Onko idioottimaista olla muuttamatta työn perässä muualle?
Asun yhdellä Suomen pahimmilla työttömyysalueilla eikä vuoden mittaisen etsimisen aikana ole tullut oman alan työpaikkailmoituksia vastaan kuin viisi kertaa koko maakunnan alueelta. Yhteen haastatteluun pääsin, mutta työn sai toinen. Olen tänä vuonna myös eronnut lapseni isästä, ja nyt tuntuu vihdoin siltä että olen alkanut saada omaa elämääni rakennettua tähän kaupunkiin. On ystäviä, harrastukset, sukulaiset, lapsen harrastukset.
En siis haluaisi muuttaa, mutta olenko ihan idiootti jos vain jään odottelemaan työtä täältä missä nyt asun? Lapsen isä ei aio muuttaa mihinkään, koska hänellä on vakituinen työpaikka, ja lapsi on vielä tosi pieni, eli myös vuorosysteemi vaikeutuisi muutosta.
Kommentit (31)
En itse muuttaisi. Vaikka ei olisi lapsia niin en muuttaisi ennenkuin olisi jossain muualla tiedossa varma vakituinen kokoaikainen työpaikka. Ei niitä töitä muutenkaan sen helpommin saa vaikka asuisi missä vaikka isoissa kaupungeissa enemmän työpaikkoja ja niissä on myös työttömiä enemmän kuin pienemmissä kaupungeissa.
Vierailija kirjoitti:
En itse muuttaisi. Vaikka ei olisi lapsia niin en muuttaisi ennenkuin olisi jossain muualla tiedossa varma vakituinen kokoaikainen työpaikka. Ei niitä töitä muutenkaan sen helpommin saa vaikka asuisi missä vaikka isoissa kaupungeissa enemmän työpaikkoja ja niissä on myös työttömiä enemmän kuin pienemmissä kaupungeissa.
Ei työttömien määrällä ole juurikaan merkitystä työnhaussa. Niitä samoja paikkoja hakee myös työssäkäyvät ja he niihin tulevat myös valituksi.
Muuttaisin. Lapsen asiat järjestyy kun halua löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Todella härskiä että tässä maassa voi vielä elellä ja asennoitua näin.
On typerää olla muuttamatta isommalle paikkakunnalle mutta milloinkaan en muuttaisi jonnekin Ouluun.
Perusta sen oman alan yritys sinne missä olet?
En todellakaan muuttaisi, mulla on omistusasunto Tampereella ja jos nyt myy niin ei saa edes omiaan takaisin. Muuttokulut ja sitte pitäisi ostaa uusi asunto. Ja kun noi työpaikat ei nykysin säily niin karsee riski. Ja hyyryläiseksi en rupea.
Miten ihminen voi muuttaa isommalle paikkakunnalle työn perässä jos on pienemmällä paikkakunnalla oma talo ja muu henkinen omaisuus. Pitäs ensin saada myytyä oma asunto että voisi asua edes vuokralla muualla. Sit on vielä täysin ilman tukiverkostoa. Lapsellista puhetta et muuttakaa työn perässä. Varmaan valmistuvan opiskelijan kannattaa muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
On typerää olla muuttamatta isommalle paikkakunnalle mutta milloinkaan en muuttaisi jonnekin Ouluun.
Asun jo isolla paikkakunnalla, maakuntakeskuksessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Perusta sen oman alan yritys sinne missä olet?
Oma ala ei anna käytännössä mitään mahdollisuuksia ryhtyä yrittäjäksi, edes toiminimellä.
Ap
No kuinka kauas ajattelit muuttaa? Tuo lapsen heittopussittelu on jo aika iso no no. Tapaamisten kustannuksetkin jo isot ja aikaa vievät, jos kaukana, entä miten päivähoito järjestyisi? Ainakaan aiemmin ei saanut olla kuin yksi päivähoitopaikka.
Ja ota huomioon, että irtisanominen on pian löyhässä. Ei tarvita painavaa syytä. Lastenhoidollisista ongelmista voit saada kenkää. Sittenkö taas muutat?
Vierailija kirjoitti:
No kuinka kauas ajattelit muuttaa? Tuo lapsen heittopussittelu on jo aika iso no no. Tapaamisten kustannuksetkin jo isot ja aikaa vievät, jos kaukana, entä miten päivähoito järjestyisi? Ainakaan aiemmin ei saanut olla kuin yksi päivähoitopaikka.
Ja ota huomioon, että irtisanominen on pian löyhässä. Ei tarvita painavaa syytä. Lastenhoidollisista ongelmista voit saada kenkää. Sittenkö taas muutat?
No sepä se kun en tiedä mistä sen työpaikan onnistuisi saamaan, pitäisi varmaan hakea ihan sinne tänne. Lapsi varmaan näkisi isäänsä lähinnä viikonloppuisin, jos etäisyys kasvaisi. Nyt meillä on matkaa toistemme luokse alle kilometri.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja entäs lapsen koulu muutaman vuoden päästä? Millä paikkakunnalla hän sitten aloittaisi koulun? Kummasta vanhemmasta tulisi viikonloppuvanhempi? Ei nämä ole yksinkertaisia juttuja.
Ennen lähdeettiin Ruotsiin töihin, koska ei yhteiskunnallla ollut rahaa maksaa elämistä työttömyysalueille.
Mutta kiitos vastauksista, nyt sain lisää varmuutta sen suhteen, että työn perässä paikkakunnan vaihtaminen olisi itse asiassa se typerämpi vaihtoehto elämäntilanteessani! Paljon olen tätä päässäni pyöritellyt pääsemättä mihinkään lopputulokseen.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kiitos vastauksista, nyt sain lisää varmuutta sen suhteen, että työn perässä paikkakunnan vaihtaminen olisi itse asiassa se typerämpi vaihtoehto elämäntilanteessani! Paljon olen tätä päässäni pyöritellyt pääsemättä mihinkään lopputulokseen.
Ja tosiaan ap siis kirjoitteli :)
Jos olet eronnut niin on typerää olla muuttamatta. Mutta miksi helvetissä muuttaisitkaan ennenkuin sulla on muualla työpaikka?
Hae töitä koko maasta ja katso miten käy.
En muuttaisi lapsen takia. Lapsella oikeus isäänsä ja toisin päin.
Vierailija kirjoitti:
No mitä ihmettä nyt taas! Kai sinä ymmärrät ampuvasi itseäsi jalkaan VUOSIKYMMENIKSI eteenpäin tyytymällä työttömyyteen? Ja vaikeutat omaa työllistymistäsi koko ajan lisää olemalla pitkäaikaistyötön. Mene edes opiskelemaan, jos et mitään muuta uskalla tehdä.
Jätä lapsi isälleen ja muuta. Ei niitä työpaikkoja tosin ole missään muuallakaan..