Etätyökeskustelu ja ihmisten työmoraali
Tässä kun on ollut keskustelua Kelan ja valtion etätöiden tiukentamisesta niin on kyllä herännyt huoli suomalaisten työmoraalista. Jokaisessa keskustelussa näyttää nousevan esille samat kommentit siitä, että hyvä, kun ihmiset joutuu toimistolle "oikeisiin" töihin, kun kotona vaan laiskotellaan. Eikö lähityössä käyvät ihmiset tee töitä ellei joku vahdi vieressä koko ajan? Vai onko ihmiset yleensäkin niin laiskoja, etteivät vaan tee töitään ja olettavat, etteivät muutkaan tee, ainakaan jos joku ei vahdi vieressä?
Kommentit (425)
Vierailija kirjoitti:
Ihan satavarmasti valtaosa etätyöntekijöistä aloittaa työpäivän puoli tuntia liian myöhään ja lopettaa noin tunnin aiemmin. Läppäri laitetaan päälle ja saatetaan hiirtä heilauttaa välillä näytöllä, mutta töitä ei tehä ku pakolliset. Ja jos muuta väittää, niin valehtelee. Poikkeuksena sitten muutamat, joilla heilahtaa työnarkomanian puolelle.
Töitä ei tehdä kuin pakolliset? Pitäisikö vielä vapaaehtoistyötäkin sen pakollisen lisäksi tehdä?
Kyllä se menee niin, että tiistai on jostain syystä tehoton, niin tehokkaina päivinä on hyvä tehdä tavoitteen yli. Pitkällä aikajuoksulla työ tasoittuu ja pysyy annetuissa tavoitteissa.
Minun mielestäni tässä keskustelussa unohdetaan melkein aina kaksi tärkeää asiaa:
1. Työn luonne.
2. Työntekijän luonne
Itse teen työtä jossa vaaditaan täyttä tarkkuutta. Olen sen lisäksi herkkä äänille ja valoille. Niinpä teen työni parhaiten kotona.
Vierailija kirjoitti:
Monissa töissä on tulostavoitteet. Ei siinä silloin ole oikeastaan pelkoa lusmuilusta. Ennemmin olisi huolissani siitä, ettei porukka tee töitä liikaa. Meilläkin mies tekee usein 8 - 22 työpäiviä etänä. Käy välissä syömässä ja hakemassa lapset koulusta ja jatkaa taas iltamyöhään.
Jep. Etätyöstä itkevät luuserit eivät voi ymmärtää muuta kuin jotain duunarihommaa, ei vaan heillä raasuilla kapasiteetti riitä käsittämään, että useimmissa etätöissä työsuoritukset kyllä mitataan ja valvotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja voi vaatia toimistolle. Tietyt työntekijät voivat valita työnantajansa.
Jos sitten ne työnantajat, jotka eivät vaadi toimistolle, saavat kaikki parhaat työntekijät, niin kannattaako sitten jääräpäisesti vaatia ihmisiä toimistolle?
Meillä kyllä parhaat työntekijät ovat toimistolla.
Näin meilläkin. He ymmärtävät työn olevan työnantajaa varten eivätkä oleta työnantajan olevan heitä varten.
Tekeekö teillä kaikki samaa työtä, kun osaatte noin tarkasti sanoa? Aika ikävää tuollainen erottelu. Itseäni hieman ihmetyttää ne, jotka eivät edes kerran kuukaudessa vaivaudu toimistolle, mutta olen huomannut, että toimistolla olevat ovat tottuneet aika verkkaiseen työtahtiin, joten kun heidät on siirretty nopeatempoiseen työhön, jossa tulosta on tultava, harva pärjää. Toimistolla kun kahvitellaan pitkiä aikoja, höpistään työkavereiden kanssa jne eli tehdään paljon muutakin kuin työtä.
Etätyöläisenä et tiedä muita työtapoja etkä tunne kunnolla ketään työkaveriasi.
Kyllä. Me ketkä olemme paikan päällä huomamme miten meille työnnetään etätyöntekijöiden töitä. Niitä joita ei voi tehdä kuin paikan päällä.
Verkkaisuus johtuu siitä, että joudumme tekemään teidän "pikkutöitä" joita te ette voi tehdä koska olette etänä.
Me höpisemme työasioista. Kaikkea ei kerrota teams kokouksissa. Ja sen huomaa kun saavutte työpaikalle. Olette tietämättömiä mita todella tapahtuu ja miksi.
Teollisuudessa ja miksei muissakin samankaltaisissa ympäristöissä etätöistä on haittaa.
Etätyöläiset irtaantuvat normaalista arkirutiinista. He ns. tipahtavat kärryiltä mitä oikeasti tapahtuu.
Kokouksissa ei käsitellä asioita täysin kokonaisvaltaisesti. Kahvipöytäkeskusteluissa tulee ilmi se hiljainen tieto. Se tieto mitä etätyöläiset ihmettelevät mitä se oikein on.
Meillä kaikki työ on projektoitua ja jos tavoitteita ei saavuteta, niin rahoittaja/tilaaja voi jättää maksamatta. Lisäksi meidän täytyy itse valmistella uudet projektit ja hankkia asikkaat niihin - näin ollen minimin tekeminen ei ole yleensä vaihtoehto vaan maksajan odotukset täytyy ylittää. Kaikki - olivat sitten etä- tai lähitöissä - tajuavat tämän ja sen kummempaa valvontaa ei tarvita - jos tuloksia ja sitä myötä rahaa ei tule, niin ei liene vaikea arvata mitä tapahtuu seuraavissa yyteissä.
Lisäksi projektipäällköt eivät halua lusmuilijoina tai epäpätevinä pidettyjä tyyppejä omiin projekteihinsa. Jos yhden tyypin projektointiaste laskee olemattomiin ja muilla on täysityöllisyys, niin eipä työnantajakaan kauaa selllaista tyyppiä katsele.
Töihin liittyy myös aikalailla matkustamista, mutta käytössä on nk. kokonaistyöaika eikä työmatkoihin käytetysta omasta ajasta saa korvausta edes saldovapaiden muodossa. Usein matkoihin palaa myös viikonloppuja ja lähdöt ovat usein aamuvarhain ja paluut lähempänä puoltayötä. Olisihan se kiva saada edes normaali palkka näistä - jostain sunnuntailisistä puhumattakaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja voi vaatia toimistolle. Tietyt työntekijät voivat valita työnantajansa.
Jos sitten ne työnantajat, jotka eivät vaadi toimistolle, saavat kaikki parhaat työntekijät, niin kannattaako sitten jääräpäisesti vaatia ihmisiä toimistolle?
Meillä kyllä parhaat työntekijät ovat toimistolla.
Näin meilläkin. He ymmärtävät työn olevan työnantajaa varten eivätkä oleta työnantajan olevan heitä varten.
Meillä toimistolla olevat pitävät 2 *45 minuutin kahvitaukoa ja reilun tunnin ruokatauon ja avokonttorissa roikutaan vähän väliä toisen työntekijän luona juoruamassa, tehokasta työaikaa ei juuri ole.
Onhan se tietenkin tehokkaampaa nuokkua kotona punaviinilasin kanssa koneen ääressä ja juoruilla toisten etätyöläisten kanssa teamsin välityksellä
Täällä tuntuu monilla ehkä ihan tarkoituksellakin menevän ne puurot ja vellit sekaisin. Tässä lähinnä paljastetaan oma tietämättömyys/jopa suoranainen tyhmyys. Kertokaas mitä etua esim. koodari saa siitä, että istuu toimistolla naputtelemassa koodia vs. että hän tekee sitä kotona omassa rauhassa? Omassa rauhassa tehden tulee varmasti vähemmän keskeytyksiä itse työhön. Ohjelmointi on kuitenkin ryhmätyötä, niin mikäli joku ei omaa osaansa tekisi, se näkyisi heti.
Vierailija kirjoitti:
Täällä tuntuu monilla ehkä ihan tarkoituksellakin menevän ne puurot ja vellit sekaisin. Tässä lähinnä paljastetaan oma tietämättömyys/jopa suoranainen tyhmyys. Kertokaas mitä etua esim. koodari saa siitä, että istuu toimistolla naputtelemassa koodia vs. että hän tekee sitä kotona omassa rauhassa? Omassa rauhassa tehden tulee varmasti vähemmän keskeytyksiä itse työhön. Ohjelmointi on kuitenkin ryhmätyötä, niin mikäli joku ei omaa osaansa tekisi, se näkyisi heti.
Elävästä elämästä. Toimistolla on työkaverit joiden kanssa voi pitää epävirallista ja vapaamuotoista keskustelua meneillään olevasta työstä. Ei tarvita Teamsia ja keskustelu tapahtuu kasvokkain. Videokuva ei tule koskaan korvaamaan fyysistä kanssakäymistä. Eleet ja sanaton viestintä ovat täysin eri asemassa.
Vierailija kirjoitti:
Valtiolla työnantaja ei maksa mitään välineitä sen työläppärin ja puhelimen lisäksi. Etätöihin olen itse hankkinut näytön, näppäimet, pöydän, tuolin, sähkön ym. Senhän takia valtio onkin työnantajana oikein kannustanut etätöihin; tuo säästöä.
Ööö.. Se näyttö ja näppäimistöhän on siinä läppärissä itsestään. Kun käyttää silmälaseja niin näkee kyllä.
N 54 v etätyö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elävästä elämästä. Toimistolla on työkaverit joiden kanssa voi pitää epävirallista ja vapaamuotoista keskustelua meneillään olevasta työstä. Ei tarvita Teamsia ja keskustelu tapahtuu kasvokkain. Videokuva ei tule koskaan korvaamaan fyysistä kanssakäymistä. Eleet ja sanaton viestintä ovat täysin eri asemassa.
Minä en kaipaa sen paremmin videokuvaa kuin sanatonta viestintää. Tarvitseeko joku oikeasti puhuvia päitä pystyäkseen kirjoittamaan ohjelmakoodia? Eiköhän alalle hakeudu ne, joille asialla ei merkitystä. Itse voin huonosti isoissa ihmisporukoissa, en tarvitse kaikkea sitä kälinää ympärilleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtiolla työnantaja ei maksa mitään välineitä sen työläppärin ja puhelimen lisäksi. Etätöihin olen itse hankkinut näytön, näppäimet, pöydän, tuolin, sähkön ym. Senhän takia valtio onkin työnantajana oikein kannustanut etätöihin; tuo säästöä.
Ööö.. Se näyttö ja näppäimistöhän on siinä läppärissä itsestään. Kun käyttää silmälaseja niin näkee kyllä.
N 54 v etätyö
Eikä näe, mutta 27 tuuman näyttö auttaa näkemistä. Erityisesti kehitystyökalut vaativat kunnon näytön, koska niissä ikkuna on jaettu moneen eri osioon. Jotain Wordia voi naputella pelkän läppärin näytön ja näppiksen varassa, mutta koodaamaan en siten ala.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N 54 v etätyö
Eikä näe, mutta 27 tuuman näyttö auttaa näkemistä. Erityisesti kehitystyökalut vaativat kunnon näytön, koska niissä ikkuna on jaettu moneen eri osioon. Jotain Wordia voi naputella pelkän läppärin näytön ja näppiksen varassa, mutta koodaamaan en siten ala.
-eri
Ihmettelen myös kenen työtä voi tehdä sujuvasti yhdellä pienellä näytöllä? Itsellä töissä kolme isoa näyttöä rivissä ja jokainen käytössä koko ajan. Kotona vain yksi isonäyttö teholäppärin lisäksi. Menis työ ihan mahdottomaksi, jos pitäis alkaa pomppia ruutujen välillä, jollain läppärin-näytöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N 54 v etätyö
Siellä taas joku oman elämänsä besserwisser jakaa älynväläyksiä ymmärtämättä yhtään, että on monenlaisia töitä ja monenlaisia tarpeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki työntekijät tekevät täysin samanlaista työtä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki työntekijät tekevät täysin samanlaista työtä?
Eivät ja se juuri tuo lisäarvon keskusteluihin. Erilaisia näkökantoja sekä ideoita pallotellaan ilman virallista keskustelua. Kahvipöydässä tauoilla saatetaan puhua aivan toisesta asiasta ja siitä saadaan ideaa projektiin, kun aivot saavat muutakin virikettä kuin tavanomaiset ajatukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elävästä elämästä. Toimistolla on työkaverit joiden kanssa voi pitää epävirallista ja vapaamuotoista keskustelua meneillään olevasta työstä. Ei tarvita Teamsia ja keskustelu tapahtuu kasvokkain. Videokuva ei tule koskaan korvaamaan fyysistä kanssakäymistä. Eleet ja sanaton viestintä ovat täysin e
Eivät ja se juuri tuo lisäarvon keskusteluihin. Erilaisia näkökantoja sekä ideoita pallotellaan ilman virallista keskustelua. Kahvipöydässä tauoilla saatetaan puhua aivan toisesta asiasta ja siitä saadaan ideaa projektiin, kun aivot saavat muutakin virikettä kuin tavanomaiset ajatukset.
Mun työ on sellaista, että ei siihen tarvita eri näkökulmia tai pallottelua. En myöskään tarvitse kenenkään ideoita. Työni vaatii erityistä tarkkuutta, johon on jo valmiiksi määritellyt säännöt ja ohjeet.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en kaipaa sen paremmin videokuvaa kuin sanatonta viestintää. Tarvitseeko joku oikeasti puhuvia päitä pystyäkseen kirjoittamaan ohjelmakoodia? Eiköhän alalle hakeudu ne, joille asialla ei merkitystä. Itse voin huonosti isoissa ihmisporukoissa, en tarvitse kaikkea sitä kälinää ympärilleni.
Jos teet pelkkää koodia niin aivan sama. Mutta jos ideoit sitä koodia ja toimintoja, niin on mukavaa jos saa pallotella ideoita muidenkin kanssa ketkä painivat samojen asioiden kanssa.
Mun työ on sellaista, että ei siihen tarvita eri näkökulmia tai pallottelua. En myöskään tarvitse kenenkään ideoita. Työni vaatii erityistä tarkkuutta, johon on jo valmiiksi määritellyt säännöt ja ohjeet.
eri
Silloin tuo ei koske sinua. Monta muuta koskee.
Meillä toimistolla olevat pitävät 2 *45 minuutin kahvitaukoa ja reilun tunnin ruokatauon ja avokonttorissa roikutaan vähän väliä toisen työntekijän luona juoruamassa, tehokasta työaikaa ei juuri ole.