YLE: Jenni oli tyytymätön opiskelijan soluasuntoonsa - Tyttösoluksi merkittyyn asuntoon muutti yllättäen vanhempi mies.
Kesti kaksi kuukautta ennen kuin TOAS löysi miehelle uuden asunnon. Asunnollaan hän vältteli yhteisiä tiloja, kun mies oli paikalla.
En ymmärrä mitä eri sukupuolta edustava oikein haittaa asunnossa. Kaikillahan on omat huoneensa. Opiskelijan tulee muutenkin luoda suhteita mahdollisimman laajalta.
Kommentit (264)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tyttösoluun muuttamisen tapauksessa kyse ei ole vassujen kaksinaismoralismista vaan ihan konkreettisesta asumisen sopivuudesta ja turvallisuuden tunteesta."
Jaa, tunteillako tässä asiassa päätökset nyt sitten tehdään?Jos mies pukeutuu mekkoon ja meikkaa, niin hän ei ole vassujen mielestä uhka eikä epämiellyttävyystekijä tyttösolussa tai muissa naisille osoitetuissa tiloissa.
Ja persun mielestä sitten ilmeisesti on? Vai mistä tuo vassari tuohon tuli?
Persu nyt näkee uhan vaikka kiljuhanhessa...
Miten voin olla ajatuksineni vähemmistössä, kun en pidä tätä uutiskynnyksen ylittävänä asiana? Se nainen oli täysi-ikäinen, kun mies asui samassa asunnossa pari kuukautta. Nainen ei kertonut miehen käyttäytyneen millään tavoin asiattomasti, mies vain asui. Asui! Se oli sen naisen oma valinta pysytellä poissa kotoa ja vältellä miestä ilman mitään muuta syytä kuin että ahdistaa kun se on mies. Hohhoijaa.

Okei, tyttösoluun ei pitäisi laittaa miestä, onhan se sille miehellekin kurjaa että ensin muuttaa ja heti parin kuukauden (joiden aikana kämppis on vain antanut ymmärtää toisen olevan jotenkin kamala) päästä joutuu taas muuttamaan. Se oli se ainut moka, josta voisi lehteen kirjoittaa, ei tuon naisen uhritarina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut 2000-luvun alkupuolella Otaniemessä teekkarikylässä soluasunnossa, jossa olin ainoa tyttö. Ei ongelmia. Fiksuja ja kohteliaita poikia oli kämppiksinä.
Jos joku keski-ikäisenä asuu vielä solussa, niin voi melkein olettaa ettei ole kovin fiksu.
Todennäköisin päätelmä on, että keski-ikäinen soluasunnossa asuva on köyhä. Jos keski-ikäinen lähtee opiskelemaan, niin olettaisin henkilön olevan keskimääräistä fiksumpi.
Jos on olemassa miehille omat vankilatkin, niin miten vaikaa voi olla järjestää miehille omat soluasunnot?
Jos se oli työtön ja niitähän on kovasti käsketty muuttamaan halvempiin asuntoihin. Niin mies sitte totteli Kelaa mutta oli kyllä mun mielestä väärin että pääsi sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tyttösoluun muuttamisen tapauksessa kyse ei ole vassujen kaksinaismoralismista vaan ihan konkreettisesta asumisen sopivuudesta ja turvallisuuden tunteesta. On eri asia jakaa yhteisiä pesutiloja kuin olla samassa koulussa tai kerhossa.
Samoin esimerkiksi transihmisten oikeus käyttää wc-tiloja oman sukupuoli-identiteettinsä mukaan liittyy siihen, että kaikilla pitäisi olla turvallinen paikka asioida, ei siihen, että miehet haluavat mennä naisten vessaan.
Yhdenvertaisuus ei tarkoita, että kaikki tilanteet olisivat identtisiä, vaan että ihmisiä kohdellaan reilusti kunkin tilanteen mukaan."
Tyttösolu ei tarkoita pillusolua, transfoobikko!
Naisten tilojen käyttöä ja sukupuolitiedon itsemäärittelyä ei ole rajattu mitenkään transeille, koska halusitte translaista yleisen sukupuolenvaihtolain ja sukupuolesta ilmoitusasian. Pervopertti voi hommata nais
Nyt sekoitat kaksi asiaa: juridisen sukupuolen ja ihmisten henkilökohtaisen turvallisuuden tunteen.
Laki voi määrittää paperit, mutta ihmiset elävät todellisissa olosuhteissa, joissa mukavuus ja yksityisyys ovat ihan oikeita tekijöitä.
Kukaan ei puhunut pillusoluista, vaan siitä, että eri asumismuodoissa voidaan huomioida asukkaiden rajat ja toiveet ilman, että se on syrjintää.
Kaikki ei ole transfobiaa, vaikka se ei sopisi sun omaan narratiiviin.
J.K.Rowling cancelloitiin sekunneissa kun alkoi puhumaan tyttöjen ja naisten turvallisuudesta. Hänet leimattiin välittömästi transfobiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä nyt? Miehet ei saa asua tyttöjen asunnoissa mutta naisten pitää päästä miesten kerhoon?
Liittyypä taas asiaan miten? Sen kerhon jäsenistä enemmistö itse on sitä mieltä, että naisten tulisi päästä mukaan. Naiset tuskin sinne haluavat. Vähemmän ja vähemmän naiset haluaa olla missään tekemisissä miesten kanssa.
Varmaan kannattaa heidän perustaa uusi kerho, eikä jatkaa nillittämistä. Minä ainakin miehenä pidän miesten kerhoista, saan paljon tukea sieltä elämän eri asioihin mitä en usko että saisin välttämättä sekakerhoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mä 50-v aikuisopiskelijamies pyytäisin ja saisin soluhuoneen miesten solusta, jossa onkin tyttö/nainen asukkaana, niin ei todellakaan olisi ok. Kyllä mä olettaisin, että mun solukämppis on mies ja mielelläni vielä aikuinen mies, joka ymmärtää miten solussa asutaan ja eletään, ei mikään äidin huolehtima vässykkä.
Jos mä 50-v aikuisopiskelijamies pyytäisin ja saisin soluhuoneen solusta, jossa on tyttö tai nainen se olisi mulle ok, jos toinen ei olisi erikseen pyytänyt tyttöjen/naisten soluun.
Kyllä tuollainen pyyntö pitää huomioida ja pystyä toteuttamaan.
Jos siellä olisi transnainen? Siis miesten solussa. Olisiko ok?
En ole alkuperäisen viestin kirjoittaja, mutta ainakin miehellä on voimaa tapella vastaan, jos tuo transtyyppi yrittäisi jotakin...
Ap oletko kehitysvammainen?
Soluasunnoissa on yksi jaettava suihkuhuone. Ei varmaan oo kivaa pukeutua suihkuhuoneessa kampetta päälle. Pyyhe ympärillä ei oo kivaa törmätä johonkin vanhaan äijään.
Vierailija kirjoitti:
Miehet eri paikkaan. Toki perusturvallisuus voi järkkyä lesponkin ahdistelusta. Enkä moiti kaikkia lespoja vaan ahdistelijoita, jotka esittää kivaa mutta luonnevikaiset yksilöt voi olla vaarallisia, varsinkin tässä kun on päässyt lähelle.
Ahdistelijoille ja mielenvikaisille voisi olla omat solut. Yksi valitus ahdistelusta ja se on siirto ahdistelijoiden soluun. Pitäkööt siellä sitten joukko-orgioitansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää juttu ei liity mitenkään transsukupuolisuuteen, mutta näkihän sen jo heti avauksesta että trans-ukeskusteluks tää menee
Vit tu te ootte tyhmiä. Ja niin ennalta-arvattavia
Sukupuolen itsemäärittely koskee ihan jokaista, transeja ja ei-transeja, kuten lakiuudistuksellanne halusittekin. Eikö ollutkaan hyvä idea, että kuka tahansa voi vaihtaa vastakkaisen sukupuolen paperit ilmoitusasiana?
Millä v...n meidän lakialoituksella? En ole kansanedustaja, enkä tietääkseni osallistunut lakien säätämiseen millään lailla.
Vierailija kirjoitti:
Ap oletko kehitysvammainen?
Soluasunnoissa on yksi jaettava suihkuhuone. Ei varmaan oo kivaa pukeutua suihkuhuoneessa kampetta päälle. Pyyhe ympärillä ei oo kivaa törmätä johonkin vanhaan äijään.
Varsinkin jos pelkää sitä äijää niin paljon, että pysyy poissa soluasunnosta, vaikka mies ei ole tehnyt yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Jos mies identifoitui tytöksi?
Tai raiskaajaksi!
Vierailija kirjoitti:
Minä asuin kahden hengen solussa, jossa huoneiden ovessa ei ollut lukkoja.
Yhtenä päivänä kaksi miestä oli kantamassa tavaroita sisään. Toisen miehen kanssa juteltuani selvisi, että huoneeseen on muuttamassa tämä toinen erityisen hiljainen mies. Sitten selvisi, että mies oli löytänyt itselleen kesäasunnon lehden rivi-ilmoituksesta.
1. Tuleva kämppis oli siis vuokrannut asuntonsa tuomatta asuntoon mitään omistamaansa omaisuutta. Eli päävuokralainen ei ollut itse vielä muuttanut asuntoon. Ei ollut tehnyt edes muuttoilmoitusta asuntoon.
2. Asuntoa ei oltu vuokrattu tutulle vaan täysin tuntemattomalle ihmiselle.
3. Missään vaiheessa en saanut tietää tämän päävuokralaisen henkilöllisyyttä, koska hän ei koskaan käynyt esittäytymässä eikä lopulta edes muuttanut asuntoon.
Ongelma ei ollut sukupuoli, mutta vastaavia kyselyjä sain kuin tämä jutun opiskelijakin. Mikä on ongelma, onko mi
Minkä vuokrayhtiön soluhuoneessa ei ollut lukkoja? Olen törmännyt samaan, mutta ovissa oli sentään lukot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä nyt? Miehet ei saa asua tyttöjen asunnoissa mutta naisten pitää päästä miesten kerhoon?
Liittyypä taas asiaan miten? Sen kerhon jäsenistä enemmistö itse on sitä mieltä, että naisten tulisi päästä mukaan. Naiset tuskin sinne haluavat. Vähemmän ja vähemmän naiset haluaa olla missään tekemisissä miesten kanssa.
Varmaan kannattaa heidän perustaa uusi kerho, eikä jatkaa nillittämistä. Minä ainakin miehenä pidän miesten kerhoista, saan paljon tukea sieltä elämän eri asioihin mitä en usko että saisin välttämättä sekakerhoista.
Jostain syystä vaan ei saisi miehenä sanoa, että naiset ahdistavat. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedämme, että siellä asui mies? Ehkä hän oli homo, muunsukupuolinen jne. ja nyt hänet on leimattu mieheksi, joka ei koskenut teinityttöön.
Susta siis homo ei ole mies? Ok.
Se on mies vain jos itse päättää olla. Tämähän se teidän oma systeeminne oli, joten koittakaa nyt edes itse pysyä siinä.
Nainen ei voi olla homo, joten jos on homo, se on mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta. Jos tulee vaikka eturauhassyöpä, niin ei kai sitä missään sekatukiryhmässä aleta siitä kertomaan. Pidettäisiin pervona.
Miehet eri paikkaan. Toki perusturvallisuus voi järkkyä lesponkin ahdistelusta. Enkä moiti kaikkia lespoja vaan ahdistelijoita, jotka esittää kivaa mutta luonnevikaiset yksilöt voi olla vaarallisia, varsinkin tässä kun on päässyt lähelle.