Tuttavamies haluaa jatkuvasti auttaa minua urallani - miksi?
Tätä on jatkunut jo vuoden. En vain tajua miksi hän näkee niin paljon vaivaa. Kirjoitti CV:ni uusiksi, neuvoi ja ohjasi työnhaussa, on vedellyt kulisseissa naruista urani edistämiseksi, kyselee jatkuvasti urastani ja työstäni ja neuvoo ja ohjaa.
Miksi joku viitsii tehdä noin paljon työtä ilmaiseksi tutun puolesta? Mitä hän siitä saa? Itselleni se on valtavan kallisarvoista, sillä hän on hieman vanhempi samanlaisen uran tehnyt. Mutta miksi hän vaivaantuu?
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei todennäköisesti ole mitöön muuta, kuin että hän ajattelee sulla olevan potentiaalia, joka vaan kaipaa vähön tukea. Häntä on todennäköisesti itseään tuettu aikanaan myös ja nyt vanhempana hön maksaa sitä maailmalle takaisin. Etkä sinä todennäköisesti ole ainoa, jota hän tukee, vaikka et välttämättä tiedäkään muista.
Moni johtotasolle päässyt tekee tuota koko ajan eri puolilla, koska se on osa sitä roolia. Toivottavasti sinäkin ymmärrät sen aikanaan kun oikeasti etenet sinne.
Yleensä kuitenkin oman yrityksen sisällä.
Ap
Ei välttämättä. Kun ollaan tarpeeksi korkealla, riittää että ollaan oman alan sisällä ja senkin voi ymmärtää aika laajasti.
Ja sun kannalta tämä on ihan pyyteentöntä, mutta kokonaisuutena siinä on tietysti se palkkio, että mitä isompi tämä tuettujen kehä ihmisillä on, sitä isompi vaikutusvalta hänellä myös on koko alalla. Ts hän ei välttämättä ajattele saavansa mitään palkkiota juuri sinulta, mutta abstraktimmalla tasolla se parantaa hänen omaa asemaansa ja myös lisää hänen oman uransa jälkivaikutusta - mikä monilla tulee mieleen siinä vaiheessa kun oman uran loppuvaihe alkaa lähestyä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miehen tarkoitusperiä, mutta oudolta kuulostaa kieltämättä, että käyttää noin paljon aikaa johonkin tuttuun/kollegaan. Lienee sinkku? Ehkä ei kehtaa pyytää ulos, jos pelkää torjuntaa, ja pikkuhiljaa koittaa hioa välejä lämpimiksi tai saada sinut riippuvaiseksi hänestä. Älä ainakaan kerro työasioita hänelle tai tukeudu liikaa. Jossain kohtaa huomaat muuten ettet pärjää ilman häntä.
Emme siis ole samassa paikassa töissä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei todennäköisesti ole mitöön muuta, kuin että hän ajattelee sulla olevan potentiaalia, joka vaan kaipaa vähön tukea. Häntä on todennäköisesti itseään tuettu aikanaan myös ja nyt vanhempana hön maksaa sitä maailmalle takaisin. Etkä sinä todennäköisesti ole ainoa, jota hän tukee, vaikka et välttämättä tiedäkään muista.
Moni johtotasolle päässyt tekee tuota koko ajan eri puolilla, koska se on osa sitä roolia. Toivottavasti sinäkin ymmärrät sen aikanaan kun oikeasti etenet sinne.
Yleensä kuitenkin oman yrityksen sisällä.
Ap
Ei välttämättä. Kun ollaan tarpeeksi korkealla, riittää että ollaan oman alan sisällä ja senkin voi ymmärtää aika laajasti.
Ja sun kannalta tämä on ihan pyyteentöntä, mutta kokonaisuutena siinä on tietysti
No joo, onhan se noinkin. Silti mietityttää, että miksi hän on valinnut juuri minut (vaikka olisinkin sitten yksi monista, niin silti niitä mentoroitavia ei ihan aikaresurssien takia voi olla loputtomasti).
Olen kai tottunut niin pitkään niin huonoon kohteluun työelämässä, että muu hämmentää. Olen joutunut niin tottumaan siihen, että muut aina vain suhtautuvat minuun ajatuksella miten he voisivat hyötyä minusta tai sitten kilpailijana joka pitää nujertaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali ihminen saa tyydytystä siitä että voi auttaa toista. Se auttaminen itsessään on jo se palkinto.
Tämä on palstamammoille vieras konsepti.
Nimenomaan palstanammoille ja muillekin nykyajan itsekeskeisille ihmiselle ilmeisesti täysin vieras konsepti, että joku voi ihan pyyteettömästikin haluta auttaa toista, kun siihen on mahdollisuus.
Tällä palstalla erityisesti, kun kyseessä on mies, niin hänenhän täytyy olla hullu pervo, joka on vain ja ainoastaan pyrkimässä autettavansa pöksyihin.
No kyllä se harvinaista on. Enemmän tulee niitä networking -yhteydenottoja, joissa joku haluaa tavata, mennä lounaalle, ilmoittaa sitten että haluavat mukaan ja esittävät sitten rahalliset vaatimuksensa ja/tai listan asioista mitä haluavat minun tekevän heidän eteensä.
Erikoisen k
No jos olet noin epäileväilevällä kannalla, niin miksi olet suostunut ottamaan tältä mieheltä noin paljon apua vastaan? Sanoisit nyt jo hänelle, että olet auttanut ihan liikaa ja voithan kysyä ihan suoraan, että miksi hän haluaa näin isosti auttaa, odottaako vastapalveluksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali ihminen saa tyydytystä siitä että voi auttaa toista. Se auttaminen itsessään on jo se palkinto.
Nimenomaan palstanammoille ja muillekin nykyajan itsekeskeisille ihmiselle ilmeisesti täysin vieras konsepti, että joku voi ihan pyyteettömästikin haluta auttaa toista, kun siihen on mahdollisuus.
Tällä palstalla erityisesti, kun kyseessä on mies, niin hänenhän täytyy olla hullu pervo, joka on vain ja ainoastaan pyrkimässä autettavansa pöksyihin.
No kyllä se harvinaista on. Enemmän tulee niitä networking -yhteydenottoja, joissa joku haluaa tavata, mennä lounaalle, ilmoittaa sitten että haluavat mukaan ja esittävät sitten rahalliset vaatimuksensa ja/tai listan asioista mitä haluavat mi
Tätä kutsutaan self-sabotaasiksi ja itsensä suolaamiseksi. Kun joku tarjoaa, niin ilolla ja kiitollisuudella vastaanotetaan ilman sen kummempia odotuksia.
Vierailija kirjoitti:
Jätit kertomatta, että miehen jäykkä siitin on ollut lukuisia kertoja suussasi ja olet imenyt kuin mummu kaffea lautaselta. Miehenkulli on myös lukuisia kertoja nytkähdellen lauennut silikoniutareillesi ja soutanut litisevässäpillussasi samalla kun olet huohottanut aah aah nussimua tuttavamies, nussimua :) Jätätte aina kertomatta olennaisuuksia, hupakot.
No jos joku mies haluaa vain irtoseksiä, niin eikö sitä löydy ihan yhdessä illassa Tinderistä tai muulta vastaavalta sivustolta? Valitsee sieltä vain haluamansa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jätit kertomatta, että miehen jäykkä siitin on ollut lukuisia kertoja suussasi ja olet imenyt kuin mummu kaffea lautaselta. Miehenkulli on myös lukuisia kertoja nytkähdellen lauennut silikoniutareillesi ja soutanut litisevässäpillussasi samalla kun olet huohottanut aah aah nussimua tuttavamies, nussimua :) Jätätte aina kertomatta olennaisuuksia, hupakot.
Tämä. Muka kummastelee, vaikka jättää olennaisia tietoja kertomatta, kuten miehen parisuhdestatuksen, tapahtuuko tämä työ- vai vapaajalla jne. Haluaa itseään kehuvia kommentteja täältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä se harvinaista on. Enemmän tulee niitä networking -yhteydenottoja, joissa joku haluaa tavata, mennä lounaalle, ilmoittaa sitten että haluavat mukaan ja esittävät sitten rahalliset vaatimuksensa ja/tai listan asioista mitä haluavat minun tekevän heidän eteensä.
Erikoisen k
Joo. Hei kaverini haluaa auttaa sinua tässä asiassa, mistä juttelit! Hän on avaamassa tällaista kurssia, ja etsii koeasiakkaita. Juttelen kaverin kanssa ja paljastuu, että hän valmentaa ihmisiä asiaan, missä olen jo onnistunut. Nyt kurssi sinulle vain puoleen hintaan, ja hei tämä on spesiaaila sinullekin koska hänelle on tärkeää saada kurssille käyttäjiä, jotka ovat menestyjiä. "Niin okei, mutta olen tehnyt tämän jutun jo mihin tarjoat valmennusta ja yrität maksuttaa siitä minua." "Mutta voit aina oppia jotakin uutta!"
Jees jees.
Vierailija kirjoitti:
No joo, onhan se noinkin. Silti mietityttää, että miksi hän on valinnut juuri minut (vaikka olisinkin sitten yksi monista, niin silti niitä mentoroitavia ei ihan aikaresurssien takia voi olla loputtomasti).
Olen kai tottunut niin pitkään niin huonoon kohteluun työelämässä, että muu hämmentää. Olen joutunut niin tottumaan siihen, että muut aina vain suhtautuvat minuun ajatuksella miten he voisivat hyötyä minusta tai sitten kilpailijana joka pitää nujertaa.
No voin kertoa, miten itse olen valinnut ne, joita autan ja tuen. Se ei ole ollut mikään virallinen mentorointiohjelma, vaan olen auttanut niitä, jotka pyytävät ja jotka vaikuttavat hyötyvän siitä. Ts. Jotka osaavat ymmärtävät mitä puhun, pystyvät katsomaan itseään tietyllä tapaa kriittisesti, osaavat valita neuvoistani ne itselleen sopivimmat, tarttuvat heille järjestettyihin tilaisuuksiin ja tekevät niistä parempia kuin ne olivatkaan ja lisäksi tajuavat, että kaikesta tuesta, neuvoista ja järjestelystä huolimatta he ovat oikeasti ihan itse vastuussa urastaan ja työstään ja itsestään.
Ja mitä tulee muiden auttamiseen, ne auttavat muita, joilla on siihen varaa. Ne pyrkivät nujertamaan, joilla ei ole varaa kilpailijoihin. Molemmat tuppaavat pysymään valitsemallaan tiellä. Päättele tästä, kumpaan ryhmään kannattaa pyrkiä kuulumaan.
"Tätä kutsutaan self-sabotaasiksi ja itsensä suolaamiseksi. Kun joku tarjoaa, niin ilolla ja kiitollisuudella vastaanotetaan ilman sen kummempia odotuksia."
Siis mihin viittasit tällä? Tuossa esimerkkitapauksessa kyseinen henkilö ei tarjonnut mitään vaan hänelle tarjottiin kahvi ja lounas kohteliaisuudesta kun innokkaasti halusi tavata , jonka päätteeksi ilmoitti kuinka paljon rahaa ja rahallisia etuja hän halusi meiltä. Siis täysin eri ihminen kuin tämä mentorimies. Eli tuossa tapauksessa hän oli vain vaatimassa etuja meiltä itselleen, ei tarjoamassa yhtään mitään. Ja ei, ei saanut niitä. Kun hänellä ei ollut mitään rahanarvoista kompetenssia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
"Tätä kutsutaan self-sabotaasiksi ja itsensä suolaamiseksi. Kun joku tarjoaa, niin ilolla ja kiitollisuudella vastaanotetaan ilman sen kummempia odotuksia."
Siis mihin viittasit tällä? Tuossa esimerkkitapauksessa kyseinen henkilö ei tarjonnut mitään vaan hänelle tarjottiin kahvi ja lounas kohteliaisuudesta kun innokkaasti halusi tavata , jonka päätteeksi ilmoitti kuinka paljon rahaa ja rahallisia etuja hän halusi meiltä. Siis täysin eri ihminen kuin tämä mentorimies. Eli tuossa tapauksessa hän oli vain vaatimassa etuja meiltä itselleen, ei tarjoamassa yhtään mitään. Ja ei, ei saanut niitä. Kun hänellä ei ollut mitään rahanarvoista kompetenssia.
Ap
Itsensä suolaamista on ajatella, että eduista ja mukavista eleistä jäisi automaattisesti velkaa. Ei jää. Tällaiset sopimukset neuvotellaan etukäteen. Jos toinen jää jotain vaatimaan niin voi todeta hymyillen, että kyseessä oli väärinkäistys ja toisen täytyy olla ensi kerralla selkeämpi.
Hän kokee olevansa TARPEELLINEN 'auttaessaan'.
Jo vanhempi mies ja haluaa vielä päteä, kun nuoremmat menee muuten ohi.
Parisuhdekuvioita ei ehkä kannata tuolle pohjalle kuvitella...
"Ja mitä tulee muiden auttamiseen, ne auttavat muita, joilla on siihen varaa. Ne pyrkivät nujertamaan, joilla ei ole varaa kilpailijoihin. Molemmat tuppaavat pysymään valitsemallaan tiellä. Päättele tästä, kumpaan ryhmään kannattaa pyrkiä kuulumaan."
Hienoa, jos olet kokenut, että tuollainen muiden auttaminen oikeasti on jotakuta itseäänkin auttanut. Antaa rohkaisua ja toivoa. Paljon kun on itse joutunut seuraamaan sivusta sitä, että korkeimpiin johtotehtäviin ovat nousseet ne, jotka ovat olleet tehokkaimpia, armottomimpia ja taitavimpia nujertamaan ja hyväksikäyttämään muita ... ehkä olen sitten ollut harvinaisen huonoissa organisaatiokulttuureissa.
Ja muutenkin, erinomainen ja viisas viesti sinulta, kiitos paljon!
Ap
Minä tunsin ennen tämmöisen miehen. Hänellä ei ollut paljon vientiä, eli ei ollut parin valinnassa naisten suosiossa, etenkään ulkonäöllisesti. Haali kuitenkin ympärilleen paljon erilaisia naisia, koska oli kaikesta huolimatta supliikki. Oli se sitten kaupan kassa, lähileipomon myyjä tai baarimikko. Tai asiakas. Vaihtoi yhteystietoja nopeasti ja tarjoutui avuksi milloin missäkin. Tarjosi olkapäätä ja kuunteli parisuhdehuolia. Piti heitä elämässään, koska tykkäsi että he olivat kiitollisuudenvelassa ja saattaisivat mahdollisesti olla myös potentiaalisia kumppaniehdokkaita joskus tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Aivan, eli olet itse toisia nylkevä rotta ja siksi ihmettelet ihmistä, joka onkin pyyteetön ja avulias :D makes sense
Vaikuttaa vahvasti klassiselta
Aikuisvauva.fi Pårvåå-tuotokselta.
En osallistu, mutta toivotan levollista vkl
itse kullekin säädylle. 🌿
Vierailija kirjoitti:
Hän haluaa uraasi.
Jos hän haluaa uraani, onko hän ydinvoimalainsinööri? Entä jos käytän tilaisuuden hyväkseni, voisinko saada vesivoimalainsinööriltä turpiini?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Aivan, eli olet itse toisia nylkevä rotta ja siksi ihmettelet ihmistä, joka onkin pyyteetön ja avulias :D makes sense
Mitä ihmettä? Minä olin se, jolta vaadittiin rahaa ja paljon sitä, ilman että olin pyytänyt henkilöltä mitään.
Vai jos joku random-ihminen tulee luoksesi pyytämättä, ilmoittaa haluavansa myydä sinulle palveluitaan hurjalla hinnalla vaikka sinä et kyseisiä palveluita tarvitse niin sinäkö levittele työnantajasi rahaa jokaiselle pyytäjälle tyhjästä? Sulla on nyt jotkut kummat omat fantasiat menossa.
Ap
Kiitos. Mielenkiintoinen näkökulma. Ehkä olen itse niin tottunut sellaiseen työelämään, jossa "apua" tarjotaan vain ison hintalapun kanssa ja ihmiset kysyvät aina "what's in it for me"?
Mutta eivätkö hommasi yliopistomaailmassa kuitenkin pitäneet itsessään sisällään tuon mentoroinnin, eli se oli osa työnkuvaa?
Ap