Ekonomistit; Suomalaisilla jättisäästöt, ei uskalleta kuluttaa?!
Miksi uutisissa ekonomistit toitottaa, että muulla Euroopalla ei talousahdinkoa koska siellä uskalletaan kuluttaa mutta Suomessa on koska ihmisillä isot säästöt eikä uskalleta silti kuluttaa tai ostaa asuntoja? Mä en tunne yhtään keskiluokkaista lapsiperhettä jolla olisi jättisäästöjä, se että he ei ostele muuta kuin ihan pakolliset (ruokaa ja lastenvaatteet) johtuu siitä, että rahaa ei ole. Keskiluokka kurjistettu, edes asuntolainojen korkoja ei saa verovähentää enää niin eihän työssäkäyville lapsiperheen vanhemmille jää mitään käteen.
Kommentit (276)
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen mitä kulutan, tilaan ulkomailta, Suomesta vain ruoka. Hallitus saa, mitä tilasi.
Mä en ymmärrä tätä ajatustapaa. Ethän sinä hallitusta mitenkään rankaise vaan suomalaisia.
Virolaiset vai italialaisetko tuon hallituksen meille äänesti?
Mulla ei ole mitään kotimaista kuluttamista vastaan, mutta jos lääkkeitä, ruokaa ja muita päivittäistavaroita ei lasketa, niin viimeisimmät ostokseni yksiä Vallilan verhoja lukuunottamatta olen tehnyt ulkomailta. Hollannista, Saksasta, Italiasta, Puolasta, USAsta ja Ruotsista. Niin ja Irlannin reissulta ostin itselleni villatakin. Miksi en ostanut niitä Suomesta? Koska Suomessa ei myydä sellaisia.
En nyt ihan suoralta kädeltä usko että 90% kulutuksestasi on tavaroita joita ei mitenkään saa Suomesta, ei edes kotimaisten verkkokauppojen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Joku viisaampi on joskus historian saatossa sanonut, että yhteiskuntarauhan on pelkkä illuusio ja on aina kolmen aterian päässä. Se kannattaa pitää mielessä aina näissä voimafantasioissa joissa hekumoidaan köyhälistön kurjistamisessa.
Ranskan vallankumous on esimerkki siitä, kun nälkä on riittävän kova. Päitä alkaa tippumaan rottinkoriin.
Vierailija kirjoitti:
Omat säästöni ovat minun rahaani. Ne eivät kuulu kauppiaille tai valtiolle. Minä päätän mitä niillä teet eikä kenelläkään muulla ole valtaa päättää puolestani mitä minä niillä teen. Olen osani niistä maksanut valtiolle joten valtiolla ei ole asiaan mitään sananvaltaa. Ostan vain sen mitä tarvitsen joten yksikään kapitalisti ei tule minulle sanomaan tai määräämään mitä minun pitää ostaa.
Oletko koskaan huomannut ett ilman käyttöä raha on vain numeroita ruudulla?
Kannattaa siellä äärioikealla muistaa sellainen asia että te olette hyvin pieni vähemmistö. Jos te alatte mellakoimaan näin suurta enemmistöä vastaan niin siinä voi käydä huonosti. Tämä ihan vain muistutukseksi mutta jos olo tuntuu onnekkaalta niin tehkää voitavanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat säästöni ovat minun rahaani. Ne eivät kuulu kauppiaille tai valtiolle. Minä päätän mitä niillä teet eikä kenelläkään muulla ole valtaa päättää puolestani mitä minä niillä teen. Olen osani niistä maksanut valtiolle joten valtiolla ei ole asiaan mitään sananvaltaa. Ostan vain sen mitä tarvitsen joten yksikään kapitalisti ei tule minulle sanomaan tai määräämään mitä minun pitää ostaa.
Oletko koskaan huomannut ett ilman käyttöä raha on vain numeroita ruudulla?
Oletko sinä huomannut että raha siellä omalla tilillä on parempi kuin jonkun toisen tilillä?? Ja ne numerot omalla ruudulla on parempi kuin sinun ruudullasi.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen mitä kulutan, tilaan ulkomailta, Suomesta vain ruoka. Hallitus saa, mitä tilasi.
Mä en ymmärrä tätä ajatustapaa. Ethän sinä hallitusta mitenkään rankaise vaan suomalaisia.
Virolaiset vai italialaisetko tuon hallituksen meille äänesti?
Mulla ei ole mitään kotimaista kuluttamista vastaan, mutta jos lääkkeitä, ruokaa ja muita päivittäistavaroita ei lasketa, niin viimeisimmät ostokseni yksiä Vallilan verhoja lukuunottamatta olen tehnyt ulkomailta. Hollannista, Saksasta, Italiasta, Puolasta, USAsta ja Ruotsista. Niin ja Irlannin reissulta ostin itselleni villatakin. Miksi en ostanut niitä Suomesta? Koska Suomessa ei myydä sellaisia.En nyt ihan suoralta kädeltä usko että 90% kulutuksestasi on t
Tuossa olet kyllä osittain oikeassa. Nimittäin 2 vuotta sitten, kun vesivahingon jälkeen meni uusiksi koko olohuone, ensin katselin yhtä senkkiä hollantilaisen firman sivuilta. Mutta olin silloin vielä vähän epävarma tilaamaan sitä suoraan Hollannista. Samanlainen löytyi sitten Netraudasta. Maksoi 50 € enemmän ja päälle tuli vielä kotiinkuljetuksesta noin 40 €. En ajatellut sen tarkemmin, mutta kun paketti tuli, niin kappas vaan...Netrauta oli tilannut sen just sieltä samaisesta hollantilaisesta firmasta kuin mistä ensin ajattelin tilaavani. Halusin sitten samaa sarjaa olevan tv-tason ja sen tilasin itse suoraan Hollannista. Kotiinkuljetuskaan ei maksanut mitään. Ajattelin nimittäin, että mulla tilaamiseen meni vain pari minuuttia ja maksoin melkein 100 € siitä, että joku muu eli Netrauta käytti sen pari minuuttia sen tilaamiseen. "Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa".
Nykyään tuntuu olevan kanssa vähän tabu ja tahditonta puhua rahasta siihen sävyyn, että rahaa on ja se riittää, kun niin monilla ympärillä menee huonosti. Ehkä siksi ne, joilla raha riittää ja säästöönkin jää, eivät nouse sieltä tuttavapiiristä/massasta esille. Varsinkaan, jos eivät kuluta, jolloin elämäntyylistäkään ei voi päätellä mitään rahatilanteesta.
Itsekin olen jo monta vuotta lobannut pienituloista, koska tuntuu, että se on sosiaalisesti hyväksyttävämpää, ja työpaikalla ym. ei joudu kyräilyn kohteeksi. En minä halua kenellekään sanoa, että tosiasiassa teen osa-aikatyötä siksi, että tilillä on hitonmoinen kasa rahaa eikä minun tarvitsisi loppuikänäni tehdä töitä, jos en työyhteisöstäni ja työstäni niin tykkäisi. Lomat vietän aina kotona, koska inhoan matkustamista, ja vaatteet ovat kirppiskamaa. Suurin osa niistäkin ihmisistä, jotka tuntevat minut sen verran hyvin että ovat vaikka kotona käyneet ja nähneet, etten ihan pienituloisen tyylisesti kuitenkaan asu, luulevat, että mieheni on rikas ja maksaa elämistäni. Todellisuudessa minä maksoin osan mieheni käsirahasta, kun rakennutimme talomme.
Miksi säästöt pitää kuluttaa? Eläkeikä nousee 70-vuoteen, joten säästöjä tarvitaan kun saa reilu viiskymppisenä potkut.
Man får ingenting för pengarna längre, varför man likväl kan behålla dem.
Säg att du jobbar med att producera tjänster och sedan köper en själv. Hur mycket blev det kvar av dina pengar åt den som utför en tjänst åt dig?
Ett helt vanligt räkneexempel där du just har fakturerat din kund 10.000 € och tänker använda hela pengen på tjänster, såsom renovering eller reparation.
10.000 € - moms = 7968 €
7.968 € - socialavgift = 6.129 €
6.129 € - personskatt = 3.677 €
Av 10.000 € blev 3.677 € kvar.
Nu kan byggaren eller montören använda sitt arvode:
3.677 € - moms = 2.930 €
2.930 € - socialavgift = 2.254 €
2.254 € - personskatt = 1.465 €
10.000 € blev 1.465 € och allt som fattas emellan gick till stat och kommun.
Med den 1.465 € som blev kvar kan man betala sin fordonsskatt, bränsleaccis, fastighetsskatt, läskskatt, alkoholskatt, elskatt, tobaksskatt och diverse skatteliknande avgifter, efter det att 25,5 % moms är avdragen från 1.465 €.
Därför väljer vi att inte använda pengarna!
Kannattaakin säästää. Minä olin se heinäsirkka joka hassasi palkkansa vielä alkuvuonna. Mitään ei jäänyt säästöön. Nyt olen työtön ja käyn leipäjonoissa. Säästäkää mitä pystytte. Tulette niitä rahoja vielä tarvitsemaan. Minäkin olin niin varma että töitä riittää kokeneella ammattilaisella joka ei ole vielä vanha. Älkää luottako tulevaan. Säästäkää ja piilottakaa rahat vaikka Revolut tilille. Niille säästöille tulee vielä käyttöä
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa siellä äärioikealla muistaa sellainen asia että te olette hyvin pieni vähemmistö. Jos te alatte mellakoimaan näin suurta enemmistöä vastaan niin siinä voi käydä huonosti. Tämä ihan vain muistutukseksi mutta jos olo tuntuu onnekkaalta niin tehkää voitavanne.
Ovatko meillä kelarotat jo suurena enemmistönä vai kuvitteletko työläisten marssivan joukoissanne?
Vierailija kirjoitti:
Miksi säästöt pitää kuluttaa? Eläkeikä nousee 70-vuoteen, joten säästöjä tarvitaan kun saa reilu viiskymppisenä potkut.
En itse ainakaan osaa odottaa taloudellisia ongelmia. Aina voi toki sairastua vakavasti yms., mutta ei niihin voi ennalta varautua. Olen vain tyytyväinen elämään kohtuullisella kulutusprofiililla. En saa ekstranautintoa tavaroista, joita en tarvitse, ja itseasiassa haluan elää aktiivista elämää, joten mitkään valmiiseen pöytään astuminen ei sovellu tyyliini. Kiipeilisin turhautuneena seinille, jos minulle passattaisiin kaikki valmiiksi Downton Abbeyn yläkerran väen tyyliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko meillä kelarotat jo suurena enemmistönä vai kuvitteletko työläisten marssivan joukoissanne?
Kysyn ihan vilpittömästi että etkö voi huonosti ollessasi noin oman vihasi sokaisema, ettet näe metsää puilta?
No yllätys kun ei tähän yhteiskuntaan voi enää luottaa vaan jokaisen on säästettävä itse pahan päivän varalle. Itsekin alan säästää eläkepäiviä varten heti kun saan 40 tonnin opintolainani maksettua. Nimittäin eläkettä tuskin maksetaan kun olen vanha.
T.26v nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa että suurin osa "vasemmiston" kannattajista on niitä työssä käyviä ihmisiä. Niitä joita tämä hallitus rankaisee niin moni keinoin. Jos sinä haluat etsiä loisia niin katso mitä sana "kapitalisti" tarkoittaa. Se tarkoittaa ihmistä joka ei tee työtä vaan elää sijoittamallaan pääomalla eli toisten tekemällä työllä. Kapitalisti on se joka vetää välistä tekemättä mitään.
Nämä "asiantuntijat" elävät sellaisessa 100% varman kuusinumeroisen vuosipalkan todellisuudessa etteivät ymmärrä hyvin yksinkertaista asiaan
Tilillä ei ole euroakaan "säästöjä" vaikka siellä olisi sata tonnia kun jokainen euro on jo korvamerkitty tulossa oleviin suuriin menoihin.
Esim. linjasaneeraukseen, tuleviin lääkärikuluihin jonkin diagnosoidun sairauden pahentuessa, ihmisarvoiseen elämään eläkkeellä, hajoamispisteessä olevan auton vaihtoon tai ihan vaan perheen pitämiseen poissa katuojasta tulossa olevan pitkän työttömyyden aikana hallituksen tuhottua suomalaisten työttömyysturvan ja laillistettua mielivaltaiset irtisanomiset kun se niiiiiiioin hyödyttää EK:ta.
Mmm.. Mistähän sitä jättisäästöt saisi kun autot ja asuminen vie suurimman osan rahoista. Ja loput vie lapset
Ei jollain 100€ kk säästämisellä per kk mennä kuuhun vaikka kuinka sijoittelisi.
Toivotaan että asunto on joskus maksettu ja sen saa vielä jollekkin säällisessä kunnossa pidettynä kaupaksi. Niin sitten voi kattoo mitä viivan alle jäi.
Epäilen ettei paljon ole se...
Vierailija kirjoitti:
Mmm.. Mistähän sitä jättisäästöt saisi kun autot ja asuminen vie suurimman osan rahoista. Ja loput vie lapset
Ei jollain 100€ kk säästämisellä per kk mennä kuuhun vaikka kuinka sijoittelisi.
Toivotaan että asunto on joskus maksettu ja sen saa vielä jollekkin säällisessä kunnossa pidettynä kaupaksi. Niin sitten voi kattoo mitä viivan alle jäi.
Kuuhun ei kai tarvitse mennäkään? Mutta satanen kuukaudessa on jo 10:nessä vuodessa 12 000 €. Ja 40:ssä vuodessa 48 000 €. Vielä jos sijoittaa järkevästi, niin saa enemmän.
Mä olen kyllä äidilleni - R.I.P -äärettömän kiitollinen, että opetti mulle jo 1970-luvun lopulla vuosibudjetin tekemisen. Kun siis olin vielä lukiolainen. Alussa tein sen aina lyijykynällä sinikantiseen ruutuvihkoon ja sitten tietokoneiden yleistyttyä Exceliin. En mä olisi aikoinaan kahden lapsen yksinhuoltajana voinut ottaa asuntolainaa, jos olisin pitänyt 100 euron suuruista summaa mitättömänä pikkurahana.
Kun asuntolaina oli maksettu ja lapset aikuisia ja omillaan, aloin pistämään kuukausittain asuntolainan lyhennykseen aiemmin käyttämäni summan säästöön ja sijoituksiin. Rahan, mikä ei enää mennyt lapsiin, humputin miten halusin. Kunnes sitten 2023 pisti miettimään (kiitos Purra), että kyllähän minäkin olen tottunut ihan liian korkeaan elintasoon ja aloin säästämään vieläkin enemmän. Just päivitin ensi vuoden budjettiani ja kun alan elokuussa saada eläkettä, niin sen sijaan, että laittaisin joka kuukausi vain 300 € eli sen, mitä olin alunperin suunnitellut eläkkeellä laittavani, laitankin 700 €. Nämä 11 kuukautta, mitkä nyt ennen eläkeikää olen oloneuvoksena, rahoitan ihan vain sillä rahalla, mitä silloin 2023 aloin säästää enemmän kuin aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Säästä 50 e/kk itselle ja 50 e/kk lapsille, heillä on vielä aikaa vaurastua.
"Se on tärkeintä että tuolta demariloiseläjä sakilta ja rälssiltä riistetään niiden elämänlanka, eli verovarat. Se parasiittisakki elää ja hengittää julkisesta rahasta eli verovaroista, siksi on ehdottoman tärkeää kuristaa verotulot minimiin, jolloin tuo syöpäläislauma lakkaa olemasta, kun ei ole mitä kupata."
Onkohan sinulta mennyt jotenkin ohi että meillä on ollut puhdas oikeistohallitus noin 2,5 vuotta?