Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ekonomistit; Suomalaisilla jättisäästöt, ei uskalleta kuluttaa?!

Vierailija
05.11.2025 |

Miksi uutisissa ekonomistit toitottaa, että muulla Euroopalla ei talousahdinkoa koska siellä uskalletaan kuluttaa mutta Suomessa on koska ihmisillä isot säästöt eikä uskalleta silti kuluttaa tai ostaa asuntoja? Mä en tunne yhtään keskiluokkaista lapsiperhettä jolla olisi jättisäästöjä, se että he ei ostele muuta kuin ihan pakolliset (ruokaa ja lastenvaatteet) johtuu siitä, että rahaa ei ole. Keskiluokka kurjistettu, edes asuntolainojen korkoja ei saa verovähentää enää niin eihän työssäkäyville lapsiperheen vanhemmille jää mitään käteen.

Kommentit (532)

Vierailija
521/532 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SDP on ensi hallituksessa ja he vievät säästöt.

Nyt kannattaa kerätä ennakkoon sukan varteen.

Viime kaudella sai hetken hengähtää, töitä oli enemmän ja jäi enemmän käteen.

Täystyrmäys tuli tämän nykyisen talousasioista täysin pihalla olevan retkueen takia.

Viime kaudella Sannan järjetön inflaatio vei ostovoimaa, eli joku ei täsmää tarinassasi. Et vain taida ymmärtää?

Olen eri, mutta silloin oli töitä eikä tietoakaan työttömyydestä! Voi suurinpiirtein valita työnsä! Ja tuet sairastumisen ja työttömyyden varalle olivat sellaiset että niillä tuli toimeen. Ja lisäksi voisi aikuisopintorahalla parantaa asemaansa työmarkkinoilla.

Nämä loivat toivoa ja pitivät kulutusta yllä vaikka inflaatio olikin kova. Ei voi mitenkään verrata nykyhetkeen. 

Vierailija
522/532 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täystyrmäys tuli tämän nykyisen talousasioista täysin pihalla olevan retkueen takia.

Viime kaudella Sannan järjetön inflaatio vei ostovoimaa, eli joku ei täsmää tarinassasi. Et vain taida ymmärtää?

Olen eri, mutta silloin oli töitä eikä tietoakaan työttömyydestä! Voi suurinpiirtein valita työnsä! Ja tuet sairastumisen ja työttömyyden varalle olivat sellaiset että niillä tuli toimeen. Ja lisäksi voisi aikuisopintorahalla parantaa asemaansa työmarkkinoilla.

Nämä loivat toivoa ja pitivät kulutusta yllä vaikka inflaatio

Ostovoima pieneni, ihmiset elivät säästöillä kunnes nyt ne säästötkin on syöty. Joku kehuu Sannan  inflaatiota 🤔

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/532 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

595 työmarkkinatuella on kiva maksaa 28 euron laskua lääkärin soitosta julkisella. Pitää maksaa myös ruokaa ja vuokraa. 

Vierailija
524/532 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

595 työmarkkinatuella on kiva maksaa 28 euron laskua lääkärin soitosta julkisella. Pitää maksaa myös ruokaa ja vuokraa. 

Itse ajattelin jättää sydänlääkkeet ostamatta. Ei ole töitäkään niin mitä väliä. 

Vierailija
525/532 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ajattelin jättää sydänlääkkeet ostamatta. Ei ole töitäkään niin mitä väliä. 

Ei meitä keski-ikäisiä mihinkään tarvita muutenkaan. 

Vierailija
526/532 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meitä keski-ikäisiä mihinkään tarvita muutenkaan. 

Peritte aikanaan kadehtimanne eläkeläisvanhempanne

Vierailija
527/532 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta silloin oli töitä eikä tietoakaan työttömyydestä! Voi suurinpiirtein valita työnsä! 

Ei tietoakaan työttömyydestä? Hiukan on värikynää mukana. Ei ollut normi-ihmisellä tilannetta, että saattoi valita työnsä, etenkään koronan aikaan. Vaikka ottaisin Sannan hallituksen tänne mieluummin kuin nykyisen, niin ei silloin mikä ennätyspieni työttömyys ollut. 

Tuntuu, ettei moni suostu myöntämään, että silloinkin kirjattiin työlliseksi henkilö (minutkin), jos olin yhdenkin päivän kuussa töissä, mutta loput ilman. Samanlaista vääristelyä on ollut jo vuosikausia. 

Vierailija
528/532 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta silloin oli töitä eikä tietoakaan työttömyydestä! Voi suurinpiirtein valita työnsä! 

Ei tietoakaan työttömyydestä? Hiukan on värikynää mukana. Ei ollut normi-ihmisellä tilannetta, että saattoi valita työnsä, etenkään koronan aikaa

No esim. terveydenhuollossa oli näin. Eläkeläiset ja opiskelijat revittiin töihin. Ja useat tuttuni eri aloilla kertoivat, että oli oikeasti vaikea löytää työntekijöitä. 

Vierailija
529/532 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät kuluta myöskään siitä syystä, että asuntohinnat laskevat. No laskevien asuntohintojenhan seurauksena ihmisille jää enemmän rahaa muuhun käyttöön?Syy onkin psykologinen, koska useimmilla asunto on jo hankittu, niin laskevat asuntohinnat merkitsevät sitä, että ihmisten kokonaisvarallisuus myös laskee ja niinpä sitten vähennetään kulutusta. Myös Ukrainan tilanne aiheuttaa varautuneisuutta.

Vierailija
530/532 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin kulutan, kun enää tarvitse mitään. Koti täynnä tavaraa, josta pitäisi päästä eroon eli monella muullakin eläkeläisellä sama ongelma. En tykkää edes matkustella, ihmismassat kauhistuttaa. Eläke on todella pieni, mutta minun kuluni ovat vielä pienemmät.

Vierailija
531/532 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mehevät 1260e rahastossa säästössä. Ja pieni 133000e laina niskassa.. 

Vierailija
532/532 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutuslakossa kunnes hallitus vaihtuu.

Ei euroakaan tämän hallituksen, joka suhtautuu kansalaisiinsa vihamielisesti ja syytää miljardeja yksityisille yrityksille lastensuojelu- ja vanhushoiva- sekä terveyspuolella - tukemiseen.