Milloin tajusitte, että suuri osa ihmisistä on melko yksinkertaisia?
On väistämätön tosiasia, että noin puolet kansasta asettuu älykkyydeltään keskiarvon alapuolelle. Olen huomannut, että keskimääräistä älykkäämmät käyttävät yleensä vähemmän somea ja keskimääräistä vähemmän älykkäät usein merkittävän paljon. Tästä seuraa somessa esiintyvää ala-arvoista öyhötystä ja väärinymmärrysten aiheuttamaa asioiden kärjistymistä. Olen menettänyt toivoni - tästä ei enää ole suuntaa ylöspäin.
Kommentit (169)
Niin se metsä kyllä vastaa kuin sinne huudetaan.
Vierailija kirjoitti:
Töissä sen viimeistään huomaa.
Ensimmäinen työpaikkani oli suorittavaa toimistotyötä. Siellä oli muutama jotka olivat 40-vuotta tehneet sitä hommaa. Tulivat noin kahden kuukauden jälkeen kysymään minulta vähän väliä neuvoa, kun olin opetellut miten työ tehdään...
Vierailija kirjoitti:
Olen tiennyt sen aina. Tilanne on vain pahentunut.
Tiesithän, että suurimmalla osalla ihmisistä on ajatusharha, jolla kuvittelevat, että juuri he ovat keskivertoa älykkäämpiä.
Ihminen on lajina liian yksinkertainen ja se johtaa tuhoavuuteen. Siinä äö:n pienet heilahtelut eivät ole oleellisia. Kun katsot peiliin niin näet vain ihmisen, joka osaa elää ainoastaan ihmisen lailla.
Oikeasti älykkäät ihmiset ymmärtävät sen että itse asiassa he ovat usein väärässä ja että on valtavasti asioita mitä he eivät ymmärrä. He ymmärtävät että elämä on monimutkainen, niin monimutkainen että he eivät sitä ymmärrä, vaikka tietävät enemmän kuin suurin osa.
Yksinkertaiset ihmiset sen sijaan uskovat että he ovat ratkaisseet arvoituksen. Usein takertuvat liian yksinkertaisiin ohjenuoriin. Juuri sellaisiin että "tee aina näin niin menestyt" ja syöksyvät täysillä kaikenlaisiin järjettömiin uskomuksiin, kieltäytyen uskomasta että niissä voisi olla vikaa.
Olen joskus katsonut sitä miten tatuoinneissa on erilaisia "viisauksia" kuten jokin kuuluisa lausahdus tai joku "live, laugh, love" elämänohje. Aika usein tatuoidut ovat vähän yksinkertaisia ja ilmeisesti ovat hyvin vaikuttuneita tuollaisista näennäisen älykkäistä rimpsuista siinä missä älykkäät eivät niistä välitä.
Tarhassa 3v kun pakotettiin menemään sinne vanhempien työpäivien ajaksi. Eron useimpiin muihin kyllä valitettavasti huomasi, eikä millään myönteisellä tavalla. Kokemus oli 10 kertaa pahempi kouluun mentäessä kun tajusi homman nimen ja että tätä on luvassa vähintään 9 vuotta mutta käytännössä koko elämä.
Olin 15v apinoiden älykkyyden omaavien työkavereiden kanssa. Suurimmalta osalta puuttuu täysin oman elämän hallinta ja ongelmanratkaisu kyky. Ylenin ja pääsin työskentelemään näiden fiksujen insinöörien ja tohtoreiden kanssa. Mikään ei muuttunut. Ainoastaan pukeutuminen.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti älykkäät ihmiset ymmärtävät sen että itse asiassa he ovat usein väärässä ja että on valtavasti asioita mitä he eivät ymmärrä. He ymmärtävät että elämä on monimutkainen, niin monimutkainen että he eivät sitä ymmärrä, vaikka tietävät enemmän kuin suurin osa.
Yksinkertaiset ihmiset sen sijaan uskovat että he ovat ratkaisseet arvoituksen. Usein takertuvat liian yksinkertaisiin ohjenuoriin. Juuri sellaisiin että "tee aina näin niin menestyt" ja syöksyvät täysillä kaikenlaisiin järjettömiin uskomuksiin, kieltäytyen uskomasta että niissä voisi olla vikaa.
Olen joskus katsonut sitä miten tatuoinneissa on erilaisia "viisauksia" kuten jokin kuuluisa lausahdus tai joku "live, laugh, love" elämänohje. Aika usein tatuoidut ovat vähän yksinkertaisia ja ilmeisesti ovat hyvin vaikuttuneita tuollaisista näennäisen älykkäistä rimpsuista siinä missä älykkäät eivät niistä välitä.
Mua kiinnostaa, miksi "live, laugh love" ei ole hyvä elämänviisaus. Haluatko avata asiaa?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös muistaa että suurin osa ihmisistä ei synny tyhmiksi. Nämä tatskarobotit on tyhmennetty. En haluaisi loukata muttan näin nyt vaan on: se muokkauskoneisto mikä meitä on varmaan jo vuosisadan ympäröinyt on keskittynyt keskiverron tuottamiseen, siis sen tottelijan joka ei kysele eikä mieti liikaa mitään. Tämä ihminen tuotetaan kaikkina aikoina sekä sosialismissa että kapitalismissa, ehkä ensinmainitussa nämä poistetaan häiritsemästä tylymmin.
Kaikki yksilöityvät ihmiset kokevat ulkopuolisuutta ja jopa kauhua näkemästään. Ihmiset yksilötasolla voivat olla kauniita mutta systeemitasolla harvemmin. Jokin ihmisyydessä ja koneistoissa on yhteensopimatonta lähtökohtaisesti ja silti yhteisöjä pitäisi muodostaa, jopa yhteiskuntia, mutta miltäpä nyt näyttää? Helvetti päästetään valloilleen aina yhä uudestaan. Nyt vaan jännätään millaiset tuhot ovat tällä kertaa ja saammeko jäädä edes henkiin jonkun päätöksestä. Tiukille varmaan menee.
"Mua kiinnostaa, miksi "live, laugh love" ei ole hyvä elämänviisaus. Haluatko avata asiaa?"
Koska elämää ei voi typistää tuollaiseen. Jokainen vastaantuleva tilanne on erilainen, kaikenko ratkaiset noilla kolmella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tiennyt sen aina. Tilanne on vain pahentunut.
Tiesithän, että suurimmalla osalla ihmisistä on ajatusharha, jolla kuvittelevat, että juuri he ovat keskivertoa älykkäämpiä.
Tiedän olevani keskivertoa älykkäämpi.
No juuri nyt huomasin kun luin sinun aloituksen.... jos on vähänkin älliä nupissa niin ei kirjoittasi tyhjää paskaa ja siinä sivussa nostas itteensä.
Vierailija kirjoitti:
Olin 15v apinoiden älykkyyden omaavien työkavereiden kanssa. Suurimmalta osalta puuttuu täysin oman elämän hallinta ja ongelmanratkaisu kyky. Ylenin ja pääsin työskentelemään näiden fiksujen insinöörien ja tohtoreiden kanssa. Mikään ei muuttunut. Ainoastaan pukeutuminen.
Pätemisentarve ei ole älykkyyttä
--- DI
Vierailija kirjoitti:
"Mua kiinnostaa, miksi "live, laugh love" ei ole hyvä elämänviisaus. Haluatko avata asiaa?"
Koska elämää ei voi typistää tuollaiseen. Jokainen vastaantuleva tilanne on erilainen, kaikenko ratkaiset noilla kolmella?
Miksi elämänviisauden pitäisi olla 100% kattava kaikissa tilanteissa? Oletan, että tuollainen tatuointi muistuttaa kantajalleen hyvistä tavoista suhtautua moneen asiaan elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätemisentarve ei ole älykkyyttä
--- DI
Niin. Jotenkin sitä itsekkin duunarina ajatteli että insinöörit/ tohtorit ym olisivat hirveän viisaita. Että tää porukka olisi ns onnistujia täynnä. Mut ei ole. Molemmissa jengeissä omituisia ongelmia ja täysin kyvyttömiä ihmisiä niitä ratkomaan.
Jos joku kokee että ympärillä olevat ihmiset ovat yksinkertaisia, se tarkoittaa:
1) Hän ei osaa ratkaista eteen tulevia ongelmia yksin vaan tarvitsee apuja ympäriltä.
2) On todennut menestyvänsä vain vertaistensa ryhmässä eikä osaa hakeutua sellaiseen.
Elikä onglma oli aloittajassa itsessään.
Minulle tämä palsta on osoittanut että täällä on kaikenlaisia ihmisiä. Perustyypeistä aina neroihin. Järjettömän kovaa ammattitaitoa. Tämä tulee esiin kun joku kysyyy auton korjaamisesta tai sähköasennuksista tai rakentamisesta. Aina löytyy AMAtimies kertomaan miten asia on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi elämänviisauden pitäisi olla 100% kattava kaikissa tilanteissa? Oletan, että tuollainen tatuointi muistuttaa kantajalleen hyvistä tavoista suhtautua moneen asiaan elämässä.
Asioiden ymmärtäminen on parempi kuin ulkoa opeteltu muistisääntö.
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuollon ammattilaisena olen joutunut ihmettelemään, miksi jotkut ylläpitää viisikymppisenäkin tappavan huonoja elintapoja, vaikka on jo saattanut olla sydäninfarkti ja tulla diabetes tms. Selvästi jotkut ovat addiktoituvaa sorttia, jotkut eivät kulttuurillisista syistä oikein kuuntele auktoriteetteja, mutta sitten on sellaisiakin, joilla ei älyllinen kapasiteetti vaan riitä kunnolla tajuamaan sitä omaa kuolevaisuutta. Siis silleen kuin 15-vuotias polttaa tupakkaa ja sanoo että ei välitä jos joskus 50 vuoden päästä saa keuhkosyövän, silloin sietää kuollakin. Todellisuudessa ei lainkaan tajua kuolevansa jonain päivänä. Niin meillä on 50-, 60- ja 7-kymppisiä joilla on nuo samat 15-vuotiaan aivot.
Paljastit kyllä tällä omalla kommentillasi oman "älykkyytesi" tason :--D. On hyvinkin mahdollista että sen röökaavaan teinin älykkyysosamäärä on korkeampi kuin tämän kommentin kirjoittajalla. "Kuolevaisuuden" tajuaminen ei nyt varsinaisesti ole mikään älykkyyden merkki, jokainen ihminen tietää kuolevansa. Toiset sitä toki ei suostu hyväksymään ja harva sitä niin ajattelee. Monet tieteen, taiteen ja kulttuurin johtohahmoista ovat olleet todella outoja ja päihderiippuvaisia, mutta älliä on kyllä ollut vaikka muille jakaa. Se, että joku ei jollain elämän osa-alueella toimi ideaalisti ei ole mitään yleistettävä merkkipaalu hänen älykkyystasosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asioiden ymmärtäminen on parempi kuin ulkoa opeteltu muistisääntö.
Mutta ei tuo vastannut kysymykseeni elämänviisauden kattavuuden tärkeydestä. Jos olit se, joka aiemmin ilmaisi, että tuossa lausahduksessa on ongelmana se, kun se ei kata kaikkia tilanteita.
Minulla työni kautta se huomaa asiakkaissa. Työkaverit sentään ovat samalla älykkyystasolla mitä itsekin.