Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin aloititte kiinteät? Miksi suositus 6kk??

17.04.2007 |

Hei,

kyselen teiltä muilta, että milloin aloititte kiinteän ruoan antamisen??

Itse aloitin antaa pojallemme hänen ollessa 5kk ikäinen ja jostain syystä poden kamalan huonoa omatuntoa, etten odottanut siihen 6kk asti, kun poika kerran olisi maidolla pärjännyt. Hän on siis kasvanut normaalisti käyriensä mukaan, mutta toivoin että kiinteällä olisi ollut vaikutusta öihin. Ei kuitenkaan ollut ja nyt harmittaa etten odottanut siihen 6kk ikään....

Mitä hyötyä on odottaa siihen asti että lapsi on 6kk?? Ennenhän suositus oli 4kk, joten ei kai siis pitäisi olla haittaa että lapsi on saanut nyt jo kiinteitä.

Tiedän, että kysymys on vähän hölmö, mutta jostain syystä vaivaa minua nyt kovasti, että menin hänelle jo ruokaa antamaan.

Entä onko vaikutusta jos odotan siihen 6kk asti, vaikka on jo noin viikon ajan saanut kiinteitä?? Jos nyt lopettaisin niiden antamisen ja odottaisin 6kk ikään asti. Vaikuttaako esim allergioihin tms.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
17.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen täysimettänyt kohta sen 6kk. Korviketta ei ole tarvinnut antaa kertaakaan. Poika on kasvanut yläkäyrillä, painoa tullut aina vähintään kilo kuussa. Ennen tämän esikoisemme syntymää en ollut osannut edes kuvitella, miten tärkeäksi kokisin imetyksen. Meillä oli ongelmia imuotteen kanssa, ja rinnat olivat usein verillä ja imetys sattui. Syynä oli lyhyt kielijänne, joka leikattiin, mutta imetys teki edelleen kipeää. En kuitenkaan halunnut antaa periksi. Pojan täytettyä 5 kuukautta, huomasin, että imetyshän ei enää satu!

Neuvolassa ihmeteltiin, etten ole antanut vielä soseita. Toisaalta ihmeteltiin myös sitä, miten hyvin poika kasvaa pelkällä rintamaidolla.

Nyt tulevana viikonloppuna (että isikin on päivällä kotona) aiomme antaa pojalle ekan kerran kiinteitä. Poika on silloin viikkoa vaille puoli vuotta. Jos joitain syitä, perusteluja tai selityksiä haluan antaa sille, miksi olen täysimettänyt näin " pitkään" , niin ensinnäkin yksi syy on tämä WHO:n suositus, toisekseen en ole kokenut ongelmaksi imettää päivin ja öin keskimäärin 3 tunnin välein. Sitten on tuo suoliston kehittyminen, eli meillä poika kärsi mahavaivoista yli 4kk, joten pieni hengähdystauko ennen kuin masu ja suolisto saa taas uutta työtä. Ja onpa yksi pointti myös se, että kuuden kuukauden täysimetys voi suojata allergioilta.

Eli kohta siirrytään kiinteisiin, mutta imetystä aion jatkaa silti, jos vain poika tissiä vielä huolii. :)

timaja

Vierailija
22/50 |
17.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä ymmärrän että sulla on kova tarve kärjistää asioita mutta mä en missään vaiheessa sanonut imetyksen olevan uhrautumista enkä usko monenkaan jättävän imettämisen siksi. Meillä se ei vaan toiminut koska vauva ei jaksanut alkuun imeä ja sain siksi pumpata 4krt/päivä ja pestä ja steriloida niitä pulloja, tutteja ja pumppua kädet märkinä ihan koko ajan kunnes 3kk jälkeen maidontulo loppui kun seinään.

Joten Nazuli olet oikeassa että paljon helpompaa olisi ollut imettää ja olin kateellinen kavereille joilla ei sterilointirumbaa ollut.

Mä vaan aina ihmettelen tätä ihmisten tarvetta vähätellä äityittä ja aiheuttaa mielipahaa niille joilla se imetys ei sujunut.

Ja siksi Emilyn sun teksti :" Olen sen kokenut itsekin, kun neuvolassa tuijotetaan kasvukäyrää vaikka vauva on aivan tyytyväinen ja kuullut tuttaviltakin miten " rinnat vaan tuntuvat tyhjiltä, imetys on niin sitovaakin.." ja sitten annetaan hyvillä mielin korviketta, kun se on niin modernia ja tyylikästä ruokkia lasta pullosta..... " oli aika rankkaa tekstiä ja mielestäni itse oletat ihmisten kokevan imetyksen sitovaksi (=uhrautua) ja pulloruokinnan jotenkin tyylikkyyden hakemiseksi. En ole elämässäni kuullut kenenkään sanovan pulloruokintaa moderniksi tai tyylikkääksi mutta kai sulla sitten on sellaisia tuttuja. Että ensi kerralla kun haluan olla trendikäs niin taidan ottaa sterilaattorin mukaan cityyn ja jätän Manolot narikkaan.

Vaikka nyt tämä keskustelu meni ihan sivuraiteille, sorry ap!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
17.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan se tietysti harmi että vaan 1% täysimettää..luulin tosiaan sen luvun olevan isompi...kun tätä ketjuakin lukee niin ainakin tässä ketjussa ilmenee jo 4 ihmistä jotka ainakin väittävät täysimettävän joten silloin voisi tämänkin ketjun perusteella jo lulla luvun olevan jotain 20 % luokkaa...

mulla on täl hetkel 4 kaveria joilla vauvoja ja heistä 3 täysimettänyt/imettää 6kk asti joten siksi aattelin että täytyyhän tuon luvun olla isompi. imetys on helppoa KUN se sujuu niin kyllä sitä kantsii niin pitkälle jatkaa kun mahd.eli ainaki sinne 6kk asti jolloin on jo ruvettava maistattamaan soseita...mistäköhän sekin tutkittu et just 6kk vauva ei pärjää enää pelkäl tissillä vaan alotettava muutakin...ja sit monilla imetys vähenee kun lapsi alkaa syömää soseita nii sit ei maitoakaan tuu välttämättä enää niin paljoa ja ei aina enää tissi kelpaakkaa... eli ainahan ei ole mahd.osittais imetys vuoteen asti vaik sitä suositellaanki...

Vierailija
24/50 |
17.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa " lähipiirissäni" 6 äitikaveria joista jokainen on täysimettänyt 6kk.

En tiedä mikä tuo tutkimus on, olisi mukava tietää miten se on toteutettu ja mitkä ovat olleet kriteerit täysimetykseen; saako omaa maitoa antaa pullosta, ja jos laitoksella on annettu lisämaitoa niin onko se enää täysimetystä.

Vierailija
25/50 |
17.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tuosta kiinteiden vaikutuksesta yöuniin, niin meillä ei ainakaan esikoisella vaikuttanut yhtään. Täysimetin 6kk ja yöriehumiset jatkuivat pitkään ja liittyivät kehitysvaiheisiin ja liikkumisen opetteluun. Edelleen 3v tyttö on tosi levoton nukkuja. Toinen lapsemme on nyt 5kk. Aluksi hän oli erittäin säännöllinen, söi kahdesti yössä ja melkein samoihin aikoihin koko ajan. Sitten oppi kääntymään(vasta hiljattain kun on aika rauhallinen tapaus)ja sen myötä meillä on päiväunet lyhentyneet 3 tunnista tuntiin/kerta ja yölläkin kitistään vähän väliä. Koko ajan on kasvanut hyvin eikä sen useammin syö, eli jatkan täysimetystä varmaankin sinne 6kk saakka.

Itse koen että se mössövaihe on tosi rasittava, eli mitä lyhyemmäksi se jää, sitä parempi. Lisäksi tämä toinen kärsi koliikista melkein nelikuiseksi, haluan antaa suoliston vielä kehittyä ennen kiinteitä.

Vierailija
26/50 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aasa:

Itse koen että se mössövaihe on tosi rasittava, eli mitä lyhyemmäksi se jää, sitä parempi.

Nimenomaan!!!

Esikoiselle jouduin aloittamaan kiinteät 4kk ja alku oli todella tuskaista. " Kakkosen" kanssa aloitin 5½kk iässä kun vauva rupesi heräilemään enemmän. Kiinteän aloituksella ei ollut mitään vaikutusta levottomiin öihin, pikemminkin päinvastoin.

Vierailija
27/50 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä ikää on 7.5kk ja syö 4 pienehköä ateriaa päivässä ja pääruokana tisumaito.

Vierailija
28/50 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan käyty lasten kans noissa diabetes-tutlkimuksissa missä etitään kovasti syytä miksi juuri Suomessa sairastutaan lapsena diabetekseen todella muita maita enemmän. Käyrät on huipussaan. Syytä etsitään ruuasta ja nyt joakin viitteitä olis saatu et varhainen kiinteiden aloitus + kera muiden altistavien(geeni, joku virus, ei imetystä ym) saattais olla yksi riskitekijä.

hyvä et tutkitaan mut kuitenkin.. diabetekseen voi sairastua vaikkei olis geeniäkään jne..

Itse olen jatkanut imetystä, mutta silti hieman maisteltu soseita ja sit käytetään tuota pilkottua tukimuksen maitojauhetta ja ollaan siis sellaisessa tutkimuksessa missä jätetään lehmästä saadut tuotteet pois 1-v ja juodaan sellasta pilkottua tutkimuksen maitojauhetta.

Kantsii kysyä neuvolasta, niillä pitäisi olla uusin tieto miksi vaihtui 4 kk 6kk susitukset.

Vierailija
29/50 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee kärpäsestä härkästä. Tosiasia on, että iso osa äideistä aloittaa kiinteiden maistattelun ennen tuota rajapyykkiä. Eli kyllä oikeammin olisi puhua suosituksesta 4-6kk lapsen ja äidin tilanteen mukaan. Suositukset muuttuu ja ne aina vaan suosituksia, eikä päde joka vauvan tilanteeseen. Itse aloitimme kiinteät 5.5kk iässä lastenlääkärin määräyksellä, koska lapsi oli niin allerginen rintamaidolle (imetysdieetistä huolimatta) ja sopivaa korviketta ei vielä silloin ollut (löytyi myöhemmin 7kk iässä). Imetyksen vuoksi allergisoitui sitten lähes kaikelle syömälleni. Eli ei se imetys aina suojele allergioilta. Ei kannat syyllistää itseään noin pienestä asiasta, jolla tuskin on lapsellesi mitään merkitystä.

Vierailija
30/50 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin näissä imetyskeskusteluissa aina saa sen vaikutelman, että kun aloitat kiinteiden maistelun vauvan kanssa, lopetat myös imetyksen kaikkine hyvine puolineen.

Haluaisinkin muistuttaa, että vaikka 6kk asti täysimettäjiä olisikin vain se 1%, niin kyllä varmaan suurin osa 4kk kiinteät aloittaneista edelleen imettää. Ja se äidinmaito tuppaa olemaan kiinteistä huolimatta se määrältään huomattavin energian- ja ravinnonlähde.

Eli ap, älä turhaan stressaa kiinteiden maisteluista vaan jatka samaan malliin. Sinähän kuitenkin imetät edelleen, joten kyllä vauva saa ne äidinmaidon hyödylliset vasta-aineet ym. edelleen :)

Itse mietin tosi pitkään, miten toimia, ja olen onnellinen siitä, että imettäminen on onnistunut. Imettää olen aikonut 1v ikään asti, vähentäen tietoisesti pikkuhiljaa 9kk iästä lähtien. Eli koen imetyksen erittäin hyödylliseksi ja terveyttä edistäväksi, mutta mutta.. Eihän kiinteiden syöminen ole este imetykselle, vain TÄYSimetykselle.

4kk iässä aloin hiljalleen antaa pieniä sosemaistiaisia tytölle (eka kuukausi 1tl/pvä) ja olen kyllä todennut ainakin meidän kohdalla tuon parin kuukauden harjoittelun todella tarpeelliseksi. Nyt 6kk iässäkin annokset ovat vielä aika pieniä eikä kovinkaan monia lajeja olla " ehditty" testata. Syömisen motoriikka kehittyy selvästi koko ajan. Ja opettelu on mennyt hyvin stressittömästi, kun ennen 6kk ikää on tiennyt, ettei haittaa vaikka suurin osa soseesta olisikin ruokalapulla eikä mahassa ;)

Vierailija
31/50 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emilyn:

Se 6kk täysimetys suositus koskee todellakin myös meitä kehittyneemmissä maissa asuvia, eikä sitä ole tehty vain kehitysmaita varten..! *hohhoijaa* Uskomatonta, miten joku voi olla niin sokea että väittää korvikkeitten olevan ihan yhtä hyviä. Kyllähän niillä hengissä selviää, mutta mielestäni on todella surullista että nykyään imetystä ei pidetään laisinkaan lapselle tärkeänä (luonnollinen tapa ruokkia lasta luonnollisella ruoalla) vaan ajatellaan että on aivan sama vaikka ostaa niitä korvikkeitakin. '

saanko kysyä, KUKA kirjoitti näin? Mä en yksinkertaisesti löydä tälläistä tekstiä ja näitä sun väitteitä mistään. Uskomatonta toisten sanojen vääristelyä.

Mä en oikein usko tuohon ' imetyksen vähyys=diabetesriski' - päätelmään, sillä esimerkiksi Ranskassa imetetään ehkä euroopan vähiten eikä siellä diabetes ole mikään kansantauti. Se on se lapsuusajan ravitsemus ylipäätään, mikä merkitsee. Ja perimä osiltaan myös.

Vierailija
32/50 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tutkittu että 6kk iän jälkeen lapsen/vauvan rautavarasto eli hb alkaa suhteellisen jyrkän laskusuunnan -> siksi suositus että viimeistään 6kk iässä liha + muutkin soseet mukaan elämään.

Ainahan toki on lapsia yksilöinä, jotka saavat vielä pelkkää tissimaitoa esim 7-8kk ikäänkin asti, kun myös vastaavasti pitää aloittaa jo ennen 6kk ikää soseiden antaminen toisilla lapsilla.

Meillä neuvolassa tutkitaan kaikilta 10kk iässä hb juuri tuon hb-laskun takia -> siitä myös näkee saako tarpeeksi soseita + lihaa jotta hb olisi hyvä.

kaatta:

...mistäköhän sekin tutkittu et just 6kk vauva ei pärjää enää pelkäl tissillä vaan alotettava muutakin...ja sit monilla imetys vähenee kun lapsi alkaa syömää soseita nii sit ei maitoakaan tuu välttämättä enää niin paljoa ja ei aina enää tissi kelpaakkaa... eli ainahan ei ole mahd.osittais imetys vuoteen asti vaik sitä suositellaanki...

Vierailija
33/50 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset syntyneet -99, -03 ja -05. Sopi minulle ja lapsille enkä nähnyt syytä aloittaa kiinteitä aikaisemmin. Kuopuksen kohdalla tosin yritettiin puolivuotiaana, mutta hän oli toista mieltä.

Minua taas ihmetyttää, että täysimetyssuositus Suomessa on ollut jo vuosia ja vuosia 4-6kk (nyt siis joitain vuosia 6kk) mutta kuitenkin esim neuvolat ovat aina jo tuossa 4 kuukauden kohdalla hoputtamassa kiinteiden alotusta, että vauva osaa sitten 6-kuisena syödä jo kunnolla.

Mutta ap:lle: vauvasi ei varmasti ole mitenkään kärsinyt, joten heitä pois huolesi =)

Vierailija
34/50 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt en löytänyt nettilinkkejä näihin tutkimustuloksiin joita olen hiljattain lukenut... Eli vauvan Hb:niin vaikuttaa hyvin paljon se että mikä on ollut äidin hb odotusaikana. Minulla on kaksi hyvin aikaisin liikkumaan lähtenyttä pikkuveijaria ja molemmat olivat täysimetyksellä 6kk ja rintaruokinta oli pääravinto aina n 10kk asti (eivät suostuneet syömään kiinteitä kuin makuannosten verran). Molemmilla Th stressasi Hb:sta ja se oli molemmilla 10kk ikäisenä 120. Liharuoka on molemmille maistunut vasta reilusti 1v jälkeen.....

Noin vuoden sisällä oli mm Tehy-lehdessä tutkimustulos rintamaidosta. Sen mukaan äidinmaidon koostumus muuttuu lapsen iänmyötä. Eli vastasyntyneen äidinmaito on erilaista kuin 6kk ikäisen vauvan äidillä. Maidosta tulee siis tuhdimpaa mitä vanhempi vauva on.

Suoliston kehittymättömyydestä.... Kakkosella oli kakkavaivaa ja vatsanväänteitä monta kuukautta. Vasta noin 6kk ikäisenä vatsa alkoi toimimaan päivittäin. Tästä päättellen hänen suolistonsa oli ennen tuota 6kk vielä aikasta kehittymätön...

Nyt odotan kolmatta ja en aijo stressata kiinteiden aloituksen kanssa. Näiden kahden kokemuksella tiedän että lapsi pärjää pelkällä rintamaidolla ainakin 8-10kk. Samaa sanoi eräs 5 lapsen äiti jolla on ollut samanlaiset kokemukset imetyksestä...

Tuosata 1%:sta... Minusta tuo 6kk täysimetys oli jotain 3-5% luokkaa. Jokatapauksessa Ruotsissa nuo imetysluvut olivat paljon suurempia, ihmetyttää vain mikä meidän suomalaisten äitien rinnoissa on vikana kun tulemme täysimetyksessä niin paljon jäljessä.....

Vanttu

Vierailija
35/50 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kuitenkin yleiset suositukset ole parempia kuin vedota siihen: kun teidän lapsetkin pärjäsi ilman soseita niin kyl ne muutkin pärjää..?

Kuten aiemmassa jo sanoin, toiset pärjää yli 6kk ilman soseita, toisten lasten on alettava jo sitä aiemmin. Lapset kun ovat yksilöitä eikä samanlaisia hb-arvoiltaan ;D

Ja mullahan on ollut erittäin huono hb jokaisen 3:n odotuksen aikana -> eli tuon mukaan mun olisi pitänyt aloittaa soseet jo 2-3kk iässä omille lapsilleni. No, onneksi tosiaan tuokaan ei ole 100% varmaa missään nimessä ja onneksi on yksilölliset tutkimukset per lapsi tehty tuon suhteen.

vanttu:

Nyt en löytänyt nettilinkkejä näihin tutkimustuloksiin joita olen hiljattain lukenut... Eli vauvan Hb:niin vaikuttaa hyvin paljon se että mikä on ollut äidin hb odotusaikana. Vanttu

Vierailija
36/50 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään luin Kaks plussasta 4/07 seuraavan:

" Pitkä täysimetys lisää allergioita. Tutkimuksissa on osoitettu, että jos yksinomainen rintaruokinta jatkuu vähintää yhdeksän kuukautta, atooppinen ihottuma leikki-iässä ja ruoka-aineallergiat kouluiässä lisääntyvät merkittävästi, sanoo Hannuksela.

Hänen mukaansa kuusi kuukautisen vauvan on jo korkea aika saada muutakin ruokaa kuin rintamaitoa ja mielummin muihin ruokiin tutustumisen voisi aloittaa hiljakseltaan jo neljän kuukauden iässä."

Professori Hannuksela on Allergiatietokeskuksen johtaja Allergia- ja astmaliitosta, joten varmasti tietää mistä puhuu.

Tässä valossa itse en ainakaan täysimettäisi paljon yli kuutta kuukautta, etenkin jos perheessä on taipumusta allergiaan. Toista lastani täysimetin hieman vajaa 6kk ja kiinteiden aloitus oli niin takkuista&loppujen lopuksi lapsi kieltäytyi syömästä niitä kokonaan, että käytännössä hän oli täysimetykslelä 10kk. Hänellä on paha atooppinen ihottuma, ruoka-aine- ja siiitepölyallergioita, joten hieman kolahti tämä tieto minuun. Meillä tosin kaikki lapset ovat allergisia, mutta tämä pisimpään täysimetetty kaikista pahiten... olen jo aikaisemmin pohtinut, onko pitkä imetys sitten ollut enemmän haitaksi kuin hyödyksi.

Kolmannen kanssa aloitin kiinteiden maistelun 4kk iässä ja olen ratkaisuun tyytyväinen. Tosin aloitimme siksi, että poika söi korvikemaitoa jopa 1,6l/vrk, joten maidon menekkiä piti vähentää. Rintaruokinnalla olisin varmaan jatkanut pidempäänkin, mutta aloittanut soseiden maistelun vähintään kun 6kk tulee täyteen. Meillä nämä aikaisin kiinteitä saanneet ovat kumpainenkin syönneet alusta saakka hyvin ja suurella ruokahalulla.

Vierailija
37/50 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, näin on. Eli jokainen lapsi on yksilö ja sen mukaan sitä on mentävä :) Liian helppoa olisi jos samat " säännöt" pätisivät kaikkiin ;)

Nämä omat lapseni ovat vain esimerkkejä. Yleensä kun kuulee että on niin kovin liikkuvainen että tarvii enemmän ravintoa tai Hb menee alas kun ei syö kiinteitä....

Tuosta Hb.sta vielä sen verran että YKSI tekijä lapsen Hb:niin on äidin raskauden aikainen Hb ei siis ainut tekijä.... Itselläni Hb on ollut koko ajan 140-147 luokkaa. Eli meillä varmaan tällä on ollut vaikkutusta lasten hyvään Hb arvoon vaikka ovat pitkään olleet rintamaidon varassa...

Vanttu

Vierailija
38/50 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen 04/9 alkoi totutella kiinteisiin siinä 4 kk ikäisenä. Puoli vuotiaana neiti söi jo viljaa, lihaa, kalaa, kasviksia ja hedelmiä. Lisäksi imetin koko ajan 8kk ikään asti. Ennen 8 kk ikää ei tyttö saanut ollenkaan korvikkeita. KIINTEIDEN ALOITUS EI MINUN MIELESTÄ TARKOITA IMETYKSEN LOPETUSTA. Kiinteet aloitin 4 kk ikäisenä koska aika tuntui hyvältä ja lapsi vastaanottavaiselta, samalla kuitenkin halusin imettää koska pidän sitä tärkeänä. Mielestäni imettäminen on OK niin kauan kuin se sekä äidistä että lapsesta tuntuu hyvältä. Itse lopetin imettämisen silloin 8 kk kun imetys ei enää tuntunut hyvältä. Uusin tulokas 07/1 alkaa maistella kiinteitä 4kk myös ja imetän niin kauan kun se hyvältä tuntuu, luultavasti sinne 8-9 kk paikkeille.

elina

Vierailija
39/50 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vääristelyjä jos etsit, niin mikset tarttunut MiniKoon väitökseen että sanoin imetyksen olevan uhrautumista.

Vierailija
40/50 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kolme lasta. Ekaa täysimetin 4.5kk ja seuraavia 6kk. Kukaan lapsistani ei ole saanut lihaa ennen 1v ikää (ravitsemusterapeutin kanssa keskusteltu joten oli ihan ok), itselläni raskausaikana aina alkainen hg ja silti kaikilla lapsilla ollut hemoglobiini erittäin hyvä. Lapseni ovat myös kaikki ollut aikaisia liikkujia eli kävelleet tuetta jo 10kk-ikäsinä.

Meillä esikoinen tosiaan aloitti kiinteät jo 4.5kk-iässä ja häntä vaivasi ummetus alkuviikkoina mistä toiset lapseni eivät ole koskaan " kärsineet" . Itse uskon, että hänen elimistönsä ei välttämättä ollut vielä ihan valmis kiinteisiin. Yöuniin eivät kiinteät ole meillä auttaneet milläänlailla kelläkään. Kaikki ovat alkaneet nukkua yönsä vasta, kun ovat lähteneet kävelemään. Mielestäni myöhempi kiinteiden aloitus on mukavaa myös sen takia, että (usein) lapsi voi jo istua syöttötuolissa eikä maata sitterissä joten syöttäminen on helpompaa. Lisäksi, itse koen kiinteiden antamisen paljon vaikeammaksi kuin pelkän imetyksen.

Meillä kellään lapsella ei ole allergioita, mutta en kyllä usko sen johtuvan imetyksestä. Sitä vastoin uskon, että meillä on säästytty kaikkien kanssa vatsataudeilta vauva-aikana imetyksen ansiosta. Ja flunssat olleet lievempiä aina silloin, kun itse olen sairastunut myös, mutta imettänyt lastani (saanut vasta-aineita minulta).

Kukin tekee kuitenkin tyylillään ja itsellänikin on monia ystäviä joilla imetys ei ole onnistunut.