Saan kunnian valmistaa sukujoulun ruokineen, pukkeineen ja kaikkineen, mutta miten estän lohen ahmijat ja saan kaiken ruoan riittämään?
Täällä oli aiemmin ylioppilasjuhlia koskeva viestiketju, jossa kysyttiin neuvoja kuinka estää ahmijat. Otsikossa lukeekin, joten minä ja mieheni saimme kunnian järjestää sukujoulun yhdessä ja tietysti juuri vuotena jolloin kaikki maksaa enemmän kuin ennen. Olemme tehneet laskelmia ja seuraamme aktiivisesti tarjouksia aina lohen, kinkun, konvehtien ja kahvin kohdalla, mutta väkeä tulee paljon ja muutama ahne suursyömäri, jotka hotkivat ruokaa enemmän kuin maha ja terveys kestäisi. Siskojeni miehet (3 kpl) ovat pahimpia ahmatteja ja kun ilmaiseksi saa, niin ahmivat senkin edestä enemmän. :( Siskot ja siskojen teini-ikäiset tyttäret auttavat kattamisessa, mutta mieheni ehdotti ettei meidän kannata ostaa muita lahjoja, koska tarjoamme kaiken ylläpidon. Mielestäni se on loistava ajatus, mutta sellaista ei ole koskaan ennen ollut, joten pitäisi pian ilmoittaa sukulaisille.
En ole ammatiltani suurtalouskokki, mutta määrä mitä me miehen kanssa kahdestaan jouluna syömme ei tule riittämään isolle porukalle. Olen tehnyt havaintoja aimmista sukujuhlista aina jouluun, ylioppilasjuhliin ja häihin, niin etenkin näillä suursyömäreillä on tapana maistaa kaikkea tarjolla olevaa ja hakea lisää, vaikka edellinen lautanen on hädin tuskin tyhjennetty.
Miten selvitä joulusta uupumatta ja saada ruoka riittämään? -Nuori Joulumuori
Kommentit (223)
Mitenkäs alkoholi? Meillä juodaan vain lasillinen viiniä jouluaterialla, jouluna. Heti joulusuihkun jälkeen kun raikkaina keräännymme aterioimaan ja juomaan aikuisten viinilasit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä laita lohta.
Lohi kruunaa joulupöydän.
Kinkku!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä laita lohta.
Myydäänkö lipeäkalaa vielä?
Sitähän voi tehdä itse!
Vierailija kirjoitti:
Jos joku kutsuu minut jouluna syömään, niin en pätkääkään välitä siitä, että jotain herkkua on annosmaljoissa: niitä voi ottaa monta ja ilman herkkua jäävät voivat aina kysyä emännältä, että missä tätä on lisää. Ei käy edes mielessä, että lohta tai hillosipuleita tai aurajuusto-punajuurilaatikkoa ei saisi syödä juuri niin paljon kuin haluaa.
Kyseessä on joulu! Jos ei ole varaa tarjota vieraille ruokaa, älä kutsu heitä.
Kyseessä on joulu! Eikö vieraiden tulisi kunnioittaa emäntää? Ap, muistele minkä verran ahmattien vaimo laittoi kutakin lajia pöytään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laivan buffasta idea. Kalleimmat tarjottavat laitettu valmiiksi pikku annoskippoihin koristeineen. Kaunista ja siistiäkin oli. Lohta ei edes ollut tarjolla itse otettavaksi fileestä. Pikku annoskipoissa oli graavikalaa, savukalaa, kalamousseja, murekkeita. Ehkä mätiäkin.
Kymmenelle hengelle astioiden hankkiminenkin on taitolaji, varsinkin jos tarjottavat on pikkukipoissa. Ideana kyllä hyvä.
Oletettavasti astioiden riittävyys ei ole tässä ongelma, jos sukujouluja on vietetty jo pitkään. Pienemmän lautaset, ensin alkupalat, pöydässä valmiina leivät ym. niin pääsee jo pitkälle. Ei edes tarvitse laittaa valmiiksi annoksia, sillä niissäkin tulisi hukkaa, kun ei kaikille maistu sama.
Savukala ei kuulu joulupöytään, eikä todellakaan tarvita sen seitsemää sorttia moussea ja murekkeita. Se on kyllä huomattu, että monilla naisilla kiertävä tarjoilu heittää kilpavarustelun puolelle. Pitää olla vähän enemmän, parempaa ja kalliimpaa kuin edellisellä. Siitä kannattaa päästä eroon ja laittaa joulunakin tarjolle perinnemenu: riisipuuroa, laatikoita, kinkkua, kalaa (joka voi olla jotain muuta kuin lohta), pipareita ja torttuja.
Vierailija kirjoitti:
Voi tehdä lohileipiä, alle salaatinlehti, koristeena kananmuna,kurkku,tomaatti,sitruuna ja tilli niin lohta ei yksinään tarvitse niin paljon.
Myös lohisalaaatti, alle salaattipeti, pienet kylmäsavu- tai graavilohi palat, tomaatti, kurkku, suolakurkku, paprika, kananmuna, sitruuna, tilli.
Mädit mätitahnana leipien päällä tulee halvemmaksi kuin erilliset kalliit kilohintaiset mädit kulhossa.
Laatikkojen itse tekemisessä paljon vaivaa, täyttävä perunamuusi tilalle tai keitetyt perunat ja uunijuurekset.
Pateen tilalle siivutettua maksamakkaraa.
Valmiita kinkku-, broiler- ja kalkkuna siivuja tai niitä valmiiksi tehtyihin voileipiin, leipä täyttää niin menekki pienempi.
Ruokajuomina maito ja kotikalja. Jälkiruoka juomana haudutettu tee ja glögi. Jälkiruoka vanukas tai joku helppo kulhossa/annoskipoissa tarjottava.
Ei lohileipään kuulu salaatti, tomaatti ja kurkku 😂
Vierailija kirjoitti:
Hertta-sarjakirjailija Pasi se taas sepittää naisena.
Ja heti on jokunen eläkkeellä oleva kotitalousopettaja-suorittaja-naisen irvikuva selittämässä tosissaan :D
Kun on muutaman sukujoulun viettänyt, tämän ottaa kyllä tosissaan.
En ole kotitalousopettaja enkä suorittaja vaan päin vastoin: minä olen se, joka antaa neuvot helpoimpaan tapaan laittaa tarjottavat isollekin porukalle. Onhan noita järjestetty, seuraavana on vuorossa hirvipeijaiset, joissa on myös kiertävä vuoro.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku kutsuu minut jouluna syömään, niin en pätkääkään välitä siitä, että jotain herkkua on annosmaljoissa: niitä voi ottaa monta ja ilman herkkua jäävät voivat aina kysyä emännältä, että missä tätä on lisää. Ei käy edes mielessä, että lohta tai hillosipuleita tai aurajuusto-punajuurilaatikkoa ei saisi syödä juuri niin paljon kuin haluaa.
Moukat ja sivistymättömät rohmuavat esim. joulupöydästä vain itseään ajatellen. Aikamoista ahnehtia itselle, ettei kukaan muu vaan saa samaa, mistä itse pitää eniten. Eikö teitä ahmatteja ole kotona opetettu, lkuinka noutopöydästä tulee ottaa ruokaa? Oma itsekäs minä ja vain minulle, muista viis, niinkö tosiaan?
Tuollaisille pitäisi järjestää oma pöytä lasten kanssa tai ei ehkä sittenkään. Lapset jäävät ilman ruokaa tuon moukan takia.
Ehdotan, että juhlien isäntä tai emäntä käy sanomassa moukalle, että sinun vuorosi on sitten viimeisenä eikä asiasta lipsuta. Kaulimen kanssa vahditaan moukkaa :D Juhlien päätyttyä moukka voi aikansa kuluksi laskeskella saamansa mustelmat.
Vierailija kirjoitti:
Yksi hyvä vinkki on myös lautasen koko. Mitä isommat lautaset laitat noutopöytään, sen enemmän vieraat kahmivat ruokaa ja hamstraavat lautaselle. Ahmivat myös nämä isot annokset. Kun lautanen on pienempi, vieraan syödessä ensimmäistä annostaan, alkaa nälän tunne jo hiipua, kun ruoka laskeutuu vatsaan ja aivot viestivät kylläisyydestä. Ruokaa otetaan maltillisemmin ja todennäköisesti ei mene niin paljon haaskuuseen.
Kyllä ahmatti keinot keksii. Huomatessaan lautasen koon, tulee hätä. Joko ruokaa lapataan kerrosta toisen päälle tai alkavat syödä noutopöydästä.
No koska tosiaan on oikeasti olemassa ihmisiä, jotka rohmuaa muista piittaamatta kaikkea mahdollista, niin on pakko pelata niitten säännöillä. Kuten joku taisi jo ehdottaa, niin annostele valmiiksi esim kala. Voi annostella jotain muutakin, jos tuntuu siltä. Sinä et tee silloin mitenkään väärin tai huonosti. Teet sen siitä syystä, että joillakin ei ole mitään tapoja.
Halutessasi voit sanoa kysyjille, että tehdään näin, jotta kaikille riittää. Älä ota stressiä niistä ahmateista, joitten tarkoitus on tulla juhliin tankkaamaan. ( ei sitten tarvi enää kotona syödä ). Mutta järjestelyissä sun täytyy ottaa se huomioon. Ja huom, nämä jotka täällä nillittää pihistelystä, ovat juuri niitä rohmuja. ( täytyy tankata ku meen illalla salille )
Vierailija kirjoitti:
Meille tulee miehen sukulaisia jouluna syömään niinkuin viime vuonnakin. Viime jouluna oltiin ostettu iso kinkku että sitä riittäisi joulun jälkeenkin syötäväksi mutta lohta oli vähemmän. Miehen sisko rohmusi lohta 4 kertaa lisää että se loppui kesken ja minä en saanut lohta lainkaan. Harmitti kun jouluaaton jälkeiseksi päiviksi ei jäänyt juuri mitään ruokaa yli.Ja myös miehen todella varakas serkku tulee meille jouluna eikä tuo mukanaan mitään mikä on mielestäni hassua että me joudutaan ostamaan vähistä rahoista kalliit jouluruoat ja hän on upporikas.
Oma vikanne, sanokaa että jokainen tuo jotain.
Vierailija kirjoitti:
Ap halusi vain röyhistellä hienolla kalliilla tarjoilullaan, ja mikäpäs se sitten pilaa koko juhlan. Vieras, joka syö lohta, jee maailman hienointa ja kalleinta tarjottavaa: lohi maksaa varmaan lähes kympin kilo. Ei oo varaa, ei oo varaa, kun joku kummin serkku piteleelekin koko huushollin konkurssiin syömällä liikaa lohta. Otan syvästi ossaa lohipulaanne.
Ja se kateus lankesi yllesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moukat ja sivistymättömät rohmuavat esim. joulupöydästä vain itseään ajatellen. Aikamoista ahnehtia itselle, ettei kukaan muu vaan saa samaa, mistä itse pitää eniten. Eikö teitä ahmatteja ole kotona opetettu, lkuinka noutopöydästä tulee ottaa ruokaa? Oma itsekäs minä ja vain minulle, muista viis, niinkö tosiaan?
Tuollaisille pitäisi järjestää oma pöytä lasten kanssa tai ei ehkä sittenkään. Lapset jäävät ilma
Jos ei ole varaa tarjota, niin älä kutsu vieraita. On parempi ehdotus, älä kutsu rohmuja
Vierailija kirjoitti:
Merilohi ja kirjolohi ei ole samaa laatua. Kirjolohi on arkiruokaa.
Lohen voisi tarjota pääruokana uunilaatikkona, eli kermaperunaa, sipulia, tilliä ja mustapippuria. Monta vuokallista. Sopii myös lapsille. (Lainaa naapurin uunia ja tiskikonetta.) Isoruokaiset täyttää sillä mahan. Toisella kierroksella vasta pöytään kylmät kalat?
Nimim. Terveisiä suurkeittiöstä.
Lainaako suurkeittiö naapurin keittiötä 😂
Vierailija kirjoitti:
Meille tulee miehen sukulaisia jouluna syömään niinkuin viime vuonnakin. Viime jouluna oltiin ostettu iso kinkku että sitä riittäisi joulun jälkeenkin syötäväksi mutta lohta oli vähemmän. Miehen sisko rohmusi lohta 4 kertaa lisää että se loppui kesken ja minä en saanut lohta lainkaan. Harmitti kun jouluaaton jälkeiseksi päiviksi ei jäänyt juuri mitään ruokaa yli.Ja myös miehen todella varakas serkku tulee meille jouluna eikä tuo mukanaan mitään mikä on mielestäni hassua että me joudutaan ostamaan vähistä rahoista kalliit jouluruoat ja hän on upporikas.
Sulje ovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa järjestää ruokailu kahdessa kattauksessa, ensin syövät naiset ja lapset. Miehet tappelevat sitten keskenään lopuista kakkosvuorossa.
Paras idea! Ja kattausten välissä lisäisin loheen niin paljon suolaa, ettei sitä oikein pysty syömään. Saisi ahneet nenilleen.
Sitten se lohirohmu joisi 6 pulloa shampanjaa janoissaan.
Ei joisi jollei olisi itse niitä tuonut. Kyllä saisi vettä, osaisin olla ihan yhtä moukka emäntä tuollaiselle vajaaälyiselle vieraalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma vikanne, sanokaa että jokainen tuo jotain.
Ei jumalauta, rohmusi neljä kertaa lisää. Oliko se joululomalla jostain hourulasta.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs alkoholi? Meillä juodaan vain lasillinen viiniä jouluaterialla, jouluna. Heti joulusuihkun jälkeen kun raikkaina keräännymme aterioimaan ja juomaan aikuisten viinilasit.
Meillä juuaan maitua. Tukka voi olla sekasin, kunhan ei paskalle haise.
Mitä teen?! Ei oo saareketta! Voi viddu 😂