Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikset sinä sijoita pörssiin?

Vierailija
08.11.2025 |

Moni ajattelee, että pörssissä joku aina häviää, jotta toinen voittaa. Todellisuus on toinen: sijoittaminen ei ole nollasummapeli. Yritysten kasvu tuottaa arvoa, joka hyödyttää kaikkia osakkeenomistajia ja luo työpaikkoja, innovaatioita ja hyvinvointia (Talouselämä.fi).

Sijoittaminen on mahdollisuus osallistua talouden rakentamiseen ja vaurastua vastuullisesti, ei toisten kustannuksella rikastumista. Pitkäjänteinen sijoittaja hyötyy yritysten menestyksestä samalla, kun se hyödyttää yhteiskuntaa laajemminkin (Suomen Pörssisäätiö).

Sen sijaan, että pelkäät menettää jotain, keskity oppimaan, tekemään tietoisia valintoja ja hyödyntämään kasvumahdollisuuksia. Menestys pörssissä ei ole uhka, vaan osa yhteistä taloudellista kehitystä (Business Finland).

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aloittaa osakesäästämisen 18 vuotiaana ja laittaa 100 euroa kuussa esim etf rahastoon ja tuotto 7% vuodessa, niin 60 vuotiaana on varallisuus siinä omaisuuserässä 208000 euroa. Ilman mitään osaamista tai seuraamista pörssissä.

Vierailija
42/66 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen pikkusijoittaja. En uskalla kaikkia varoja iskeä kiinni pörssiin ja rahastoihin. Sijoitusvarallisuus nyt 116 000 e noin 10 v ajalta. Ei vaan viitsi, voi, uskalla. Maksan myös asuntolainaa. Sitä jäljellä 47 000. Maksettu 2,5 vuodessa 33 000 e. Pitää elääkin.

N54

Mikä järki maksaa lainaa noin nopeasti pois? Pörssistä saisit samalle rahalle parempaa tuottoa.

Se tunne ettei ole lainaa on niin hieno. Vapaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain perintönä osakkeita. Myin ne ja muutin ulkomaille. Tuhlasin rahat ja nyt takaisin Suomessa. Tulipahan elettyä ja koettua. Vanhana on mitä muistella. Eläkää elämäänne nuorena täysillä. Raha vanhana ei paljoa lämmitä kun terveys menee eikä voi tehdä asioita mitä haluaa. 

Vierailija
44/66 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitan 150€/kk rahastoihin. Kaveri ihmetteli vuosia sitten että mikä ihmeen järki sijoittaa tollaista pikkusummaa, hänen mielestään parempi nauttia rahasta heti ja käyttää summa itseensä. Nyt mulla on kuusinumeroinen salkku, kaverilla paljon vaatteita ja sisiustustavaroita.

Vierailija
45/66 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kannattaa sijoittaa pörssiosakkeisiin, kun ne ovat suuren pörssiromahduksen edellä kalliita ja jakavat hyviä osinkoja.

Vierailija
46/66 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoitan 150€/kk rahastoihin. Kaveri ihmetteli vuosia sitten että mikä ihmeen järki sijoittaa tollaista pikkusummaa, hänen mielestään parempi nauttia rahasta heti ja käyttää summa itseensä. Nyt mulla on kuusinumeroinen salkku, kaverilla paljon vaatteita ja sisiustustavaroita.

Hauskoja nää jotka ihmettelee pikkusummia. Jos summa on niin pieni niin silloinhan sen pystyy helposti irroittamaan. Vai sijoittavatko he mieluummin sitten 50000€ kerralla? Ei, koska sellasta summaa ei heiltä löydy. 

Vierailija
47/66 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kannattaa sijoittaa pörssiosakkeisiin, kun ne ovat suuren pörssiromahduksen edellä kalliita ja jakavat hyviä osinkoja.

Taidat olla hakoteillä. Suurimmat tappiot tehdään ennen pörssiromahdusta tehdyillä ostoilla. Itse olen lähes kaikki osakkeet myynyt nyt ja "sotakassani" odottaa, kun "veri virtaa kaduilla". Sitten ostot peliin ja varallisuuteni kasvaa taas mukavasti. Pörssiromahduksessa sitten defensiivisiä osakkeita, joiden arvo nousee nopeasti takaisin ja sitten jatkavat turvallisina osinkokoneina. Helppoa rahaa.

Vierailija
48/66 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskoja nää jotka ihmettelee pikkusummia. Jos summa on niin pieni niin silloinhan sen pystyy helposti irroittamaan. Vai sijoittavatko he mieluummin sitten 50000€ kerralla? Ei, koska sellasta summaa ei heiltä löydy. 

Juu, ikinä ei löydy sopivaa summaa!

Vierailija
49/66 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tatuoinnit, ryyppääminen ja muu tuhlaaminen menee joillakin taloudellisen turvallisuuden edelle ja siksi ei sijoiteta tulevaisuuteen. Eletään niin hetkessä ja hoetaan mantran lailla "käärinliinoissa ei ole taskuja", "elä hetkessä, koska voit kuolla huomenna". Vanhana sitten syytetään muita, kun itse ollaan ro ska vä keä.

Vierailija
50/66 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietämättömyys ja pelottelu, että se on keinottelua ja siellä häviää rahansa. Itsekin aloitin sijoittamisen vasta 30 vuotiaana kun kotona oli usein peloteltu sijoittamisesta. Nyt lähes 10v jälkeen on asuntolaina kuitattu sijoitustuotoilla ja tämän vuoden tuotto 25000€.

M39

Vierailija
51/66 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua elää kitkutellen, jotta valtio saisi ison potin.

Vierailija
52/66 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sossurahoilla voi sijoittaa oikein hyvin.

Vierailija
53/66 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesin jo alle 40-vuptiaana, että en terveyden puolesta kykene tekemään töitä eläkeikään. Jäin töistä 57-vuotiaana, kun sijoitusvarallisuus ja käteinen yhteensä olivat 800 000 euroa. Ja velkaa 0 euroa. Elämäni viisain päätös opetella osake- ja rahastosäästämisen perusteet. 

Kyllä on taas tarina. Kovinkaan moni ei pysty sairaana ja huonokuntoisena saamaan sellaista työtä, jolla kertyy 800 000 euron varallisuus. Olet poikkeuksellisen hyväosainen sairas. 

Tein keskipalkkaista aivotyötä ja sairaus oli reuma. Aivotöistä ei eläkettä saa kuin mielenterveyssyistä. Nuppi oli valitettavasti kunnossa.

Vierailija
54/66 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla sanottiin just pari päivää, että se on "piipertämissijoittamista", jos aloittaa pienesti, eikä sitä pidä tehdä. 

Yrittäkää nyt jo päättää, että onko oikein sijoittaa vai ei. 

https://www.vauva.fi/keskustelu/6280496/ekonomistit-suomalaisilla-jatti…

Kts. kommentti 384

Ei täällä jonkun huutelu ainoa totuus ole

Vierailija
55/66 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osakesäästämisellä sinä saat ison potin ja valtio pienen potin. Valtio saa voitoistasi ainoastaan 30-34% ja sinä saat loput. Sijoittamatta elät kädestä suuhun koko loppuelämäsi.

Vierailija
56/66 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan periaatteesta, koska en halua omistaa yhtään osaketta jos yksikin lapsi näkee nälkää maailmassa.

Nyt on hyvä logiikka! Parempi vaan sitten tuhlata rahat pois koska lapset näkevät nälkää.

Onhan se, jos syö rahoillaan itsensä palloksi, yksi nälkäinen silloin vähemmän.

Vierailija
57/66 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osakesäästämisellä sinä saat ison potin ja valtio pienen potin. Valtio saa voitoistasi ainoastaan 30-34% ja sinä saat loput. Sijoittamatta elät kädestä suuhun koko loppuelämäsi.

Sitten kun kuolen niin valtio saa kitkuttamalla säästetyt rahani. Miksi jättäisin elämättä sen takia?

Vierailija
58/66 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi kun olen köyhä. Pitää olla rahaa ennestään jotta sillä uskaltaa pelata. 

Väärin. Minäkin olen (olin?) köyhä ja aloin vain säästää. Ihan minimaalisia summia ensin. Kun sain kasaan ensimmäisen tonnin, ostin sillä osaketta, josta sain pikkuisen osinkotuloja. Eihän ne määrällisesti mitään merkinneet, mutta kyllä oli mukava tunne kun ne kilahti tilille. Jäinkin tähän tunteeseen sitten koukkuun ja nyt ostelen jo vähän isommilla summilla osakkeita ja saan isompia osinkoja. Varmaan joku tulee sanomaan, että pitää sijoittaa indeksiin, mutta minä en siitä saa sitä samaa iloa. Muille se voi sopia hyvinkin. Pitää etsiä se säästämiskeino, joka itselle parhaiten sopii. 

Vierailija
59/66 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska palkkani on kokaikatyöstä nettona 1600e kk.

Asuminen ja terveellinen ruoka on kallista. 

Huhhuh.

Vierailija
60/66 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan periaatteesta, koska en halua omistaa yhtään osaketta jos yksikin lapsi näkee nälkää maailmassa.

Täh?