Mistä saa VHS nauhureita? En löytänyt Gigantista enkä Prismasta.
Meni rikki VHS nauhuri, se on jo niin vanha muutenkin niin ajattelin ostaa uuden. Tietääkö kukaan missä niitä myydään, paljonko maksaa sellainen?
Kommentit (46)
Uusia ei saa, joten korjaus on ainoa vaihtoehto. Mikä siitä hajosi? Yksi mahdollisuus on että ns. "mode switch" on hapettunut, ja laite ei sen takia toimi oikein. Mode switch ohjaa laitteen mekaniikkaa ja toimintoja, eli toisto, kelaus, kuvallinen kelaus, kasetin ulostus, jne. ja sen avulla kone tietää mikä toiminto on kyseessä ja missä asennossa eri koneen osat ovat. Sen puhdistamalla voi laite kunnostautua, mutta siinä on tiedettävä myös hammaspyörien jne. osien ajoitusmerkit, ne jos menevät sekaisin, on ajoitusten säätö varmasti työlästä, pitäisi varmaan olla joku huoltomanuaali apuna.
On myös mahdollista että joku muovinen hammaspyörä on rikkoutunut, periaatteessa niitähän voisi valmistaa 3D tulostimella, koska muutenkaan tuskin saa oikeanlaisia osia tilalle, käytetyt varaosat voi olla yhtä kuluneita.
Elektroniikan puolesta kondensaattorit voi mennä ensimmäiseksi hajalle, voivat olla pullistuneita tai jopa vuotaneita. Varsinkin virtalähteen kondensaattoreissa kuitenkin voi säilyä vielä verkosta irrotettunakin suurjännite, joten niihin ei pidä koskea jos ei tiedä mitä tekee, voi olla jopa 480V konkkia virtalähteessä, joista saa kovan sähköiskun.
Kyllä on hienot avut, oikein hyvä.
Onko videoiden katseluun mahdollisuus kaikilla TV vastaanottimilla?Mikä on se pistoke mihin videon kytken, että kuva näkyy tvssä. Olen kyllä hyvin avuton.Vanha videolaite AKAI merkkinen, se on kunnossa. On kyse tvstä.
Vierailija kirjoitti:
Onko videoiden katseluun mahdollisuus kaikilla TV vastaanottimilla?Mikä on se pistoke mihin videon kytken, että kuva näkyy tvssä. Olen kyllä hyvin avuton.Vanha videolaite AKAI merkkinen, se on kunnossa. On kyse tvstä.
En osaa kytkennöistä sanoa, mutta televisiosta pitää valita videolle kanava ennen kuin näkyy. AV1, AV2, kanava 0 tai mikäse nyt oli. Sattaa myös mennä videokanavalle automaattisesti, kun videon laittaa pyörimään.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän useimmissa VHS-nauhureissa ollut SCART-liitin, joita ei tosin taida olla enää nykyajan telkkareissa. Varmaan joku adapteri voisi löytyä.
Vierailija kirjoitti:
SCART tai sitten jos on RCA-liittimet. Itse jouduin ostamaan muuntimen väliin, eli videonauhurin SCART:ista tehtiin HDMI lähtö.
Auttaisiko tuo kuvio, vaikka erimerkkisestä laitteesta kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän useimmissa VHS-nauhureissa ollut SCART-liitin, joita ei tosin taida olla enää nykyajan telkkareissa. Varmaan joku adapteri voisi löytyä.
Lisään vielä, että adapterin nimi on Scart / HDMI AV Adapteri.
Minulla on vanha kotiteatterisysteemi, johon yhdistelty televisiota, digiboksia, VHS-videota, kajareita, CD-soitinta, radiota.
Televisio niistä uusin. Sony jostain vuodelta 2014.
Kauan sitten räpelsin videolaitteen kaapeia televisioon ja se kaapelin asentaminen meni vikaan ja muistaakseni kaapelin sisäänmeno vaurioitui. Sitten oli vielä toinen liitäntä tvssä ja sen liitännän ostin erikseen. Mikähän tässä oikein tapahtui?
Nauhuri on minulla yhä. Iso palikka kuuluu siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sain paikallisesta liikkeestä pätevän asentajan joka Scart -liittimellä olevan nauhurini sai erinäisillä asennuksilla toimivaksi. En halua nauhurista luopua, siinä on myös DVD samassa ja aarteita joita en halua hävittää. Olen onnellinen kun löytyy vielä asian tuntijoita, ettei aarteet katoa.
uskomatonta, mutta vieläkin saat kyllä videonauhureita uutenakin.
esim amazonista löytyy. Hinnat tosin hirveitä.
Vierailija kirjoitti:
Jotain täysin paskoja kiinalaisia romuja, vanhat laitteet on laadukkaampia. 2000-luvun vhs nauhurit oli parhaita, ne oli loppuun saakka kehitettyjä, pienikokoisia ja toimintavarmimpia.
Vierailija kirjoitti:
Onhan nykyään olevinaan uusia c-kasettisoittimiakin, mutta niissä on vain halpa ja huono nauhamekanismi joka vain juuri ja juuri ajaa asiansa. Vanhat laitteet kunnossaollessaan ovat paljon laadukkaampia, joten ennemmin kannattaisi käyttää se raha vanhojen laitteiden kunnostamiseen.
Kirppareilta ja antikvariaateista.
Samasta syystä keräilen nyt bluray asemia omaan käyttööni.
Kirpparit ja kierrätyskeskukset tosiaan. Olen löytänyt kolme hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vanha kotiteatterisysteemi, johon yhdistelty televisiota, digiboksia, VHS-videota, kajareita, CD-soitinta, radiota.
Televisio niistä uusin. Sony jostain vuodelta 2014.
Mahdat olla ylpeä itsestäsi.
Jos tv:ssä ei ole scart-liitintä niin vhs-nauhurin kuvan saa näkyviin antennilähdön kautta videokanavalla joka yleensä oletuksena on ch36. Antennijohto kiinni televisioon ja telkku analogiselle virittimelle ja sieltä videokanava päälle. Tämä menetelmä oli käytössä aikana ennen scart-liittimiä mutta toimii yhä jos vain tv:ssä on analoginen viritin mukana.
Ei taida uutena enää pahemmin löytyä, kirppareilta ja kierrätyskeskuksista voi löytyä