Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskovat: Onko oikein, että leipäjonosta saa ruokaa vain jos osallistuu ensin uskonnolliseen ohjelmaan?

Vierailija
04.11.2025 |

Asun sellaisessa kaupungissa, jolla leipäjonoja/ruokajakeluja järjestää useampi taho. Yksi näistä (ei ev.lut.) jakaa ruokaa vain niille, jotka osallistuvat sitä ennen uskonnolliseen ohjelmaan. Ohjelma kestää noin tunnin ja sisältää yhteislauluja, Raamatun lukemista, siihen liittyvän opetuspuheen, rukousta ja kolehdin, jolla kerätään rahaa ruokajakelusta aiheutuvien kulujen kattamiseksi. (Kolehdin kohdalla mainitaan aina, että lahjoittaminen on täysin vapaaehtoista eikä kenenkään pidä lahjoittaa vasten tahtoaan. Toisaalta yleensä sanotaan myös, että omastaan antaminen koituu siunaukseksi ja Jumala rakastaa iloista antajaa) Ovi laitetaan lukkoon 15 minuuttia ohjelman alkamisen jälkeen, joten kaikkien täytyy kuunnella uskonnollista sanomaa vähintään 45 minuuttia.

Kysyisin lähinnä palstan uskovaisilta, onko tällainen toimintatapa mielestänne hyvä tai edes hyväksyttävä? Vai pitäisikö ruokaa jakaa kaikille tarvitseville ja jättää jokaisen oman harkinnan varaan, haluavatko he kuunnella uskonnollista paasausta vai ei? 

Kommentit (1097)

Vierailija
201/1097 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua haittaa käännytysyritykset, jos saan sillä ilmaista ruokaa/muuta hyödyllistä. Oon immuuni uskonlahkoille.

Langennut lepakko

Vierailija
202/1097 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikös se ole aika kohteliasta jos joku seurakunta tarjoaa ruokaa, vähän osallistua? Ainakin itse osallistuisin ihan vain kohteliaisuuden takia

Tottakai on. Sillä tavalla voi osoittaa kiitollisuutta pyyteetöntä auttajaa kohtaan. Vaatimus sanankuulemisesta sen sijaan ei anna tilaa enää kiitollisuudelle, eikä anna hyvää kuvaa auttajastakaan. Varsinkin kun se sana korostaa hyvyyttä ja pyyteettömyyttä ennenkaikkea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/1097 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen lauluja laulat, jonka leipää syöt. Käsittääkseni avun antajalla on vapaus toimia omien käytäntöjensä mukaan. Eikä ketään pakoteta mihinkään avustustilaisuuteen.

Lahjoittaja päättää. Ei leipäjono ole kansalaisoikeus.

Vierailija
204/1097 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän mietityttää aloituksessa onko se edes totta. Jos on, niin tottakai pitäisi olla vapaaehtoista, esim. vaikka kaksi jonoa joissa odottaa ja kummastakin saisi tasavertaisesti tuotteet. 

Vastaan vain sen, että totta tuo on.

Kokemukseni paikkakunnan X vapaaseurakunnasta.  

Anna palautetta tai sitten valitse eri paikka. 

Hassua, että kristityt tarvitsevat palautetta toimiakseen pyyteettömästi.

Vierailija
205/1097 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ihan noin mene. Meillä jokainen paikalle tuleva saa ennen tilaisuuden alkua kupongin, jota vastaan saa ruokakassin, mutta sen kassin saa vasta ohjelman lopulla. On aivan jokaisen oma asia onko paikalla sen ajan vai ei, toivottavaa on, että olisivat, mutta ei pakko.

Eli värjöttele pihalla kylmässä yli tunti tai tule sisälle, missä Kristuksen Sana kaikaa. Reilua on.

Vierailija
206/1097 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen uskova. Jos järkkäisin ruuanjaon, sujauttaisin ruokakassiin mainoslippusen seurakunnan tai seurakuntien tapahtumista. Monen elämä on uudistunut niissä.

Tämmöisen voin hyväksyä. 👍🏼

Kyllä. Osoitus hyvyydestä ja lähimmäisen huomioon ottamisesta. Sitä saarnatun sanoman sisältöä.

Vierailija
207/1097 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Ateistit joutuvat helvettiin

Vierailija
208/1097 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kirjoitettu: ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka lähtee Jumalan suusta.

Näin sanoi Jeesus Kristus (talletettu Matteuksen evankeliumiin luku 4, jae 4.)

Eikös tämä kirjoitus ole kuitenkin alisteisempi käskyyn auttaa hädässä olevaa?

Vierailija
209/1097 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, turmeltuuko saatanllinen musta sielusi jos joudut hetken seuraamaan kristillistä sanomaa?

Miksi hädänalaisia pitää piinata uskontopaskalla jotta he saisivat ruokaa syödäkseen?

Uskomattoman vittumaista, ylimielistä ja kerta kaikkiaan VÄÄRIN tuollainen toiminta.

Jos näkee vaivan järjestää tuollaista toimintaa, niin miten se on kohtuutonta pyytää vähän aikaa vastineeksi? 

Aivan uskomatonta miten paskan tärkeitä ihmisistä on tullut. Ennen sentään ymmärrettiin, että kerjäämään mennään nöyränä, eikä nenä pystyssä vaatien.

-eri 

Vierailija
210/1097 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyväksyttävää toki voi olla, mutta laillista se ei ole.

Vastikkeellista toimintaa. "Saarnaajan" ja kuulijan välille syntyy työsuhde ruokapalkalla. Ilmoittaisin verottajalle ja poliisille. Selvää veronkiertoa ja orjatyövoiman käyttöä.

Miten ruuan jonottaminen on orjatyövoimankäyttöä?

Mitä orjatyötä nää jonottajat tekee? 😂

Saarnojen kuunteleminen käy ihan työstä, silloin kun se on "avun" saannin edellytys. Apu ei ole silloin enää apu vaan vastike työstä. Kyllä se jonottaminenkin myös ihan työstä käy.

Juuri näin! Lisäisin vielä, että mielestäni on ihan typerää ja heikko-osaista alentavaa, että pitää mennä paikan päälle jonottamaan ja kantaa kassi itse kotiin. Parempi olisi, jos kassin saisi suoraan kotiovelle (siis ei kerrostalon alaovelle vaan ihan kotiovelle). Inhottavaa tämä vastikkeellisuus, kun pitää raahautua paikalle ja jonottaa.

Vierailija
211/1097 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli köyhät otetaan vangiksi lukittujen ovien taakse? Entä jos syttyy tulipalo, kellä on avaimet oviin?

Samaa mietin. Joku voi saada vaikka paniikkikohtauksen uskonnollisesta messusta, eikä pääse ulos kun ovi lukossa.

Vierailija
212/1097 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On! Ken ei työtä tee ei tämän syömänkän pidä.

Olet sitä sakkia, joka pitää näitä perinnelatteuksia elämänohjeina. Rasittavan yksioikoista väkeä.

Vierailija
213/1097 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä liittyy ruoan jakamiseen?

Vierailija
214/1097 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä kummalliseksi mennyt, kun persaukisetkin on niin fiiniä porukkaa, että pientäkään mahdollista epämukavuutta ei heidän saisi kohdata. Ei kerjäämisen kuulukaan olla mukavaa. 

Millaista kerjäämisen kuuluu olla? Onko siitä jotain ohjetta kristitylle?

Vierailija
215/1097 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä jouduta kun sellaista ei ole olemassakaan. Sinne sinä mätänet maahan niinkuin kaikki muutkin.

Vierailija
216/1097 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole väärin että kristilisen avun hakija noudattaa tiettyä ohjelmaa. 

missä on vihreän puolueen ja demarien ja kokoomuksen ruoka avustus paikat ja jaot...?aivan vain kristityt tässä maassa tekee avustusta ja auttaa ihmisiä.nolo aloitus.

aloittaja voi avata itse ruoka avun ja jakaa miten itse haluaa.saa suorittaa.

Vierailija
217/1097 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mua haittaa käännytysyritykset, jos saan sillä ilmaista ruokaa/muuta hyödyllistä. Oon immuuni uskonlahkoille.

Langennut lepakko

Ei minuakaan haittaa, mutta antaahan se härskin kuvan auttajasta jos julistuksen kuuleminen on edellytys avulle. Jää silloin vaikutelma, että ei auttaja hyvyyttään sitä tee.

Vierailija
218/1097 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi itse valita, meneekö hakemaan ruokakassia vai ymmärtääkö, että toimeentulotuki on olemassa siksi, että ruokansa voi ostaa itsekin sen sijaan, että syytää rahaa tupakkaan ja kaljaan. Kuitenkin sama "en usko ja on väärin pakottaa kuuntelemaan Raamatun sanomaa" -väki istuu tanakasti joulukirkossa, koska totta kai myös kirkkoon kuulumaton saa siellä olla.

Niin ja silloinkin vaan sen ihanan "joulutunnelman" vuoksi - kun taas, jälkeen kerran luetaan se jouluun kuuluva tuttu ja turvallinen jouluevankeliumi. 

Se on aina niin söpö ja kiva, kun siinä on se vaaraton pikku "Jesse-vauva." 

Kommenttisi tihkuu rakkautta heitä kohtaan, jotka eivät jaa uskomuksiasi.

Jos joulun sanoma ihmiseksi syntyneestä Vapahtajasta on jollekulle tunnelmavalaistukseen tai piparkakun tuoksuun verrattavissa oleva hyggetekijä niin kai sen saa sanoa ääneen (kirjoittaa näkyville)? Joskus totuus kirvelee. Ohis.

Vierailija
219/1097 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta reilua, aika helposti ja halvallahan tuo lähtee. Ruoka on nykyään niin kallista, että esim oman työn yhden tunnin palkka ei riitä kokonaiseen ruokassiin. Jos uskonnollinen ohjelma ei kiinnosta, hakee sen kassin sitten joltain muualta, joka antaa vastikkeetta tai sellaisin ehdoin mitkä kelpaa.

Vierailija
220/1097 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole hyvä eikä hyväksyttävä. Enkä ole itse tällaiseen törmännyt. Olen ollut itse työttömänä ollessa hommissakin helluntaiseurakunnan ruokajakelussa. Joskus siellä oli vapaaehtoinen laulamassa hengellisiä lauluja kitaralla säestäen jonottajille, muuta hengellistä tuputusta ei ollut. 

Täällä Helluntaiseurakunnan ruokajakelussa pakollinen jumalanpalvelus, kestää 1,5h. On kutsuttu seurakuntalaisten toimesta, en vitu ssa mene. Niin köyhä en ole koskaan.

-Hyvinkää

Eiköhän tuossa pääasia ole se hengellinen tilaisuus, jossa päätteeksi tarjoilua.  Änkesit sinne ruoan toivossa ja haukuit perään? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan