Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL: Asumistuen leikkaukset iskivät lujaa vähävaraisiin: Nyt puhuu Sanna, 50: "Hädin tuskin pystymme ruokkimaan lapsemme"

Vierailija
08.11.2025 |

Asumistuen leikkaukset ovat iskeneet lujaa vähävaraisiin suomalaisiin.

Onpa erikoista, että jopa perskokkareiden oma media julkaisee tämmöisen jutun. 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d7b71c1d-0feb-49cd-8022-68a42299bfea

Kommentit (296)

Vierailija
241/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

jep vuokrat alas ja muutenkin asumisenkustannukset alas, suomessa jäätävällä tasolla

Vierailija
242/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi voi kun on vaikeaa , toisin oli ennen kun tukia ei juuri ollut ja piti melkopitkälle pärjätä itse omillaan, oli se elämä silloin helppoa, lapsiakin oli vaan kominkertainen määrä nykyaikaan verrattuna, voi voi oli se ihanaa ja rikasta aikaa. 

Ei voi verrata vuosikymmeniä. Nykyään on paljon pakollisia menoja mitä ei kukaan osannut edes villeimmissä visioissa kuvitella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nykyään voi valita meneekö töihin vai ei"

Ei pidä paikkaansa. Niin kovin moni haluaisi päästä töihin mutta ei millään pääse. Ja koko ajan tulee työttömiä lisää.

ei pidäkkään, en valinnut sairastua enkä työkyvyttömänä töihin voi mennä. Työhaluja kyllä olisi ja saisin sitten palkkaa myös siitä.

Vierailija
244/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan sivistyksen voi päätellä siitä kuinka se kohtelee heikko-osaisimpia. 

Mun mielestämme me eletään moraalisesti aivan läpi mädästä yhteiskunnassa. 

Tähänkin tulee taas raakkumaan jotain äärioikeistolaisia, jotka laittaisivat nämä ihmiset mielummin uuniin, kuin sietäisivät näitä ihmisiä tässä maassa. Kertoo jotain siitä minkälaisessa maassa elämme. 

Ja valitettavasti liian moni heistä on sellaisessa työssä joihin persut/oikeisto pyyhkivät pelkästään perseensä.. liian moni suomalainen on yksinkertaisia, eivät ymmärrä että se ihailtu porvari puolue ei tule koskaan auttamaan perusduunarin asemaa paremmaksi. Koitapa tätä sanoa niille 😂

Vierailija
245/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset saavat ilmaiset ruuat päiväkodissa ja koulussa. Vanhemmat voivat mennä töihin, jotta rahaa tulee lisää. Henkilökohtaisia avustajia ja mainostenjakajia tarvitaan koko ajan.

Haistahan vi**u! 

Miksi? Ruuan puolesta ei lapsilla ole semmoista hätää, kun kerran joka päivä saavat syödä niin paljon kuin haluavat monipuolista ruokaa. On leivät, levitteet, salaatit, lämmin pääruoka, juomat ja silloin tällöin jälkiruokaakin. Viikonloppuisin Sanna voi tehdä heille vaikka pinaattikeittoa tai kasviskeittoa. Ei mene kuin vitonen koko perheestä.

Ja jos on terve, työkuntoinen, nälkäänäkevä aikuinen, luulisi ottavan ihan kaikenlaista työtä vastaan, jos ei tule toimeen sillä mitä valtiolta saa.

Ja lomautetut siihen päälle ja ne jotka tekevät hommia osa-aikaisina, kun muuta ei saa. 

Vierailija
246/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hyvänen aika, helppo rasti. Poistetaan asumistuki ja jokainen täälläkin sijoitusasuntoja omaava ja vuokralletarjoava vähentää sitten exact saman summan vuokrasta!

Mulla on siinå luukussa 70000 kiinni perintöä ja remppalainaa. Verojen jälkeen jää 1000€ vuodessa, se on suunnilleen välittäjän palkkio vuokralaisten välissä. Arvaapa huvikses laskenko senttiäkään. Itseasiassa olen päättänyt että nykyinen vuokralaiseni on viimeinen, tåä leikki riittää mulle nyt.

Vierailija
247/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisista huokuu viha ja tyytymättömyys. Jopa niistä jotka äänesti kokoomusta ja persuja. Täälläkin osa kirjoituksista suorastaan vihapuhetta.

Kaikki on mennyt ihan perseelleen, ihmiset voi todella huonosti.

Rahaa pitää laittaa enemmän liikenteeseen, jotta saadaan talous kasvamaan ja töitä ihmisille.

Ensimmäisenä suojaosa takaisin, toiseksi jokaiselle on taattava asunto niin, että tulot riittävät myös elämiseen. Ja nimenomaan tulot, koska ei ole yksilön oma vika, jos töitä ei ole. On väärin että ikänsä säästäneet joutuvat myymään kotinsa ja käyttämään säästönsä vuokriin.

Tosi rikkailla ei tietenkään ole mitään hätää, mutta tavalliset ihmiset: muista, että sinä voit olla seuraavaksi työtön ja pulassa, jos tämä kehitys jatkuu tällaisena.

Vierailija
248/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen muuttamassa perheasunnosta miehen, lapsen ja koiran kanssa 30 neliön asuntoon, koska tuloni vähenivät. Näin sitä tehdään, kun itse maksetaan kaikki, eikä eletä tuilla veronmaksajien kustannuksella. Noilla artikkelin henkilöillä kuulostaa olevan suorastaan leveämpi elintaso kuin meillä, ja he elävät tuilla!

Mikään ei ole surullisempaa, kuin tukia kadehtivat ihmiset. Sille tuelle pääsee ihan heti huomenna, jos itse niin haluaa. Sieltä pois pääseminen tällaisessa työttömyystilanteessa onkin sitten eri asia... Ilmeisesti yhteiskuntarauha ja turvallisuus ovat aivan liian yliarvostettuja asioita.

Ei varmasti tukien saajia kannata kadehtia, ja kyllä, kaikki voi luopua töistään ja jättäytyä tukien varaan. Mutta moni on tehnyt kovan työn koulussa, opiskeluissa, työnhaussa, töissä pärjäämises

Ja työttömistä kukaan ei ole koskaan pistänyt tällaista kovaa panosta peliin, vaan on istunut perzettään raapien sohvalla 15v lähtien? Kukaan ei ole joutunut työuran jälkeen koskaan työttömäksi tai saanut koulutuksistaan huolimatta koskaan töitä?

Minä olen keski-ikäinen, kouluttautunut ihminen. Muuttanut töiden perässä, tehnyt kaiken vastaan tulleen työn mitä olen saanut, ollut eri aloilla töissä, saanut suosittelijoita. Silti olen nyt 45-vuotiaana työttömänä ja toimeentulotuella. Ilmeisesti en yrittänyt tarpeeksi.

Vierailija
249/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaisuutta ei perintökaaren säännösten takia voida myydä. Perinnöstä luopuminen ei ollut vaihtoehtona, koska vero-ongelma olisi siirtynyt alaikäisille lapsille.

Olisi kyllä kiva kuulla vähän tarkemmin tästä tilanteesta. Miten vero-ongelma siirtyy lapsille jos perinnöstä luopuu?

no siten että ne lapset joutuvat maksamaan perintöveron jos vanhempi luopuu perinnöstä. Toki edellyttää että perintö on yhä niin suuri että siitä pitää verot maksaa, perittävä summahan pienenee kun perijöitä on 1 sijasta 2. 

Mikseivät myös lapset voi luopua perinnöstä? Silloin heidänkään ei tarvitse maksaa perintöveroa. Vai onko tässä nyt jotain, mitä en ymmärrä? 

Eli valtion maksettavaksi perintövero

Jos valtio sen perinnön saa niin valtio myös maksaa perintöverot, tietenkin. Miksi valtio sen ilmaiseksi saisi?

Vierailija
250/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi voi kun on vaikeaa , toisin oli ennen kun tukia ei juuri ollut ja piti melkopitkälle pärjätä itse omillaan, oli se elämä silloin helppoa, lapsiakin oli vaan kominkertainen määrä nykyaikaan verrattuna, voi voi oli se ihanaa ja rikasta aikaa. 

Ei voi verrata vuosikymmeniä. Nykyään on paljon pakollisia menoja mitä ei kukaan osannut edes villeimmissä visioissa kuvitella.

Kyllä, että voit pitää puhelinta vaikka sitä et oikeastaan yhtään edes käytä, mutta se pitäminen on noin 30e kuussa.

Ennen maksettiin käytön mukaan, niin olisi vaan helppoa rajata käyttö äärettömän minimiin. Mutta nykypäivänä maksat sen 30+ euroo puhuit tai et.

Vierailija
251/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähes kaikki tulonsiirrot on alun perin tarkoitettu tilapäisiksi eikä saavutetuiksi eduiksi. Asumistukeakin pidetään jonkunlaisena palkkana, mistä ei saisi ikinä leikata senttiäkään. Aikuisilla pitäisi olla aina joku suunnitelma, että miten tilapäisestä tukiriippuvuudesta pääsee eroon.

Tuen vastakohta on palkkatyö. Palkkatöitä on Suomessa nyt 28 000 paikkaa ja työttömiä puoli miljoonaa. Siihen pitäisi vielä mahduttaa opiskelijat tekemään töitä lisärahan eteen. 

Tietysti toinen vaihtoehto on rikollinen toiminta, mafia, prostituutio (oma tai toisten) sekä huumekauppa, jos muita työpaikkoja ei ole saatavilla ja muut yritykset eivät tuota tarpeeksi rahaa elämiseen. Ilmeisesti näitä kaivataan Suomeen nyt kovasti enemmän, kun se on jotenkin parempi vaihtoehto kuin nykyinen sosiaaliturva, jos hallitukselta kysytään.

Vierailija
252/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi ostaa kallista tuoretta ruokaa vaan voi ostaa prosessoitus valmisruokaakin

Vierailija
253/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähes kaikki tulonsiirrot on alun perin tarkoitettu tilapäisiksi eikä saavutetuiksi eduiksi. Asumistukeakin pidetään jonkunlaisena palkkana, mistä ei saisi ikinä leikata senttiäkään. Aikuisilla pitäisi olla aina joku suunnitelma, että miten tilapäisestä tukiriippuvuudesta pääsee eroon.

Tukijärjestelmä on tosiaan luotu sellaisena aikana, että töitä sai hyvin ja opiskelu kannatti aina. Näin ei enää ole, joten tukijärjestelmää pitäisi uudistaa nykyaikaan sopivaksi, joustavammaksi ja nykyistä tasoa korkeammaksi.

Vierailija
254/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei tuo lapsiperhe käy töissä ja maksa ite omaa elämistään

Onneksi irtisanomissuojaa heikennetään myös julkisella ja saa irtisanoa kaikki jotka ottaa saikkua. Yleistuki 595 netto odottaa ja ulosotto.

Vierailija
255/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

570 euroa kuussa ruokaan, vaatteisiin, hygieniaan, harrastuksiin, liikkumiseen, lääkkeisiin, jne. Kahden aikuisen ja kahden teinin perheessä. Onhan se nyt hyvänen aika aivan tolkuttoman vähän. Kyllä tulisi itku itsellekin jos tuollaisella pitäisi pärjätä. 

MInulle tulee itku siitä, että joudun maksamaan tuloistani veroja 41 %, jotta Sanna saa asua haluamallaan tavalla. Me pärjääjät olemme muuttaneet 50v ikään mennessä työn perässä moneen kertaan, joskus jopa eroon perheestä. Mikä estää Sannaa perheineen muuttamasta pois pääkaupunkiseudulta, jos vain toinen perheestä on töissä?

Ne sinun maksamat verot menee pääasiassa rikkaille lisätuloina, Pörriäiselle bonuksina, Orpon tunnin junaan ja eläkeläisille. 

Ja jat

No tästäkin voidaan kiittää persuja ja kokkareita. Persut roudasivat tänne jo 2015 lisää ulkomaalaisia ja nyt niitä on käyty houkuttelemassa ihan ministereiden toimesta tänne tuolta kaukomailta. Kun ei vielä puoli miljoonaa suomalaista työtöntä mitenkään riitä, vaan meillä on aivan karsea työvoimapula.

Vierailija
256/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olihan se vähän erikoista, että tukea maksettiin omiinkin asuntoihin. 

Yksikin mamma kehui, miten kakkosasunnosta saa sekä tukea että vuokralainen maksaa vuokran, ja vuokralainenkin sai varmaan asumistukea.

Miksi ihmeessä asumistuella pitäisi tukea vain vuokranantajia, jotka sitä kautta lypsävät valtiolta itselleen enemmän rahaa?

Asumistuki pitää palauttaa myös niille, joilla on oma asunto ja jotka ovat pienituloisia. Ei voi olla niin, että jotkut tässä maassa vain maksavat toisten sosiaaliturvasta mutta eivät itse hädän hetkellä saa tukea tai korkeintaan vain murusia.

Asumistuki pitää poistaa kokonaan, se on ainoastaan vääristänyt asuntojen hintoja ja ollut helppo tulonlähde rikkaille sijoittajille.

Niinpä ja sitten kaikille vuokra-asunnoille maksukatto, tyyliin korkeintaan 10 e/neliömetri tms. 

Vierailija
257/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Sanna siis kolmen lapsen yksinhuoltaja vai onko heillä kaksi työtöntä aikuista ja kaksi lasta? Lapsilisiä tulee siis 200-300 €. Kuulostaa siltä, että nykyiseen asuinpaikkaan ei kovin tärkeitä siteitä ole, jos lapsiakin kiusataan. Mitäpä jos muuttaisivat halvemmalle seudulle, missä saisivat isomman asunnon puolta halvemmalla hinnalla. Sanna (ja puoliso) voi tehdä muutakin työtä kuin juristin. Vaikka oppisopimuksella täsmäkouluttautuisi uuden paikkakunnan työtarpeeseen.

Mainitsemasi vaihtoehdot vaatisivat sen, että Sanna (ja puoliso) ottaisivat itse vastuun taloudestaan. Ja sehän ei monelle tässä maassa käy. Suomessa on joku ihme käsitys, että on aina jonkun muun vastuu huolehtia sinun koko elämästäsi. Älkää käsittäkö väärin - olen itsekin ollut työttömänä, ja mielestäni yhteiskunnan täytyy aina pitää huolta heikommistaan. Toisaalta tuntuu, että Suomessa on vääristynyt käsitys siitä, mitä "todellinen" kurjuus on. Täällä ei kuitenkaan yksikään lapsiperhe joudu kadulle. Ja aina pitää rahallisesti tukea ihan joka asiassa. Täytyisi peräänkuuluttaa myös ihmisten omaa vastuuta. Jos hankkii lapsia, täytyisi varautua myös siihen, miten pärjää, jos tulot tippuvat. Aina pitää miettiä kaikki pahimmat skenaariot läpi ja olla varasuunnitelma. 

Surullista, jos lapsia kiusataan, mutta eivät varmasti ole ainoita nykyään, joita köyhyydestä kiusataan. Itse ja kaverini kasvoivat -90-laman köyhyydessä ja meitä ei onneksi kiusattu, oltiin varmaan sitten niin köyhiä kaikki. :D

Vierailija
258/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisparilla on yhteenlasketut nettotulot 2000 euroa ja vuokra 700 euroa, kyllä sillä elää, varsinkin kun ovat 60-vuptiaasta asti elelleet muiden kustantamalla eläkkeellä.

Sannan perhe voisi muuttaa kolmiosta kaksioon, niin vuokra, joka on nyt 1300 euroa, pienenisi huomattavasti. Valintoja, valintoja.

Eläkkeet on saatana itse ansaittua rahaa!!

Eivät ole. Ne ovat sosiaaliturvaa. 

Vierailija
259/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En ole kelaloinen, teen kahta työtä yksityisellä sektorilla."

Saksassa on ihan normaalia käydä kolmessa eri minijobsissa. Sanonpahan vaan.

Saksan hintataso on monessa suhteessa edullisempi kuin Suomen.  

Vierailija
260/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jep vuokrat alas ja muutenkin asumisenkustannukset alas, suomessa jäätävällä tasolla

Parasta olisi asumisen hinnan säännöstely. Berliinissä otettiin joitakin vuosia sitten käyttöön kattoraja vuokrille, kun vuokrat olivat karkaamassa normaalien ihmisten ulottumattomiin.