Saan kunnian valmistaa sukujoulun ruokineen, pukkeineen ja kaikkineen, mutta miten estän lohen ahmijat ja saan kaiken ruoan riittämään?
Täällä oli aiemmin ylioppilasjuhlia koskeva viestiketju, jossa kysyttiin neuvoja kuinka estää ahmijat. Otsikossa lukeekin, joten minä ja mieheni saimme kunnian järjestää sukujoulun yhdessä ja tietysti juuri vuotena jolloin kaikki maksaa enemmän kuin ennen. Olemme tehneet laskelmia ja seuraamme aktiivisesti tarjouksia aina lohen, kinkun, konvehtien ja kahvin kohdalla, mutta väkeä tulee paljon ja muutama ahne suursyömäri, jotka hotkivat ruokaa enemmän kuin maha ja terveys kestäisi. Siskojeni miehet (3 kpl) ovat pahimpia ahmatteja ja kun ilmaiseksi saa, niin ahmivat senkin edestä enemmän. :( Siskot ja siskojen teini-ikäiset tyttäret auttavat kattamisessa, mutta mieheni ehdotti ettei meidän kannata ostaa muita lahjoja, koska tarjoamme kaiken ylläpidon. Mielestäni se on loistava ajatus, mutta sellaista ei ole koskaan ennen ollut, joten pitäisi pian ilmoittaa sukulaisille.
En ole ammatiltani suurtalouskokki, mutta määrä mitä me miehen kanssa kahdestaan jouluna syömme ei tule riittämään isolle porukalle. Olen tehnyt havaintoja aimmista sukujuhlista aina jouluun, ylioppilasjuhliin ja häihin, niin etenkin näillä suursyömäreillä on tapana maistaa kaikkea tarjolla olevaa ja hakea lisää, vaikka edellinen lautanen on hädin tuskin tyhjennetty.
Miten selvitä joulusta uupumatta ja saada ruoka riittämään? -Nuori Joulumuori
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Annoskupit on loistava idea.
Samoin näihin auttaa se, että laittaa kalleimmat tarjottavat noutopöytään viimeiseksi. Niitä ei kahmita ihan niin paljon, jos lautanen on jo kukkuroillaan muuta.
Mutta muuten totean vain, että tarjottavaa on vain oltava riittävästi ja yliampuvasti, jos ei halua ruuan loppuvan kesken.
Kiitos.
Lohta saa 10 €/kilo. Tee graavattuna niin ei sitä kilokaupalla mee. Paljon (halpoja) laatikoita eikä kinkkukaan paljoa maksa. Mädit ja muut kalliit annoskippoihin, jos niitä haluat kuitenkin tarjota.
Kahvi on nyt tarjouksessa, joten ostakaa sitä valmiiksi. Suunnittelua, suunnittelua ja laskemista tai sitten vaan viette suvun muualle ja maksatte kaiken - jos varaa on?
Onneksi me tajusimme jo ennen yhtäkään sukujoulua, että se ei ole meidän perheen juhla. Siksi meillä ruoka riittää ja on mukavaa, sukujoulua viettävät marisevat ennen ja jälkeen juhlan ruuan laadusta ja riittävyydestä ja siitä, miten pitää sietää surkeaa seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Laivan buffasta idea. Kalleimmat tarjottavat laitettu valmiiksi pikku annoskippoihin koristeineen. Kaunista ja siistiäkin oli. Lohta ei edes ollut tarjolla itse otettavaksi fileestä. Pikku annoskipoissa oli graavikalaa, savukalaa, kalamousseja, murekkeita. Ehkä mätiäkin.
Toi kuulostaa niin paljon työläämmältä että itse kyllä mieluummin ostaisin vaan todella paljon sitä ruokaa. Ehkä tulee vähän kalliiimmaksi mutta aikakin on rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme valittaja, mitäs kutsut väkeä syömään.
Emme kutsuneet, vaan nakki napsahti meille. Joka vuosi joulua vietetään jonkun sukulaisen luona, joka on vetovastuussa kaikesta.
Sehän voisit kysyä vaikka siltä viime joulun emännältä kuinka paljon ruokaa meni ja varautua samaan. Sitäpaitsi jos joku savulohi loppuu kolmannella santsikiertoksella ja montaa sorttia muuta on jäljellä niin ehkä se ei haittaa.
Ap, onko teillä oikeasti rahasta tiukkaa vai oletteko vain hieman pihejä? Ota mallia aiemmista jouluista miten muu suku on jo järjestänyt. Siitä tiedät määrän mitä menee ja suurin piirtein kustannukset. Ruoka on iso ja tärkeä osa sukujoulujuhlaa, joten siinä pihistely on tunnelmaa latistava. Jouluruoat voi tehdä edullisestikin; laatikot, juuresvuoat, rosollit, kalat. Vaatii vain vähän etukäteisvalmisteluja eli laatikot voi tehdä pakkaseen tai sitten tuunaat valmiista laatikoista kerman ja voin kanssa. Lohen voit graavata itse ja savustettua lohta saa nykypäivänä aika edullisestikin. Voit keittää kananmunia ja puolittaa ne, päälle mätiä, smetanaa ja tilliä. Tässä jtkn ehdotuksia.
älä nyt lohessa pihistele, se on edullista muihin ruokiin verrattuna. Muikunmäti on 200e kilo, terriinit ja pateet maksavat n.60e/kg, graavisiikakin on lähemmäs 100e/kg
Osta 1 per ruokailija. Sitten riittää.
Jos joku kutsuu minut jouluna syömään, niin en pätkääkään välitä siitä, että jotain herkkua on annosmaljoissa: niitä voi ottaa monta ja ilman herkkua jäävät voivat aina kysyä emännältä, että missä tätä on lisää. Ei käy edes mielessä, että lohta tai hillosipuleita tai aurajuusto-punajuurilaatikkoa ei saisi syödä juuri niin paljon kuin haluaa.
Kyseessä on joulu! Jos ei ole varaa tarjota vieraille ruokaa, älä kutsu heitä.
Jouluruoka ei ole kallista, ellei hanki valmiiksi graavattuja kaloja, mätiä jne. Sinappisilliä saa helposti ja halvalla, kun tekee ikean sinappikastikkeesta ja smetanasta sinappisoosin, ja paloittelee sinne sillifileestä palat. Et kertonut missä muodossa teillä yleensä lohi on, mutta osta kokonaisia kirjolohia tai niistä graavia, uunilohta tms. ei tule kalliiksi.Lidlissä usein savulohta hyvässä alessa joulun aikoihin, jos lämminsavua on pakko olla eikä omaa pönttöä ole. Reilusti kinkkua ja laatikoita, ne ovat halpoja, ja munan puolikkaita ja rosollia. Mädin voi jättää pois.
Olet monta vuotta syönyt muiden ruokia, joten nyt on sinun vuorosi tarjota. Ovatko muut pihistelleet tarjotessaan sinulle?
Minä kieltäytysin kunniasta ja lähtisin mökille. Tai sanosin että lähdemme ulkomaille. Mikään ei ole pakko paitsi kuolla. Eikö ne ajatelleet sitä stressiä joka on jo nyt?? Pistä joku wharsapp tm ryhmä pystyyn ja kysy että kuka tuo mitäkin, kuka tuo kalat, kuka kinkut, kuka juomat jne. Miten tämmöisenä aikana kun kaikki on älyttömän kallista pidetään edes sukujoulua jonka yksi perhe oletetasn järjestävän?? Joku kyseli lipeäkalasta, tänään oli ekat kaupoissa, hyi 🤢🤮..
Aloitatte illan perinteisellä riisipuurolla. Reilusti salaatteja tarjolle alkuruokapöytään. Joululimppua erilaisilla levitteillä. Keitettyjä perunoita ja munia vielä kalapöytään niin täyttyy vatsa niilläkin. Itse en tuon setin jälkeen jaksaisi edes pääruokaa.
Annoskuppeihin valmiita annoksia. Tai/ja pienemmät lautaset "buffaan" ja pieninä paloina lohet, lihat ja muut. Salaatit isoihin kulhoihin, näyttää runsaalta.
Huh hu onneksi saan olla joulun rauhassa ilman mitään hirveetä hössötystä.
Eihän se lohi ole kallista. Edes priima - n 30 euroa kilo. Sen kun graavaa itse on edullista. Mutta siika - siis kunnollinen graavikelpoinen- on kallista, vaikka ostaisit kokonaisena ja itse perkaat ja graavaat, Paljon parempaa kuin lohi ja menee heti loppuun pöydästä. Puhumattakaan mädistä.
Helppoa, kun teet niin pahaa ruokaa, ettei lohi kelpaa
Lohi on edullista arkiruokaa, joulupöytään laittaisin graavisiikaa, on paljon parempaa kuin lohi.
Lohi ei paljoa maksa, kun itse graavaa sen.