Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko monilla YT-neuvotteluja tulossa / menossa?

Vierailija
01.11.2025 |

Veikkaan että ensi vuonna meillä alkaa yt:t. Säästötoimia on jo tehty ja tulos on huonoa. Kuinka aikaisin kartoitus aloitetaan, ketkä jäävät ja lähtevät?

Ja kuinka kauan ennen neuvottelujen alkamista se pitää työntekijöille kertoa?

Kertokaa kokemuksianne ja tunnelmia ym yt-neuvotteluihin liittyen!

T. Ap, jolla outo kehityskeskustelu takana

Kommentit (189)

Vierailija
41/189 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukahan voisi selvittää kuinka paljon Suomessa on viime vuosina ollut irtisanomisia ja lomautuksia? Veikkaan, että puhutaan sanoista summista kuin 90 luvun lamassa. Näitä ei vaan uutisoida tarkoituksella kuin massa yt:ssä.

Ei ole ihme kun kun kukaan ei uskalla kuluttaa mitään kun työpaikka ei ole kenelläkään varma. Uusi hallitus ruokkii kokoajan epävarmuutta monella tavalla. 

Äänestin hallituspuoluetta,mutta en taatusti äänestä jatkossa. En kyllä äänestä. vihervasemmistoakaa kun lopputulos on sama. Siirryn nukkuvien puolueeseen kunnes tänne saadaan työntekijää arvostava puolue, joka torppaa maahanmuuton totaalisesti. 

Tarkoituksellista kansan ohjaamista ja nöyryyttämistä näyttää ettei edes äänellä ole merkitystä. Sama politiikka jatkuu oli mikä puolue vaan vallassa.

Vierailija
42/189 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän firmassa todennäköisesti edessä ensi vuonna. Merkkejä ilmassa.

Olen 52v ja lähtö tulee, se tulee. Saa ainakin rahaa jonkin aikaa. Ja taloudellisesti pystyn olemaan työttömänä.

Nuoremmille pahempi juttu.

Miten se on nuoremmille huonompi juttu? Ihan samallailla saat sen 590 euron työttömyyskorvauksella elää ja menetät eläkekertymät 70v eläkeikään asti.

Onko työttömyyskorvaus 590 €?? (En ole päivääkään ollut työttömänä, siksi kysyn).

Jos lähtö työstäni tulee, ei minulla sitten ole mitää  hätää. Olen lainani maksanut ja elän säästeliäästi  :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/189 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä alkoi ja hallituksen muutosten jälkeen homma ohi 14pv... kiva maksella lainoja kun tulot häviää 14pv varoajalla..

Et sitten kauan kerinnyt edes töissä olemaan jos irtisanomisaika on 14 pv.  

Alle vuoden työsuhteessa 14pv, 1-4 vuoden 1kk.

Aika nopeasti se tulovirta loppuu..

Eli et kauaa töissä ollut. Minulla irtisanomisaika 6kk.

Vierailija
44/189 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa hoitaa hommansa hyvin joka päivä nii ei ole pelkoa yt-alkaessa..

sekun ei enää auta

Vierailija
45/189 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä alkoi ja hallituksen muutosten jälkeen homma ohi 14pv... kiva maksella lainoja kun tulot häviää 14pv varoajalla..

Et sitten kauan kerinnyt edes töissä olemaan jos irtisanomisaika on 14 pv.  

Alle vuoden työsuhteessa 14pv, 1-4 vuoden 1kk.

Aika nopeasti se tulovirta loppuu..

Eli et kauaa töissä ollut. Minulla irtisanomisaika 6kk.

Kivat sulle, itellä ei noin loistokkaasti asiat mene ja rahat loppuu hyvin nopeasti nykyisellä kulurakenteella.

En siis ole mitenkään ylivarojen elänyt mutta laskurin mukaan käteen jää niin vähän työttömänä etten tule selviämään nykyisen asunnon kanssa vaimon ollessa lomautettuna myös..

Vierailija
46/189 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa hoitaa hommansa hyvin joka päivä nii ei ole pelkoa yt-alkaessa..

sekun ei enää auta

Minulla auttoi, yt loppui viimeviikolla ja laiskat potkittiin pois ja oikeat ahertajat jäivät, bonuksena vielä potkittiin johdostakin muutama turhan toimittaja pois !

Vierailija
47/189 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdet oli jo. Haistetaan toisen kierroksen tulevan viimeistään keväällä. En vaihda autoa, enkä halua käyttää säästöjä mihinkään eli en kukuta entiseen malliin.

Vierailija
48/189 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 52v ja lähtö tulee, se tulee. Saa ainakin rahaa jonkin aikaa. Ja taloudellisesti pystyn olemaan työttömänä.

Miten se on nuoremmille huonompi juttu? Ihan samallailla saat sen 590 euron työttömyyskorvauksella elää ja menetät eläkekertymät 70v eläkeikään asti.

Vanhemmat ovat ehtineet saada säästöön merkittävän summan ja perinnötkin on tulleet tai lähempänä. Suoraan sanottuna näin 55 vuotiaan aivan sama tuleeko kenkää. Pärjään kyllä 300 000 euron netto-omaisuudella jonkin aikaa. 

Jos nuoret eivät pääse työnsyrjään kiinni niin heidän "elämän aloitus" ja perheiden perustaminen vaikeutuu.

Hallituksen tulisi laittaa eläkeiän lähestyessä porukka vaikka varhaiseläkkeelle, jotta työpaikkoja vapautuu nuorille. Nyt tehdään juuri päinvastoin. Nostetaan eläkeikää ja raihnaisia vanhuksia roikotetaan väkipakolla töissä. Herätkää päättäjät tosiasioihin.  

Vierailija
49/189 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-Suomen hyvinvointialueella on jatkuvasti yt:t. Näihin on turtunut enkä enää jaksa uskoa parempaan, mitään parannuksia ei saada. Pelkkää keppiä koko ajan, tuskin melkein kuollut hevonen siitä enää ravaamaan alkaa. Puolet henkilöstöstä pitäisi irtisanoa jotta nykyhallituksen rahoituksella oltaisiin plussalla pian. Eli ei tulla selviämään, meidät liitetään johonkin toiseen hyvinvointialueeseen ja irtisanotaan sitten se puolet.

Vierailija
50/189 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Petosjytky tuhosi suomen.

Vierailija
51/189 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

YT= Yleistä Toimintaa.

Naurattaa kun työhaastattelussa kysytään oletko valmis sitoutumaan meihin. 😂  Eiköhän tämä kysymys tulisi esittää toisinpäin.

Vierailija
52/189 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti tulla 100 000 työpaikkaa, tuli 100 000 uutta työtöntä. Fantastista🤦

Vierailija
53/189 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä olet noin varma, onko tullut laiskoteltua ?

Meillä juuri loppui ja lähtö tuli ikää katsomatta ennemän työpanoksen mukaan, saikuttajat jne sai lähdön. Oli muutama vanhempikin työntekijä, mutta heillä enemmä asennevamma uuden oppimiseen..

Olin juuri rekrytoimassa uutta kaveria firman sisältä, kyllä ne saikuttajat tarkastetaan aina kun mahdollista, vaikka ei saisi. Jos olisi ollut paljon saikkuja niin ei olisi otettu. Myös suoraan kortistosta tulevat ovat usein riski, siellä on eniten niitä surkeita tekijöitä. Poikkeuksiakin on.

Vierailija
54/189 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan sen verran pieni firma, että ei tarvitse pitää yt:itä vaan voi laittaa suoraan pois ihmisiä. Olen nähnyt talouslukumme ja ei kovin hyvältä näytä. Tarjouksia on menossa, mutta jos sieltä ei tule täkyjä niin puolen vuoden sisään lähtee porukkaa kilometritehtaalle, todennäköisesti itsekin. Katsotaan kuinka käy, siihen asti säästän aggressiivisesti ja minimoin kulutusta.

Vierailija
55/189 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keski-Suomen hyvinvointialueella on jatkuvasti yt:t. Näihin on turtunut enkä enää jaksa uskoa parempaan, mitään parannuksia ei saada. Pelkkää keppiä koko ajan, tuskin melkein kuollut hevonen siitä enää ravaamaan alkaa. Puolet henkilöstöstä pitäisi irtisanoa jotta nykyhallituksen rahoituksella oltaisiin plussalla pian. Eli ei tulla selviämään, meidät liitetään johonkin toiseen hyvinvointialueeseen ja irtisanotaan sitten se puolet.

Sotesta voi syyttää edellistä hallitusta, joka tämän himmelin rakensi. Miksi alueita ja hallintoja piti olla näin paljon? No Keskustan toiveesta. Yrittivät saada vielä alueellisen verotusoikeuden rahoitukseen. Onneksi ei mennyt läpi. Verot olisi vain nousseet kaikilta.

Kun rahaa ei ole niin vanhuksilta on aloitettu jo astiarahaston  kuukausimaksujen periminen. Ja viranomaiset on hipihiljaa ja hyväksyvät kaiken. Aivan järjetöntä. 

Vierailija
56/189 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänä vuonna on lomautuksia/yt:t koskettaneet/koskettavat parhaillaan todella monia tuttuja, -ja myös minua!

Kaikki ihmisiä, joilla on/ollut hyvät ja vakaat työpaikat, ja huomion arvoisinta: eri aloilta.

Ja nyt puhutaan todella erilaisista työpaikoista: "sairaanhoitajaa, insinööriä, tehdastyöntekijää, työnjohtajaa jne." tapaisesti, eli kukaan ei tunnu olevan turvassa... Ja tutuista liki kaikilla on 10+ vuoden urat takana, eli ei ole kyse ammatista missä vaihtuvuus muutenkin olisi suurta.

Parilla tutulla lomautusta/työttömyyden uhkaa molemmilla aikuisilla perheessä, mikä tietää pahimman toteutuessa isoja ongelmia (jopa kodin menetystä) koska tilanne on varsin äkkinäisesti edennyt tähän pisteeseen, ja asuntolainaa paljon.

Näkemykseni mukaan tämä lama vain syvenee, sillä en edes liioittele kun sanon, että parissa vuodessa keskiluokkainen tuttavapiirini on alkanut kokea suunnatonta epävarmuutta

Jep. Me käytiin ennen Citymarketissa ja ostettiin täsmälleen sitä mitä haluttiin. Nyt käydään halpakaupoissa kuten Tokmannilla ja ostetaan vain halvimpia ja punalappuisia. Aika turhauttavaa mennä kauppaan tosi paljon ennen kuin -50% lisäale alkaa. Ei ole vaan varaa muuten kun lainoja menee joka kuukausi tonnilla ja palkkaa saadaan nettona yhteensä 2000 euroa. Citymarketin aikoihin saatiin paljon enemmän palkkaa ja molemmat oli töissä. Säästöjä on, mutta niihin kosketaan vain kun on hätä eli pyykkikone tms hajoaa, on mentävä lääkäriin, kissan eläinlääkäriä tai auton kalliimpaa remonttia. Päällisin puoli ollaan ns. menestyvä perhe, mutta pellin alla eletään suu säkkiä myöten. Hatuttaa.

Vierailija
57/189 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmasti tulossa vuoden vaihteen jälkeen. Pelottaa koska ikää jo on ja sain juuri syöpädiagnoosin, joten olen varmasti pois potkittavien joukossa 😢

Vierailija
58/189 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat ovat ehtineet saada säästöön merkittävän summan ja perinnötkin on tulleet tai lähempänä. Suoraan sanottuna näin 55 vuotiaan aivan sama tuleeko kenkää. Pärjään kyllä 300 000 euron netto-omaisuudella jonkin aikaa. 

Jos nuoret eivät pääse työnsyrjään kiinni niin heidän "elämän aloitus" ja perheiden perustaminen vaikeutuu.

Hallituksen tulisi laittaa eläkeiän lähestyessä porukka

Onnittelut, kiva kun joillain on asiat paremmin. Meillä ei ole noin hyvin, mutta ihan ok. Vanhempien konkurssi vei kaiken omaisuuden, on vain itse kerätty omaisuus.

eri

Vierailija
59/189 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliselle. Ei tuo omaisuus ole puusta tippunut. Ankaraa säästämistä 25 vuotta takana. 

Vierailija
60/189 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loukkaa nuo kommentit että yt:ssä potkitaan laiskat ulos. Ei pidä paikkaansa. Meidän firmassa lopetettiin koko osasto, noin 50 ihmistä, alaisesta pomoon viime kesänä, eli moni huippuammattilainen joutui lähtemään. tietääkseni vain kolme on nyt saanut töitä, itse olen työtön. Olen laittanut kymmeniä hakemuksia ilman tulosta. Nyt on pahat ajat, ahdistus alkaa tulemaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi