Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekonomistit; Suomalaisilla jättisäästöt, ei uskalleta kuluttaa?!

Vierailija
05.11.2025 |

Miksi uutisissa ekonomistit toitottaa, että muulla Euroopalla ei talousahdinkoa koska siellä uskalletaan kuluttaa mutta Suomessa on koska ihmisillä isot säästöt eikä uskalleta silti kuluttaa tai ostaa asuntoja? Mä en tunne yhtään keskiluokkaista lapsiperhettä jolla olisi jättisäästöjä, se että he ei ostele muuta kuin ihan pakolliset (ruokaa ja lastenvaatteet) johtuu siitä, että rahaa ei ole. Keskiluokka kurjistettu, edes asuntolainojen korkoja ei saa verovähentää enää niin eihän työssäkäyville lapsiperheen vanhemmille jää mitään käteen.

Kommentit (304)

Vierailija
261/304 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä maassa ei kannata kuluttaa, siksi vienkin rahani ulkomaille 

Tuo nyt on aivan ääliömäistä toimintaa jos Suomessa kuitenkin asut/oleilet/haluat vamhuutesi viettää.

Itse suosin suomalaista nimenomaan siksi, että haluan että täällä kyetään vielä minustakin vanhana huolehtimaan.

Kun kulutat ulkomaille niin tuet samalla heidän valtion toimia, heidän sairaanhoitoa, heidän verotusta lasket alemmaksi. Ja Suomalaisia palveluita lasket alemmalle tasolle. 

Vierailija
262/304 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rysälän naapurissa näinä levottomina aikoina ei liiemmin tulevaisuudenuskoa ole.

Kunhan maailmantilanne rauhoittuu, suomalaiset ryhtyvät hankintoihin.  Ehkä v. 2030 alkaen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/304 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että ei uskalleta kuluttaa. No ei varmaan kun ei ole mitään mitä kuluttaa kun kaikki leikkaukset ja veronkorotukset syöneet jo kaikki säästöt. 

Sairastuin kesällä ja sepä olikin viimeinen virhe, nyt tilillä 3€ kun terveydenhuolto on ajettu maanrakoon. Kunnon hoitoa ei saa, mutta rahat kyllä osataan ottaa pois.

Vierailija
264/304 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miksi ihmeessä minun pitäisi antaa omistani siivu sinulle? Minä käyn töissä ja sinä makaat."

Koska se monella tavalla hyödyttää sinuakin että ne työttömät tosiaan vain makaavat eivätkä tunkeudu taloosi aikeenaan hilata sinut kaulastasi lipputankoon.

Väkivaltaiset sosialistit voidaan myös ampua kun yrittävät tunkeutua sosialisoimaan.

Kylläpä tänään ollaan kovin aggressiivisia. Kyllä mä mieluummin maksan veroni kuin ammun kenetkään.

Minä en.

Joskus mietin että ihanko oikeasti nämä ihmiset ajattelevat näiden mielipiteiden olevan hyvää mainosta oikeistolaisuudelle?

Olen suomalaisittain oikealla. Äänestän Kokoomusta/Vihreitä, jotka Amerikan mittarilla olisivat vasemmistopuolueita. 

Hyvin mielelläni veroni maksan kunhan ne ovat kohtuullisia, ja laitan myös (itselleni) huomattavia määriä rahaa hyviin tarkoituksiin. Tänä vuonna esim Ukrainan armeijalle on mennyt noin 3000€, muihin paikkoihin noin 2000€ yhteensä. 

Tuo ylempi ammuskelija on joku hullu jenkkifanittaja jonka soisi sinne unelmiensa maahan muuttavan. Toivottaisin hänelle hyvää matkaa mätäiseen 2nd world maahansa. 

Vierailija
265/304 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuloerojen tarkoituksellisessa kasvattamisessa nimenomaan on se perustavan laatuinen ongelma, että raha kasaantuu sellaisille, joilla on jo kaikkea, eikä mielikuvitus enää riitä tuhlailemaan. Ja niillä, joilla on tarpeita, ei ole sitäkään vähää ostaa. Tilannetta voi verrata rahapeleihin. Pitkässä juoksussa korkea palautusprosentti ja rahan kiertäminen ovat peliyhtiölle parempi kuin matala palautusprosentti ja jättipotit. Jälkimmäisessä tilanteessa enemmistö pelaajista häviää rahansa, ensimmäisessä tilanteessa raha kiertää, kun kaikki saavat pieniä voittoja.

Tästä syystä olen lopettanut Veikkauksen pelien pelaamisen. Ei pienintäkään voittoa kuluneen vuoden aikana. Ihan sama kuin heittäisi rahaa ikkunasta ulos.

Vierailija
266/304 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain on ne jättisäästöt ja useimmilla ei 

"Ongelma" on siinä että samalla kub rikkaat rijastuu entisestään niin hallitus on tietoisesti rikkonut hyvinvointivaltion.

Miten muuten tavallinen ihminen reagoisi kuin säästämällå hysteerisesti niin kauan kuin palkkkaa saa? 

Vierailija
267/304 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri maksoin pakolliset laskut, vesi ja vakuutukset. Asuntolainaan (500 €) jää loput. Kiinteistöveroa en vielä tiedä miten pystyn maksamaan, on jo nyt myöhässä. Euroakaan ei jää loppukuuksi. Onneksi ehdin kesällä työssä ollessa tilata Temusta talvivaatteita itselleni, vuosiin en olekaan uusia vaatteita voinut hankkia itselleni, ainakaan tällä vuosikymmenellä. Eikun Lidlistä uudet kengät sentään kerran.

Lapsille kaikki kierrätyskeskuksista.

Terveisin "kovien" alojen ylempien tutkintojen ydinperhe.

Miten tuo on mahdollista? 

Ettekö ole kehittäneet ja ylläpitäneet osaamistanne? 

Mä tiedän heti lonkalta 6 vapaata työpaikkaa it-alalta joissa kaikissa palkka on yli 6000€/kk. Osaavia tekijöitä vain ei löydy.

Itseopiskelu ja jatkuva oppiminen on toki nykyään aikalailla pakollinen vaatimus jos haluaa uralla edistyä, mutta siihen junaan ehtii kyllä hypätä. 

Vierailija
268/304 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

IMF varoittaa. ..EUn elintasokupla uhkaa puhjeta...

Kohta EU on kansalaistenkin näkökulmasta täysin Neuvostoliiton kopio kurjuudesta.

IMF varoittaa Eurooppaa julkisen velan räjähdysmäisestä kasvusta

Euroopan unionin maiden kasvavan julkisen velan pitäisi Kansainvälisen valuuttarahaston (IMF) Euroopan osaston johtajan Alfred Kammerin mukaan pakottaa niiden hallintojen miettimään perusteellisesti uudelleen niiden roolia kansalaisille välttämättömien palvelujen tarjoajana. Hän sanoo, että EU-maiden velat uhkaavat räjähtää ilman yritys- ja työvoimareformia ja että alijäämiä ei kuitata vain nostamalla verotuloja, hillitsemällä sosiaalimenoja ja parantamalla hallinnon tehokkuutta.

https://www.verkkouutiset.fi/a/imf-varoittaa-eurooppaa-julkisen-velan-r…

Vierailija
269/304 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Se on tärkeintä että tuolta demariloiseläjä sakilta ja rälssiltä riistetään niiden elämänlanka, eli verovarat. Se parasiittisakki elää ja hengittää julkisesta rahasta eli verovaroista, siksi on ehdottoman tärkeää kuristaa verotulot minimiin, jolloin tuo syöpäläislauma lakkaa olemasta, kun ei ole mitä kupata."

Onkohan sinulta mennyt jotenkin ohi että meillä on ollut puhdas oikeistohallitus noin 2,5 vuotta?

Onkohan sinulta mennyt jotenkin ohi, että jokainen hallitus on aina korjaamassa edellisen tekosia. Jos nyt menee huonosti, niin se on edellisen hallituksen aikaansaannoksia, ja miten tahansa ensi kaudella meneekin niin se on nykyisen hallituksen aikaansaannoksia. Se työllisyys ei nouse hetkessä vaan reaktioissa menee aina hetki. Yrityksillä menee pari vuotta uusissa investoinneissa vähintään, ja sitten hitaasti palkkaillaan. 

Vierailija
270/304 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa siellä äärioikealla muistaa sellainen asia että te olette hyvin pieni vähemmistö. Jos te alatte mellakoimaan näin suurta enemmistöä vastaan niin siinä voi käydä huonosti. Tämä ihan vain muistutukseksi mutta jos olo tuntuu onnekkaalta niin tehkää voitavanne.

Kyllä. Ja tätä mieltä on myös tämä Kokoomuksen äänestäjä. 

Vierailija
271/304 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mmm.. Mistähän sitä jättisäästöt saisi kun autot ja asuminen vie suurimman osan rahoista. Ja loput vie lapset

Ei jollain 100€ kk säästämisellä per kk mennä kuuhun vaikka kuinka sijoittelisi. 

Toivotaan että asunto on joskus maksettu ja sen saa vielä jollekkin säällisessä kunnossa pidettynä kaupaksi. Niin sitten voi kattoo mitä viivan alle jäi. 

Epäilen ettei paljon ole se... 

Säästä 50 e/kk itselle ja 50 e/kk lapsille, heillä on vielä aikaa vaurastua.

Tämä. Tuo 50€ ehtii moninkertaistua nykynuoren eläkeikään mennessä, ja jos välillä tulee tarvetta niin siitä on paljon apua ja turvaa. 

Vierailija
272/304 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, miksi sijoittaisin maahan, joka aktiivisesti harjoittaa sen alkuperäisväestön vaihtamista vieraisiin muukalaisiin? Valtion omien väestöennusteiden mukaan suomalaiset jäävät vähemmistöksi omassa maassaan 2040-luvulla. 

Vierailija
273/304 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No käytännössähän noi menee kattorempan/putkirempan/salaojarempan/ + ties minkä rempan ja krenkan rahoittamiseen. Koska asuntoon menevä raha on nykyisellään abaout 1,5kertainen mitä se oli joskus menneinä vuosikymmeninä.

Vaikka noihin ottaisi lainaa ja jatkaisi säästämistä niin ei se erotus ole kummoinen. Ja aikuiselle on kovin kallista mitään terveysvakuutusta oikeasti saada, joten nykyisellään julkinen terveydenhuolto on aika harva tuki verkko jos et esim. kuulu jossain vaiheessa enää työterveyshuollon piiriin. 

Lopputuloksena useimmilla tän tien valinneilla rahat on enemmän tai vähemmän kiinni seinissä. Kuten kirjoitinkin. Ja ei se oikein kulutusjuhlia mahdollista. Toki säästän. Ja olen varallisuutta saanutkin kerättyä. Mutta se on usein mennyt varallisuuden ylläpitoon tai sen arvon kasvattamiseen. Joka on täysin teoreettinen asia ennen kuin sen omaisuuden realisoi.

En siis pidä sitä 100€ / kk pikkurahana, mutta outona ajatusta siitä, että pitäisi sen säästämisen sijaan laittaa kaikki kiertoon mitä tulee.  

Rahojen on ihan hyvä olla seinissä kun asumiskuluissa myös säästää loppuvuosina tonnin kuussa nykyrahaa. Kun laina maksettu siis. Sitten jos jotain terveyshuolia tulee ja rahalle on tarvetta, niin se myydään. 

Helsingissä asuntojen keskineliöhinta on noin 5000€. Keskivertoasunnon hinnalla saa jo hyvää vanhuutta ostettua. 

Vierailija
274/304 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Nro 241: Ymmärrän kyllä pointtisi ja paljonhan asiaan vaikuttaa myös asumismuoto. Asun melko isossa rivitaloyhtiössä ja vaikka täällä remppoja on tehtykin, niin en ne ole rahoitusvastiketta kovin suurilla summilla nostanut. Siis merkittävästi pienemmillä kuin mitä meni aikoinaan asuntolainan maksamiseen ja lasten elättämiseen. Putkiremppa on vielä edessä, mutta mulla on jo rahat säästettynä siihen. Siis vaikka maksaisin koko oman osuuteni kerralla. Kaksi lasta ja asuntolaina oli kuitenkin noin 1500 €/kk, vaikka mun lapset eivät mihinkään ökyilyyn koskaan oppineetkaan. Kun se raha jää joka kuukausi säästöön, niin ei haittaa, vaikka joskus aikoinaan olisi laittanut vain satasen kuussa. 

Itse olin keväällä ihmeissäni, kun muut osakkaat suunnittelivat yhtiölainan ottamista melko pientä taloyhtiöremonttia varten. Meiltä tuollainen summa löytyy milloin vain tililtä. 

Tietysti yhtiölaina otetaan oli rahaa osakkaiden tileillä tai ei, koska muu tapa toimia vaatii ylimääräisiä yhtiökokouksia ja byrokratiaa. Lainojen korot ovat myös pienemmät kuin sijoitusten tuotot, ja eihän se vaadi kuin yhden joka sitä lainaa haluaa.

Jos fiksulla rahankäyttäjällä on rahaa tilillä, hän ottaa sen lainan ja sitten haistelee tilannetta ajan kuluessa että kannattaako sitä maksaa pois, ja milloin, vai pitää säästöt sijoitettuina. 

Vierailija
275/304 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miten vasemmisto aikaa tilannetta parantaa? Nostamalla sosiaalimenoja? Ei se raha sillä lisäänny, että sitä siirrellään taskusta toiseen.

No, lisäämällä luottamusta kansalaisten omaan talouteen esim. perumalla työelämäheikennykset ( mikä on edes ollut näiden hyöty??) ja palauttamalla ansiosidonnaisen ja sairaspäivärahan ennalleen. Ja palauttamalla aikuisopintorahan. 

Ai, sittenkö ihmiset alkaisivat muka kuluttaa säästöjään :D

Vierailija
276/304 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo nyt on aivan ääliömäistä toimintaa jos Suomessa kuitenkin asut/oleilet/haluat vamhuutesi viettää.

Itse suosin suomalaista nimenomaan siksi, että haluan että täällä kyetään vielä minustakin vanhana huolehtimaan.

Kun kulutat ulkomaille niin tuet samalla heidän valtion toimia, heidän sairaanhoitoa, heidän verotusta lasket alemmaksi. Ja Suomalaisia palveluita lasket alemmalle tasolle. 

Meitä on monia jotka tekevät näin. Itsen aloitin jo 15 vuotta sitten että laske paljonko vien rahaa ulkomaille. Aikuiset lapseni koulutin suomessa mutta he ovat jo muuttaneet ulkomaille. Ja kahden vuoden kuluttua muutamme kokonaan pois. Tällä hetkellä tiedän että aika moni nuori muuttaa pois enkä tiedä kuka sinusta vanhana huolehtii. Kyllä se on hienoa että voi tukea rahoillani toista valtiota varsinkin kun suomessa ei rahojani kaivata

Vierailija
277/304 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä on monia jotka tekevät näin. Itsen aloitin jo 15 vuotta sitten että laske paljonko vien rahaa ulkomaille. Aikuiset lapseni koulutin suomessa mutta he ovat jo muuttaneet ulkomaille. Ja kahden vuoden kuluttua muutamme kokonaan pois. Tällä hetkellä tiedän että aika moni nuori muuttaa pois enkä tiedä kuka sinusta vanhana huolehtii. Kyllä se on hienoa että voi tukea rahoillani toista valtiota varsinkin kun suomessa ei rahojani kaivata 

Olen se, jolle vastasit. 

Olen itsekin asunut ulkomailla 25v, nykyään Suomessa paluumuuttajana. Olen aina suosinut kotimaista siinä maassa jossa olen asunut. Pari vuotta sitten muutin takaisin Suomeen koska vanhempani alkavat olla siinä iässä että tarvivat apua.

Ulkomailla käyminen oli hyvin silmiä avaavaa moneenkin suuntaan. Osa asioista on paljon paremmin ja osa paljon huonommin. (noin 7v asumisen jälkeen expateilla usein tulee kriisi uuden maan kanssa, ennen sitä elelee jonkinlaista honeymoon-vaihetta).

Kannustan ulkomaille muuttoa kyllä, usein se tekee todella hyvää uralle ja elämänkokemus kasvaa aivan eri tasolle. Ja pääseehän sieltä toki aina takaisin! 😊

Vierailija
278/304 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko että rikkainta prosenttia lukuunottamatta kellään tavallisella suomalaisella on mitään suurempia säästöjä. Ennätyskorkeat maksuhäiriömerkinnät todistavat ihan päinvastaista.

Rikkaimman prosentin satumainen rikastuminen entisestään vääristää näitä lukuja ja tyhmimmät "asiantuntijat" vetää niistä täysin väärät johtopäätökset. Kyse voi olla myös manipulaatiosta, propagandasta.

Nimenomaan nuo liki 115 miljardia pankkitileillä makaamassa ovat tavallisilla suomalaisilla. Rikkaat eivät makuuta tilillä.

Mun vanhemmilla oli kesällä yli 450.000 säästötilille. Ovat pian 60v.

Tuo 115 miljardia on keskimäärin vain 20 500€/henkilö.

Vierailija
279/304 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä pörssin pelaajat ovat maailman visuinta porukkaa. Eräskin omistaa yhden parin sukkia ja niissäkin on reikä. Nahkatakki on 35 vuotta vanha ja haisee. Rahaa sillä kyllä on.

Mulla on ehjät sukat ja 25 vuotta vanha nahkatakki, ja ostin tänään Olvia, joten juokaahan kaljaa.

Vierailija
280/304 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ylimääräinen raha menee mulla kulta ja hopeakolikoihin.

Omaisuus säilyy eikä verottaja pääse väliin jos lahjoitan niitä lapsille...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän