Suomessa henkilökunnan hierarkia vaarantaa potilasturvallisuuden
Hoitajat eivät saa istua lääkärien pöytään ruokalassa. Kahvihuoneesta heidän tulee poistua kun lääkärit tulevat tauolle. Hoitajat saavat haukut jos soittavat päivystävälle lääkärille kertoakseen potilaan tilanteessa tapahtuneesta muutoksesta. Miespuolinen hoitaja kertoo kuinka häntä ei simputeta tai tölvitä kuin naispuolisia kollegoitaan.
Suomesta Norjaan on muuttanut paljon hoitajia, Norjassa palkat ovat paremmat ja henkilökuntakin keskenään tasa-arvoisemmassa asemassa kuin Suomessa.
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hierarkia on sairaalaympäristössä suorastaan pyllystä, mutta tuosta kollega sanasta olen eri mieltä. Itse työskentelen erikoissairaanhoidossa leikkausosastolla sairaanhoitajana. Minun kollegojani ovat toiset sairaanhoitajat siellä. Minun kollegojani eivät ole kirurgit, laitoshuoltajat, välinehuoltajat tai anestesialääkärit. He ovat minun työkavereitani.
Jos puhuttelisin siellä esim. laitoshuoltajaa tai anestesialääkäriä kollegana, niin saisin kyllä siitä ihmetteleviä katseita ja nopean palautteen siitä.
No mutta tämähän on juuri tätä hoitoalan hierarkiaa. Eli hoitoalalla hoitajatkin käyttävät kollega-sanaa vain samantasoisen koulutuksen saaneista hoitajista. Muilla aloilla moniammatillisuutta, jolloin kollegoiksi kutsutaan kaikkia työyhteisössä olevia.
Millä alalla on kaikki k
No esimerkiksi yrityksissä. Onko muuten lääkärin mielestä sairaanhoitajat ja muu sairaalan henkilökunta edes työkavereita lääkäreille, vai ihan vaan turhia syöjiä? mietin vaan
No esimerkiksi yrityksissä. Onko muuten lääkärin mielestä sairaanhoitajat ja muu sairaalan henkilökunta edes työkavereita lääkäreille, vai ihan vaan turhia syöjiä? mietin vaan
Onko kokemusta yrityksistä itsellä? Itse olin 20 vuotta pankki- ja vakuutusalalla ja ei todellakaan oltu työkavereita tai kollegoita johtajille tai asiantuntijoille. Siellähän on johtajilla erilliset ruokalatkin ja toisissa firmoissa ei edes säästä jutella keskenään muuta kuin kehityskeskustelussa vuosittain. Et todellakaan ilmaannu istumaan johonkin esimiestason tai asiantuntijoiden pöytiin.
Onko täällä näin pirun paljon lukutaidottomia? Mieshoitaja puhuu naishoitajista kollegoina. Lääkäri kyykyttää naisia. Joko aukesi? Hierarkian takia lääkäri arvostaa mieshoitajan naishoitajan yläpuolelle. On näitä nähty eikä meno näköjään muutu. Sh ei saa konsultoida lääkäriä vaikka potilas kuolisi. Törkeää.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä näin pirun paljon lukutaidottomia? Mieshoitaja puhuu naishoitajista kollegoina. Lääkäri kyykyttää naisia. Joko aukesi? Hierarkian takia lääkäri arvostaa mieshoitajan naishoitajan yläpuolelle. On näitä nähty eikä meno näköjään muutu. Sh ei saa konsultoida lääkäriä vaikka potilas kuolisi. Törkeää.
Eikö konsultaatio ole neuvon pyytämistä alan asiantuntijalta? Kirurgi konsultoi sisätautilääkäriä jne. Eivätkö sairaanhoitajat saa pyytää lääkäreiltä neuvoja?
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se tiedossa on että jostain syystä Suomessa on todella paljon työpaikkakiusaamista ja surkeaa johtamista (eli esim. siihen työpaikkakiusaamiseen ei puututa.) Olen jo pitkään sanonut että tämä on valtava haitta ihan taloudellekin.
Maassa maan tavalla. Ikävä kyllä. Ota tai jätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat aina valittavat tuosta hierarkisuudesta, mutta iso osa heistä on puolestaan itse aivan vatipäitä esim. laitos- ja välinehuoltajia kohtaan.
Missä tällaiseen on vielä aikaa? Mä en ainakaan tiedä mistään hierarkioista mitään jo ihan siksi, että työskentelen yksin, istun vain taukoni, olen siellä, missä muut eivät ja olen tukipalvelu kuten huoltokin, joten ihan sama vaikka pää kenossa halveksisivat päivät pitkät, niin en minä siitä keittiössä mitään tietäisi. Oikeasti mulle ei kiukuttele kukaan, ei ole järkeä purra ruokkivaa kättä. -laitoshuoltaja
Kuule, kyllä sellaiseen on aina aikaa :-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat aina valittavat tuosta hierarkisuudesta, mutta iso osa heistä on puolestaan itse aivan vatipäitä esim. laitos- ja välinehuoltajia kohtaan.
Missä tällaiseen on vielä aikaa? Mä en ainakaan tiedä mistään hierarkioista mitään jo ihan siksi, että työskentelen yksin, istun vain taukoni, olen siellä, missä muut eivät ja olen tukipalvelu kuten huoltokin, joten ihan sama vaikka pää kenossa halveksisivat päivät pitkät, niin en minä siitä keittiössä mitään tietäisi. Oikeasti mulle ei kiukuttele kukaan, ei ole järkeä purra ruokkivaa kättä. -laitoshuoltaja
Kuule, kyllä sellaiseen on aina aikaa :-D
No mä olen sitten kyllä ihan oikeassa paikassa, täällä ei ole :) ja huonohan se olisi koputella keittiön oveen, jos kiukuttelisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö konsultaatio ole neuvon pyytämistä alan asiantuntijalta? Kirurgi konsultoi sisätautilääkäriä jne. Eivätkö sairaanhoitajat saa pyytää lääkäreiltä neuvoja?
Eikö hoitajilla ole omat esimiehet, joilta kysytään ohjeet ja neuvot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö hoitajilla ole omat esimiehet, joilta kysytään ohjeet ja neuvot?
Ja mistä lääkäri kysyy, Jumalalta, tai no, koska hän luulee olevansa Jumala niin tämäkin on hankalaa...
suomessa on paljon mielenvikaisia kiusaajia työpaikalla. siksi talous sakkaa kun kiusaaja pilaa taloushommat ja työpaikan järkevän toiminnan.
hoitoala on pahin kiusaus paikka. narsistisesti suuntautuneet haluaa usein hoito alalle. se nokkimis järjestys on kun kummelistä. moni insinööri tai joku tiedemies on lääkäriä fiksumpi mutta usein käytös parempi.eli vikaa on työkulttuurissa myös. kahvihuone käytös normaaliksi ,eli ei omia pöytiä.jokainen tuo omat ruokansa jne. toisia ei kiusata tai poisteta tauolta jne.säännöt uusiksi.
Mitä sinä sitten oletat, että lääkäreiden pitäisi olla Suomessa?