Suomessa henkilökunnan hierarkia vaarantaa potilasturvallisuuden
Hoitajat eivät saa istua lääkärien pöytään ruokalassa. Kahvihuoneesta heidän tulee poistua kun lääkärit tulevat tauolle. Hoitajat saavat haukut jos soittavat päivystävälle lääkärille kertoakseen potilaan tilanteessa tapahtuneesta muutoksesta. Miespuolinen hoitaja kertoo kuinka häntä ei simputeta tai tölvitä kuin naispuolisia kollegoitaan.
Suomesta Norjaan on muuttanut paljon hoitajia, Norjassa palkat ovat paremmat ja henkilökuntakin keskenään tasa-arvoisemmassa asemassa kuin Suomessa.
Kommentit (111)
Olen lääkäri, valmistumisesta 6 vuotta. Kun tulin töihin, ylilääkärini piti perehdytyksessä huolta, että ymmärrän toimintalogiikkamme. Täällä kaikkia kunnioitetaan ja erityisesti ylihoitaja on viisas ja kokenut nainen, jonka näkemyksiin kannattaa kiinnittää huomiota. Hän on nähnyt vaivaa hierarkian poistamiseksi ja se tuottaa tulosta. Meillä pysytään ja viihdytään. Saisin koska tahansa yksityiseltä parempaa palkkaa, mutta kun en halua. En missään saa näin hyvää ympäristöä ja luottamusta siitä, että tiukan paikan tullen saa varmasti apua, vaikka kellokortin mukaan päivä olisi pulkassa.
Hoitajat vaan ovat keskimäärin tyhmiä mitä heitä olen sairaalassa tavannut. Sanotaanko että 10 hoitajasta 1 on jokseenkin älykkäällä tasolla, muiden touhu on potilaan näkökulmasta sietämätöntä. Kyllä menisi hermot jos olisin lääkäri. Ovat samaa kastia kuin lentoemot. Kova itseluottamus yhdistettynä tyhmyyteen.
Tuota hierarkiaa on monella muullakin alalla. Työskentelen teollisuudessa suorittavaa fyysistä työtä, ja meidän firmassa osa toimiston työntekijöistä ei edes tervehdi meitä duunareita. Kun tulevat käytävällä vastaan, niin tuijottavat vain eteensä. Ja näitä ylimielisiä löytyy kaikenikäisistä miehistä ja naisista.
Johtajat myös kyykyttävät. Joitakin naisia pakotetaan keittämään kahvia, kattamaan kahvipöytää johtajan vieraille ym. Jos yrität kieltäytyä, niin uhataan suullisella varotuksella. Jos olisin nuorempi, niin lähtisin menemään.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat vaan ovat keskimäärin tyhmiä mitä heitä olen sairaalassa tavannut. Sanotaanko että 10 hoitajasta 1 on jokseenkin älykkäällä tasolla, muiden touhu on potilaan näkökulmasta sietämätöntä. Kyllä menisi hermot jos olisin lääkäri. Ovat samaa kastia kuin lentoemot. Kova itseluottamus yhdistettynä tyhmyyteen.
Kerro miten tämä tyhmyys on ilmennyt?
Vierailija kirjoitti:
Olen lääkäri, valmistumisesta 6 vuotta. Kun tulin töihin, ylilääkärini piti perehdytyksessä huolta, että ymmärrän toimintalogiikkamme. Täällä kaikkia kunnioitetaan ja erityisesti ylihoitaja on viisas ja kokenut nainen, jonka näkemyksiin kannattaa kiinnittää huomiota. Hän on nähnyt vaivaa hierarkian poistamiseksi ja se tuottaa tulosta. Meillä pysytään ja viihdytään. Saisin koska tahansa yksityiseltä parempaa palkkaa, mutta kun en halua. En missään saa näin hyvää ympäristöä ja luottamusta siitä, että tiukan paikan tullen saa varmasti apua, vaikka kellokortin mukaan päivä olisi pulkassa.
Ai teillä ollaan niitä jossa painostetaan palkattomiin ylitöihin eri ammattikuntaa? Lääkärisopimus on varmasti erilainen kuin hoitajien sote johon ylityöt eivät taivu tai niistä maksetaan useamman satasen korvaus. Sinäkö sen maksat sitten?
No kyllä ovat hoitaja ja lääkärit kollegoita. Ottaako sekin jotenkin egon päälle, että hoitaja olisi edes työkaveri. Ei jeesus.
Työkaveri ja kollega eivät ole sama asia. Jos ei osaa sivistyssanoja, on varmempaa olla käyttämättä niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkejä on lukemattomia. Esimerkiksi olen sairaalassa ja jokainen vuorollaan vuorossa oleva hoitaja antaa keskenään ristiriitaiset toimintaohjeet ja tuputtaa eriäviä näkemyksiään sekä eri lääkkeitä leikkauksen jälkeen. Yksi yrittää työntää väkisin suuhun minulle sopimatonta lääkettä. Onneksi on hoksottimet tallella, jota kaikilla heidän hoitamillaan ei ole. Sellaista sekoilua ja huomaa aivan selvästi, että jokainen toimii täysin omien tottumusten/fiilisten pohjalta. Aina kun ei ole tarvetta konsultoida lääkäriä. Eläintarhaa lähinnä muistuttaa tämä toiminta eikä näissä ole mitään logiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkejä on lukemattomia. Esimerkiksi olen sairaalassa ja jokainen vuorollaan vuorossa oleva hoitaja antaa keskenään ristiriitaiset toimintaohjeet ja tuputtaa eriäviä näkemyksiään sekä eri lääkkeitä leikkauksen jälkeen. Yksi yrittää työntää väkisin suuhun minulle sopimatonta lääkettä. Onneksi on hoksottimet tallella, jota kaikilla heidän hoitamillaan ei ole. Sellaista sekoilua ja huomaa aivan selvästi, että jokainen toimii tä
Tällaistahan se on lääkärienkin toiminta nykyään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkejä on lukemattomia. Esimerkiksi olen sairaalassa ja jokainen vuorollaan vuorossa oleva hoitaja antaa keskenään ristiriitaiset toimintaohjeet ja tuputtaa eriäviä näkemyksiään sekä eri lääkkeitä leikkauksen jälkeen. Yksi yrittää työntää väkisin suuhun minulle sopimatonta lääkettä. Onneksi on hoksottimet tallella, jota kaikilla heidän hoitamillaan ei ole. Sellaista sekoilua
Hoitaja ehkä vain toteuttaa eri lääkäreiden ohjeita/suosituksia/määräyksiä. Ja nyt on siis vauvapalstalla selvinnyt kaikille, että lääkärit ehkä hieman vanhoillisesti käyttävät kollega-sanaa ainoastaan toisista lääkäreistä, toisin kuin muilla aloilla se voi merkitä myös muita työkavereita. Onhan tämä nyt kaikille alempiarvoisille selvä. Saako hoitajat muuten puhutella lääkäriä ainoastaan silloin, kun lääkäri jotain suvaitsee heille sanoa?
Hoitaja ehkä vain toteuttaa eri lääkäreiden ohjeita/suosituksia/määräyksiä. Ja nyt on siis vauvapalstalla selvinnyt kaikille, että lääkärit ehkä hieman vanhoillisesti käyttävät kollega-sanaa ainoastaan toisista lääkäreistä, toisin kuin muilla aloilla se voi merkitä myös muita työkavereita. Onhan tämä nyt kaikille alempiarvoisille selvä. Saako hoitajat muuten puhutella lääkäriä ainoastaan silloin, kun lääkäri jotain suvaitsee heille sanoa?
Ei se vanhoillista ole käyttää kollega sanaa vain samaa työtä tekevistä ihmisistä. Se on ihminen, joka samasta positiosta katsoo toisen kanssa tilannetta ja kykenee puntaroimaan samoja ratkaisuja suhteessa työhön. Sosiaalitoimistossa sosiaalityöntekijän kollega on sosiaalityöntekijä, päiväkodissa vakaopettaja kollega on vakaopettaja. Työkaveri lääkärillä voi sitten olla vaikka sen sairaalan vahtimestari, jos ihmiset ovat sattuneet ystävystymään.
Vierailija kirjoitti:
Nähty on potilaan näkökulmasta. Hoitaja kertoi minulle rehellisen näkemyksensä (hermokipu)lääkityksestä ja kun lääkäri tuli paikalle, pyörsikin kaikki puheensa koska selvästi pelkäsi lääkäriä eikä uskaltanut olla hänen kanssaan eri mieltä. Ei kauheasti luottamus kasvanut terveydenhuoltoon, se lääkäri on kuin joku jumala tuossa systeemissä.
Joku 30v junnu lääkärinä kuin jumalasta seuraava! Muutaman vuoden ollut arvauskeskuksessa ja nyt sairaalassa kuin isokin herra!
Vierailija kirjoitti:
Ei se vanhoillista ole käyttää kollega sanaa vain samaa työtä tekevistä ihmisistä. Se on ihminen, joka samasta positiosta katsoo toisen kanssa tilannetta ja kykenee puntaroimaan samoja ratkaisuja suhteessa työhön. Sosiaalitoimistossa sosiaalityöntekijän kollega on sosiaalityöntekijä, päiväkodissa vakaopettaja kollega on vakaopettaja. Työkaveri lääkärillä voi sitten olla vaikka sen sairaalan vahtimestari, jos ihmiset ovat sattuneet ystävystymään.
Tiedoksi arvon tohtoreille ja muille arvostetuille akateemisille siellä kuplissaan, että puhekielessä kollega-sanaa käytetään työkavereista
Tiedoksi arvon tohtoreille ja muille arvostetuille akateemisille siellä kuplissaan, että puhekielessä kollega-sanaa käytetään työkavereista
En minä ole vastuussa siitä miten sinä sanoja ymmärrät tai olet ymmärtämättä, mutta fakta vaan on, että kollega on ainoastaan saman ammattikunnan edustaja ja siksi ei kannata ihmetellä, jos lääkärit eivät ajattele teitä lähäreitä kollegoinaan ja kohtele teitä niin. Te ette tee samaa työtä kuin me eikä teillä pitäisi olla meidän töihimme mitään neuvomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai teillä ollaan niitä jossa painostetaan palkattomiin ylitöihin eri ammattikuntaa? Lääkärisopimus on varmasti erilainen kuin hoitajien sote johon ylityöt eivät taivu tai niistä maksetaan useamman satasen korvaus. Sinäkö sen maksat sitten?
Ai simpura, jäätiin kiinni. Oikeasti meidän ylilääkäri kyllä piiskaa ja laittaa kahviin laksatiivia, jos eivät jää palkattomiin ylitöihin. Juuri noinhan minä tuossa kirjoitin.
Minulle yksi toinen viisas hoitaja joskus sanoi, että jos hänen pitää valita, tulkitseeko jonkun sanotun negatiiviseksi vai positiiviseksi, hän valitsee jälkimmäisen. Hän voi olla toki väärässä, mutta sekin selviää ajallaan. Siihen saakka fiilis on kuitenkin hyvä.
T. Se riistävä lääkäri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinne lääkäreiden ruokapöytään pitää väkisin ängetä? Riskistä on omaa aikaa. Ihmiset valitsevat itse kenen kanssa syövät.
Miksi lääkäreillä on erillinen ruokapöytä?
Koska lääkärit ovat jumalia, eivät koskaan väärässä ja heille maksettu palkka pitäisi olla vähintään 10x parempi koska ovat maailman parhaita.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinne lääkäreiden ruokapöytään pitää väkisin ängetä? Riskistä on omaa aikaa. Ihmiset valitsevat itse kenen kanssa syövät.
Juuri näin. Miksei saa haluta olla ruokatauolla omiensa kanssa ilman hoitajien tempparijuttuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Miksei saa haluta olla ruokatauolla omiensa kanssa ilman hoitajien tempparijuttuja?
Työyhteisölle on tärkeää päästä puimaan vapaamuotoisesti asioita. Siellä lääkäreiden pöydässä puhutaan ehkä budjettileikkausten vaikutuksista heidän työhönsä, irtisanoutuneen tilanteista ja kohtalosta, omasta työuupumuksesta, jaetaan esim. kokemuksia heikoksi koetusta esimiehestä. On todella röyhkeää tunkea seuraan silloin kun toiset eivät halua muita seuraansa.
Vierailija kirjoitti:
En ole kyllä kauhean fiksuun lääkäriäkään törmännyt vielä, yleensä kyvyttömiä keskustelemaan kuten normaali ihminen, tuijottavat ruutua ja mumisevat jne. Toivon sydämeni pohjasta että saamme systeemin jossa lääkäreiden ammatitaitoa voi arvoistella. Missä on reality "suomen paskin lääkäri" telkkarista, vai olisiko niin kauhea ruuhka ohjelmaan ett' vaikea valita osallistujat?
Hierarkia on sairaalaympäristössä suorastaan pyllystä, mutta tuosta kollega sanasta olen eri mieltä. Itse työskentelen erikoissairaanhoidossa leikkausosastolla sairaanhoitajana. Minun kollegojani ovat toiset sairaanhoitajat siellä. Minun kollegojani eivät ole kirurgit, laitoshuoltajat, välinehuoltajat tai anestesialääkärit. He ovat minun työkavereitani.
Jos puhuttelisin siellä esim. laitoshuoltajaa tai anestesialääkäriä kollegana, niin saisin kyllä siitä ihmetteleviä katseita ja nopean palautteen siitä.
Aikoinaan jäin pikkupomon paikalta työttömäksi, kouluttauduin sitten siinä hoitajapulassa lähihoitajaksi, enkä ole koskaan 25v aikana kokenut olevani lääkäriä huonompi ihmisenä ja olen aina saanut ihmismäistä kohtelua kaikilta lääkäreiltä niin hoitajana kuin potilaanakin.
Ainostaan kerran kun saavuin 98v isoäitini kuolinvuoteelle vähän myöhässä ja varmasti äänestäni kuului harmitus, etten ehtinyt viimeisiä jäähyväisiä sanoa, niin kuolemaa toteamaan tullut lääkäri vastasi kysymykseeni mihin mummu kuoli, hieman töykeästi, että sydän vain loppui. Samassa tajusin itsekin, että äänensävyni varmasti myös oli syyttävä ja lääkäri ajatteli minun odottaneen lääkäriltä lisäaikaa lähes 100v mummulle.
Olen ennemmin ihmetellyt tätä omaa kohtelua kun olen tästä törkeästä kohtelusta kuullut ja törmännyt myös hoitajiin, jotka kyselevät pitääkö lääkäriltä kysyä tyyliin laitetaanko laastari sormeen eli ei käytetä omaa osaamista. Lisäksi on näitä, mummo putoaa sängystä joka yö, mutta sängynlaitaa ei voi nostaa ylös kun mummo ei omaa parastaan tajua ja lääkäriltä voi kysyä luvan vasta loppuviikosta, nämä ovat niitä byrokratiakuviota, joita en ymmärrä. Eli aivan turhia ja varmasti myös kiireistä lääkäriä ärsyttäviä kysymyksiä.