Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekonomistit; Suomalaisilla jättisäästöt, ei uskalleta kuluttaa?!

Vierailija
05.11.2025 |

Miksi uutisissa ekonomistit toitottaa, että muulla Euroopalla ei talousahdinkoa koska siellä uskalletaan kuluttaa mutta Suomessa on koska ihmisillä isot säästöt eikä uskalleta silti kuluttaa tai ostaa asuntoja? Mä en tunne yhtään keskiluokkaista lapsiperhettä jolla olisi jättisäästöjä, se että he ei ostele muuta kuin ihan pakolliset (ruokaa ja lastenvaatteet) johtuu siitä, että rahaa ei ole. Keskiluokka kurjistettu, edes asuntolainojen korkoja ei saa verovähentää enää niin eihän työssäkäyville lapsiperheen vanhemmille jää mitään käteen.

Kommentit (343)

Vierailija
161/343 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miksi ihmeessä minun pitäisi antaa omistani siivu sinulle? Minä käyn töissä ja sinä makaat."

Koska se monella tavalla hyödyttää sinuakin että ne työttömät tosiaan vain makaavat eivätkä tunkeudu taloosi aikeenaan hilata sinut kaulastasi lipputankoon.

Väkivaltaiset sosialistit voidaan myös ampua kun yrittävät tunkeutua sosialisoimaan.

Voidaan toki. Mutta kysymys olikin että haluatko siis elää mielummin maassa jossa työttömistä huolehditaan sen verran että he eivät lähden barrikadeille vai maassa jossa sinun pitää aseellisesti puolustaa itseäsi?

Vierailija
162/343 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että rikkainta prosenttia lukuunottamatta kellään tavallisella suomalaisella on mitään suurempia säästöjä. Ennätyskorkeat maksuhäiriömerkinnät todistavat ihan päinvastaista.

Rikkaimman prosentin satumainen rikastuminen entisestään vääristää näitä lukuja ja tyhmimmät "asiantuntijat" vetää niistä täysin väärät johtopäätökset. Kyse voi olla myös manipulaatiosta, propagandasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/343 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ihmeen jättisäästöt? Kenellä nykyään on muka rahaa säästössä kun kaikki on vain kalliimpaa ja kalliimpaa. Eikä minkään tuotteen tai palvelun hintoja lasketa. Tietysti jos raharikkaat vähän jakeluksi rahaa köyhemmille osalle kansasta niin rahaa voisi olla kulutettavaksi asti. 

Suomalaisilla on pelkästään pankkitileillä 114,7 miljardia euroa - 114.700.000.000,00

Ja tuo on tileillä makaamassa olevaa rahaa, lisäksi on rahastot, osakkeet ja kiinteä omaisuus plus vakuutuskuoret.

Jess ja ne jotka ovat kiinnostuneita voiva ihailla sitä summaa, kun se ei nyt vaan liiku valtion kassaan😆🤣😆🤣

Vierailija
164/343 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä kyllä on, mutta en koe mitään tarvetta tuhlata.

Haudassa ei vauraudesta ole mitään hyötyä, kannattaa ottaa ilot irti jos siihen on mahdollisuus.

Iloa ei pysty ottamaan irti muuten kuin kuluttamalla hitosti rahaa? 

No jos sinä olet tyytyväinen siihen että et käy missään ja syöt vain tyyliin makaroonilaatikkoa niin mikäs siinä, mutta kyllä hauskanpitoon poikkeuksetta tarvitaan rahaa.

Olet köyhä joka alistuu olosuhteisiin? Ja tunnepuoleltasi yhtä köyhä? Parhaat asiat kun on ilmaisia. 

Sinähän sen parhaiten tiedät.

Vierailija
165/343 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuohan kuulostaa jo laittomalta uhkaukselta, haluatko vastata poliisille?"

Ei vaan se oli muistutus siitä mitä historiallisesti on tapahtunut silloin kun vähäosaisista huolehtiminen on unohdettu.

"Uutisväläys, ketään ei kiinnosta jonkun arvottoman uhkaukset. Älä makaa vaan nouse sieltä. Niin me muutkin on tehty."

No minä olen töissä. Olen aina ollut. Mutta minua kiinnostaa myös se millaisessa maailmassa minä ja lapseni elävät. 

On kummallinen ja täysin historiaton ajatus että tuloerot voisi päästää repeämään valtaviksi ilman että sillä olisi vaikutusta myös niiden hyväosaisten elämään.

Vierailija
166/343 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä maassa ei kannata kuluttaa, siksi vienkin rahani ulkomaille 

Vierailija
167/343 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä maassa ei kannata kuluttaa, siksi vienkin rahani ulkomaille 

Miksi se kuluttaminen kannattaisi jotenkin paremmin ulkoimailla?

Vierailija
168/343 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokka muuten oikeasti kurjisti itse itsensä: ottivat asuntolainaan halvan koron aikaan johon lisättiin uuden auton yms. parempaa viihde-elektroniikkaa kotiin ja esittivät että on millä mällätä. Sitten alkoi ulkomaanmatkat mennä jo luotolla maksuun. Korot ja elinkustannukset nousi tuli Ukraina ja nämä "sotahinnat" tuli ja Riikan ALVIN nosto: hinnat hyödykkeissä alkaa vasta nyt laskea. Jovain ne paljut tuli joka talon pihaan, uudet lumikelkat ja asuntovaunut.

Keskiluokka ei halunnut jenkisti downgradettaa kun talous alkoi mennä laskuun nopeasti vaan eli kuten aina eli lainaa lainan päälle. Ok-talo on oikeaa varallisuutta vain velattomana ja voitolla myydessä. Tuleeko se päivä oikealla hetkellä? Niin.

Moni säästää nimenomaan pitkällä aikavälillä rahastoon etc.  jopa vanhuuttaan kohti koska eläkeiän nosto ja leikkaukset työelämässä (pätkätyöt monilla) jolloin on vain viisasta säästää sukanvarteen ettei jää tyhjän päälle hetkellisesti ainakaan.

Kas kummaa, persu-kokoomus haluaa että nämä ihmiset jotka tekevät arvokasta työtään mutta huonommilla työsopimuksillaan eivät saisi edes säästää viitaten uusiin työttömyysturvan maksun ehtoihin. Ihan helvetin outoa politiikkaa ja lyhytnäköistä.

Eikö se ole yhteiskunnankin hyväksi että ihmisillä olisi säästöjä ja voisi olla Kelan asiakas silti? Nythän järjestelmä kannustaa elämäntapatyöttömiksi jotka nostaa Kelan tilin kerralla automaatista  jotta ensi kuussa saa täyden korvauksen uudelleen. Ihan helvetin tyhmä kannustamaton systeemi Suomessa.

Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä kiitän Purraa siitä, kun aikoinaan sanoi, että me suomalaiset ollaan totuttu liian korkeaan elintasoon. Pisti vähän miettimään omaakin kulutustani ja totesin, että aika hövelisti olin viskellyt rahojani sinne sun tänne. Monenlaiseen sellaiseen, mitä ilmankin pärjään varsin hyvin. Aina olen säästänyt ja sijoittan ut, mutta silloin aloin säästämään ja sijoittamaan vieläkin enemmän. Edelleenkin pystyn vähentämään kulutustani ilman, että kokisin menettäväni mitään oleellista. 

Tosin nyt tulikin mieleen, että mähän nimenomaan nyt kulutan säästöjäni. Tosin en kuluta määrällisesti sen enempää kuin ennenkään, mutta lopetin 2 kk sitten työnteon kokonaan ja elän nyt 0 €/kk tuloilla. Vielä 9 kuukautta näin ja sitten alkaakin juosta eläke. En mä aio silloinkaan elintasoani nostaa, mutta säästöön ja sijoituksiin laitan taas rahaa. 

Vierailija
170/343 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä kyllä on, mutta en koe mitään tarvetta tuhlata.

Haudassa ei vauraudesta ole mitään hyötyä, kannattaa ottaa ilot irti jos siihen on mahdollisuus.

Iloa ei pysty ottamaan irti muuten kuin kuluttamalla hitosti rahaa? 

No jos sinä olet tyytyväinen siihen että et käy missään ja syöt vain tyyliin makaroonilaatikkoa niin mikäs siinä, mutta kyllä hauskanpitoon poikkeuksetta tarvitaan rahaa.

Olet köyhä joka alistuu olosuhteisiin? Ja tunnepuoleltasi yhtä köyhä? Parhaat asiat kun on ilmaisia. 

Minä en kyllä keksi yhden ainoaa ilmaista kivaa juttua.

Harrastan lenkkeilyä, kengille tulee hintaa kun kulutan kolmet vuodessa.

Pidän melomisesta kesällä, ja venekerhon jäsenyys/kajakkien käyttö maksaa. Oma maksaisi vielä enemmän kun sen kuljettamiseen tarvisi autoa, pysyttelen siis kerhon kajakeissa.

Pidämme lautapeleistä ystävien kanssa ja yleensä niiden syrjään laitetaan jotain herkkuja tarjottavaksi, niille tulee hintaa ja ne itse lautapelitkään eivät mitään halpoja ole.

Syksyisin sienestän, sitä varten vuokraan auton tai kuljen julkisilla isäni mökille. Maksaa. 

Pidän teatterista, ja niihin saankin rahaa kulumaan varmaan noin 1000€ vuodessa. 

Lukeminen maksaa, niin myös musiikin kuuntelu. 

Kävely ehkä on liki ilmaista, mutta mieluummin juoksen. 

Vierailija
171/343 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miksi ihmeessä minun pitäisi antaa omistani siivu sinulle? Minä käyn töissä ja sinä makaat."

Koska se monella tavalla hyödyttää sinuakin että ne työttömät tosiaan vain makaavat eivätkä tunkeudu taloosi aikeenaan hilata sinut kaulastasi lipputankoon.

Väkivaltaiset sosialistit voidaan myös ampua kun yrittävät tunkeutua sosialisoimaan.

Kylläpä tänään ollaan kovin aggressiivisia. Kyllä mä mieluummin maksan veroni kuin ammun kenetkään.

Minä en.

Vierailija
172/343 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mä kyllä kiitän Purraa siitä, kun aikoinaan sanoi, että me suomalaiset ollaan totuttu liian korkeaan elintasoon."

Purra tarkoitti silloin aikanaan kyllä nimenomaan sosiaaliturvaa mutta tuli varmaan vahingossa sanoneeksi totuuden.

Nyt sitten painii valtionvarainministerinä sen seurausten kanssa kun talouskasvu ei ota alkaakseen ja siksi pitää tehdä leikkausta toisensa perään.

Vierailija
173/343 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voidaan toki. Mutta kysymys olikin että haluatko siis elää mielummin maassa jossa työttömistä huolehditaan sen verran että he eivät lähden barrikadeille vai maassa jossa sinun pitää aseellisesti puolustaa itseäsi?

Haluan pitää tienestini itse.  Haluan myös että minulla on oikeus käyttää tarvittaessa tappavaa voimaa puolustaakseni itseäni ja omaisuuttani.  Haluan myös että minulla on niin halutessani oikeus työllistää työtön palkkaa vastaan, niin hän saa rahaa.

Sosialismi on paskaa.

Vierailija
174/343 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä tänään ollaan kovin aggressiivisia. Kyllä mä mieluummin maksan veroni kuin ammun kenetkään.

Minä en.

Miksi? Pidätkö ihmisten ampumisesta?

Vierailija
175/343 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en.

Joskus mietin että ihanko oikeasti nämä ihmiset ajattelevat näiden mielipiteiden olevan hyvää mainosta oikeistolaisuudelle?

Vierailija
176/343 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokka muuten oikeasti kurjisti itse itsensä: ottivat asuntolainaan halvan koron aikaan johon lisättiin uuden auton yms. parempaa viihde-elektroniikkaa kotiin ja esittivät että on millä mällätä. Sitten alkoi ulkomaanmatkat mennä jo luotolla maksuun. Korot ja elinkustannukset nousi tuli Ukraina ja nämä "sotahinnat" tuli ja Riikan ALVIN nosto: hinnat hyödykkeissä alkaa vasta nyt laskea. Jovain ne paljut tuli joka talon pihaan, uudet lumikelkat ja asuntovaunut.

Keskiluokka ei halunnut jenkisti downgradettaa kun talous alkoi mennä laskuun nopeasti vaan eli kuten aina eli lainaa lainan päälle. Ok-talo on oikeaa varallisuutta vain velattomana ja voitolla myydessä. Tuleeko se päivä oikealla hetkellä? Niin.

Moni säästää nimenomaan pitkällä aikavälillä rahastoon etc.  jopa vanhuuttaan kohti koska eläkeiän nosto ja leikkaukset työelämässä (pätkätyöt monilla) jolloin on vain viisasta säästää sukanvarteen ettei jää tyhjän

Parhaiten systeemi kannustaa kun ei maksa yhtään mitään.

Vierailija
177/343 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että rikkainta prosenttia lukuunottamatta kellään tavallisella suomalaisella on mitään suurempia säästöjä. Ennätyskorkeat maksuhäiriömerkinnät todistavat ihan päinvastaista.

Rikkaimman prosentin satumainen rikastuminen entisestään vääristää näitä lukuja ja tyhmimmät "asiantuntijat" vetää niistä täysin väärät johtopäätökset. Kyse voi olla myös manipulaatiosta, propagandasta.

Nimenomaan nuo liki 115 miljardia pankkitileillä makaamassa ovat tavallisilla suomalaisilla. Rikkaat eivät makuuta tilillä.

Mun vanhemmilla oli kesällä yli 450.000 säästötilille. Ovat pian 60v.

Vierailija
178/343 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylikulutuspäivä merkitsee ajankohtaa, jolloin ihmisten kulutus ylittää laskennallisesti maapallon vuotuisen kyvyn tuottaa uusiutuvia luonnonvaroja. WWF:n mukaan maailman ylikulutuspäivän ajoittuminen heinäkuun lopulle tarkoittaa sitä, että maailmanlaajuisesti luonnonvarojen kulutusta pitäisi vähentää noin 45 prosentilla.

Siksi kannattaakin kuluttaa palveluihin. Esim hieronta, ravintolassa käyminen ja teatteri kuluttavat hyvin vähän luonnonvaroja. 

Vierailija
179/343 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Haluan pitää tienestini itse.  Haluan myös että minulla on oikeus käyttää tarvittaessa tappavaa voimaa puolustaakseni itseäni ja omaisuuttani."

Oletko aivan varma että sinulla on maksimaalinen ilo juuri rahasta maailmassa joka on suistunut keskinäiseen ammuskeluun? Typerämpi ajattelisi että silloin rahalla ei enää saa montakaan sellaista asiaa kuin rauhallisempina aikoina.

"Haluan myös että minulla on niin halutessani oikeus työllistää työtön palkkaa vastaan, niin hän saa rahaa."

Kuten jo sanoin, sehän tässä on ongelmana kun liian harva työllistää niitä työttömiä. Työpaikkoja ei yksinkertaisesti ole.

Vierailija
180/343 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä pörssin pelaajat ovat maailman visuinta porukkaa. Eräskin omistaa yhden parin sukkia ja niissäkin on reikä. Nahkatakki on 35 vuotta vanha ja haisee. Rahaa sillä kyllä on.