Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikset sinä sijoita pörssiin?

Vierailija
08.11.2025 |

Moni ajattelee, että pörssissä joku aina häviää, jotta toinen voittaa. Todellisuus on toinen: sijoittaminen ei ole nollasummapeli. Yritysten kasvu tuottaa arvoa, joka hyödyttää kaikkia osakkeenomistajia ja luo työpaikkoja, innovaatioita ja hyvinvointia (Talouselämä.fi).

Sijoittaminen on mahdollisuus osallistua talouden rakentamiseen ja vaurastua vastuullisesti, ei toisten kustannuksella rikastumista. Pitkäjänteinen sijoittaja hyötyy yritysten menestyksestä samalla, kun se hyödyttää yhteiskuntaa laajemminkin (Suomen Pörssisäätiö).

Sen sijaan, että pelkäät menettää jotain, keskity oppimaan, tekemään tietoisia valintoja ja hyödyntämään kasvumahdollisuuksia. Menestys pörssissä ei ole uhka, vaan osa yhteistä taloudellista kehitystä (Business Finland).

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesin jo alle 40-vuptiaana, että en terveyden puolesta kykene tekemään töitä eläkeikään. Jäin töistä 57-vuotiaana, kun sijoitusvarallisuus ja käteinen yhteensä olivat 800 000 euroa. Ja velkaa 0 euroa. Elämäni viisain päätös opetella osake- ja rahastosäästämisen perusteet. 

Eli kaikki jotka opettelevat ne perusteet saavat hyvät varmat tuotot?

Pötyä.

Vierailija
22/30 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen pikkusijoittaja. En uskalla kaikkia varoja iskeä kiinni pörssiin ja rahastoihin. Sijoitusvarallisuus nyt 116 000 e noin 10 v ajalta. Ei vaan viitsi, voi, uskalla. Maksan myös asuntolainaa. Sitä jäljellä 47 000. Maksettu 2,5 vuodessa 33 000 e. Pitää elääkin.

N54

Etkö laske asuntoa sijoitukseksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on uhkapeliä enkä tiedä takuuvarmaa keinoa rikastua sillä. Rahat on tiukilla joten niistä ei halua laittaa mitään mihinkään, joka ei ole välttämätöntä tai anna takuuvarmasti tuottoa.

Vierailija
24/30 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan periaatteesta, koska en halua omistaa yhtään osaketta jos yksikin lapsi näkee nälkää maailmassa.

Vierailija
25/30 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla sanottiin just pari päivää, että se on "piipertämissijoittamista", jos aloittaa pienesti, eikä sitä pidä tehdä. 

Yrittäkää nyt jo päättää, että onko oikein sijoittaa vai ei. 

https://www.vauva.fi/keskustelu/6280496/ekonomistit-suomalaisilla-jatti…

Kts. kommentti 384

Ei tarvitse katsoa yhtään mitään. Mua ei muiden mielipiteet kiinnosta. Mottoni on että rahalla tekee lisää rahaa. En puhu summista niin  ei voi kukaan puuttua mun sijoituksiini. Enkä myöskään kerro mitä osakkeita mulla on.

Vierailija
26/30 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tärkeämpääkin twkemistä.

Mikset opiskele filosofiaa, ap?

Tämä  😘

Voi sitä muutakin pääomaa kartuttaa kuin rahaa.

Vierailija
27/30 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesin jo alle 40-vuptiaana, että en terveyden puolesta kykene tekemään töitä eläkeikään. Jäin töistä 57-vuotiaana, kun sijoitusvarallisuus ja käteinen yhteensä olivat 800 000 euroa. Ja velkaa 0 euroa. Elämäni viisain päätös opetella osake- ja rahastosäästämisen perusteet. 

Kyllä on taas tarina. Kovinkaan moni ei pysty sairaana ja huonokuntoisena saamaan sellaista työtä, jolla kertyy 800 000 euron varallisuus. Olet poikkeuksellisen hyväosainen sairas. 

Vierailija
28/30 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla sanottiin just pari päivää, että se on "piipertämissijoittamista", jos aloittaa pienesti, eikä sitä pidä tehdä. 

Yrittäkää nyt jo päättää, että onko oikein sijoittaa vai ei. 

https://www.vauva.fi/keskustelu/6280496/ekonomistit-suomalaisilla-jatti…

Kts. kommentti 384

Ei tarvitse katsoa yhtään mitään. Mua ei muiden mielipiteet kiinnosta. Mottoni on että rahalla tekee lisää rahaa. En puhu summista niin  ei voi kukaan puuttua mun sijoituksiini. Enkä myöskään kerro mitä osakkeita mulla on.

Silti olet tällä palstalla :D.

Kenenkään ei pidä sinunkaan mielipidettäsi sijoittamisen onnesta uskoa tuolla periaatteella. Saatat puhua täysin lööperiä. 

Vierailija
29/30 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen pikkusijoittaja. En uskalla kaikkia varoja iskeä kiinni pörssiin ja rahastoihin. Sijoitusvarallisuus nyt 116 000 e noin 10 v ajalta. Ei vaan viitsi, voi, uskalla. Maksan myös asuntolainaa. Sitä jäljellä 47 000. Maksettu 2,5 vuodessa 33 000 e. Pitää elääkin.

N54

Etkö laske asuntoa sijoitukseksi?

Olet kyllä harvinaisen oikeassa. Onhan sekin sijoitus. Ostin asunnon v. 2023 hintaan 212 000 e ja nyt lainaa tuo 47 000. Mutta ymmärsin aloittajan kysymyksen siten, että hän tarkoitti nimenomaan pörssiä ja osakesijoittamista. 

N54

30/30 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta raha niin paljoo, että viitisin alkaa sijoitelemaan.