Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko monilla YT-neuvotteluja tulossa / menossa?

Vierailija
01.11.2025 |

Veikkaan että ensi vuonna meillä alkaa yt:t. Säästötoimia on jo tehty ja tulos on huonoa. Kuinka aikaisin kartoitus aloitetaan, ketkä jäävät ja lähtevät?

Ja kuinka kauan ennen neuvottelujen alkamista se pitää työntekijöille kertoa?

Kertokaa kokemuksianne ja tunnelmia ym yt-neuvotteluihin liittyen!

T. Ap, jolla outo kehityskeskustelu takana

Kommentit (189)

Vierailija
81/189 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni loma tekisi vain hyvää tässä kohtaa kun töitä on ollut viimeiset 10 vuotta enemmän kun kerkeää tehdä !

Jokainen yt.n alla oleva voi miettiä sen positiivisen kautta: lomana ja mahdollisuutena johonkin ihan muuhun.

Vierailija
82/189 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän firmassa todennäköisesti edessä ensi vuonna. Merkkejä ilmassa.

Olen 52v ja lähtö tulee, se tulee. Saa ainakin rahaa jonkin aikaa. Ja taloudellisesti pystyn olemaan työttömänä.

Nuoremmille pahempi juttu.

Miten se on nuoremmille huonompi juttu? Ihan samallailla saat sen 590 euron työttömyyskorvauksella elää ja menetät eläkekertymät 70v eläkeikään asti.

Vanhemmat ovat ehtineet saada säästöön merkittävän summan ja perinnötkin on tulleet tai lähempänä. Suoraan sanottuna näin 55 vuotiaan aivan sama tuleeko kenkää. Pärjään kyllä 300 000 euron netto-omaisuudella jonkin aikaa. 

Jos nuoret eivät pääse työnsyrjään kiinni niin heidän "elämän aloitus" ja perheiden perustaminen vaikeutuu.

Hallituk

Ammatinvalintakysymys. En jaksa näitä korkeakoulutettuja, jotka kadehtia vähemmän koulutettuja. Olisit sinäkin valinnut ihan rehellisen duunariammatin. Ei tarvitsis olla noin katkera.

Koulutuksella ei automaattisesti järki kasva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/189 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yt ovat nyt kaikkien luokkien murhe mutta ei juurikaan saa media huomiota ?

Vierailija
84/189 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noo ei kosketa mua, olen töissä ja hommia riittää vielä monta vuotta !

Vierailija
85/189 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän asti olen säästynyt, mutta nyt melkein kuuskymppisenä osui. Ja ens vuonna vielä kuulemma uusi kierros. Sen verran olen hankalassa iässä, että eläkkeeseen on vielä kahdeksan vuotta aikaa, ja kaksi lasta kun olen kotona hoitanut ekat vuodet, eläkettä pitäisi vielä päästä kerryttämään että pärjäisi. Ja tämän ikäisenä ei uutta työtä kovin helposti enää löydy.

Tosi monia ns. uusia ryhmiä on nyt uhan alla. Yleistä on.

Vierailija
86/189 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa hoitaa hommansa hyvin joka päivä nii ei ole pelkoa yt-alkaessa..

sekun ei enää auta

Minulla auttoi, yt loppui viimeviikolla ja laiskat potkittiin pois ja oikeat ahertajat jäivät, bonuksena vielä potkittiin johdostakin muutama turhan toimittaja pois !

Se on vaan niin et niillä laiskureillakin on jokin työpanos ollut. Nauttikaa ahkerat niistä lisähommista.

t. Ahkera joka on saanut 4 ihmisen työt, mutta en senttiäkään lisää paikkaa

Eli sinun mielestä on parempi joutua irtisanotuksi, kuin saada jäädä töihin ? Eiköhän jokainen osaa jättää työt tekemättä mitä ei normaalin työajan puitteissa pysty tekemään...

Vierailija
87/189 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän asti olen säästynyt, mutta nyt melkein kuuskymppisenä osui. Ja ens vuonna vielä kuulemma uusi kierros. Sen verran olen hankalassa iässä, että eläkkeeseen on vielä kahdeksan vuotta aikaa, ja kaksi lasta kun olen kotona hoitanut ekat vuodet, eläkettä pitäisi vielä päästä kerryttämään että pärjäisi. Ja tämän ikäisenä ei uutta työtä kovin helposti enää löydy.

Tosi monia ns. uusia ryhmiä on nyt uhan alla. Yleistä on.

Ikärasismi, et tule töitä enää samaan.

Onko pitkä aika milloin pääset nostamaan eläkettä ?

Vierailija
88/189 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän firmassa todennäköisesti edessä ensi vuonna. Merkkejä ilmassa.

Olen 52v ja lähtö tulee, se tulee. Saa ainakin rahaa jonkin aikaa. Ja taloudellisesti pystyn olemaan työttömänä.

Nuoremmille pahempi juttu.

Miten se on nuoremmille huonompi juttu? Ihan samallailla saat sen 590 euron työttömyyskorvauksella elää ja menetät eläkekertymät 70v eläkeikään asti.

Vanhemmat ovat ehtineet saada säästöön merkittävän summan ja perinnötkin on tulleet tai lähempänä. Suoraan sanottuna näin 55 vuotiaan aivan sama tuleeko kenkää. Pärjään kyllä 300 000 euron netto-omaisuudella jonkin aikaa. 

Jos nuoret eivät pääse työnsyrjään kiinni niin heidän "elämän aloitus" ja perheiden perustaminen vaikeutuu.

Hallituk

"Ihan ekana, ptaåa se pää pois sieltä omaa pesläpeä nuuskuttamasta. Sehän on sulle kiva että olet saanut ison perinnön ja päässyt työhön jossa palkkaa ja bonareita on tullut tukkukaupalla ja olet saanut kerättyä massiivisen omaisuuden"

Ihan vaan sinulle tiedoksi. En ole saanut senttiäkään perintöä. Olen ollut 34 vuotta yhtäjaksoisesti töissä. Muuttanut usean kerran elämässäni uudelle paikkakunnalle vain töiden takia irtisanomisien uhalla. Olen ollut ahkera ja kunnianhimoinen töitä tehdessä. Koulutus on peruskoulupohjainen ja aloittanut ihan alimmista palkkaluokista. Menestynyt siinä mitä olen tehnyt. Ei olla tehty lapsia. Säästetty palkasta ja eletty niin sanotusti visusti. Riittääkö?

Vierailija
89/189 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yt ovat nyt kaikkien luokkien murhe mutta ei juurikaan saa media huomiota ?

Vai onko meillä irtisanomisia jos niistä ei uutisoida ? Onko tämä vain muutaman äänekkään ihmisen itkua ?

Vierailija
90/189 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa hoitaa hommansa hyvin joka päivä nii ei ole pelkoa yt-alkaessa..

sekun ei enää auta

Minulla auttoi, yt loppui viimeviikolla ja laiskat potkittiin pois ja oikeat ahertajat jäivät, bonuksena vielä potkittiin johdostakin muutama turhan toimittaja pois !

Se on vaan niin et niillä laiskureillakin on jokin työpanos ollut. Nauttikaa ahkerat niistä lisähommista.

t. Ahkera joka on saanut 4 ihmisen työt, mutta en senttiäkään lisää paikkaa

Eli sinun mielestä on parempi joutua irtisanotuksi, kuin saada jäädä töihin ? Eiköhän jokainen osaa jättää työt tekemättä mitä ei normaalin työajan puitteissa pysty tekemään...

Moni lähtee vapaaehtoisesti yt-neuvotteluiden jälkeen kun työt jaetaan epätasaisesti tai ei ollenkaan ja meno kurjistuu. Eli ei se onni ole taattu töihin jäävillä

Vierailija
91/189 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä alkoi ja hallituksen muutosten jälkeen homma ohi 14pv... kiva maksella lainoja kun tulot häviää 14pv varoajalla..

Alle 5v normaaliaika

Vierailija
92/189 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yt laki muuttui 6 viikosta 3 viikkoon. Jotta työnantaja pystyy ajamaan yyteet läpi kolmessa viikossa niin suunnitelmat tulevasta organisaatiosta henkilöineen on oltava valmiina jo yyteiden alkaessa. YT eli muutosneuvottelut on vain kumileimasin, ei niissä mitään neuvotella. 

Laki taitaa olla erimieltä ?

Lain runnoi läpi nykyhallitus. Mitäpä lottoot kenen puolueen idea?

Entäs eläkeputki,paha virhe sosialisteilta,työväenpuolue SDP,voi perkele.

Vierailija
93/189 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesämökki estää toimeentulotuen saamisen. 

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001951186.html

Vierailija
94/189 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yhtiölaina / rahoitusvastike ei ole asumismeno toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html

Vierailija
95/189 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea. 

Ja vuokra-asunnon asumistukeen tuli varallisuusraja eli saa olla vain tietyn verran tilillä rahaa eikä saa olla tuottavaa omaisuutta kuten sijoitusasunto tai osakkeita eikä saa vuokrata mökkiä. 

https://www.kela.fi/miten-tulot-ja-menot-vaikuttavat#vuokra-asunto

Vierailija
96/189 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vuokra-asunnon asumistukeen tuli varallisuusraja eli saa olla vain tietyn verran tilillä rahaa eikä saa olla tuottavaa omaisuutta kuten sijoitusasunto tai osakkeita eikä saa vuokrata mökkiä. 

Ja tämä liittyy yt neuvotteluihin ?

Vierailija
97/189 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Omat pääomatulosi ja muut tulosi voivat vähentää työmarkkinatuen määrää. Ne ovat siis tarveharkinnassa huomioon otettavia tuloja. Pääomatuloja ovat esimerkiksi vuokra-, metsä -, korko-ja osinkotulot (myös osakesäästötilille maksettavat osinkotulot)."

https://www.kela.fi/tyomarkkinatuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot

Vierailija
98/189 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä liittyy yt neuvotteluihin ?

Tammikuusta alkaen irtisanomiseen riittää asiallinen syy. 

Enää ei tarvita painavaa syytä irtisanomiseen. 

Alle 50 hengen työpaikoilla ei tarvitse järjestää yt-neuvotteluita. 

Ja ensi vuonna ei tarvitse katsoa löytyykö työpaikalta jotain muuta työtä.

Alle 50 hengen työpaikoilla poistuu takaisinottovelvollisuus tammikuussa. 

Vierailija
99/189 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Irtisanomissuojan heikkeneminen on uhkana myös naisvaltaisilla JULKISILLA, kuten esimerkiksi lähi - ja lastenhoitajilla."

https://yle.fi/a/74-20145910

Vierailija
100/189 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus poisti ikäsidonnaisuudet työttömyystuista eli työkkärin ei enää tarvitse hommata 57 - vuotiaana irtisanotulle palkkatukityöpaikkaa josta kertyisi uusi ansiosidonnainen. Velvoitetyö loppui. Ja ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen. Palkkatukityöstä ei kerry enää ansiosidonnaista.

https://www.tyj.fi/lakimuutokset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi