Milloin tajusitte, että suuri osa ihmisistä on melko yksinkertaisia?
On väistämätön tosiasia, että noin puolet kansasta asettuu älykkyydeltään keskiarvon alapuolelle. Olen huomannut, että keskimääräistä älykkäämmät käyttävät yleensä vähemmän somea ja keskimääräistä vähemmän älykkäät usein merkittävän paljon. Tästä seuraa somessa esiintyvää ala-arvoista öyhötystä ja väärinymmärrysten aiheuttamaa asioiden kärjistymistä. Olen menettänyt toivoni - tästä ei enää ole suuntaa ylöspäin.
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tiennyt sen aina. Tilanne on vain pahentunut.
Tiesithän, että suurimmalla osalla ihmisistä on ajatusharha, jolla kuvittelevat, että juuri he ovat keskivertoa älykkäämpiä.
Tiedän olevani keskivertoa älykkäämpi.
Dunning-Krugerisi on vahva.
Synnytyslaitoksella heti syntymäni jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mua kiinnostaa, miksi "live, laugh love" ei ole hyvä elämänviisaus. Haluatko avata asiaa?"
Koska elämää ei voi typistää tuollaiseen. Jokainen vastaantuleva tilanne on erilainen, kaikenko ratkaiset noilla kolmella?
Miksi elämänviisauden pitäisi olla 100% kattava kaikissa tilanteissa? Oletan, että tuollainen tatuointi muistuttaa kantajalleen hyvistä tavoista suhtautua moneen asiaan elämässä.
Asioiden ymmärtäminen on parempi kuin ulkoa opeteltu muistisääntö.
Mutta ei tuo vastannut kysymykseeni elämänviisauden kattavuuden tärkeydestä. Jos olit se, joka aiemmin ilmaisi, että tuossa lausahduksessa on ongelmana se, kun se ei kata kaikkia tilanteita.
Miksi ottaa elämänviisaudeksi sellaista joka toimii vain välillä? Eikö tuon ymmärtäminen tarkoita sitä että sen ohjeen noudattaminen olekaan aina viisautta. Se kumoaa tapauskohtaisesti ohjeen viisauden. Kun sen ymmärtää, luopuu noiden kirjoittamisesta ihoonsa.
Muistan sen hetken tarkalleen: Olin 4-vuotias ja menossa isän kanssa mummulaan. Autossa ihmettelin isälle, miksi eräs tuttavamme oli toiminut mielestäni hassusti ja miksei hän ollut toiminut [isälle selittämälläni tavalla]. Isä kertoi, että eivät kaikki aikuiset ole viisaita ja että monta kertaa lapsikin ymmärtää asiat paremmin. Pitää vain uskoa itseensä eikä välittää (lapsena) siitä, että toiset vain ovat sellaisia, jotka eivät oikein ymmärrä.
Tämä oli minulle silmätavaava kokemus, niinpä se on jäänyt minulle niin vahvasti mieleen, vaikka olenkin jo 63-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mua kiinnostaa, miksi "live, laugh love" ei ole hyvä elämänviisaus. Haluatko avata asiaa?"
Koska elämää ei voi typistää tuollaiseen. Jokainen vastaantuleva tilanne on erilainen, kaikenko ratkaiset noilla kolmella?
Miksi elämänviisauden pitäisi olla 100% kattava kaikissa tilanteissa? Oletan, että tuollainen tatuointi muistuttaa kantajalleen hyvistä tavoista suhtautua moneen asiaan elämässä.
Asioiden ymmärtäminen on parempi kuin ulkoa opeteltu muistisääntö.
Mutta ei tuo vastannut kysymykseeni elämänviisauden kattavuuden tärkeydestä. Jos olit se, joka aiemmin ilmaisi, että tuossa lausahduksessa on ongelmana se, kun se ei kata kaikkia tilanteita.
M
Olisiko sinulla sitten jotain kaiken kattavaa elämänviisautta? Ymmärrän oikein hyvin, miksi joku voi haluta tuollaisen tatuoinnin. Jollekin se voi muistuttaa vaikka tylsänä iltana siitä, että elämässä kannattaisi pyrkiä etsimään aktiivisesti mielekkäitä asioita nörttäämisen sijaan. Jos siitä on hyötyä niin se on hyvä ja toimiva tatuointi.
Viime kesäkuussa. Yksinkertaisia ja ilkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tiennyt sen aina. Tilanne on vain pahentunut.
Tiesithän, että suurimmalla osalla ihmisistä on ajatusharha, jolla kuvittelevat, että juuri he ovat keskivertoa älykkäämpiä.
Tiedän olevani keskivertoa älykkäämpi.
Dunning-Krugerisi on vahva.
Käytännöllisesti katsoen jokainen on keskivertoa älykkäämpi. (Miksikö? No siksi, että keskiverto on geometrinen keskiarvo eikä aritmeettinen keskiarvo ja on olemassa ihmisiä, joilla ei ole lainkaan älyllistä toimintaa. Yksikin tällainen ihminen tekee ihmiskunnan älykkyyden keskiverrosta nollan.)
Älykäs voi olla, se on eri asia mihin sitä älyään käyttää.
Tarttee vaan katella tonne Arkadianmäkkeen niin huomaa sen
Koko kirjoituksen pointti oli se että yksinkertaiset ihmiset etsivät kaikenkattavia viisauksia, mutta niitä ei ole.
Mitä edes on älykkyys? Kirjoitin tuosta duunari/ inssi / tohtori historiasta..
Meillä on tohtori joka tietää ihan kaiken eräästä tieteen alasta.. Mutta parisuhde älykkyys uupuu täysin. Tämän takia hän on onneton .
Onko hän normaalia älykkäämpi?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tohtori joka tietää ihan kaiken eräästä tieteen alasta.. Mutta parisuhde älykkyys uupuu täysin. Tämän takia hän on onneton .
On omalla alallaan, mutta ei kaikessa. Miksi joku pitää leimata joko älykkääksi tai tai tyhmäksi kaikessa?
Tuskin siellä tatuointipaikassa pyydetään vannomaan hartaasti vala, että koska ottaa jonkun tekstin tatuoinniksi niin jatkossa aina ja ikuisesti tulee noudattaa sitä jokaisena elämän päivänä ja hetkenä. Eihän se ole niin vakavaa. Ei elämä ole niin vakavaa, että kaiken täytyy olla ehdotonta.
Hämmästyn edelleen joka päivä, miten tyhmiä suurin osa ihmisistä on.
Olen ollut asian suhteen suht ylimielinen jo teini-iässä. Tyhmät ei vaan sovi mun pirtaani, joten kohtelin heitä myös siten. Vähän katsoin alaspäin ja vähättelin paljonkin. Eivät he pystyneet ymmärtämään oikeastaan yhtään mitään.
Joskus kolmekymppisenä tajuntani laajeni ymmärtämään asian laajuudeen. Ei se ollutkaan vaan mun elinpiirini, joka tuottaa yksinkertaisuutta, vaan ihmiset yleensä ovat yksinkertaisia.
Nelikymppisenä hämmästelin paljonkin, että miten lukeneetkin ihmiset voivat olla niin yksinkertaisia. Tietävät omasta asiastaan ja siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On omalla alallaan, mutta ei kaikessa. Miksi joku pitää leimata joko älykkääksi tai tai tyhmäksi kaikessa?
Se on sitä tyhmien harrastamaa yleistämistä. Ei nähdä asioita monimutkaisena. Ihminen on joko "älykäs" kategoriassa tai ei. Olisi liian monimutkaista tehdä monta erilaista älykkyyden kategoriaa ja laittaa hänet osaan niistä. Yksinkertaiset ihmiset näkevät maailman yksinkertaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Sit taas vastaavasti aivan h.......n tollo duunari kaveri. Meinannut saada kenkää tyhmyyden takia. Mutta parisuhteessa 10+. Todella onnellinen ihminen. Onko hän älykäs?
Huomasin teini-iässä, silloin poikien ja tyttöjen erot kehityksessä tuntuvat tietysti muutenkin suurilta. Myös joidenkin aikuisten tunneälyssä huomasin puutteita, se ei tietenkään katso henkilön koulutusta.
olen huomannut varsinkin suomalaiset ja naiset varsinkin. Eilen kaupan kassalla huomasin tatuoinnin jossa oli kai lasten nimet yhden nimi oli KAAPO. voiko se olla totta, AAPO tai KAAPO ovat aina jotain erityisvam -maisluokkalaisia ellei se ole koiran nimi!
naiset Suomessa on erityistyhmiä, varsinkin sen näkee yliopiston opiskelijoissa. kaikenmaailman sukupuolenväärennöstutkimuksia luetaan ja luullaan että "nytpä olen fiksuna tässä" ja sitten propalestiinaliputtamaan ja pridemarssille ja sateenkaarimessuun tyhmien naispappien kanssa. voi elämä.
Aika nuorena. Huvittavimpia on sairaanhoitajat. Luulevat oikeasti olevansa jotenkin fiksuja. Sitä alaa opiskellasn vain koska muualle ei päästä.