Voiko vuokranantaja pakottaa vuokralaisen näyttämään asuntoa?
Siis että tekisin välittäjän hommat ilmaiseksi ja joutuisin siivoamaan asunnon aina ennen näyttöä?
Onko tämä kohtuullista?
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan voi, hän voi itse näyttää asuntoa tai välittäjä, silloinkin pitää sopia sinun kanssa sopiva aika, ei voi ilman lupaa tulla näyttämään.
Vuokranantaja asuu ulkomailla ja välittäjä sanoi että hänellä ei ole avainta asuntoon, joudunko nyt antamaan oman avaimeni välittäjälle jos en itse halua näyttää asuntoa?
Ap
Eikö sulla ole kuin yksi avain? Siinä tapauksessa vuokranantaja saa järjestää jostain muualta avaimen sille välittäjälle.
Voithan sinä neuvotella vuokranantajasi kanssa, että jos sinä esittelet asunnon, niin saat siitä jonkun korvauksen. Vaikka alennusta vuokrasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan voi, hän voi itse näyttää asuntoa tai välittäjä, silloinkin pitää sopia sinun kanssa sopiva aika, ei voi ilman lupaa tulla näyttämään.
Vuokranantaja asuu ulkomailla ja välittäjä sanoi että hänellä ei ole avainta asuntoon, joudunko nyt antamaan oman avaimeni välittäjälle jos en itse halua näyttää asuntoa?
Ap
Ei kai tuo avainhomma ole sinun päänvaiva. Sanoisin, että olen itse ulkomaila nyt pari kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vaihtoehtoisesti voit toki sanoa, ettet avaa ovea, jolloin asuntosi irtisanotaan ja vuokranantaja ostaa taloyhtiöltä lisäavaimen itselleen. Sitten asut siellä loppuajan tietäen, että jollain vieraalla on avain kotiisi.
On se kumma kun et käsitä, että asunto ei ole sinun, vaan vuokranantajan.
Vuokrasopimus loppuu joka tapauksessa kuukauden päästä, irtisanotaanko asunto silti ja tulee häätö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miten helkkarissa se voi toimia välittäjänä iman avainta? Teidän täytyy ilmeisesti sopia välittäjän kanssa, milloin asuntoa esitellään hänen toimestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttöön pitää suostua ja tottakai pitää siivotakin, vuokralaisella on muutenkin velvollisuus pitää asunto siistinä. Ehkä ap haluaa häädön asunnosta, jos ei yhtään ota huomioon vuokranantajan pyyntöä. Yksin ei tarvitse asuntoa näyttää, vaan varmistaa, että sitä pääsee katsomaan ja että on siisti.
Miksi pitää siivota näyttöä varten? Pääasia, että loppusiivous on tehty avainten luovutuksessa.
Vuokranantajalla on nykyään velvollisuus tarkistaa asunnon siisteys joka vuosi, eli periaatteessa asunnon kunto ja siisteys täytyisi käydä tarkistamassa joka vuosi. Eli ei riitä, että loppusiivous on hoidettu, vaan nimenomaan on tullut lakiin asunnon omistajan velvollisuus säännöllisesti seurata asunnon kuntoa. Jos hän ei tee sitä ja lopulta paljastuu jotain pahempaa vikaa, katsotaan, että ovuokranantaja on laiminlyönyt asunnon kunnon seurantavelvoitteen. Eli kyllä ap:n täytyy siivota siellä asunnossa myös, jos haluaa jatkaa vuokrasopimusta.
Vierailija kirjoitti:
Perussiivous riittää. Sinä asut siellä, ei sulla ole mitään syytä esittää yhtään mitään.
Mikä ihmeen perussiivou?. Ei tarvitse siivota mitään näyttöä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttöön pitää suostua ja tottakai pitää siivotakin, vuokralaisella on muutenkin velvollisuus pitää asunto siistinä. Ehkä ap haluaa häädön asunnosta, jos ei yhtään ota huomioon vuokranantajan pyyntöä. Yksin ei tarvitse asuntoa näyttää, vaan varmistaa, että sitä pääsee katsomaan ja että on siisti.
Miksi pitää siivota näyttöä varten? Pääasia, että loppusiivous on tehty avainten luovutuksessa.
Vuokranantajalla on nykyään velvollisuus tarkistaa asunnon siisteys joka vuosi, eli periaatteessa asunnon kunto ja siisteys täytyisi käydä tarkistamassa joka vuosi. Eli ei riitä, että loppusiivous on hoidettu, vaan nimenomaan on tullut lakiin asunnon omistajan velvollisuus säännöllisesti seurata asunnon kuntoa. Jos hän ei tee sitä ja lopulta paljastuu jotain pahempaa vikaa, katsotaan, että ovuokrana
Ei kai tässä olla nyt jatkamassa vuokrasopimusta
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee 👴🏻💖🥩
EI MENE
Vierailija kirjoitti:
On, täysin kohtuullista olettaa että asunto pidetään siistinä ja vuokralaisen sopimus irtisanotaan, mikäli näin ei ole ja laskutetaan tältä siivouskulut.
Likainen tai vähän sekainen ovat eriasioita. Ihan kohtuullista on olla oma koti epäjärjestyksessä. Ja jos joutuu näyttämään asuntoa, vuokranantaja on jo irtisanomassa vuokralaisen
Kyllä, sinun pitää päästää kohtuullisessa ajassa vuokranantaja ja mahdollinen tuleva asukas katsomaan sitä asuntoa. Asuntoa ei tarvitse sitä varten siivota erikseen. Mutta sinun pitää päästä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tilanteessa pyytäisin korvausta 100€ per näyttö ja vähintään viikon varoitusaika.
Tuossa tilanteessa olisit hetkessä koditon. Koeta jo sisäistää, että se ei ole sinun asuntosi
Mikä ihmeen koditon? Jos jo uusia asukkaita on tulossa näytölle niin eiköhän ap on asunnosta jo irtisanoutunut. Kummia lisärangaistuksia tarve jaella joillain.
Sun ei tarvitse antaa omaa avaintasi välittäjälle edes lainaksi.
Poikkeuksena kuitenkin jos vuokranantaja haluaa teettää välittäjälle oman avaimen. Se on huoltotyö, joten sun pitää pyydettäessä suostua siihen että sellaista varten avain olisi joskus sovittuna aikana muutaman tunnin poissa sun käytöstäsi.
Sun ei tarvitse näyttää asuntoa kenellekään eikä sun tarvitse myöskään mitenkään siivota näyttöjä varten, mutta kunhan näytöistä ilmoitetaan sulle hyvissä ajoin etukäteen niin silloin sä et saa estää sitä että vuokranantaja tai vuokranantajan nimissä toimiva taho tulee pitämään näytön.
Vuokralainen ei saa estää uuden vuokralaisen hankintaa. Eli kyllä, voi pakottaa, mutta ajankohdista on sovittava etukäteen. Jos ehdotettu ajankohta ei sinulle sovi niin sonun on sovittava sellainen sopivan ajan puitteissa.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tilanteessa pyytäisin korvausta 100€ per näyttö ja vähintään viikon varoitusaika.
Lukekaa nyt edes laki asunnon vuokraamisesta. Ennen kuin levitätte väärää tietoa
Kyllä oon näyttäny mulle sopivina ajankohtina. Ja nykyistä asuntoa esitteli entinen vuokralainen mulle. Isoilla vuokrafirmoilla kai tapana.
Vierailija kirjoitti:
Haluaa häädön asunnostaan? Eikö se häätö nimenomaan ole jo tulossa jos näyttöjä pitää järjestää? Tuossa tilanteessahan voisi harkita ns. heittäytymistä jos kerran asunto näyttää vaihtavan asujaa -)))?
Vierailija kirjoitti:
Sun ei tarvitse antaa omaa avaintasi välittäjälle edes lainaksi.
Poikkeuksena kuitenkin jos vuokranantaja haluaa teettää välittäjälle oman avaimen. Se on huoltotyö, joten sun pitää pyydettäessä suostua siihen että sellaista varten avain olisi joskus sovittuna aikana muutaman tunnin poissa sun käytöstäsi.
Sun ei tarvitse näyttää asuntoa kenellekään eikä sun tarvitse myöskään mitenkään siivota näyttöjä varten, mutta kunhan näytöistä ilmoitetaan sulle hyvissä ajoin etukäteen niin silloin sä et saa estää sitä että vuokranantaja tai vuokranantajan nimissä toimiva taho tulee pitämään näytön.
Ei avaimia ole vuosikymmeniin tehty toisesta avaimesta vaan koodilla, jonka isännöitsijä soittaa lukkofirmalle.
Jos näytöistä haaveillaan niin silloin on jo nykyisen asukkaan vuokrasopimuksen loppu häämöttämässä. Asuntoon tehdään loppusiivous ennen lähtöä ja sen jälkeen vuokranantaja voi pitää näyttöjä sydämensä kyllyydestä.