Suomessa henkilökunnan hierarkia vaarantaa potilasturvallisuuden
Hoitajat eivät saa istua lääkärien pöytään ruokalassa. Kahvihuoneesta heidän tulee poistua kun lääkärit tulevat tauolle. Hoitajat saavat haukut jos soittavat päivystävälle lääkärille kertoakseen potilaan tilanteessa tapahtuneesta muutoksesta. Miespuolinen hoitaja kertoo kuinka häntä ei simputeta tai tölvitä kuin naispuolisia kollegoitaan.
Suomesta Norjaan on muuttanut paljon hoitajia, Norjassa palkat ovat paremmat ja henkilökuntakin keskenään tasa-arvoisemmassa asemassa kuin Suomessa.
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää nämä hierarkiat, kun kaikki ovat tasavertaisia niin työssä saadaan paras tulos aikaiseksi. Ilmeisesti Suomessakaan ei ole opittu mitään työelämässä.
Ei todellakaan ole näin. Silloinhan titteleillä ja työnkuvilla ei ole mitään merkitystä, jos esim laitoshuoltaja saa laukoa kantojaan kirurgin työhön liittyen, vaikkei tiedä alasta hevon v|ttua
Sivusta, mä olen laitoshuoltaja. En koe olevani missään hierarkiassa, tuollaise tleikit ovat mun osalta jääneet sinne 20 vuoden taakse. Hoidan keittiön ja potilaspaikat, siivoan sen minkä ehdin. Hoitohenkilökunnan kanssa on hyvää yhteistyötä (keittiö on pidettävä ajan tasalla ruokavalimuutoksista jne) ja lääkäreitä moikkaan kun näen. Syön evääni osaston kahvihuoneessa, sinne mahdutaan kyllä kaikki halukkaat samaan pöytään. Kierrä noin 20 eri osastolla, sama meno kaikilla. Mutta tosiaan, parikymmentä vuotta varahenkilönä, joskus oli toisin eikä pidetty edes ihmisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää nämä hierarkiat, kun kaikki ovat tasavertaisia niin työssä saadaan paras tulos aikaiseksi. Ilmeisesti Suomessakaan ei ole opittu mitään työelämässä.
Näin minäkin lähihoitajana ajattelen ja hyvä kokemus myös on. Eräässä paikassa sisätautien-ja keuhkosairauksien erikoislääkäri mainitsi, että ei tulisi toimeen ilman lähihoitajia, koska olemme jatkuvassa kontaktissa potilaaseen ja näin ollen mittari potilaan voinnissa.
Mä olen kans sitä mieltä että kyllä mulla on täysi oikeus lähärin papereilla kumota vaikka endokrinologin sanomiset, koska tasa-arvo ja mulla on sentään tuoreempi koulupaperi hesotesta.
Mulle lääkäri on usein valehdellut jopa päin naamaa jostain toimintatavasta mikä ei pidä paikkaansa eikä suostu uskomaan että tiedän oman toimenkuvani asiat paremmin kuin hän. t. sihteeri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole näin. Silloinhan titteleillä ja työnkuvilla ei ole mitään merkitystä, jos esim laitoshuoltaja saa laukoa kantojaan kirurgin työhön liittyen, vaikkei tiedä alasta hevon v|ttua
Arvostelut ovat ihan toinen asia, yhteishenkeä kylläkin ajoin kirjoituksessa. Olen samaa mieltä kanssasi ettei toisen alan ammattilaisen kannata alkaa neuvomaan muita työssään.
Osa lääkäreistä ei ole koskaan tehnyt mitään muuta työtä. Ja suoritettu lääkis ei ole tae sivistyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivusta, mä olen laitoshuoltaja. En koe olevani missään hierarkiassa, tuollaise tleikit ovat mun osalta jääneet sinne 20 vuoden taakse. Hoidan keittiön ja potilaspaikat, siivoan sen minkä ehdin. Hoitohenkilökunnan kanssa on hyvää yhteistyötä (keittiö on pidettävä ajan tasalla ruokavalimuutoksista jne) ja lääkäreitä moikkaan kun näen. Syön evääni osaston kahvihuoneessa, sinne mahdutaan kyllä kaikki halukkaat samaan pöytään. Kierrä
Voisitko kertoa laitoshuoltajien työstä enemmän, harkitsen alaa. Joutuuko oksennusta siivoamaan usein, entä onko todella likaista? Siivotaanko potilashuoneet ja vessat joka päivä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinne lääkäreiden ruokapöytään pitää väkisin ängetä? Riskistä on omaa aikaa. Ihmiset valitsevat itse kenen kanssa syövät.
Miksi lääkäreillä on erillinen ruokapöytä?
Koska he ovat tärkeämpiä ihmisiä kuin muut sairaalassa työskentelevät.
Kokemusta on, vein juuri ottamani rtg-kuvat tulkittavaksi rtg-lääkärille ja osoitin kuvassa selkeästi olevaa löydöstä ja ihan vaan mielenkiinnosta esitin kysymyksen sen laadusta. Rtg-lääkäri meinasi repiä pelihousunsa ja tiuskaisi, että olet väärällä alalla, jos asian haluat tietää, opiskele lääkäriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kuulut hierargiaan ja et pidä muita arvoisenasi. Ollessani sairaalassa töissä, tuli laitoshoitaja potilashuoneesta ja kertoi selkeästi potilaan yleistilan heikkenemisestä pyytäen minut huoneeseen. Potilas sai oikean avun oikeaan aikaan.
Montako potilashuonetta laitoshuoltaja siivoaa per vuoro? Harkitsen siis alaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nähty on potilaan näkökulmasta. Hoitaja kertoi minulle rehellisen näkemyksensä (hermokipu)lääkityksestä ja kun lääkäri tuli paikalle, pyörsikin kaikki puheensa koska selvästi pelkäsi lääkäriä eikä uskaltanut olla hänen kanssaan eri mieltä. Ei kauheasti luottamus kasvanut terveydenhuoltoon, se lääkäri on kuin joku jumala tuossa systeemissä.
Minä taas en lääkitysasioissa uskoisi jotain random hoitajaa jolle tuottaa tuskaa jo lääkelaskutentistä läpipääsy...
Hierargia 🖕🏿
Hyvinvointialue vaihtaa sairaanhoitajia lähihoitajiin ja hoiva-avustajiin, pienempi palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin minäkin lähihoitajana ajattelen ja hyvä kokemus myös on. Eräässä paikassa sisätautien-ja keuhkosairauksien erikoislääkäri mainitsi, että ei tulisi toimeen ilman lähihoitajia, koska olemme jatkuvassa kontaktissa potilaaseen ja näin ollen mittari potilaan voinnissa.
Mä olen kans sitä mieltä että kyllä mulla on täysi oikeus lähärin papereilla kumota vaikka endokrinologin sanomiset, koska tasa-arvo ja mulla on sentään tuoreempi koulupaperi hesotesta.
Joko vit-tuilet tai et ymmärtänyt sanomaa 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Länsi-Suomessa sairaanhoitajana työskentelevä kolmikymppinen mies kertoo havaintonaan, että osa lääkäreistä käyttäytyy esimerkiksi kierrolla kiukutellen tai äksysti naiskollegoita kohtaan. Kun miespuolinen hoitaja on itse ollut lääkärin kanssa kierrolla, tämä on käyttäytynyt häntä kohtaan asiallisesti.
Siis hoitaja ei ole lääkärin kollega, toinen lääkäri on. Ja hoitaja hoitajan.
Huiskis nyt ulos sieltä kuplasta. Kollega tarkoittaa myös samassa työyhteisössä työskentelevää, eli tosielämässä usein on muitakin ihmisiä työyhteisössä, kuin vain lääkäreitä ja he ovat työkavereita myös.
Kollega tekee samaa työtä kuin minäkin. Se, että työskentelee samassa talossa ei tee kollegaksi. Kollega on se tyyppi, jonka kanssa voi miettiä mitä ratkaisuja työssä tekisi tai millainen palkankorotus juuri tuli.
Työnjako on tietenkin olemassa, mutta jos lääkäri tekee selkeästi jotain ihan hassua tai väärin toimenpiteessä, jonka sairaanhoitaja pitkän työuransa aikana nähnyt monen lääkärin tekevän, niin pakkohan siitä on pystyä ystävällisesti ja mahdollisimman kohteliaasti tietysti kysymään, ettei loukkaa tai puhkaise kuplaa liian nopeasti lääkäriltävarsinkin jos potilasturvallisuus kyseessä.
Lääkelaskutentistä lääkärien on turha kommentoida väheksyvästi, mikäli ei itse ole sitä tehnyt ja tarkoitan kaikkia osioita, jotka sairaanhoitajan tulee tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivusta, mä olen laitoshuoltaja. En koe olevani missään hierarkiassa, tuollaise tleikit ovat mun osalta jääneet sinne 20 vuoden taakse. Hoidan keittiön ja potilaspaikat, siivoan sen minkä ehdin. Hoitohenkilökunnan kanssa on hyvää yhteistyötä (keittiö on pidettävä ajan tasalla ruokavalimuutoksista jne) ja lääkäreitä moikkaan kun näen. Syön evääni osaston kahvihuoneessa, sinne mahdutaan
Voisitko kertoa laitoshuoltajien työstä enemmän, harkitsen alaa. Joutuuko oksennusta siivoamaan usein, entä onko todella likaista? Siivotaanko potilashuoneet ja vessat joka päivä?
Riippuu paikasta. Mä olen erikoissairaanhoidossa akuuttiosastoilla. Eritteet saa löytäjä pitää eli kohdalle osuva poistaa ne, se olen harvoin minä, en juuri vietä aikaa potilashuoneissa. Periaatteessa ne siivotaan päivittäin, käytännössä meillä ei siivota enää viikonloppuisin ja arkenakin siivous on vasta prioriteetti 3. Ensimmäinenä hoidetaan osastokeittiön työt ajallaan ja oikein, toisena puhtaat potilaspaikat, ja koska osastot ovat isoja ja aina täynnä, näihin se aika menee. Siivouksesta oleellisin osuus on erilaisten eristysten (ilma-, pisara- ja kosketustartunnat) kanssa toimiminen, ne siivotaan päivittäin ja myös purku on meidän homma. Toimenpideyksiköissä on toki eri meno ja hyvinvointialueiden välillä isoja eroja. Sotesopimus on se paras palkanmaksaja.
Työkkärissä on nyt noita hoiva-avustaja kursseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostelut ovat ihan toinen asia, yhteishenkeä kylläkin ajoin kirjoituksessa. Olen samaa mieltä kanssasi ettei toisen alan ammattilaisen kannata alkaa neuvomaan muita työssään.
Eli arvon korkeasti koulutettu ei voi keskustella mielestään alakastiin kuuluvan kanssa potilasturvallisuudesta?! 😂
Kiitos tosta laitoshuoltaja infosta. Montako laitoshuoltajaa on yleensä osastolla. Onko kova kiire? Ehdittekö pitää taukoja.
Huiskis nyt ulos sieltä kuplasta. Kollega tarkoittaa myös samassa työyhteisössä työskentelevää, eli tosielämässä usein on muitakin ihmisiä työyhteisössä, kuin vain lääkäreitä ja he ovat työkavereita myös.