Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa henkilökunnan hierarkia vaarantaa potilasturvallisuuden

Vierailija
02.11.2025 |

Hoitajat eivät saa istua lääkärien pöytään ruokalassa. Kahvihuoneesta heidän tulee poistua kun lääkärit tulevat tauolle. Hoitajat saavat haukut jos soittavat päivystävälle lääkärille kertoakseen potilaan tilanteessa tapahtuneesta muutoksesta. Miespuolinen hoitaja kertoo kuinka häntä ei simputeta tai tölvitä kuin naispuolisia kollegoitaan.

Suomesta Norjaan on muuttanut paljon hoitajia, Norjassa palkat ovat paremmat ja henkilökuntakin keskenään tasa-arvoisemmassa asemassa kuin Suomessa.

Kommentit (111)

Vierailija
81/111 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit ovat nykyään pääasiassa naisia. Kumma, että toiminta ei muutu yhtään humaanimmaksi.

Vierailija
82/111 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat vaan ovat keskimäärin tyhmiä mitä heitä olen sairaalassa tavannut. Sanotaanko että 10 hoitajasta 1 on jokseenkin älykkäällä tasolla, muiden touhu on potilaan näkökulmasta sietämätöntä. Kyllä menisi hermot jos olisin lääkäri. Ovat samaa kastia kuin lentoemot. Kova itseluottamus yhdistettynä tyhmyyteen. 

Viisauden vastakohta ei ole tyhmyys, vaan fanaattisuus. Sinä olet aihe vapaan fanaattinen misogynisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/111 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit ovat nykyään pääasiassa naisia. Kumma, että toiminta ei muutu yhtään humaanimmaksi.

Jos pitäisi arvostella niin naislääkärit ovat vielä ylimielisempiä kuin mieslääkärit, yksityisellä kun saa valita niin pyrin valitsemaan nuoren mieslääkärin joka ei ole suomessa opiskellut, yleensä on lääkäri jota edes vähän nappaa ja koulussa opetettu potilaan kanssa toimimaan.

Vierailija
84/111 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verisuonikirurgit eivät ole osastolla keskellä yötä ompelemassa yhtään mitään. Haavahoitaja on saatettu kutsua paikalle vuotavan haavan vuoksi keskellä yötä. Ja jos potilas on jo saanut monta annosta nopeavaikutteisia opioideja, enempää ei voida antaa.

Olen itse ollut potilaana verisuonikirurgisella ja nähnyt kuinka potilas alkoi huutamaan kivusta kun hoitajan kädet olivat vielä noin puolen metrin päässä potilaasta. Ilmeisesti hän huusi pelosta, ei kivusta.

Vierailija
85/111 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Justiinsa eilen vaimoni kertoi heidän osastollaan olevasta nuoresta lääkäristä, joka puhuu hoitajille niin rumasti että siellä naiset nieleskelee kyyneleitä.

Lähetin asiasta HUS:lle kirjallisen muistutuksen, jos ei asia sillä oikene, järjestön asian kuntoon omalla tavallani.

Menetkö vetämään lääkäriä turpaan?

Vierailija
86/111 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tuurista kiinni, saako kunnollisen lääkärin hoitamaan vaivoja.

Vierailija
87/111 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju saa minut inhoamaan lääkäreitä. Toivottavasti tukehdutte ylimieliseen paskaanne. 

Vierailija
88/111 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä tapahtuu ihan muillakin työpaikoilla, että syystä tai toisesta saat kuulla kunniansa. Esim. Valtiolla, kunnissa jne

Totta. Naisvihamielisyys rehottaa työkulttuurissa alaan katsomatta.

Vierailija
89/111 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju saa minut inhoamaan lääkäreitä. Toivottavasti tukehdutte ylimieliseen paskaanne. 

Ai, minä taas symppaan lääkäreitä. Ei ole helppoa olla työssä, kun sekä hoitajat, että potilaat vittuilevat ja pyrkivät alistamaan. 

Vierailija
90/111 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, minä taas symppaan lääkäreitä. Ei ole helppoa olla työssä, kun sekä hoitajat, että potilaat vittuilevat ja pyrkivät alistamaan. 

Onhan se vaikeaa kun leikkii jumalaa keskinkertaisuutena, jää kiinni heti kun avaa suunsa.

Vierailija
91/111 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Länsi-Suomessa sairaanhoitajana työskentelevä kolmikymppinen mies kertoo havaintonaan, että osa lääkäreistä käyttäytyy esimerkiksi kierrolla kiukutellen tai äksysti naiskollegoita kohtaan. Kun miespuolinen hoitaja on itse ollut lääkärin kanssa kierrolla, tämä on käyttäytynyt häntä kohtaan asiallisesti.

Siis hoitaja ei ole lääkärin kollega, toinen lääkäri on. Ja hoitaja hoitajan.

Niin? Mieshoitaja kertoi että osa hänen naispuolisista kollegoistaan saa tylyä kohtelua lääkäreiltä. Naispuoliset hoitajat ovat sen mieshoitajan kollegoita.

Vierailija
92/111 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hierarkia on sairaalaympäristössä suorastaan pyllystä, mutta tuosta kollega sanasta olen eri mieltä. Itse työskentelen erikoissairaanhoidossa leikkausosastolla sairaanhoitajana. Minun kollegojani ovat toiset sairaanhoitajat siellä. Minun kollegojani eivät ole kirurgit, laitoshuoltajat, välinehuoltajat tai anestesialääkärit. He ovat minun työkavereitani. 

Jos puhuttelisin siellä esim. laitoshuoltajaa tai anestesialääkäriä kollegana, niin saisin kyllä siitä ihmetteleviä katseita ja nopean palautteen siitä. 

No mutta tämähän on juuri tätä hoitoalan hierarkiaa. Eli hoitoalalla hoitajatkin käyttävät kollega-sanaa vain samantasoisen koulutuksen saaneista hoitajista. Muilla aloilla moniammatillisuutta, jolloin kollegoiksi kutsutaan kaikkia työyhteisössä olevia.

Vierailija
93/111 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat aina valittavat tuosta hierarkisuudesta, mutta iso osa heistä on puolestaan itse aivan vatipäitä esim. laitos- ja välinehuoltajia kohtaan.

Vierailija
94/111 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitaja ehkä vain toteuttaa eri lääkäreiden ohjeita/suosituksia/määräyksiä. Ja nyt on siis vauvapalstalla selvinnyt kaikille, että lääkärit ehkä hieman vanhoillisesti käyttävät kollega-sanaa ainoastaan toisista lääkäreistä, toisin kuin muilla aloilla se voi merkitä myös muita työkavereita. Onhan tämä nyt kaikille alempiarvoisille selvä. Saako hoitajat muuten puhutella lääkäriä ainoastaan silloin, kun lääkäri jotain suvaitsee heille sanoa? 

Ei se vanhoillista ole käyttää kollega sanaa vain samaa työtä tekevistä ihmisistä. Se on ihminen, joka samasta positiosta katsoo toisen kanssa tilannetta ja kykenee puntaroimaan samoja ratkaisuja suhteessa työhön. Sosiaalitoimistossa sosiaalityöntekijän kollega on sosiaalityöntekijä, päiväkodissa vakaopettaja kollega on vakaopettaja. Työkaveri lääkärillä voi sitten olla vaikka sen sairaalan vahtimestari, jos ihmi

Näillä ns hoitajilla on kova pyrky olla lääkärihoitajia ja tietää kaikesta kaikki kuten naiset yleensäkin, mutta jostain syystä ei pääsy  sinne yliopistoon vaan auennut. Olin juuri liki puoli vuotta sairaalassa seuraamassa tilannetta ja thaihoitoapulaiset olivat tosi ystävällisiä, pari sairaanhoitajaa ei juuri kysymyksiin vastannut ja pari oli alallaan ystävällisiä ja pirteitä. Miksi muuten sht käyttävät itsestään hoitaja-nimeä, joka on wannabe-lähihoitajan nimike.

Vierailija
95/111 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Länsi-Suomessa sairaanhoitajana työskentelevä kolmikymppinen mies kertoo havaintonaan, että osa lääkäreistä käyttäytyy esimerkiksi kierrolla kiukutellen tai äksysti naiskollegoita kohtaan. Kun miespuolinen hoitaja on itse ollut lääkärin kanssa kierrolla, tämä on käyttäytynyt häntä kohtaan asiallisesti.

Siis hoitaja ei ole lääkärin kollega, toinen lääkäri on. Ja hoitaja hoitajan.

Niin? Mieshoitaja kertoi että osa hänen naispuolisista kollegoistaan saa tylyä kohtelua lääkäreiltä. Naispuoliset hoitajat ovat sen mieshoitajan kollegoita.

Minäkin armeijassa alokkaana kysyin kenraalilta, että mitä kollega. 

Vierailija
96/111 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hierarkia on sairaalaympäristössä suorastaan pyllystä, mutta tuosta kollega sanasta olen eri mieltä. Itse työskentelen erikoissairaanhoidossa leikkausosastolla sairaanhoitajana. Minun kollegojani ovat toiset sairaanhoitajat siellä. Minun kollegojani eivät ole kirurgit, laitoshuoltajat, välinehuoltajat tai anestesialääkärit. He ovat minun työkavereitani. 

Jos puhuttelisin siellä esim. laitoshuoltajaa tai anestesialääkäriä kollegana, niin saisin kyllä siitä ihmetteleviä katseita ja nopean palautteen siitä. 

No mutta tämähän on juuri tätä hoitoalan hierarkiaa. Eli hoitoalalla hoitajatkin käyttävät kollega-sanaa vain samantasoisen koulutuksen saaneista hoitajista. Muilla aloilla moniammatillisuutta, jolloin kollegoiksi kutsutaan kaikkia työyhteisössä olevia.

Millä alalla on kaikki kollegoja keskenään riippumatta työroolista tai koulutuksesta? En usko, että millään alalla. 

Vierailija
97/111 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin asia on osoitus siitä, että Suomi on kehitysmaa. Opiskelen sairaanhoitajaksi ja muutan tietty Norjaan, Ruotsiin tai Tanskaan saamaan palkkaa ja maksamaan sinne verot. Saapahan lopulta eläkettäkin.

Vierailija
98/111 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärille pitää soittaa jos potilaan tilassa muutos. Mutta lääkärien ei ole pakko olla hoitajien kanssa samassa taukotilassa tai pöydässä. Se voisi uuvuttaa jos hoitsu hölisee joutavia tai syntyy odotuksia, ei kaikki hölise tosin. Tauko on lepoa.

Vierailija
99/111 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäreissäkin on yllättävän paljon kirjolla olevia joilla ei sosiaaliset taidot vaan onnistu.

Vierailija
100/111 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat aina valittavat tuosta hierarkisuudesta, mutta iso osa heistä on puolestaan itse aivan vatipäitä esim. laitos- ja välinehuoltajia kohtaan.

Missä tällaiseen on vielä aikaa? Mä en ainakaan tiedä mistään hierarkioista mitään jo ihan siksi, että työskentelen yksin, istun vain taukoni, olen siellä, missä muut eivät ja olen tukipalvelu kuten huoltokin, joten ihan sama vaikka pää kenossa halveksisivat päivät pitkät,  niin en minä siitä keittiössä mitään tietäisi. Oikeasti mulle ei kiukuttele kukaan, ei ole järkeä purra ruokkivaa kättä. -laitoshuoltaja 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän