Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Etätyökeskustelu ja ihmisten työmoraali

Vierailija
07.11.2025 |

Tässä kun on ollut keskustelua Kelan ja valtion etätöiden tiukentamisesta niin on kyllä herännyt huoli suomalaisten työmoraalista. Jokaisessa keskustelussa näyttää nousevan esille samat kommentit siitä, että hyvä, kun ihmiset joutuu toimistolle "oikeisiin" töihin, kun kotona vaan laiskotellaan. Eikö lähityössä käyvät ihmiset tee töitä ellei joku vahdi vieressä koko ajan? Vai onko ihmiset yleensäkin niin laiskoja, etteivät vaan tee töitään ja olettavat, etteivät muutkaan tee, ainakaan jos joku ei vahdi vieressä?

Kommentit (425)

Vierailija
341/425 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 100 kertaa tehokkaampi kotona kuin työpaikalla. Laitan musat korville ja alan tykittämään. Lisäksi kotona voi vain kuuntelu -tyyppisissä palavereissa tehdä keppijumppaa ja venytellä samalla, tai lähteä ulos kävelylle, mikä lisää tuottavuutta entistä enemmän pelkän passiivisen istumisen sijasta.

Entä jos tekisit töitä työaikasi ja keppijumppaisit ja kävisit kävelyillä vapaa-aikana?

Minulle on todella vaikea keskittyä samaan aikaan omiin töihin ja kuuntelemaan jotakin höpinäpalaveria. Joko palaverin sisältö menee ohi korvien, tai sitten töiden laatu kärsii. Satunnaisesti asiaan päätyvää jaarittelua on helpompi kuunnella kun samalla tekee jotakin kehollista.

Vierailija
342/425 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos etätyö on niin täydellistä ja hoitaa kaikki ajatusten vaihtoon ja sosiaalisiin suhteisiin liittyvät tarpeet, niin miksi te käytte tapaamassa ystäviä tai sukulaisia face-2-face? Eikö olisi paljon kätevämpää ja tehokkaampaa hoitaa ne kummilapsen synttärit Teams palaverina? Ja ihan turha ajaa jouluna sitä mummoa katsomaan kun voi soittaa tai lähettää vaikka ääniviestin!

ja jos työn tehokkuudella, työmoraalilla ja paikallaololla ei ole mitään yhteyttä, niin miksi tälläkin palstalla repeää sellainen raivo aina kun ilmenee että joku kansanedustaja ei ole istua kököttänyt eduskunnan täysistunnossa aamusta iltaan? Jos etätyössä ei ole mitään ongelmia niin teille varmaan sopii että kansanedustajat hoitavat hommansa jatkossa etänä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/425 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos etätyö on niin täydellistä ja hoitaa kaikki ajatusten vaihtoon ja sosiaalisiin suhteisiin liittyvät tarpeet, niin miksi te käytte tapaamassa ystäviä tai sukulaisia face-2-face? Eikö olisi paljon kätevämpää ja tehokkaampaa hoitaa ne kummilapsen synttärit Teams palaverina? Ja ihan turha ajaa jouluna sitä mummoa katsomaan kun voi soittaa tai lähettää vaikka ääniviestin!

ja jos työn tehokkuudella, työmoraalilla ja paikallaololla ei ole mitään yhteyttä, niin miksi tälläkin palstalla repeää sellainen raivo aina kun ilmenee että joku kansanedustaja ei ole istua kököttänyt eduskunnan täysistunnossa aamusta iltaan? Jos etätyössä ei ole mitään ongelmia niin teille varmaan sopii että kansanedustajat hoitavat hommansa jatkossa etänä? 

Niin no sehän se yksi ongelma onkin, että yksinäisen ihmiset vaativat toimistolle työkavereita, kun he tarvitsevat heitä. Työ on työtä. Vapaa-aika on vapaa-aikaa. Suoritan työni etänä paljon tehokkaammin. En etsi toimistolta sosiaalisia suhteita vaan vietän vapaa-ajalla aikaa läheisteni kanssa. 

Ja kaikkea työtä ei voi tehdä etänä. En minä tiedä voiko kansanedustajan työtä tehdä, joten siihen en ota kantaa. En myöskään tiedä, vaaditaanko kansanedustajan työssä tuloksia ja kuka niitä seuraa? Meillä vaaditaan. 

Vierailija
344/425 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkeissähän luovuttiin lähes kokonaan etätöistä, koska firmojen talous lähti selkeään alamäkeen sen tiimoilta. Miksi Suomi olisi tässä kohtaa poikkeus?

Vierailija
345/425 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jenkeissähän luovuttiin lähes kokonaan etätöistä, koska firmojen talous lähti selkeään alamäkeen sen tiimoilta. Miksi Suomi olisi tässä kohtaa poikkeus?

Siksi kun jokainen työnantaja saa päättää kuule ilman dinosaurusten mikromanagerointia, että mikä sopii heidän työntekijöilleen. Meidän firmassa saa tehdä niin paljon etätyötä kuin itse tarpeelliseksi näkee.

Vierailija
346/425 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun tapauksessani ne työkontaktit ovat joka tapauksessa etänä. Vai miten järjestäisit tunnin palaverin, jonka osallistujat ovat esim. Oulussa, Rovaniemellä, Vantaalla ja Turussa? Tai Oulussa, Rovaniemellä, Ranskassa ja Irlannissa.

Vierailija
347/425 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että jos teams-kokouksessa on video päällä, niin se voi vaikeuttaa itse asiaan keskittymistä. Tiedän, että normaalissa viestinnässä niin sanottu sanaton viestintä (eleet ja ilmeet) ovat tärkeitä. Mutta kun ratkotaan esimerkiksi jotain teknistä ongelmaa, niin siinä ei ole juuri merkitystä hymyileekö vai irvisteleekö toinen. Kun toisen kasvoja ei näe, voi keskittyä täysillä itse ongelmaan.

Ei ne hymyt eikä irvistykset vaan koko kehon kieli. Yksi paasaa teams kokouksessa omia mielipiteitään ja ajaa omaa ideaansa läpi eikä huomaa mitä muut ajattelevat asiasta.

Paikan päällä tämä kyllä huomaa että nyt tulee puhuttua ohi suunsa, mutta teamsissa on vain ylpeä omasta äänestään. P

Pahimmillaan se hiljaisempi ei saa suunvuoroa teams kokouksessa ja hänen ideansa sivutetaan täysin. Paikan päällä huomataan jo elekielestä, että hänellä olisi jotain mielessä ja annetaan hänelle puheenvuoro tämän moottoriturvan sijaan.

Vierailija
348/425 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun työ on sellaista, että ei siihen tarvita eri näkökulmia tai pallottelua. En myöskään tarvitse kenenkään ideoita. Työni vaatii erityistä tarkkuutta, johon on jo valmiiksi määritellyt säännöt ja ohjeet. 

eri

Silloin tuo ei koske sinua. Monta muuta koskee.

Vaikka moni ihminen on sanonut tässäkin keskustelussa, että saa aikaan enemmän kotona työskennellessään. Juuri silloin kun tulee tehtyä niitä oikeita töitä. Tuntuu siltä, että tuo kaiken maailman pallottelu kuuluu juuri heille, joiden töihin kuuluu lähinnä palavereissa istuminen. 

Joskus on hyvä miettiä tarkasti etukäteen mitä tekee kuin tehdä päättömä

Hyvä on suunnitella, mutta jos suunnittelu tarkoittaa sitä, että pidetään palavereja palaverin perään ja lisäksi pyöritellään asiaa kahvi- ja lounasparlamenteissa, niin ei kiitos. 

Suunnittelu on sitä, että mietitään ensin ja tehdään sitten. Tämä tuntuu nykyaikana unohtuvan. Tärkeintä on pöhinä. Tehdään tekemisen ilosta eikä siksi, että tulisi valmista.

Vierailija
349/425 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tehdasympäristössä paikalla olijat eivät voi poistua työpaikaltaan noin vain. SIinä sitten odotetaan, että etätyöntekijä viitsii taas tulla takaisin töihin."

No, meillä on asiantuntijaorganisaatio. Minun omat menoni eivät haittaa muiden tekemistä, kukaan ei joudu odottelemaan.

Oletko kysynyt asiaa muilta? Siellä tuotanto seisoo sen vuoksi että asiantuntija istuu kampaamossa tai on lähtenyt kävelylle kun on niin kaunis ilma.

Vierailija
350/425 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä itse asiassa hoidan myös sosiaalisia suhteita osittain etänä, koska osa läheisistä asuu hyvin kaukana ja koska terveysongelmat rajoittavat tekemisiäni. En ymmärrä, miksi tällaista kritisoidaan ja jopa väitetään, etteivät ihmissuhteet ole oikeita ihmissuhteita, jos ei nähdä livenä. Minulle tärkeintä ovat hyvät keskustelut, ja niitä voi käydä myös etänä. Toki on ihana joskus päästä halaamaan ja syömään saman pöydän ääressä, ja joitain juttuja on kivempi tehdä, kun ollaan fyysisesti samassa paikassa, mutta minulle etäviestimet ovat antaneet paljon. Juuri annoin Teamsissa matikan tukiopetusta toisella puolen Suomea asuvalle lukiolaiselle, ja ihan kivasti se sujui.

Töissä on kyse töistä, ei halimisesta ja sosiaalisista suhteista. Joissakin töissä lähes kaiken voi hoitaa etänä aivan samalla tavalla kuin työpaikallakin. 

Kansanedustajat eivät käsittääkseni voi osallistua täysistuntoihin aktiivisesti etänä, ainoastaan seurata, jolloin on selvää, että työn hoitaminen hyvin edellyttää paikan päällä olemista. Jos etänäkin voisi kommentoida ja äänestää, minulla ei olisi mitään sitä vastaan. 

Vierailija
351/425 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tehdasympäristössä paikalla olijat eivät voi poistua työpaikaltaan noin vain. SIinä sitten odotetaan, että etätyöntekijä viitsii taas tulla takaisin töihin."

No, meillä on asiantuntijaorganisaatio. Minun omat menoni eivät haittaa muiden tekemistä, kukaan ei joudu odottelemaan.

Oletko kysynyt asiaa muilta? Siellä tuotanto seisoo sen vuoksi että asiantuntija istuu kampaamossa tai on lähtenyt kävelylle kun on niin kaunis ilma.

En usko. Yleensä etänä olevia asiantuntijoita ei saa kiinni juuri koskaan. Hommat kusee ja rahaa palaa, kun tärkeintä on istua palaverissa ja ilmoittaa kuinka kiire niissä on.

Vierailija
352/425 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä siellä? Ethän sä eläkeläisenä edes ole itse työelämässä

Vierailija
353/425 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitetaan työpaikalla oleville, että teettekö tämän ja tämän jutun tai käyttekö katsomassa tämän asian kun minä olen etänä. Tehokasta itselle kun voi teettää työt muilla...

Vierailija
354/425 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä siellä? Ethän sä eläkeläisenä edes ole itse työelämässä

Kuinka voit olla asiantuntijana jos kommunikointitaitosi ja luetun ymmärtäminen on tuota tasoa?

Vierailija
355/425 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka muka työstä voi kotona laistaa? Minulla on selkeät tehtävät  ja ajat, jolloin homman täytyy olla valmis. Kuka tahansa, niin pomot kuin työkaverit voisivat milloin tahansa katsoa mitä olen saanut aikaan. Jos tulee jotain myöhästymistä yms niin toki ilmoitan asiasta vastaavalle, ja ilmoitan pomolle esim lääkärikäynnistä, ja muut ei- tavoitettavissa tilanteet laitan slackiin. Olen saanut vain kiitettävää palautetta esimiehiltä, ja onneksi meillä ri ole mitään pakollisia toimistopäiviä. Toki käyn mielelläni 2-4 kertaa kuukaudessa työpaikalla, ja kunhan taas keväällä pyöräilykausi alkaa niin useamminkin.

Vierailija
356/425 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka muka työstä voi kotona laistaa? Minulla on selkeät tehtävät  ja ajat, jolloin homman täytyy olla valmis. Kuka tahansa, niin pomot kuin työkaverit voisivat milloin tahansa katsoa mitä olen saanut aikaan. Jos tulee jotain myöhästymistä yms niin toki ilmoitan asiasta vastaavalle, ja ilmoitan pomolle esim lääkärikäynnistä, ja muut ei- tavoitettavissa tilanteet laitan slackiin. Olen saanut vain kiitettävää palautetta esimiehiltä, ja onneksi meillä ri ole mitään pakollisia toimistopäiviä. Toki käyn mielelläni 2-4 kertaa kuukaudessa työpaikalla, ja kunhan taas keväällä pyöräilykausi alkaa niin useamminkin.

Koska tietämilläni etätyöntekijöillä on useampi työtehtävä joista esimiehet eivät välttämättä pysy kartalla. Töitä voi teetättää muilla tai tätä ainakin yritetään. Osa on töitä joissa ei ole aikataulua vaan ne ovat ns. ikuisia projekteja. 

Vierailija
357/425 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soitetaan työpaikalla oleville, että teettekö tämän ja tämän jutun tai käyttekö katsomassa tämän asian kun minä olen etänä. Tehokasta itselle kun voi teettää työt muilla...

Meillä kaikki tieto on netin kautta saatavilla ja asiat pystyy hoitamaan kuntoon tuota kautta. Ei ole mitään tarvetta laittaa asioita muiden hoidettavaksi, vaikka tekee töitä etänä. 

Vierailija
358/425 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kaikki tieto on netin kautta saatavilla ja asiat pystyy hoitamaan kuntoon tuota kautta. Ei ole mitään tarvetta laittaa asioita muiden hoidettavaksi, vaikka tekee töitä etänä. 

Meillä ei. Suunnittelutyössä teollisuudessa täytyy käydä katsomassa miten asiat oikeasti ovat. Täysin normaalia toimintaa.

Vierailija
359/425 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelussa huomaa kuinka erilaisissa ympäristöissä töitä tehdään.

Osalla työ on kansainvälistä toimistotyötä ja osalla työ on teollisuudessa tai vastaavassa paikassa missä työ tapahtuu yhdessä paikassa.

Nämä ovat ympäristöinä täysin erilaisia. Se mikä sopii toiseen ei sovi toiseen.

Vierailija
360/425 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnantaja käskee toimistolle niin sitten on mentävä. En tosin usko että sillä on meidän tiimin laadun tai tehokkuuden kannalta mitään positiivista vaikutusta. 

Ainakin omat sairaspoissaolot on vähentyneet nollaan ja etänä tulee työskenneltyä flunssassa tai muissa pikkukivuissa. Toimistolle en lähde flunssassa. 

Ylitöitä tulee tehtyä etänä tarvittaessa, ei mene työmatkoihin aikaa. Toimistolle en aio jäädä, pitää ehtiä bussiin.

Toisaalta siis toimistolle paluu vähentäisi stressiä ja tulisi levättyä enemmän esim. sairaana.