Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikset sinä sijoita pörssiin?

Vierailija
08.11.2025 |

Moni ajattelee, että pörssissä joku aina häviää, jotta toinen voittaa. Todellisuus on toinen: sijoittaminen ei ole nollasummapeli. Yritysten kasvu tuottaa arvoa, joka hyödyttää kaikkia osakkeenomistajia ja luo työpaikkoja, innovaatioita ja hyvinvointia (Talouselämä.fi).

Sijoittaminen on mahdollisuus osallistua talouden rakentamiseen ja vaurastua vastuullisesti, ei toisten kustannuksella rikastumista. Pitkäjänteinen sijoittaja hyötyy yritysten menestyksestä samalla, kun se hyödyttää yhteiskuntaa laajemminkin (Suomen Pörssisäätiö).

Sen sijaan, että pelkäät menettää jotain, keskity oppimaan, tekemään tietoisia valintoja ja hyödyntämään kasvumahdollisuuksia. Menestys pörssissä ei ole uhka, vaan osa yhteistä taloudellista kehitystä (Business Finland).

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen pikkusijoittaja. En uskalla kaikkia varoja iskeä kiinni pörssiin ja rahastoihin. Sijoitusvarallisuus nyt 116 000 e noin 10 v ajalta. Ei vaan viitsi, voi, uskalla. Maksan myös asuntolainaa. Sitä jäljellä 47 000. Maksettu 2,5 vuodessa 33 000 e. Pitää elääkin.

N54

Mikä järki maksaa lainaa noin nopeasti pois? Pörssistä saisit samalle rahalle parempaa tuottoa.

Se tunne ettei ole lainaa on niin hieno. Vapaus.

Ei pelkkä tunne vaan enempi rahaa käytössä.

Vierailija
62/66 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua elää kitkutellen, jotta valtio saisi ison potin.

Osakesäästämisellä sinä saat ison potin ja valtio pienen potin. Valtio saa voitoistasi ainoastaan 30-34% ja sinä saat loput. Sijoittamatta elät kädestä suuhun koko loppuelämäsi.

Sitten kun kuolen niin valtio saa kitkuttamalla säästetyt rahani. Miksi jättäisin elämättä sen takia?

Itse kitkutat vanhuutesi vähävaraisena, kun et viitsinyt turvata mukavaa vanhuutta sijoitussäästöillä. Mukavampi sairastella vanhuudessa, kun on varaa ostaa lääkkeitä ja voi lähteä etelän lämpöön, jos siltä tuntuu. Sinä kuitenkin jätät nämä edut käyttämättä, koska et halua, että valtio saa mitään kuoltuasi. Tuota kutsutaan taloudelliseksi masokismiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osakesäästämisellä sinä saat ison potin ja valtio pienen potin. Valtio saa voitoistasi ainoastaan 30-34% ja sinä saat loput. Sijoittamatta elät kädestä suuhun koko loppuelämäsi.

Sitten kun kuolen niin valtio saa kitkuttamalla säästetyt rahani. Miksi jättäisin elämättä sen takia?

Itse kitkutat vanhuutesi vähävaraisena, kun et viitsinyt turvata mukavaa vanhuutta sijoitussäästöillä. Mukavampi sairastella vanhuudessa, kun on varaa ostaa lääkkeitä ja voi lähteä etelän lämpöön, jos siltä tuntuu. Sinä kuitenkin jätät nämä edut käyttämättä, koska et halua, että valtio saa mitään kuoltuasi. Tuota kutsutaan taloudelliseksi masokismiksi.

Mistä päättelit, että elän vanhaksi? Vilkaise kuolinilmoituksia päivän hesarista. Siellä on paljon työikäisenä kuolleita. Elämä vanhana on joka tapauksessa perseestä. Mieluummin elän nyt ja lähden etelän lämpöön, kun voin siitä vielä nauttia. 

Vierailija
64/66 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole raskasta elää, jos ei ole yhtään säästöjä, joka hetki jännität meneekö käyttötili miinukselle.

Mulla lapsesta asti ollut säästöjä, kiitos ei-rikkaille vanhemmille.

Vierailija
65/66 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi kun olen köyhä. Pitää olla rahaa ennestään jotta sillä uskaltaa pelata. 

Sijoittaminen ei ole pelaamista. 

Vierailija
66/66 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kitkutat vanhuutesi vähävaraisena, kun et viitsinyt turvata mukavaa vanhuutta sijoitussäästöillä. Mukavampi sairastella vanhuudessa, kun on varaa ostaa lääkkeitä ja voi lähteä etelän lämpöön, jos siltä tuntuu. Sinä kuitenkin jätät nämä edut käyttämättä, koska et halua, että valtio saa mitään kuoltuasi. Tuota kutsutaan tal

Eli, elät kuin viimeistä päivää ja tuhlaat rahasi. Mitä jos käykin niin huonosti, että et kuolekaan nuorena, vaan elät vanhaksi? Sitten harmittaa, kun elät kurjuudessa.