstä, ei työttömien haukkumisesta ja kiusaamisesta. Loiset eivät tiedä tätä?
Vierailija kirjoitti:
Näillä uutisoinneilla on vain tarkoitus kääntää ihmiset toisiaan vastaan, varsin hyvin tuntuu onnistuvan.
Jep. Sitten noihin artikkeleihin otetaan ns. ääritapauksia ja porukkaa jotka eivät osaa hallita talouttaan. Toikin on vielä lisäksi sekavasti kirjoitettu. Että syntyy vaikutelma ikäänkuin kaikki eläisivät köyhyydessä.
Vierailija kirjoitti:
Hiljaa persu!!!
Töihin jankuttaja loinen!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi ostaa kallista tuoretta ruokaa vaan voi ostaa prosessoitus valmisruokaakin
Vuoden aivopieru.
Vaikka hoitokulut voivat nousta 700 euroon kun otetaan huomioon rasvat, vitamiinit, ei-kelakorvattavat lääkkeet yms. niin epäilen juttua keksityksi. Koska kelakorvattavat lääkkeet eivät kuitenkaan noin paljon ole ja ei ole ensimmäinen kerta, kun toimittajat tekevät taustatyön huonosti keksiessään juttuja.
Eikä Sanna voi saada työttömyyskorvausta, jos opiskelee, ellei opiskele ansiosidonnaisella tai työvoimapoliittisessa koulutuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo rahankäyttö ja köyhyys on hyvin suhteellista, kyllä suurimmalla osalla rahaa on. Sarillakin mutta kun se raha käytetään ensisijaisesti kaikkeen krääsään ja turhaan ja sitten itketään ettei ole varaa ruokaan. Lapsiperheet saavat vaikka mitä apua ja etuuksia eriasia on osaako sitä hakea.
Alkaa ärsyttää nämä "köyhät" Jotka ei todellisuudessa ole köyhiä, näitä riittää.
Mitä vaikka mitä etuuksia lapsiperheet saa? Olen lapsiperheen kuopus, eikä me mitään erityisetuuksia saada. Samat lapsilisät mitä kaikki muutkin.
no juurikin LAPSIPERHEET saavat ETUUKSENA esimerkiksi juurikin mainitsemasi LAPSILISÄT. Ei, lapsilisiä eivät saa KAIKKI MUUT vaan AINOASTAAN lapsiperheet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avustettava hakee vain orjaa itselleen, jotain jota ruoskia yhtä kovaa kuin itse on saanut. Katkeraa porukkaa.
Retardi ruoskii normaalia oikein olan takaa...
Hei,
Minä olen " Sanna", uskokaa tai olkaa uskomatta. Minä en ole toimittajan tekoälyhahmo eikä minun tarinani ole muutenkaan hänen keksimänsä. Minä olen oikea ihminen, joka halusi kertoa teille kermap****lle tarinan siitä, miten kenestä tahansa voi tulla köyhä. Kun raivon vallassa hakkasit viestiäsi tulemaan, niin ei sitten käynyt mielessä, että toimittajia sitoo tiukka ammattieettinen koodisto? Päätit syyttää Iltalehden toimittajaa valehtelijaksi?
Tiesin, että Suomessa on paljon ilkeitä ja epäempaattisia ihmisiä ja että tämä palsta on teidän kutupaikkanne.
Minä en ole opiskellut Tallinnassa eikä minun tutkintoni ole oikeusnotaarin tutkinto. Olen valmistunut Helsingin yliopistosta ja olen OTM. Keljuttaako, kun itse et koskaan oikikseen pääse? Ja vielä enemmän sinua suututtaa, kun lisään valmistuneeni loistavin arvosanoin ( yksi 4, loput 5).
Missä kohtaa jutussa muuten sanottiin, että olen vastavalmistunut? Opetelkaa lukemaan! Tein pitkän uran pankkimaailmassa ja tuli lähtö yt- neuvottelujen jälkeen. Sain huomata, että kokemukseni ja pätevyyteni " katosivat" jonnekin kun täytin 50. Mutta teillä ei ole hätää, te olette nuoria ja kauniita ikuisesti. Onneksi olkoon!
Ja missä kohtaa sanottiin, että minä en voi mennä " huonompiin" töihin? Olen hakenut KAIKENLAISIA töitä, eivät ne minua valitse. Ja kouluttaudun lisää, kuten jutussa luki. Minä en makaa jouten!
Miksi meidän pitäisi muuttaa Järvenpäähän? Miksi minun pitäisi repiä lapseni sosiaalisesta ympäristöstään? Miksi kiusaaminen loppuisi, jos muuttaisimme tuonne Järvenpäähän, mikä Shangri-La se on? Ja mitä järkeä olisi muuttaa? Vuokra olisi pienempi, mutta puolison työmatkakulut nousisivat niin, että tulos olisi yhtä tyhjän kanssa. Sitäpaitsi lapsillani on kavereita täällä.
Te olette ilkeitä, sadistisia ja julmia. Te olette niitä omahyväisiä tyyppejä, joiden lapset kiusaavat toisia.
Ja kun noin nokkelia olette, niin varmasti keksitte, mikä on sellaista omaisuutta, mitä ei voi PK:n säännösten mukaan myydä - oi te oman elämänne huippujuristit!
Meillä on ollut rahaa ja omaisuutta, mutta elämässä voi tapahtua katastrofeja ja ihminen voi menettää kaiken. Meidän elämämme katastrofeja en teille kerro, olen IL- jutussa kertonut aivan tarpeeksi. On varmasti mahtavaa lukea lehdestä tarinoita, jotka kertovat miten köyhästä tuli miljonääri ja lukihäiriöisestä lääkäri. Toisentyyppinen " matkakertomus" herättää raivon.
Mutta hei - sinäkin voit sairastua, sinäkin voit joutua työttömäksi, sinun yrityksesi voi tehdä konkurssin ja sinäkin voit pudota turvaverkkojen läpi. On tietysti helpottavaa uskotella, että hyvinvointivaltio kyllä huolehtii köyhistään, silloin sinä voit keskittyä meidän kokemustemme vähättelyyn ja syyllistyä henkilöä koskeviin loukkauksiin. Voi, kuinka hieno ihminen oletkaan!
En kommentoi kirjoitustani enkä aio palata lukemaan kommentteja ainakaan ihan heti.
- Sanna
Vierailija kirjoitti:
Pikkuseikka ehkä, mutta pisti silmään. Sannalla on "oikeustieteen tutkinto yliopistosta" on juuri niin epämääräisesti sanottu, että on syytä epäillä harhauttamista. Onko Sannalla siis alempi oikeustieteellinen tutkinto eli ovatko opinnot käytännössä jääneet kesken, vai onko hänellä ylempi tutkinto eli se, jolla töitä saadaan?
Iltalehden juttu on toivottavasti laadittu herättämään ajatuksia siitä, että vähävaraisia on monenlaisia: sairas, iäkäs Kolehmaisen pariskunta on aivan eri tavalla hädänalainen kuin Sanna, jossa vähävaraisuuden syynä on lähinnä suuri pankkilaina.
Ketään kivittämättä, mietin myös, että onko hän ollut koko ikänsä työtön? Vai ikuisuusopiskelija? Kotiäiti? Kuinka viisikymppisellä ei ole mitään säästöjä? Minullakin on, vaikka olen ikäni tehnyt pätkätyötä matalapalkka-alalla, ollut kotiäiti ja työtön. Vai söikö pankkilaina kaikki säästöt? Liikaa jää arvailujen ja väärienkin johtopäätösten varaan. Miksi tällaisia juttuja edes tehdään?
Sannaaaaa!! minä menen huomenna töihin ja maksan asumiseni itse.
Vierailija kirjoitti:
Hei,
Minä olen " Sanna", uskokaa tai olkaa uskomatta. Minä en ole toimittajan tekoälyhahmo eikä minun tarinani ole muutenkaan hänen keksimänsä. Minä olen oikea ihminen, joka halusi kertoa teille kermap****lle tarinan siitä, miten kenestä tahansa voi tulla köyhä. Kun raivon vallassa hakkasit viestiäsi tulemaan, niin ei sitten käynyt mielessä, että toimittajia sitoo tiukka ammattieettinen koodisto? Päätit syyttää Iltalehden toimittajaa valehtelijaksi?
Tiesin, että Suomessa on paljon ilkeitä ja epäempaattisia ihmisiä ja että tämä palsta on teidän kutupaikkanne.
Minä en ole opiskellut Tallinnassa eikä minun tutkintoni ole oikeusnotaarin tutkinto. Olen valmistunut Helsingin yliopistosta ja olen OTM. Keljuttaako, kun itse et koskaan oikikseen pääse? Ja vielä enemmän sinua suututtaa, kun lisään valmistuneeni loistavin arvosanoin ( yksi 4, loput 5).
Missä kohtaa jutussa muuten sanottiin, että olen vastavalmistunut
Hei, ei me kaikki olla epäempaattisia. On täällä muitakin kirjoittajia jotka esim jääneet työttömiksi ja samassa tilanteessa. Epäempaattiset kirjoittelijat on niitä, jotka eivät koskaan ole hakeneet tukia, eivätkä ymmärrä niistä mitään, olettaen että ne on liian suuret (koska jotkut työssäkäyvät eivät osaa suunnitella talouttansa ja valittavat että tuilla saa saman määrän rahaa(ei saa!))
Vierailija kirjoitti:
Sannaaaaa!! minä menen huomenna töihin ja maksan asumiseni itse.
Joku tapatyötön alapeukuttanut.
Paljonko lehdenjakaja tienaa? Muistaakseni se oli yötyötä ja palkka 800 e kk. Ei kokoaikatyötä ja tuohon pitäisi sitten ottaa toinen samanlainen työ lisäksi. Tietysti jos nuo 2 työtä voi yhdistää niin homma voisi toimiakin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tipu sääliä kyllä yhtään. Jumalauta miten avutonta sakkia.
Toivottavasti lapsesi saa oikein kivuliaan syövän ja joudut seuraamaan kuinka se tuhoaa hänet sisältä oikein hitaasti.