Etätyökeskustelu ja ihmisten työmoraali
Tässä kun on ollut keskustelua Kelan ja valtion etätöiden tiukentamisesta niin on kyllä herännyt huoli suomalaisten työmoraalista. Jokaisessa keskustelussa näyttää nousevan esille samat kommentit siitä, että hyvä, kun ihmiset joutuu toimistolle "oikeisiin" töihin, kun kotona vaan laiskotellaan. Eikö lähityössä käyvät ihmiset tee töitä ellei joku vahdi vieressä koko ajan? Vai onko ihmiset yleensäkin niin laiskoja, etteivät vaan tee töitään ja olettavat, etteivät muutkaan tee, ainakaan jos joku ei vahdi vieressä?
Kommentit (425)
Satoja asiakkaita kuka missäkin maailman kolkassa. Tuloksia ei edistä mitenkään se, että istun kahvittelemassa jonkun toimistoaktivistin kanssa, joka tuputtaa näkökulmaan asioihin, joista ei ymmärrä hevonv-ttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun työ on sellaista, että ei siihen tarvita eri näkökulmia tai pallottelua. En myöskään tarvitse kenenkään ideoita. Työni vaatii erityistä tarkkuutta, johon on jo valmiiksi määritellyt säännöt ja ohjeet.
eri
Silloin tuo ei koske sinua. Monta muuta koskee.
Vaikka moni ihminen on sanonut tässäkin keskustelussa, että saa aikaan enemmän kotona työskennellessään. Juuri silloin kun tulee tehtyä niitä oikeita töitä. Tuntuu siltä, että tuo kaiken maailman pallottelu kuuluu juuri heille, joiden töihin kuuluu lähinnä palavereissa istuminen.
Joskus on hyvä miettiä tarkasti etukäteen mitä tekee kuin tehdä päättömästi ja korjata jälkikäteen tekemisiään.
Tämä alapeukutettiin. 🤣 Millaista työtä alapeukuttajat tekevät? Tekevät ilman miettimistä tai suunnittelua? Ei ihme ettei uutta Nokiaa synny ja Kelan päätökset ovat järjettömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä tuntuu monilla ehkä ihan tarkoituksellakin menevän ne puurot ja vellit sekaisin. Tässä lähinnä paljastetaan oma tietämättömyys/jopa suoranainen tyhmyys. Kertokaas mitä etua esim. koodari saa siitä, että istuu toimistolla naputtelemassa koodia vs. että hän tekee sitä kotona omassa rauhassa? Omassa rauhassa tehden tulee varmasti vähemmän keskeytyksiä itse työhön. Ohjelmointi on kuitenkin ryhmätyötä, niin mikäli joku ei omaa osaansa tekisi, se näkyisi heti.
Elävästä elämästä. Toimistolla on työkaverit joiden kanssa voi pitää epävirallista ja vapaamuotoista keskustelua meneillään olevasta työstä. Ei tarvita Teamsia ja keskustelu tapahtuu kasvokkain. Videokuva ei tule koskaan korvaamaan fyysistä kanssakäymistä. Eleet ja sanaton viestintä ovat täysin e
Siinä ei paljoa eleillä ja sanattomalla viestinnällä ole painoarvoa. Ei työnteko ja asiat niillä tapahdu. Kommunikaatio on nykyään erilaista johtuen globaalista työstä ja se ei todellakaan vaadi mitään eleitä ja sanatonta viestintää. Nuo on täysin turhia.
Oletko miettinyt miksi nykyään on niin paljon väärinymmärryksiä ja kommunikointivaikeuksia? Ihmiset eivät enää ole oikeasti toistensa kanssa tekemisissä. Kasvokkain.
Tämä ei rajoitu pelkästään työntekoon vaan kaikkialle. Onhan se surullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun työ on sellaista, että ei siihen tarvita eri näkökulmia tai pallottelua. En myöskään tarvitse kenenkään ideoita. Työni vaatii erityistä tarkkuutta, johon on jo valmiiksi määritellyt säännöt ja ohjeet.
eri
Vaikka moni ihminen on sanonut tässäkin keskustelussa, että saa aikaan enemmän kotona työskennellessään. Juuri silloin kun tulee tehtyä niitä oikeita töitä. Tuntuu siltä, että tuo kaiken maailman pallottelu kuuluu juuri heille, joiden töihin kuuluu lähinnä palavereissa istuminen.
Joskus on hyvä miettiä tarkasti etukäteen mitä tekee kuin tehdä päättömästi ja korjata jälkikäteen tekemisiään.
Tämä alapeukutettiin. 🤣 Millaista työtä alapeukuttajat tekevät? Tekevät ilman miettimistä tai suunnittelua? Ei ihme ettei uutta Nokiaa synny ja Kelan päätökset ovat järjettömiä.
Hyvä on suunnitella, mutta jos suunnittelu tarkoittaa sitä, että pidetään palavereja palaverin perään ja lisäksi pyöritellään asiaa kahvi- ja lounasparlamenteissa, niin ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että jos teams-kokouksessa on video päällä, niin se voi vaikeuttaa itse asiaan keskittymistä. Tiedän, että normaalissa viestinnässä niin sanottu sanaton viestintä (eleet ja ilmeet) ovat tärkeitä. Mutta kun ratkotaan esimerkiksi jotain teknistä ongelmaa, niin siinä ei ole juuri merkitystä hymyileekö vai irvisteleekö toinen. Kun toisen kasvoja ei näe, voi keskittyä täysillä itse ongelmaan.
Ne heiluvat päät ruudulla ovat todella häiritseviä. Itse en pidä koskaan kameraa päällä, koska ei minun ruman naamani näkeminen mitenkään auta muita ongelman ratkaisussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laikottelun epäilijöiltä jää oivaltamatta se, ettei tieteokoneella työtä tehtävä työ on paljolti ajatustyötä, joka on luonteeltaan erilaista kuin liukuhihnatyö tehtaassa. Väitän omiin kokemuksiini tukeutuen että konttorilla työaika on vähemmän tehokasta ja työaikaa kuluu hukkaan ainakin saman verran kuin kotona. Muutaman vuosi ollaan oltu kotikonttorilla ja kaikki työtehtävät on saatu hoidettua.
Onhan se varmasti tehokasta kun voi työpäivän aikana käydä lenkillä, kaupassa ja tehdä kotitöitä samalla kun ajattelee. Jää sitten vähemmän kotitöi- eikun siis ajattelua vapaa-ajalle ja voi keskittyä huilimaan.
Minä käyn etätyöpäivinä lenkillä ja kaupassa. Mutta tiesitkös, että siksi ajaksi leimataan itsensä pois töistä? Teen asiantuntijatyötä, jossa voin ajoittaa tekemiseni ja työtuntini melkein miten sattuu. Jos käyn omalla asialla keskellä päivää, en ole silloin töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että jos teams-kokouksessa on video päällä, niin se voi vaikeuttaa itse asiaan keskittymistä. Tiedän, että normaalissa viestinnässä niin sanottu sanaton viestintä (eleet ja ilmeet) ovat tärkeitä. Mutta kun ratkotaan esimerkiksi jotain teknistä ongelmaa, niin siinä ei ole juuri merkitystä hymyileekö vai irvisteleekö toinen. Kun toisen kasvoja ei näe, voi keskittyä täysillä itse ongelmaan.
Ne heiluvat päät ruudulla ovat todella häiritseviä. Itse en pidä koskaan kameraa päällä, koska ei minun ruman naamani näkeminen mitenkään auta muita ongelman ratkaisussa.
Meillä pitää olla kamerat päällä kokouksen alussa, mutta sen jälkeen voi sulkea. Nämä ovat uudet kyberohjeet, että nähdään oikean henkilön olevan paikalle eikä konetta ole kaapattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laikottelun epäilijöiltä jää oivaltamatta se, ettei tieteokoneella työtä tehtävä työ on paljolti ajatustyötä, joka on luonteeltaan erilaista kuin liukuhihnatyö tehtaassa. Väitän omiin kokemuksiini tukeutuen että konttorilla työaika on vähemmän tehokasta ja työaikaa kuluu hukkaan ainakin saman verran kuin kotona. Muutaman vuosi ollaan oltu kotikonttorilla ja kaikki työtehtävät on saatu hoidettua.
Onhan se varmasti tehokasta kun voi työpäivän aikana käydä lenkillä, kaupassa ja tehdä kotitöitä samalla kun ajattelee. Jää sitten vähemmän kotitöi- eikun siis ajattelua vapaa-ajalle ja voi keskittyä huilimaan.
Minä käyn etätyöpäivinä lenkillä ja kaupassa. Mutta tiesitkös, että siksi ajaksi leimataan itsensä pois töistä? Teen asiantuntijatyötä, jossa voin ajoittaa tekemiseni ja työtuntini
Minä käyn kaupassa toimistolla käydessä. Toimiston vieressä on aasialainen kauppa ja käyn sieltä välillä ostamassa kaikenlaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä pitää olla kamerat päällä kokouksen alussa, mutta sen jälkeen voi sulkea. Nämä ovat uudet kyberohjeet, että nähdään oikean henkilön olevan paikalle eikä konetta ole kaapattu.
melko vainoharhaista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn etätyöpäivinä lenkillä ja kaupassa. Mutta tiesitkös, että siksi ajaksi leimataan itsensä pois töistä? Teen asiantuntijatyötä, jossa voin ajoittaa tekemiseni ja työtuntini
Tehdasympäristössä paikalla olijat eivät voi poistua työpaikaltaan noin vain. SIinä sitten odotetaan, että etätyöntekijä viitsii taas tulla takaisin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn etätyöpäivinä lenkillä ja kaupassa. Mutta tiesitkös, että siksi ajaksi leimataan itsensä pois töistä? Teen asiantuntijaty
Tehdasympäristössä paikalla olijat eivät voi poistua työpaikaltaan noin vain. SIinä sitten odotetaan, että etätyöntekijä viitsii taas tulla takaisin töihin.
Ja sitten etätyöntekijät haukkuvat työpaikalla työskenteleviä laiskoiksi.
Absurdia menoa. Kaikkien on oltava paikalla hälyisessä avokonttorissa, ettei niille tule paha mieli, joiden tehtäväkuvaan ei sovellu hybridi- tai etätyö. Vaikka kaikille ei voida tarjota edes omaa työpistettä ja vaikka toimiston looseissa istuminen ei tue omaa tehtäväkuvaa ja tulosten saamista mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Ei palavereissa tule niin hyviä ideoita kuin vapaamuotoisessa keskusteluhetkessä. Todella moni hyvä idea on tullut kahvitauoilla tai sen jälkeen kun aivot ovat "nollanneet" itsensä
Mun itsenäisessä työssä (mulla ei ole firmassa samaa työtä tekeviä kollegoita) ne ideat tulee usein myös kahvitauolla. Ne kun kuuluu etätyöläisellekin. Tai silloin, kun lounastauolla laitan pyykkejä koneeseen (aikaa säästyy, kun voi laittaa ruoan mikroon lämpenemään ja sillä aikaa täyttää sen koneen vs. Jos olisin toimstolla ja kävisin talon ulkopuolella lounasravintolassa). Pyykkejä ripustaessa työpöydän vieressä pystyn samalla vilkuilemaan näyttöä ja pähkäilemään käsillä olevaa ongelmaa. Vaikka siis oikeastaan pidänkin taukoa samalla kun niitä pyykkejä ripustan. Joskus ne ideat tulevat vasta illalla reilusti työpäivän jälkeen, kun olen lenkillä. En merkkaa tuota lenkkiaikaa työajaksi kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Absurdia menoa. Kaikkien on oltava paikalla hälyisessä avokonttorissa, ettei niille tule paha mieli, joiden tehtäväkuvaan ei sovellu hybridi- tai etätyö. Vaikka kaikille ei voida tarjota edes omaa työpistettä ja vaikka toimiston looseissa istuminen ei tue omaa tehtäväkuvaa ja tulosten saamista mitenkään.
No, tietämättömät länkyttää ja karavaani jatkaa kulkuaan. Omassa työpaikassa työnantaja arvostaa meitä etätyöläisiä jotka mahdollistetaan mm. se että niille kenen on pakko olla toimistossa paikan päällä, pystyt siellä olemaan.
Koronakesänä puolisoni teki etätyötä mökiltämme käsin. Toimistolle ei SAANUT mennä.
Hän sai valtavasti aikaan, ylitti joka viikko tavoitteet reippaasti ja saikin siitä hyvät bonukset. Ja arvatkaapa mitä - hän pulahti aina välillä järveen uimaan, grillaili ja nautiskeli. Mutta aloitti työt aikaisin ja lopetti myöhään. Kaikissa töissä kun ei ole suurta väliä sillä, mihin kellonaikaan ne työt tehdään, kunhan ne tehdään.
Meillä oli hieno kesä.
Tärkeintä on, että kukaan ei voi laittaa työpäivän aikana pyykkikonetta käyntiin.
"Tehdasympäristössä paikalla olijat eivät voi poistua työpaikaltaan noin vain. SIinä sitten odotetaan, että etätyöntekijä viitsii taas tulla takaisin töihin."
No, meillä on asiantuntijaorganisaatio. Minun omat menoni eivät haittaa muiden tekemistä, kukaan ei joudu odottelemaan.
Suomalainen on kateellinen ja ennakkoluuloinen.
Vierailija kirjoitti:
Koronakesänä puolisoni teki etätyötä mökiltämme käsin. Toimistolle ei SAANUT mennä.
Hän sai valtavasti aikaan, ylitti joka viikko tavoitteet reippaasti ja saikin siitä hyvät bonukset. Ja arvatkaapa mitä - hän pulahti aina välillä järveen uimaan, grillaili ja nautiskeli. Mutta aloitti työt aikaisin ja lopetti myöhään. Kaikissa töissä kun ei ole suurta väliä sillä, mihin kellonaikaan ne työt tehdään, kunhan ne tehdään.
Meillä oli hieno kesä.
Teki enemmän tunteja kuin yleensä päivässä? Saiko edes ylityökorvauksia?