Etätyökeskustelu ja ihmisten työmoraali
Tässä kun on ollut keskustelua Kelan ja valtion etätöiden tiukentamisesta niin on kyllä herännyt huoli suomalaisten työmoraalista. Jokaisessa keskustelussa näyttää nousevan esille samat kommentit siitä, että hyvä, kun ihmiset joutuu toimistolle "oikeisiin" töihin, kun kotona vaan laiskotellaan. Eikö lähityössä käyvät ihmiset tee töitä ellei joku vahdi vieressä koko ajan? Vai onko ihmiset yleensäkin niin laiskoja, etteivät vaan tee töitään ja olettavat, etteivät muutkaan tee, ainakaan jos joku ei vahdi vieressä?
Kommentit (425)
Minä ja kukaan tuntemani etätyöntekijä ei tee montaakaan tuntia töitä päivässä. Arkiaskareet ja liikunta+harrastukset vievät suurimman osan työpäivästä. Illat on sitten perheelle. En vaihtaisi takaisin työnantajan tiloihin vaikka työpaikka onkin 15 minuutin työmatkan päässä.
Vierailija kirjoitti:
Unohtuiko etätyöntekijöiltä ettei työnantaja palvele heitä vaan he palvelevat työnantajaa?
Unohtuiko sellainen käsite kuin servant leadership ja asiantuntijaorganisaation johtamisperiaatteet?
Olen kyllä tehokkaampi etätöissä. Johtuu ehkä enemmin juurikin työrauhasta. Toimistolla avokonttori ja kamala hälinä. Lisäksi toimistolla ei ole yhtään sellaista tiimikaveria, jonka kanssa olisi oikeasti yhteisiä työjuttuja. Omat kollegat asuu muualla ja sitten on toimittajia ympäri Suomea ja maailmaa. Joo kyllä saatan hakea vaikka paketin tai tehdä koiralenkin kesken työpäivän (lounastauolla yleensä kyllä), pestä pyykit jne. Mutta vastapainoksi sitten illallakin venyn helposti ja teen monesti extraa.
Vierailija kirjoitti:
40% harkitsee lopputiliä. Mieti sitä.
40 % harkitsee lopputiliä ja loput saavat lopputilin. Siinä meille tulevaisuuden toivoa.
yleisesti; mikäli huono työkulttuuri ei herätä luottamusta toimivaan? johtoon, mitä siitä seuraa?
pakotetaan sorvin ääreen vahdittavaksi, yhteisön toukka "kahvimuki varpailla" kisan voitto ja mahdollisn pusu hississä eivät sitten ehkä vakuuta?
Vierailija kirjoitti:
Minä ja kukaan tuntemani etätyöntekijä ei tee montaakaan tuntia töitä päivässä. Arkiaskareet ja liikunta+harrastukset vievät suurimman osan työpäivästä. Illat on sitten perheelle. En vaihtaisi takaisin työnantajan tiloihin vaikka työpaikka onkin 15 minuutin työmatkan päässä.
Kannattaisiko vaan myöntää että nämä "ystäväsi" ovat mielikuvituksen tuotetta aivan kuten työpaikkasikin.
Kallis terapia menee aivan hukkaan jos pakenet tuohon mielikuvitusmaailmaan.
No niin, tuli sähköposti, että organisaation etätyölinjaus käydään läpi ja tarkistetaan tarvittaessa. VM on ohjeistanut kaikkia valtion laitoksia tekemään näin. Tällä hetkellä 1 pv/viikko.
En tiedä, mutta itse koen henkilökohtaisesti lähityön sopivaksi. Etätyössä tekisin pitkää päivää ja paljon ylimääräistä. Työpaikalla olo rajaa mukavasti työ ja vapaa-ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko vaan myöntää että nämä "ystäväsi" ovat mielikuvituksen tuotetta aivan kuten työpaikkasikin.
Kallis terapia menee aivan hukkaan jos pakenet tuohon mielikuvitusmaailmaan.
Luetun ymmärtäminen! Et kai vaan lue ja kirjoittele palstalle etätöissä?
Vierailija kirjoitti:
Teen niin hulluna töitä kotona, että sairasloman kautta irtisanoutuminen odottaa.
Vastaus, ei, etätyöläisenä työmoraalini ei ole heikko, päinvastoin.
Tai olisiko huono viinapää vain helpompi selitys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohtuiko etätyöntekijöiltä ettei työnantaja palvele heitä vaan he palvelevat työnantajaa?
Unohtuiko sellainen käsite kuin servant leadership ja asiantuntijaorganisaation johtamisperiaatteet?
Tirsk*
Vierailija kirjoitti:
Paskat sulla mitään työpaikkaa edes ole, eikä varmasti niitä ystäviäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soitetaan työpaikalla oleville, että teettekö tämän ja tämän jutun tai käyttekö katsomassa tämän asian kun minä olen etänä. Tehokasta itselle kun voi teettää työt muilla...
Meillä kaikki tieto on netin kautta saatavilla ja asiat pystyy hoitamaan kuntoon tuota kautta. Ei ole mitään tarvetta laittaa asioita muiden hoidettavaksi, vaikka tekee töitä etänä.
Meillä ei. Suunnittelutyössä teollisuudessa täytyy käydä katsomassa miten asiat oikeasti ovat. Täysin normaalia toimintaa.
Jos mun esimies haluaisi tulla katsomaan selän taakse, miten hommat edistyy, hänen pitäisi matkustaa 250 km. Siis ilman etätöitäkin, vaikka kumpainenkin olisi toimistolla.
Kaikki on suhteellista. Eilen sunnuntaina avasin työkoneen illalla ja tein pari jutta valömistellakseni tätä maanantaita. Pääsin tänään aamulla vähän etumatkalta parin asian kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen se luetun ymmärtäminen! Et kai vaan lue ja kirjoittele palstalle etätöissä?
Osa puolesta ja osa vastaan, ei varmaan mitään uutta siinä.
Itse nyt näen asian enemmänkin niin että kyse on siitä mikä on linjaus, ja onko kyseessä yksityinen vai veroeuroilla pyörivä laitos.
Jos on linjaus olemassa, niin turha siitä sitten änkyttää.
Ja jos kyseessä on valtion, kunnan tai kaupungin laitos, niin älä nyt rupea vertailemaan sitä yksityiseen.
Viimeisenä, kaikki tiedämme mikä tehokkuus on valtion homeisissa laitoksissa, mummot istuu ja keräilee pekkasia vaan ja sairaslomalla minkä kehtaa.
Ja bonuksena, etätyö ei ole vieläkään mikään itsestäänselvyys, sitä nyt yritetään normalisoida kuin jotain OF mutta kun se ei nyt vaan ole itsestäänselvyys, niin se ei ole.
Nykyisin kaikilla on paljon vaatimuksia, mutta ei mitään vastuuta. Ja kaiken maailman hölynpölyä yritetään normalisoida ties millä verukkeella.
Konttorilla:
1. Töihin klo 8. Tavaroiden purkua ja työkavereiden moikkailua. Kone telakkaan, yms säätöä. Töihin pääsen kiinni 8.20-8.30
2. Klo 9-9.30 kahvitauko porukalla, venyen välillä lähemmäs kymmentä.
3. Töitä (9.30) 10-11.
4. Lounas 11-11.30. Venyen usein klo 12 asti, kun juo työkavereiden kanssa kahvit vielä päälle.
5. Töitä (11.30) 12-14.
6. Kahvitauko 14-14.30, välillä venyen pidempäänkin.
7. Töitä (14.30) 14.45-16. Kotiin.
Kotona:
1. Kone auki klo 9. Juon samalla kahvia ja teen töitä.
2. Lounas tarkka 30 min jossain välissä.
3. Tarkka 15min kahvitauko iltapäivällä. Sitten työt jatkuu.
Kumpi tehokkaampaa...?
Mutta suomalaisten työmoraalihan on maailman huippua. Suomalainen työntekijä on kuuluisa tunnollisuudestaan. Etätyö ei sitä muuta suuntaan eikä toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen se luetun ymmärtäminen! Et kai vaan lue ja kirjoittele palstalle etätöissä?
Näähän nimenomaan ymmärsi lukemansa, susta paistaa kilometrien päähän että puuttuu sekä ystävät että työ että perhe.
Yksi johtajuuskoulutuksen kulmakivi, jonka opin on se, mikä useilta johtajilta ja esimiesasemassa olevilta unohtuu että työntekijät ovat esimiehen/johtajan/tiiminvetäjän asiakkaita ja asiakkaita palvellaan aina hyvin. Esimieshän käsittelee alaistensa tärkeitä salassapidettäviä ja yksityisiä tietoja siinä, missä alaiset vastaavasti asiakkaidensa tiedoja. Toki on asioita jotka on johtoportaassa määritelty ja yhteisiin sääntöihin kirjattu. Mutta työntekijät ovat samalla sen pomonsa yksi asiakasryhmä.