Ekonomistit; Suomalaisilla jättisäästöt, ei uskalleta kuluttaa?!
Miksi uutisissa ekonomistit toitottaa, että muulla Euroopalla ei talousahdinkoa koska siellä uskalletaan kuluttaa mutta Suomessa on koska ihmisillä isot säästöt eikä uskalleta silti kuluttaa tai ostaa asuntoja? Mä en tunne yhtään keskiluokkaista lapsiperhettä jolla olisi jättisäästöjä, se että he ei ostele muuta kuin ihan pakolliset (ruokaa ja lastenvaatteet) johtuu siitä, että rahaa ei ole. Keskiluokka kurjistettu, edes asuntolainojen korkoja ei saa verovähentää enää niin eihän työssäkäyville lapsiperheen vanhemmille jää mitään käteen.
Kommentit (276)
Nro 241: Ymmärrän kyllä pointtisi ja paljonhan asiaan vaikuttaa myös asumismuoto. Asun melko isossa rivitaloyhtiössä ja vaikka täällä remppoja on tehtykin, niin en ne ole rahoitusvastiketta kovin suurilla summilla nostanut. Siis merkittävästi pienemmillä kuin mitä meni aikoinaan asuntolainan maksamiseen ja lasten elättämiseen. Putkiremppa on vielä edessä, mutta mulla on jo rahat säästettynä siihen. Siis vaikka maksaisin koko oman osuuteni kerralla. Kaksi lasta ja asuntolaina oli kuitenkin noin 1500 €/kk, vaikka mun lapset eivät mihinkään ökyilyyn koskaan oppineetkaan. Kun se raha jää joka kuukausi säästöön, niin ei haittaa, vaikka joskus aikoinaan olisi laittanut vain satasen kuussa.
Minäkin säästän kalliita kenkiäni, enkä halua kuluttaa niitä.
Tässä taas syyllistetään yksityisiä ihmisiä.
Johtajat voisivat johtaa eikä nostaa palkkaa tyhjästä. Kehittää visiota, uusia tuotteita ja palveluita joille on tarve. Kuten kännykät oli. Eikä näistä kuten Lapinlahden lintujen sketsissä, antavat remmiä duunarille kun vienti ei vedä. Ja vievät mitalinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa siellä äärioikealla muistaa sellainen asia että te olette hyvin pieni vähemmistö. Jos te alatte mellakoimaan näin suurta enemmistöä vastaan niin siinä voi käydä huonosti. Tämä ihan vain muistutukseksi mutta jos olo tuntuu onnekkaalta niin tehkää voitavanne.
Ovatko meillä kelarotat jo suurena enemmistönä vai kuvitteletko työläisten marssivan joukoissanne?
Kysyn ihan vilpittömästi että etkö voi huonosti ollessasi noin oman vihasi sokaisema, ettet näe metsää puilta?
Sekoitat varmaan johonkin toiseen. Olen tavallinen duunari, jota kaiken maailman laitavasemmistolaiset uhkaavat vetää tässäkin ketjussa lipputankoon. En ole väkivaltainen tai pahoinvoiva, mutta ei meillä ole myöskään yhteinen matka, jos ymmärrät mitä tarkoitan.
Menee kaksi vuotta siitä pisteestä jossa työvaiman kysyntä on lisääntynyt merkittävästi että suuri massa alkaa uskoa tulevaisuuteen.
Lisään vielä tähän iän myötä vaurastumiseen sen, että en ole vielä niin dementikko, ettenkö muistaisi omaa lapsuuttani ja teinivuosiani. Äiti aikoinaan ompeli kaikki vaatteet meille lapsille (minäkin aikoinaan ompelin omille lapsilleni) niin kauan, kun äidin tekemät kelpasi. Ei munkaan vanhemmillani ollut kolmekymppisenä velatonta asuntoa, kesämökkejä sun muuta sellaista. Vaikka mun vanhempani tekivätkin koko ajan "nousukiitoa", niin kyllähän heilläkin alkoi sitä massia olla vasta sitten, kun me lapset oltiin jo aikuisia ja omillamme. Ihan samoin on käynyt mullakin. Kun asuntolainat oli maksettu ja lapset omillaan, niin rahaa alkoi jäädä enemmän. Mutta kyllä mä koitin säästää edes jonkin verran silloinkin, kun lapset olivat vielä pieniä ja oli asuntolainaa.
Sen kyllä ymmärrän, että olen sattunut syntymään onnekkaaseen aikaan. Jos joku olisi lasteni ollessa alaikäisiä sanonut, että kyllä sille nyt pitää olla Yves Saint Laurentin takki, niin ihan jokainen vanhempi olisi nauranut ääneen niin typerälle ajatukselle. Maailma on muuttunut ja nyt lapsille pitää olla ties mitä merkkikamaa, jotta ei tule kiusatuksi. Ja vanhemmat sitten koittaa nipistää vaikka mistä, jotta saisi kustannettua lapsilleen kaiken.
Joitain vuosia sitten juttelin yhden kaverini kanssa, joka kertoi, miten pahasti omat aikuiset lapsensa olivat velkaantuneet ja usein erilaisten pikavippien ja osamaksujen takia. Heillä ei siis vielä ollut edes omia lapsiakaan. Mä sitten kysyin omilta lapsiltani, onko heillä jotain muitakin velkoja kuin asuntolainat. Ei ollut. Ja hyvä niin. En mä nyt oikein voi syyttää niitä ihmisiä, jotka lankeaa markkinamiesten ansaan. Onneksi omat lapseni eivät ole langenneet. Siitäkin kiitos äidilleni, joka aikoinaan sanoi, että vain asunnon saa ostaa velaksi. Saman neuvon kerroin aikoinaan omille lapsillenikin ja he ovat neuvoani noudattaneet.
Mulla on tilillä rahaa alle tonni. Kaikki rahat menevät asuntolainaan. Jos jotain jää yli, lisälyhennys.
Olemme menossa ensi kesänä Japaniin. Lentoliput ostettu. Meillä on 2 huoneen airbnb ja saldo jätetään sisään. Saldolla on tehty Japanissa varauksia. Toinen huone maksetaan käteisellä, mutta kun pakkanen ja kylmävarasto on täynnä syötävää, jää joka viikko rahaa säästöön ja tällä rahalla ollaan nyt ostettu sisäisiä lentolipuja.
Kotimaassa käytän kyllä rahaa viikonloppuisin. Yleensä käymme la ja su ainakin syömässä, 1-2 eri museossa, joskus keikalla ja useammin leffassa.
Museokortti, lounassetelit ja virikkeet käytössä
Vierailija kirjoitti:
Menee kaksi vuotta siitä pisteestä jossa työvaiman kysyntä on lisääntynyt merkittävästi että suuri massa alkaa uskoa tulevaisuuteen.
Mä veikkaan, että siitä pisteestä menee sellaiset 3-5 vuotta. Me suomalaiset kun ollaan vähän epäluuloista kansaa. Mutta sitähän tässä nyt odotellaankin, että talous kääntyy kasvuun, työpaikkojen määrät lisääntyy huimasti (saataisiin nyt edes ne 100 000 uutta) ja tulevaisuus näyttää taas valoisalta. Tai no siis mähän en sitä enää omalla kohdallani odottele, koska mun tulevaisuuteni on kohtuullisen turvattu, mutta tarkoitinkin nuorempia.
Vierailija kirjoitti:
No yllätys kun ei tähän yhteiskuntaan voi enää luottaa vaan jokaisen on säästettävä itse pahan päivän varalle. Itsekin alan säästää eläkepäiviä varten heti kun saan 40 tonnin opintolainani maksettua. Nimittäin eläkettä tuskin maksetaan kun olen vanha.
T.26v nainen
Todennäköisesti maksaa, mutta eläkeikä on korkeampi kuin toivoisit sen kohtuudella olevan, joten paras varautua.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tilillä rahaa alle tonni. Kaikki rahat menevät asuntolainaan. Jos jotain jää yli, lisälyhennys.
Olemme menossa ensi kesänä Japaniin. Lentoliput ostettu. Meillä on 2 huoneen airbnb ja saldo jätetään sisään. Saldolla on tehty Japanissa varauksia. Toinen huone maksetaan käteisellä, mutta kun pakkanen ja kylmävarasto on täynnä syötävää, jää joka viikko rahaa säästöön ja tällä rahalla ollaan nyt ostettu sisäisiä lentolipuja.
Kotimaassa käytän kyllä rahaa viikonloppuisin. Yleensä käymme la ja su ainakin syömässä, 1-2 eri museossa, joskus keikalla ja useammin leffassa.
Museokortti, lounassetelit ja virikkeet käytössä
Mulla jää varmaan tuo Edenredin lounasetu käyttämättä. Tammikuussa kortille ladattiin 500 € ja olen käyttänyt siitä alle 30 €. Mulla on myös Edenredin hierontaetu, joka 400 €. Siitä olen käyttänyt vasta 90 €. Menee vanhaksi joulukuussa 2026 kuten myös toi lounasetu. Tässä lähiössä kortti kelpaa vain yhdessä ravintolassa ja siitäkin sillä 13,50 € hinnalla vain halvimman pizzan. Ja tässä lähiössä on 5 ravintolaa, mutta Edenredin lounasetu kelpaa vain tuohon yhteen, mikä on myös kaikista kallein. Lounasseteleitä pystyi aikoinaan käyttämään useammankin kerralla, mutta tolla kortilla voi käyttää vain sen yhden 13,50 € ja loput pitää maksaa omasta pussista.
Tässä maassa tietyllä ikäluokalla ja heidän lähisukulaisillaan on ne rahat ja isot säästön. Lähinnä eläkeläisillä jotka aikanaan tehneet rahakkaita työuria ilman isoja vastoinkäymisiä elämässään.
Säästö = rahaa joka voidaan käyttää vapaavalintaiseen, täysin "ylimääräiseen" kulutukseen.
Säätöä ei ole edes sellainen raha jota ei ole jo de facto käytetty kuukauden lopussa erääntyvään vuokraan tai lainanlyhennykseen jos tilille on kertynyt vain summa joka riittää korkeintaan isompaan auton/asunnon/mökin remonttiin.
Kyselyjen mukaan pelottavan harvalla suomalaisella on edes sellaista hätävaraa jolla selviäisi pesukoneen hajoamisesta eikä tällainen summa todellakaan ole säästöjä joita pitäisi lähteä tuhlaamaan kaikkeen kivaan vaikka oikein ekonomi ulisee pravdassa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä maassa tietyllä ikäluokalla ja heidän lähisukulaisillaan on ne rahat ja isot säästön. Lähinnä eläkeläisillä jotka aikanaan tehneet rahakkaita työuria ilman isoja vastoinkäymisiä elämässään.
Kun olet tehnyt yli 40v töitä on sinullakin se oma asunto jos et tärvää rahojasi Temuun ja tekoripsiin. Hirveästi muuta ei ole kertynyt kun on täytynyt kasvattaa 4 uutta veronmaksajaa ja syödäkin välillä.
Nyt mennään hulppealla 1800e nettoeläkkeellä jo 3. vuotta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No yllätys kun ei tähän yhteiskuntaan voi enää luottaa vaan jokaisen on säästettävä itse pahan päivän varalle. Itsekin alan säästää eläkepäiviä varten heti kun saan 40 tonnin opintolainani maksettua. Nimittäin eläkettä tuskin maksetaan kun olen vanha.
T.26v nainen
Todennäköisesti maksaa, mutta eläkeikä on korkeampi kuin toivoisit sen kohtuudella olevan, joten paras varautua.
Mä voisin veikata, että jonain päivänä aletaan muuttaa systeemiä niin, että 18 vuotta täyttäneiden kohdalla eläkekertymä on huomattavasti pienempi kuin nyt ja samaan aikaan kehotetaan näitä nuoria ottamaan itselleen oma yksityinen eläkevakuutus. He siis alusta lähtien alkavat siirtyä kohti Amerikan mallia. Ja vuosi vuodelta jokainen uusi ikäluokka maksaa yhä enemmän näistä omista eläkevakuutuksistaan ja vähemmän veroillaan yhteisiä eläkkeitä. Mä olen samaa mieltä monien kanssa siitä, että nykyinen eläkejärjestelmä on melkoinen pyramidihuijaus. Mutta kun mä olin 18 v, ei kukaan missään ikinä sanonut, että mun pitäisi varautua siihen, että olen itse säästänyt itselleni rahat eläkepäiviini. Sitä luotti systeemiin. Jos olisi kerrottu, olisin jättänyt lapset hankkimatta ja muutenkin elänyt aika eri tavalla kuin mitä tuli elettyä. Ja joo, kyllähän reilut parikymmentä vuotta sitten alettiinkin kaupata tavallisille työssäkäyville yksityisiä eläkevakuutuksia. Mäkin otin silloin sellaisen, mutta myöhemmin selvittelin vähän asioita ja olikin järkevämpää sijoittaa ne rahat ihan muuhun kuin tällaisiin vakuutuksiin.
Vierailija kirjoitti:
"Se on tärkeintä että tuolta demariloiseläjä sakilta ja rälssiltä riistetään niiden elämänlanka, eli verovarat. Se parasiittisakki elää ja hengittää julkisesta rahasta eli verovaroista, siksi on ehdottoman tärkeää kuristaa verotulot minimiin, jolloin tuo syöpäläislauma lakkaa olemasta, kun ei ole mitä kupata."
Onkohan sinulta mennyt jotenkin ohi että meillä on ollut puhdas oikeistohallitus noin 2,5 vuotta?
Tyypillistä touhua teille demariämmille, historia ja tulevaisuus käsittää n. 15 minuuttia suuntaansa. Teidän vassaripaskasakkinne on viimeisen 20 vuoden aikana hommanneet suomen tähän tilanteeseen missä nyt ollaan. Siitä on ihan turha persuja syyttää, niitä ole ollut olemassakkaan kun vassaripaskat on tämän touhun perustan luoneet.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä pitäisi varmaan ensin määritellä ne isot säästöt ja mikä on säästö ja mikä sijoitus tai muu omaisuus. Mun mielestä alle 50 000 € säästöt ( = pankkitilillä makaava raha) on vielä tässä yhteydessä aika merkityksettömiä. Suomalaisten varallisuus on pääasiassa seinissä tai sitten metsissä ja rantatonteissa. Ja sijoituksissa. Mutta se nyt tietenkin on selvää, että ihan tavistallaajallekin jää enemmän rahaa sitten, kun asuntolaina on maksettu ja lapset aikuisia ja omillaan. Mitä myöhemmin asuntolainan ottaa ja mitä myöhemmin hankkii lapsia, tietenkin sitä myöhemmin - eli lähellä eläkeikää - säästöjä alkaa kertyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on purra joka riekkuu iloissaan sakset kädessä ja persut jotka ajavat raippalakeja työelämään. Kukaan ei tunne oloaan turvatuksi, joten jos jollain on ylimääräistä, se laitetaan syrjään pahan päivän varalle. Ei tarvitse olla kummoinen ekonomisti tajutakseen tämän.
= hallituksella ei ole kansan luottamusta.
Kansa ei ole yhtä kuin sosialistit. Myös oikeisto kuuluu kansaan vaikka kuinka punikki heidät tuhota haluaisikin.
No oikeisto voi sitten kuluttaa punikkienkn puolesta. Eli lähde shoppailemaan säästösi, koska sinun valitsema hallitus näin toivoo.
Näin olen tehnytkin.
No et tarpeeksi, koska edelleen tähän tulee mediasta painostusta meille muille. Yritä nyt vähän kovemmin.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 241: Ymmärrän kyllä pointtisi ja paljonhan asiaan vaikuttaa myös asumismuoto. Asun melko isossa rivitaloyhtiössä ja vaikka täällä remppoja on tehtykin, niin en ne ole rahoitusvastiketta kovin suurilla summilla nostanut. Siis merkittävästi pienemmillä kuin mitä meni aikoinaan asuntolainan maksamiseen ja lasten elättämiseen. Putkiremppa on vielä edessä, mutta mulla on jo rahat säästettynä siihen. Siis vaikka maksaisin koko oman osuuteni kerralla. Kaksi lasta ja asuntolaina oli kuitenkin noin 1500 €/kk, vaikka mun lapset eivät mihinkään ökyilyyn koskaan oppineetkaan. Kun se raha jää joka kuukausi säästöön, niin ei haittaa, vaikka joskus aikoinaan olisi laittanut vain satasen kuussa.
Itse olin keväällä ihmeissäni, kun muut osakkaat suunnittelivat yhtiölainan ottamista melko pientä taloyhtiöremonttia varten. Meiltä tuollainen summa löytyy milloin vain tililtä.
Vierailija kirjoitti:
En usko että rikkainta prosenttia lukuunottamatta kellään tavallisella suomalaisella on mitään suurempia säästöjä. Ennätyskorkeat maksuhäiriömerkinnät todistavat ihan päinvastaista.
Rikkaimman prosentin satumainen rikastuminen entisestään vääristää näitä lukuja ja tyhmimmät "asiantuntijat" vetää niistä täysin väärät johtopäätökset. Kyse voi olla myös manipulaatiosta, propagandasta.
"Suomalaisten kotitalouksien nettovarallisuuden mediaani oli 96 000 euroa vuonna 2023. Säästöjen ja sijoitusten mediaani (puskurirahat) oli kyselytutkimuksen mukaan 13 000 euroa syksyllä 2022. On tärkeää huomata, että mediaani edustaa keskimmäistä arvoa, eli puolet kotitalouksista omistaa enemmän ja puolet vähemmän."
########
Puolella Suomalaisista on tilillä tai sijoitettuna enemmän kuin 13 000€.
En tiedä mitä tarkoitat suuremmilla säästöillä, mutta jos puolella suomalaisista on tilillään yli 13 000€, niin kyllä monella aika hyvin asiat ovat. Joillain 40-60 -vuotiaille varmaankin tuplasti tuon verran kun työelämää on jo takana.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011355589.html
"Suomalaisten tileillä on keskimäärin tuhansia euroja. Keskimäärin OP:n asiakkailla on tileillään talletuksina 9 100 euroa. Luvussa on mukana niin käyttö- kuin säästötilejä.
Viime vuonna OP:n asiakkaiden pelkillä käyttötileillä oli keskimäärin 5 400 euroa.
Lue lisää: Näin paljon käyttötilillä kannattaa olla rahaa
Tilastokeskuksen tietojen mukaan tämän vuoden alussa kotitalouksilla oli keskimäärin 40 616 euroa talletuksissa eli käyttö- ja säästötileillä yhteensä. Pelkästään käyttötileillä oli keskimäärin 25 128 euroa."
No käytännössähän noi menee kattorempan/putkirempan/salaojarempan/ + ties minkä rempan ja krenkan rahoittamiseen. Koska asuntoon menevä raha on nykyisellään abaout 1,5kertainen mitä se oli joskus menneinä vuosikymmeninä.
Vaikka noihin ottaisi lainaa ja jatkaisi säästämistä niin ei se erotus ole kummoinen. Ja aikuiselle on kovin kallista mitään terveysvakuutusta oikeasti saada, joten nykyisellään julkinen terveydenhuolto on aika harva tuki verkko jos et esim. kuulu jossain vaiheessa enää työterveyshuollon piiriin.
Lopputuloksena useimmilla tän tien valinneilla rahat on enemmän tai vähemmän kiinni seinissä. Kuten kirjoitinkin. Ja ei se oikein kulutusjuhlia mahdollista. Toki säästän. Ja olen varallisuutta saanutkin kerättyä. Mutta se on usein mennyt varallisuuden ylläpitoon tai sen arvon kasvattamiseen. Joka on täysin teoreettinen asia ennen kuin sen omaisuuden realisoi.
En siis pidä sitä 100€ / kk pikkurahana, mutta outona ajatusta siitä, että pitäisi sen säästämisen sijaan laittaa kaikki kiertoon mitä tulee.