Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin aloititte kiinteät? Miksi suositus 6kk??

17.04.2007 |

Hei,

kyselen teiltä muilta, että milloin aloititte kiinteän ruoan antamisen??

Itse aloitin antaa pojallemme hänen ollessa 5kk ikäinen ja jostain syystä poden kamalan huonoa omatuntoa, etten odottanut siihen 6kk asti, kun poika kerran olisi maidolla pärjännyt. Hän on siis kasvanut normaalisti käyriensä mukaan, mutta toivoin että kiinteällä olisi ollut vaikutusta öihin. Ei kuitenkaan ollut ja nyt harmittaa etten odottanut siihen 6kk ikään....

Mitä hyötyä on odottaa siihen asti että lapsi on 6kk?? Ennenhän suositus oli 4kk, joten ei kai siis pitäisi olla haittaa että lapsi on saanut nyt jo kiinteitä.

Tiedän, että kysymys on vähän hölmö, mutta jostain syystä vaivaa minua nyt kovasti, että menin hänelle jo ruokaa antamaan.

Entä onko vaikutusta jos odotan siihen 6kk asti, vaikka on jo noin viikon ajan saanut kiinteitä?? Jos nyt lopettaisin niiden antamisen ja odottaisin 6kk ikään asti. Vaikuttaako esim allergioihin tms.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiselle aloitettiin kiinteät nelikuisena. Raskaus sujui loistavasti, normaalisti Hb:ni on n. 150, mutta vauva oli silti ennenaikainen, pieni viikkoihin nähden ja aneeminen. Kiinteät piti aloittaa normaalia aiemmin, jotta saataisiin liha ja viljat nopeasti ruokavalioon.

Toinen lapsemme on kohta 5-kuinen eikä vielä hotsita aloittaa, kun ei ole mitään erityistä syytä. Tuskin kuitenkaan yli 6 kk:n lykätään. Ja D-vitamiinin olen alusta pitäen antanut lusikalla, jotta vauva tottuisi siihen.

6 kk:n täysimetyssuosituksella on vankka tieteellinen perusta, mutta ei se sitä tarkoita, että lapsi menisi automaattisesti pilalle, jos maistelee kiinteitä aikaisemmin. Jonkin myöhemmän sairauden riski voi sitä myötä kasvaa (väestötasolla), mutta minkään sairauden ei voi sanoa johtuvan suoraan vain ja ainoastaan siitä, että kiinteät aloitettiin aiemmin. Ja esim. meidän tapauksessamme vaakakupissa oli kaksi huonoa vaihtoehtoa, joista piti valita - mahdolliset suolisto-ongelmat yms. kiinteiden aloituksen seurauksena tai sitten anemia, aliravitsemus ja heikko kasvu.

Suoliston kypsymättömyydestä vielä sellainen kommentti, että ei se äidinmaitokaan niin ihme tavaraa ole, kyllä vauvan suoliston täytyy siihenkin tottua.

Jos sitten laajemmin tarkastellaan imetyksen yleisyyttä, enemmän voisi tuijottaa imetyksen kokonaiskestoa kuin täysimetyksen kestoa. Maitohan se on vielä pitkään pääasiallinen ravinto, vaikkei se yksin riitäkään.

Vierailija
42/50 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alotettiin maissivellillä 2 kk ikäsenä, soseet 3 kk ja nyt kun likka 7 kk niin menee soseet, lihat ja puurot. Neuvolas ei tähän oo koskaan puututtu eli mun on annettu tehdä niinku ittestä ja vauvasta tuntuu parhaimmalta. Suosittelen sulle samaa.

Ja imetin oikeen kokonaiset 3 viikkoo!!! =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin Tuosata 1%:sta... Minusta tuo 6kk täysimetys oli jotain 3-5% luokkaa. Jokatapauksessa Ruotsissa nuo imetysluvut olivat paljon suurempia, ihmetyttää vain mikä meidän suomalaisten äitien rinnoissa on vikana kun tulemme täysimetyksessä niin paljon jäljessä.....

Vanttu

[/quote]

Pikku kommentti täältä rapakon toiselta puolelta :). Ruotsalaiset äidit taitaa vähän narrata tuolla 6 kuukauden täysimetyksellä. He pitävät täysimetyksenä sitä, että pääasiallinen ravinto on sinne 6kk asti äidinmaito, mutta lähes kaikki ketä tunnen ja omassa mammaryhmässäni on aloittanut puurot ja kasvissoseiden maistelut 5kk iässä. Siis, että täällä varmaan tilaistoidaan hiukka eri lailla. Mutta tosi moni kyllä imettää pitkään, sinne kymmenen kuukauden tietämiin täällä, mikä ei ole niin yleistä suomessa. Painostus yhteiskunnan puolelta siihen on myös tosi kovaa ja henkisesti hiukka rankkaa niille, jotka siihen eivät ole pystyneet.

Vierailija
44/50 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin esikoisella kiinteät 4kk iässä ja tätä kuopusta täysimetin 7kk, jonka jälkeen alettiin maistelamaan kiinteita, kuopus ei niitä kuitenkaan syönyt, joten pidettiin taukoa. Käytännössä rintamaito oli pääasiallinen ravinto 1v2kk asti (kiinteitä meni max 5 tl/päivä, ja tuo määrä oli siis hyvä saavutus)

Täysimetin noin pitkään siksi, että uskon (ja tälläistä infoa sain neuvolasta) että lapsen suoliston kehitykselle tekee hyvää 6kk täysimetys ja koska imetys oli ihanan helppo/vaivaton tapa ruokkia lasta. Mössöillä kerkeää sotkea+kuopus ei ollut kovin vastaanottavainen kiinteille. Poika kasvoi hienosti omilla käyrillä, joten syytä aloittaa kiinteät ei ollut. Jos meille kolmas lapsi suodaan ja imetys sujuu yhtä hienosti, niin aioin täysimettää ainakin sen 6kk

Vielä tuohon syömisen oppimiseen, uskon (ja aikakin omasta kokemuksesta ja ystävien kokemuksesta) että se miten nopeasti oppii syömään on lapsikohtaista ja myös luonnekysymys. Esikoinen oppi nopeasti syömään, kuopus ei. Toisaalta lähipiirissä on lapsi, jolle aloitettiin kiinteät 4kk iässä ja syömisen oppimiseen meni tosi kauan, pikkusisarukselle aloitettiin 6kk iässä ja lapsi oppi tosi nopeasti. Ovat kyllä luonteeltaankin kuin yö ja päivä, samoin kuin omat lapseni.

Jokainen tekee tavallaan ja lapset ovat yksilöitä, ei ole mitään standardeja, jotka sopisivat kaikkiin lapsii

Hb:stä vielä, minulla on ollut korkea hb molemissa raskauksissa (ja on normaalistikin korkea hb) molemmilla lapsilla on ollut hyvä hb.

Meidän neuvolassa ainakin suositus kiinteiden aloitukselle on 4-6kk tarpeen mukaan.

Mareila+pojat 05/05 ja 03/01

Vierailija
45/50 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä näin: Täysimetin neitiä viikkoa vaille 6 kuukautiseksi. Päätin silloin aloittaa soseet, koska tyttö istui tuettuna, oli kiinnostunut muiden ruuista ja D-vitamiineja antaessa otti lusikan suuhun ja nieli tipat ihan eri tavalla kuin aiemmin. Vaikutti siis siltä, että neidillä oli silloin herkkyttä syömisen opetteluun, joka sitten lähtikin hienosti käyntiin ja on sujunut ihan kivasti ainakin tähän asti (kohta 7kk). Nyt menee kasviksia, hedelmiä, lihaa, kalaa, puuroa... Ja n.4 krt päivässä.

Imetän edelleen, soseiden alottamisen jälkeen maito on ollut välillä " tiukassa" , mutta on ainakin vielä riittänyt.

Mitä sitten tulee mun mielipiteisiin imetyksestä ja kiinteiden alottamisesta noin yleisesti niin... Sanottasko näin, että on hieman ristiriitaiset ajatukset. Toisaalta olen sitä mieltä, että ehdottomasti jokainen äiti päättää vauva-kohtaisesti, että milloin on kiinteiden aika. Mutta toisaalta täytyy tunnustaa, että hieman kyllä ihmetyttää se että mikä ihmeen kiire niiden soseiden aloittamisella on (monilla äideillä)?! Vaikka vauva kasvaisi hyvin tissimaidolla TAI tissimaidolla + korvikkeella, eikä kiinteiden aloittamiseen oo lääketieteellistä perustetta, niin miksi joillain äideillä on " kiire" aloittaa ne kiinteet? Lähinnä tarkotan 2-4kk iässä alottamista...

Se on jotenki jännä, että tää imetysasia on niin tabu nykyään. Kauhee sota aina pystyssä jos on jotain imetyskeskustelua... ;) Hitsit kun meistä äideistä olis kääntämään tämä imetyskeskustelujen sisältämä energiamyrsky esim. kaltoin kohdeltujen/hylättyjen/lastensuojelun tarpeessa olevien vauvojen ja lasten oikeuksien ja hyvinvoinnin puolustamiseen... kun onhan " tää sotiminen" vähän " turhaa" ajan ja energian haaskuuta. ;)

Mut siis loppukaneettina voisin sanoo, että pääasia on että vauva saa TARPEEKSI RAVINTOA oli se sitten mitä tahansa!!!

Burde ja Heidi <7kk

Vierailija
46/50 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kun toit esille ton allergia-artikkelin! Mietin tätä keskustelua lukiessani, että missähän toi lukemani juttu oli, mutta sinäpä sen muistit. Ihan mielenkiintoinen näkökulma täysimetykseen ja allergioihin tuokin.

Ap:lle; aloituksesi olisi voinut olla minun kirjoittama, siksi luinkin tämän koko ketjun mielenkiinnolla. Sama tilanne; aloitin pojalle kiinteät ennen 6 kk rajapyykkiä (iltavelliä n.4,5 kk ja soseiden maistelua n.5 kk vanhana), vaikka neuvolasta on kehuttu kuinka hienosti poika kasvaa rintamaidolla.

Miksi näin tein? Ensinnäkin, iltavelliä halusin kokeilla, josko yöähinät sillä rauhoittuisi. No eihän ne tietenkään rauhoittuneet.. mutta vellillä (ja lypsetyllä maidolla myös) oli myös kätevää opetella tuttipullon käyttöä, ettei tarvinnut pelätä niin paljoa miten syöminen onnistuu jos/kun äiti jossain joskus pyörähtää ja lapsi on isän kanssa.

Soseita aloitimme maistelemaan, koska ajattelin, että muutamien lusikallisten ja makujen maistelu ei ole ainakaan pahasta. Ehkä myös epäröin sitä, että oppiiko poika syömään tarpeeksi nopeasti (siis jos vasta puolivuotiaana pikkuhiljaa aloitellaan), koska olen kuullut juttuja siitä kuinka vaikeaa se on joillain ollut. No, taas olin väärässä :) Poikamme rakastaa syömistä ja on hyvin avoin uusille makukokemuksille! Niin, kolmas syy tuohon syömisopetteluintoon oli tosiaankin pojan kiinnostus ruokaa kohtaan. Ajattelin, että on otollista aloittaa, kun poika yritti ottaa lusikkaa kädestäni ja haami jogurttipurkkiani :)

Tässä vain minun ajatuksiani. Annetaan kuitenkin itsellemmekin mielenrauha valintojemme suhteen :) !!

Vierailija
47/50 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jostain, että suositusikää on hieman nostettu, koska on epäilty alhaisen aloitusiän olevan yhteydessä lapsuusiän diabetekseen, jota on Suomessa eniten maailmassa.. Tiedä häntä, eiköhän tuo viiden kuukauden ikä ole ihan hyvä.

Vierailija
48/50 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei mitenkään poissulje imettämistä. Mutta siinä iässä lapset luonnostaan haluaa mussuttaa esim. omenanpalaa, maissilastua. Ja nämä tietysti suoritettava valvottuna tukehtumisvaaran vuoksi. Meillä vauva aloitti " kiinteisiin" tutustumisen juurikin näin. Puolen vuoden iässä yritettiin myös soseita. Mutta ne upposi vasta 9-kuisena. Ja toden teolla pöperöt meni vasta vuoden vanhana, jolloin lopetin imetyksen.

En rakasta imetystä, mutta en koe sitä liian suurena taakkanakaan (kun lapsi perhepedissä- syö kun syö jne)

Haluaisin, että tämä nykyinen vauvani oppisi juomaan myös pullosta. Että äiti voisi joskus karata vähän omille teilleen.. Hyviä puolia on sekä imetksessä että pulloruokinnasa!

Vierailija
49/50 |
23.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman tuntui, että aihe vähän " karkasi käsistä" , mutta sain toki kaikilta mielenkiintoisia vastauksia.

En siis ole itsekään imetystä lopettanut ja toivoisinkin se jatkuvan 1v asti, mutta sen näkee sitten. Ja oma maitoni on edelleen se pääasiallinen ravinto (pulloa ei suostu syömään). Poikamme on saanut vain yhden kiinteän aterian per päivä ja makuinakin vasta porkkana ja peruna ja 3vkon ajan. Voisin varmaan jo laajentaa makuja...Johtuu kuitenkin laiskuudestani ja siksi olisin myös mielelläni jatkanut sinne puoleen vuoteen asti.

Neuvolasta iski kiinteän ruoan -paperit jo 4kk tarkastuksessa, mutten niihin sen kummemmin kiinnittänyt huomiota.

Kun tämän ketjun aloitin, halusin kuulla koska muut ovat kiinteät aloitelleet ja kiinnosti tuo 6kk rajapyykki. Esikoisella suositus aloitusaika oli 4kk.

Kiitos siis kaikille ja mukavaa kevättä!!

Vierailija
50/50 |
23.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tätä fanaattista imetyksen puolesta (... ja vastaan)!

Antakaa lapsellenne kiinteätä ruokaa milloin siltä tuntuu , eihän ketään saa SUOSITUKSEN takia nälässä pitää ja /tai väkisin yrittää imettää puoleen vuoteen jos se ei tunnu luontevalta. Ja imettäkää ihmeessä jos jaksatte/maitoa riittää. Se on parasta ravintoa vauvalle, vaikka ei korvikkeissakaan mitään vikaa ole.

Itse täysimetin 5.5kk ensimmäistä lastani ja nyt neiti 4kk ja risat on vielä saanut pelkkää tissiä. Vaikka itse imetän ja olen sen kannalla, niin jokainen äiti TIETÄÄ ITSE mikä omalle lapselle on parasta. Turhaa syyllistämistä taas kerran!