Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa henkilökunnan hierarkia vaarantaa potilasturvallisuuden

Vierailija
02.11.2025 |

Hoitajat eivät saa istua lääkärien pöytään ruokalassa. Kahvihuoneesta heidän tulee poistua kun lääkärit tulevat tauolle. Hoitajat saavat haukut jos soittavat päivystävälle lääkärille kertoakseen potilaan tilanteessa tapahtuneesta muutoksesta. Miespuolinen hoitaja kertoo kuinka häntä ei simputeta tai tölvitä kuin naispuolisia kollegoitaan.

Suomesta Norjaan on muuttanut paljon hoitajia, Norjassa palkat ovat paremmat ja henkilökuntakin keskenään tasa-arvoisemmassa asemassa kuin Suomessa.

Kommentit (111)

Vierailija
41/111 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää nämä hierarkiat, kun kaikki ovat  tasavertaisia niin työssä saadaan paras tulos aikaiseksi. Ilmeisesti Suomessakaan ei ole opittu mitään työelämässä.

Ei todellakaan ole näin. Silloinhan titteleillä ja työnkuvilla ei ole mitään merkitystä, jos esim laitoshuoltaja saa laukoa kantojaan kirurgin työhön liittyen, vaikkei tiedä alasta hevon v|ttua

Arvostelut ovat ihan toinen asia, yhteishenkeä kylläkin ajoin kirjoituksessa. Olen samaa mieltä kanssasi ettei toisen alan ammattilaisen kannata alkaa neuvomaan muita työssään.

Eli arvon korkeasti koulutettu ei voi keskustella mielestään alakastiin kuuluvan kanssa potilasturvallisuudesta?! 😂

En minä ainakaan halua keskustella siitä muiden kuin kollegoideni ja esimieheni kanssa. Me akateemiset joudumme punnitesemaan valtavaa määrää asioita ja prosessoimaan tietoa, joten varsin todennäköistä on, että se alemmin koulutetun näkemys on nähty, mutta se ei vaan ole ainoa vaihtoehto eikä asia mitä päätöstä tehdessä on punnittu. Jo kiinnostaa päästä päättämään, meillä on ilmainen yliopisto halukkaille opiskelijoille. 

Vierailija
42/111 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä tapahtuu ihan muillakin työpaikoilla, että syystä tai toisesta saat kuulla kunniansa. Esim. Valtiolla, kunnissa jne

Oikeuslaitos on yks pahimmista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/111 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Montako potilashuonetta laitoshuoltaja siivoaa per vuoro? Harkitsen siis alaa. 

Ilman laitoshuoltajaa potilasturvallisuus vaaraantuu. Ilman puhtautta ei pärjää. Laitoshuoltajat jakaa potilaille ruuat kärryistä ja ainakin joku aika sitten hoitaja laittoi lääkekipon tarjottimelle. En tiedä sallitaanko, kun pohde. 

Vierailija
44/111 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tosta laitoshuoltaja infosta. Montako laitoshuoltajaa on yleensä osastolla. Onko kova kiire? Ehdittekö pitää taukoja. 

Mä teen vuoroni yksin, mun alueellani ovat kaikki osastot tällaisia. On kiire, ja tauot pidetään, töistä vaan pudotetaan pois ne, mitä ei ehdi. Harvoin ehtii suunnitelman mukaan, sairaalassa muuttujia on aina. Toki saa raataa itsensä hengiltä jos haluaa, mutta seuraava vuoro tulee apuun. Keittiöhommat syövät noin 3-4 h/vuoro sisältäen kahvinkeitot, voileivät, tilaukset, tarjoilut, kuorman purun ja tiskit.

Vierailija
45/111 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Länsi-Suomessa sairaanhoitajana työskentelevä kolmikymppinen mies kertoo havaintonaan, että osa lääkäreistä käyttäytyy esimerkiksi kierrolla kiukutellen tai äksysti naiskollegoita kohtaan. Kun miespuolinen hoitaja on itse ollut lääkärin kanssa kierrolla, tämä on käyttäytynyt häntä kohtaan asiallisesti.

Siis hoitaja ei ole lääkärin kollega, toinen lääkäri on. Ja hoitaja hoitajan.

Huiskis nyt ulos sieltä kuplasta. Kollega tarkoittaa myös samassa työyhteisössä työskentelevää, eli tosielämässä usein on muitakin ihmisiä työyhteisössä, kuin vain lääkäreitä ja he ovat työkavereita myös.

Kollega tekee samaa työtä kuin minäkin. Se, että työskentelee samassa talossa ei tee kollegaksi. Kollega on se tyyppi, jon

Ahhh taidat olla juuri se ihana työkaveri, anteeksi jumalalääkäri, joka tulee vaarantamaan potilasturvallisuutta oman ylpeyden vuoksi. T. Alhaistakin alamaisempi, sinua suuresti arvostava ja ihaileva surkimus alemmalla koulutuksella. Nuolen vaikka kengänpohjasi, kun vaan mulkaiset ja urahdat niitä päin, oi arvoisa ihana Tohtori. 

Vierailija
46/111 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Länsi-Suomessa sairaanhoitajana työskentelevä kolmikymppinen mies kertoo havaintonaan, että osa lääkäreistä käyttäytyy esimerkiksi kierrolla kiukutellen tai äksysti naiskollegoita kohtaan. Kun miespuolinen hoitaja on itse ollut lääkärin kanssa kierrolla, tämä on käyttäytynyt häntä kohtaan asiallisesti.

Huiskis nyt ulos sieltä kuplasta. Kollega tarkoittaa myös samassa työyhteisössä työskentelevää, eli tosielämässä usein on muitakin ihmisiä työyhteisössä, kuin vain lääkäreitä ja he ovat työkavereita myös.

Ohis: minun mielestäni kollega tarkoittaa samaa ammattia. Ei hoitaja ole lääkärin kollega. 

Sanaa kollega voi käyttää lääkäri lääkäristä jne. Tämä ei ole tasa-arvokysymys vaan sana. 

Vierailija
47/111 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää nämä hierarkiat, kun kaikki ovat  tasavertaisia niin työssä saadaan paras tulos aikaiseksi. Ilmeisesti Suomessakaan ei ole opittu mitään työelämässä.

Näin minäkin lähihoitajana ajattelen ja hyvä kokemus myös on. Eräässä paikassa sisätautien-ja keuhkosairauksien erikoislääkäri mainitsi, että ei tulisi toimeen ilman lähihoitajia, koska olemme jatkuvassa kontaktissa potilaaseen ja näin ollen mittari potilaan voinnissa. 

Mä olen kans sitä mieltä että kyllä mulla on täysi oikeus lähärin papereilla kumota vaikka endokrinologin sanomiset, koska tasa-arvo ja mulla on sentään tuoreempi koulupaperi hesotesta.

Joko vit-tuilet tai et ymmärtänyt sanomaa 😂

Lähihoitajana pakko myöntää, että kahta kättä heiluttaen tutkinnon suorittanut, kun ei ymmärtänyt. 

Vierailija
48/111 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kollega tekee samaa työtä kuin minäkin. Se, että työskentelee samassa talossa ei tee kollegaksi. Kollega on se tyyppi, jon

Ahhh taidat olla juuri se ihana työkaveri, anteeksi jumalalääkäri, joka tulee vaarantamaan potilasturvallisuutta oman ylpeyden vuoksi. T. Alhaistakin alamaisempi, sinua suuresti arvostava ja ihaileva surkimus alemmalla koulutuksella. Nuolen vaikka kengänpohjasi, kun vaan mulkaiset ja urahdat niitä päin, oi arvoisa ihana Tohtori. 

Minä en puutu sinun töihisi ja arvostan sinua niin, että uskon, että yrität työssäsi parhaasi ja olet siinä hyvä. Miksi et arvosta minua minun työssäni?

Vierailija
49/111 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole näin. Silloinhan titteleillä ja työnkuvilla ei ole mitään merkitystä, jos esim laitoshuoltaja saa laukoa kantojaan kirurgin työhön liittyen, vaikkei tiedä alasta hevon v|ttua

Arvostelut ovat ihan toinen asia, yhteishenkeä kylläkin ajoin kirjoituksessa. Olen samaa mieltä kanssasi ettei toisen alan ammattilaisen kannata alkaa neuvomaan muita työssään.

Eli arvon korkeasti koulutettu ei voi keskustella mielestään alakastiin kuuluvan kanssa potilasturvallisuudesta?! 😂

Ihan vinkiksi keskustelu ja neuvominen tarkoittaa eri asiaa.

Vierailija
50/111 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein laitoshuoltajat saa viedä omat vaatteet pyykkiin, jos on 4 h noita keittiöhommia ja siivouksessa tulee jotain likaa vaatteisiin potilashuoneista, vai tuleeko? Mietein vaan. Aika paljon on keittiö hommia, enemmän kuin olisin kuvitellut. 

Vierailija
51/111 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on yksi laitoshuoltaja niin montako huonetta "pitäisi" siivota vuorossa? Paljon työtä kyllä. 

Vierailija
52/111 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkinen sektori ja naisvaltainen ala on takuuvarma merkki korkeasta hierarkiasta. Miesten johtamissa firmoissa lapsellinen titteleillä pätemisen halu ja muiden simputtamisen tarve on yleensä hoidettu armeijavuosina alta pois kuleksimasta. Siviiliin palatessa simputettu ja simputtaja voivat molemmat, yleensä vieläpä kaikessa sovussa oluttuopin ääressä todeta, että se hierarkian korostaminen joka käänteessä oli aivan naurettavaa ja typerää.

Vierailija
53/111 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalla olleena voin sanoa, että tämä on täysin totta. Ei minua kiinnosta voinko istua ylimielisen lääkärin kanssa samaan ruokapöytään, mutta kun en voi konsultoida lääkäriä potilaan hoidosta niin pistää ihan suoraan sanottuna vihaksi. Muutenkin ovat aina piilossa jossain omassa kopissaan ja vaikeasti tavoitettavia. 

Vierailija
54/111 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en puutu sinun töihisi ja arvostan sinua niin, että uskon, että yrität työssäsi parhaasi ja olet siinä hyvä. Miksi et arvosta minua minun työssäni?

Arvostan, arvostan! Ja voit uskoa, että pyrin aina huomioimaan ylemmin koulutettujen ja akateemisten arvostuksennälän ja herkkänahkaisuuden, enkä todellakaan tarkoituksella heidän varpailleen halua astua, vaan tehdä oman osani yhteistyöstä, jos niin voi arvoisan tohtorin mielestä työtämme kuvailla.

Vierailija
55/111 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka usein laitoshuoltajat saa viedä omat vaatteet pyykkiin, jos on 4 h noita keittiöhommia ja siivouksessa tulee jotain likaa vaatteisiin potilashuoneista, vai tuleeko? Mietein vaan. Aika paljon on keittiö hommia, enemmän kuin olisin kuvitellut. 

Työasu vaihdetaan vuoron päätteeksi ja jos tehdään likaisia töitä, käytetään niiden suojana pitkähihaisia suojatakkeja. Meidän työnkuvaa on viime vuosina ruuvattu lähemmäs alkuperäistä ja vähennetty sitä siivousta.

Vierailija
56/111 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis: minun mielestäni kollega tarkoittaa samaa ammattia. Ei hoitaja ole lääkärin kollega. 

Sanaa kollega vo

No kyllä ovat hoitaja ja lääkärit kollegoita. Ottaako sekin jotenkin egon päälle, että hoitaja olisi edes työkaveri. Ei jeesus.

Vierailija
57/111 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on yksi laitoshuoltaja niin montako huonetta "pitäisi" siivota vuorossa? Paljon työtä kyllä. 

Mun osastoilla 7-13. Mutta tämä ei tosiaan yleensä pidä paikkaansa jo ihan siksi, ettei kaikkiin huoneisiin yksinkertaisesti pääse.

Vierailija
58/111 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkinen sektori ja naisvaltainen ala on takuuvarma merkki korkeasta hierarkiasta. Miesten johtamissa firmoissa lapsellinen titteleillä pätemisen halu ja muiden simputtamisen tarve on yleensä hoidettu armeijavuosina alta pois kuleksimasta. Siviiliin palatessa simputettu ja simputtaja voivat molemmat, yleensä vieläpä kaikessa sovussa oluttuopin ääressä todeta, että se hierarkian korostaminen joka käänteessä oli aivan naurettavaa ja typerää.

Hahahah. Juu-u. Terveisiä miesvaltaisen insinöörimestan naisvähemmistöstä. Ikinä ole missään ollut sellaista nokkimista ja juoruamista kuin täällä. 

Vierailija
59/111 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurustelin nuorempana parin vuoden ajan miehen kanssa, joka suhteemme jälkeen valmistui lääkäriksi. Jälkeenpäin olen miettinyt, että sääliksi käy niitä jotka hänen kanssaan joutuvat työskentelemään. Hän oli luonteeltaan ilkeyteen taipuvainen, muita väheksyvä, itsekeskeinen, katsoi nenänvarttaan pitkin niitä jotka koki alempiarvoisiksi. Koin tuon parin vuoden aikana jatkuvaa henkistä väkivaltaa. Suhteen jälkeen v i t t u i l i  ja nauroi minulle päin naamaa, koska uusi miesystäväni oli duunari.

Voin vaan kuvitella miten tuo ihminen kohtelee työpaikallaan niitä, jotka kokee itseään alempiarvoiseksi. Tai miten kohtelee vaimoaan. Ihan puistattaa koko ajatus.

Vierailija
60/111 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No kyllä ovat hoitaja ja lääkärit kollegoita. Ottaako sekin jotenkin egon päälle, että hoitaja olisi edes työkaveri. Ei jeesus."

Kollega on samaa ammattia tekevä. Ennen vanhaan käytettiin sen tilalla sanaa "virkaveli".

Miksi lääkäri sanoisi, että kysyn tätä asiaa vielä kollegalta tarkoittaen hoitajaa. Lääkäri sanoisi, että kysyn vielä hoitajalta. (Mutta olisi omituista lääkärin sanoa, että kysyn tätä vielä lääkäriltä, sillä onhan hän itsekin lääkäri. Lääkäri siis sanoo kysyvänsä kollegalta, kun kysyy toiselta lääkäriltä.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme