Tuttavamies haluaa jatkuvasti auttaa minua urallani - miksi?
Tätä on jatkunut jo vuoden. En vain tajua miksi hän näkee niin paljon vaivaa. Kirjoitti CV:ni uusiksi, neuvoi ja ohjasi työnhaussa, on vedellyt kulisseissa naruista urani edistämiseksi, kyselee jatkuvasti urastani ja työstäni ja neuvoo ja ohjaa.
Miksi joku viitsii tehdä noin paljon työtä ilmaiseksi tutun puolesta? Mitä hän siitä saa? Itselleni se on valtavan kallisarvoista, sillä hän on hieman vanhempi samanlaisen uran tehnyt. Mutta miksi hän vaivaantuu?
Kommentit (103)
Hän pitää sinusta. Ei välttämättä romanttisesti, mutta ei sekään ole suljettu pois.
Kerrotko hänelle yksityiskohtaisia työasioita? Ilman hänen apuaan olet sitten ihan kusessa.
Hmm, pakko sanoa, että työelämässä en kyllä KOSKAAN ole törmännyt siihen että kukaan tekisi mitään ilmaiseksi ja kiltteyttään vieraalle ihmiselle. Päinvastoin, yleensä kaikki haluavat hankkia itselleen rahaa ja etuja tekemättä oikeastaan mitään.
Läheisille ja ystäville kyllä, mutta kyllä siihenkin ihmiset yleensä vetävät tiukat rajat (esimerkiksi juristit tai lääkärit eivät todellakaan neuvo tuttaviaan ilmaiseksi). Mutta tämän miehen kanssa olemme melko vieraita toisillemme.
Joten kyllä, olen itse kiltti ihminen mutta ei, en ole koskaan ennen törmännyt siihen että joku tekisi näin paljon ilmaiseksi melko vieraan ihmisen eteen. Ehkä sitten olen ollut hyvinkin ikävien ihmisten ympäröimä suurimman osan työelämääni.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko hänelle yksityiskohtaisia työasioita? Ilman hänen apuaan olet sitten ihan kusessa.
Miten niin? En toki ole. Yleisen tason juttuja, enemmän ehkäpä sellaista mentaalisparrausta mitä tarvitsenkin eniten ja mitä en saa keneltäkään muulta sellaiselta joka oikeasti olisi kulkenut tämän saman polun itse, jolloin sillä on ihan eri lailla merkitystä kuin ystävien tsemppi-viesteillä. Rohkaisua, neuvoja miten suhtautua vaativiin tilanteisiin, urastrategiaa ylätasolla, jne.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mieheni auttaa ja sparraa kovasti suvun niitä nuoria, jotka ovat yritteliäitä ja ahkeria, ja joissa näkee potentiaalia.
Mutta tuossa se ero onkin: miehesi auttaa sukulaisia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni auttaa ja sparraa kovasti suvun niitä nuoria, jotka ovat yritteliäitä ja ahkeria, ja joissa näkee potentiaalia.
Ap
Eivätkö naiset auta sukulaisia?
Vierailija kirjoitti:
Ei kai CV kirjoittamiseen kauan mene. Miten hän edistää uraasi? Et kai kerro hänelle työasioista? Miksi kerrot hänelle ja miksi tarvitset apua noin paljon? Kuulostaa tosi oudolta koko homma.
Miksi ihmeessä kuulostaa oudolta? En nyt ryhdy tässä yksityisyyden takia avaamaan enempää mutta mentorit ovat kyllä yleisiä työelämässä. Usein kuitenkin jotenkin virallisesti ja rahallisesti kompensoituina.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eivätkö naiset auta sukulaisia?
Kyllä, mutta tämän miehen kanssa kun emme ole sukulaisia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Normaali ihminen saa tyydytystä siitä että voi auttaa toista. Se auttaminen itsessään on jo se palkinto.
Tämä on palstamammoille vieras konsepti.
Nimenomaan palstanammoille ja muillekin nykyajan itsekeskeisille ihmiselle ilmeisesti täysin vieras konsepti, että joku voi ihan pyyteettömästikin haluta auttaa toista, kun siihen on mahdollisuus.
Tällä palstalla erityisesti, kun kyseessä on mies, niin hänenhän täytyy olla hullu pervo, joka on vain ja ainoastaan pyrkimässä autettavansa pöksyihin.
Se ei todennäköisesti ole mitöön muuta, kuin että hän ajattelee sulla olevan potentiaalia, joka vaan kaipaa vähön tukea. Häntä on todennäköisesti itseään tuettu aikanaan myös ja nyt vanhempana hön maksaa sitä maailmalle takaisin. Etkä sinä todennäköisesti ole ainoa, jota hän tukee, vaikka et välttämättä tiedäkään muista.
Moni johtotasolle päässyt tekee tuota koko ajan eri puolilla, koska se on osa sitä roolia. Toivottavasti sinäkin ymmärrät sen aikanaan kun oikeasti etenet sinne.
Oudolta kuulostaa. Minä olen keski-ikäinen nainen ja uravalmennus oli pitkään ammattini. Olen aina auttanut vapaa-ajallanikin läheisiä ihmisiä hiomaan hakemuksia ja cvtä yms. En kylläkään ketään puolituttuja enkä ole käyttänyt siihen kuin max muutaman päivän ja silloinkin kyseessä oli oma lapsi. Muutaman tunnin voin käyttää ja jos homma alkaa haista hyväksikäytölle niin lopetan siihen paikkaan. En tee kenenkään puolesta vaan annan vinkkejä.
Jos joku käyttää vuoden oma-aloitteisesti tuohon niin käy mielessä onko joku taka-ajatus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali ihminen saa tyydytystä siitä että voi auttaa toista. Se auttaminen itsessään on jo se palkinto.
Tämä on palstamammoille vieras konsepti.
Nimenomaan palstanammoille ja muillekin nykyajan itsekeskeisille ihmiselle ilmeisesti täysin vieras konsepti, että joku voi ihan pyyteettömästikin haluta auttaa toista, kun siihen on mahdollisuus.
Tällä palstalla erityisesti, kun kyseessä on mies, niin hänenhän täytyy olla hullu pervo, joka on vain ja ainoastaan pyrkimässä autettavansa pöksyihin.
No kyllä se harvinaista on. Enemmän tulee niitä networking -yhteydenottoja, joissa joku haluaa tavata, mennä lounaalle, ilmoittaa sitten että haluavat mukaan ja esittävät sitten rahalliset vaatimuksensa ja/tai listan asioista mitä haluavat minun tekevän heidän eteensä.
Erikoisen kivassa maailmassa te muut elätte jos tuo ei ole teille se yleinen kokemus ihmisistä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän haluaa uraasi.
No melkoinen vuoden panostus häneltä jos tuosta on kyse.
Ap
Että helpommallakin lohkeis vai?
No pyydä häntä treffeille jos noin kiinnostaa. Mistä me tiedetään mitä susta haluaa. Voihan ura.
En nyt ymmärrä tätä ihmetystä. Tein itse urani aikana sellaistatyötä että siihen kuului myös nuorempien mentorointi ja kouluttaminen, esim yliopisto maailmassa on paljon tällaisia töitä. Ei siitä mitään erikseen maksettu. Itse tykkäsin kovasti opastaa ja opettaa nuorempiani, ja tapasi myös paljon nuoria , lahjakkaita ihmisiä. Toisista tuli läheisempiä kuin toisista niinkuin ihmiselämässä muutenkin . Mielestäni tuosta mentoroinnista sai paljon itsekin, oppi toisia näkökulmia ja tutustui uusiin mielenkiintoisiin ihmisiin. Tottakai joitan tympeitä ja ylimielisiäkin opastettavia oli, mutta niiden kohdalla suoritti sitten vain velvollisuutensa. Itse tykkään ihmisistä ja viihdyn monenlaisten seurassa, tuo mentorointi antoi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Se ei todennäköisesti ole mitöön muuta, kuin että hän ajattelee sulla olevan potentiaalia, joka vaan kaipaa vähön tukea. Häntä on todennäköisesti itseään tuettu aikanaan myös ja nyt vanhempana hön maksaa sitä maailmalle takaisin. Etkä sinä todennäköisesti ole ainoa, jota hän tukee, vaikka et välttämättä tiedäkään muista.
Moni johtotasolle päässyt tekee tuota koko ajan eri puolilla, koska se on osa sitä roolia. Toivottavasti sinäkin ymmärrät sen aikanaan kun oikeasti etenet sinne.
Yleensä kuitenkin oman yrityksen sisällä.
Ap
En tiedä miehen tarkoitusperiä, mutta oudolta kuulostaa kieltämättä, että käyttää noin paljon aikaa johonkin tuttuun/kollegaan. Lienee sinkku? Ehkä ei kehtaa pyytää ulos, jos pelkää torjuntaa, ja pikkuhiljaa koittaa hioa välejä lämpimiksi tai saada sinut riippuvaiseksi hänestä. Älä ainakaan kerro työasioita hänelle tai tukeudu liikaa. Jossain kohtaa huomaat muuten ettet pärjää ilman häntä.
Ehkä haluaa vaan auttaa sua urallas. Ehkä se saa siitä mielihyvää, kun voi auttaa nuorempaa. Ei välttämättä seksuaalista. Jos mies ei vaadi mitään/haittaa sua niin olkoon näin.
Mullakin oli kerran töissä vähän semmoinen mentorimies, joka opetti mulle tosi paljon alalta. Jäi jo eläkkeelle. Ei koskaan yrittänyt mitään, tuskin oli edes kiinnostunut. Halus vaan jakaa tietoaan. Joku kerta käydään vielä kylässäkin puolin ja toisin.
Älä aliarvioi ihastuneen miehen sinnikkyyttä!