Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko vuokranantaja pakottaa vuokralaisen näyttämään asuntoa?

Vierailija
30.10.2025 |

Siis että tekisin välittäjän hommat ilmaiseksi ja joutuisin siivoamaan asunnon aina ennen näyttöä?

Onko tämä kohtuullista? 

Kommentit (117)

Vierailija
81/117 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
82/117 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näyttöön pitää suostua ja tottakai pitää siivotakin, vuokralaisella on muutenkin velvollisuus pitää asunto siistinä. Ehkä ap haluaa häädön asunnosta, jos ei yhtään ota huomioon vuokranantajan pyyntöä. Yksin ei tarvitse asuntoa näyttää, vaan varmistaa, että sitä pääsee katsomaan ja että on siisti.

Vuokralaisella ei ole mitään velvollisuutta pitää asuntoa siistinä. Ainoa millä on merkitystä, on että pois muuttaessa on asunto siivottu. Ei sen asumisen ajan tarvitse olla siisti. 

Itse asiassa laki paloturvallisuudesta velvoittaa pitämään asunnon riittävän siisitinä. Kulkuväylien on oltava esteettömät ovelle ja hätäpoistumistielle, kotona ei saa olla mitään järjettömiä tavarakasoja (ne aiheuttavat paloriskin) jne. Paloviranomaiset siis todellakin voivat vaatia siivoamaan kodin ja jos sitä ei tee, niin sitten se siivotaan asukkaan laskuun (ei ole halpaa). 

Minulla oli tällainen naapuri kerran. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/117 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siivoaminen ei ole pakollista. 

Vierailija
84/117 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Pitää päästää vuokranantaja tai välittäjä esittelemään asuntoa sovittuna aikana tai antaa heille lupa tulla avaimella sisään sovittuna aikana

2. Sinun ei tarvitse esitellä asuntoa

3.  Sinun ei tarvitse siivota erikseen näyttöä varten

4. Sinun ei tarvitse antaa kotiavaintasi välittäjälle, vaan omistaja joko hoitaa välittäjälle avaimen tai oven avauksen isännöitsijältä tms. tai sitten tulee sellaiseen aikaan kun sinulle sopii ja olet avaamassa oven.

Tämä

Vierailija
85/117 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En asu vuokralla, mutta kuulostaa ihan painajaiselta, että omaan kotiin täytyy päästää tuntemattomia pyörimään.

Sekin kyllä kuulostaa jo painajaiselta, että vuokranantaja itse kävisi nuuskimassa kotia ilman mitään syytä.

Ymmärrän toki, että painajaismaisia vuokralaisiakin on. Mutta silti. En tajua, miten vuokrattu asunto tuntuu edes kodilta.

Jos vuokraisin asuntoa, kävisisin niin usein kuin mahdollista tarkastamassa, että vessanpönttö on ehjä, hella on pysynyt kunnossa, seiniin ei ole riipustettu mitään ja ollaan muutenkin siivottu säännöllisesti

Lehdissä on ollut tapauksia, joissa yksityiseltä vuokraajat ovat pistäneet paikan hirveeseen kuntoon, tuhansia euroja maksanut remontti. 

Erään kauoungin asuntotoimessa hoidetaan tämä asia niin, että ensin lähetetään ilmoitus, että tullaan vaihtamaan palovaroittimet lain vaatimusten mukaisiksi silloin ja silloin. Sen jälkeen tulee ilmoitus, että tullaan huoltamaan ja tarkastamaan parvekelasikkeiden kunto. Tämän jälkeen vaikka ilmoitus, että tullaan tarkistamaan keittiökalusteiden kuntoa, jotta voidaan selvittää remontintarvetta. Sitte voi tulla ilmoitus patteriverkoston tasapainotuksesta. Tai korvausilmaventtiilien suodattamien vaihdosta. Käyntejä tulee vuoden mittaan aina vähintään kaksi ja kodissa käyvät kyllä kertovat sitten, jos siellä on jotain hälyttävää. Monet yksityisetkin vuokranantajat toimivat samalla tavalla. Ei tarkasteta kerralla kaikkea, vaan pikkulhijaa yksi asia kerrallaan. 

Vierailija
86/117 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa tilanteessa pyytäisin korvausta 100€ per näyttö ja vähintään viikon varoitusaika.

Vuokralainen on vuokralainen, joutuu näytön ajaksi poistumaan huoneistosta. Asunnon pitää olla siisti, vuokralaisen velvollisuus on pitää asunto siistinä. 

Höps pöps. Ei maksavan vuokralaisen tarvitse poistua mihinkään. Ihan voi siinä omiaan hommailla ja tarkkailla mitä teette.

Vierailija
87/117 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokranantaja ei voi pakottaa vuokralaista näyttämään asuntoa, mutta vuokralaisen on päästettävä vuokranantaja asuntoon, eikä voi estää pääsyä, ja jos estää hän voi joutua korvausvastuuseen, eli hiton ristiriitainen asia. 

Mä kerran estin vuokranantajan pääsyn vuokra-asuntoon koska tämä mies tuli kännissä mun ja lapsen oven taakse. Seuraavana päivänä irtisanoin vuokrasopimuksen ja otin kunnan vuokra-asunnon. 

Vierailija
88/117 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kerran estin vuokranantajan pääsyn vuokra-asuntoon koska tämä mies tuli kännissä mun ja lapsen oven taakse. Seuraavana päivänä irtisanoin vuokrasopimuksen ja otin kunnan vuokra-asunnon. 

Sä varmaan olet niitä naisia jotka metsässä kohtaavat mieluummin karhun kuin vuokranantajan.

Vierailija
89/117 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä varmaan olet niitä naisia jotka metsässä kohtaavat mieluummin karhun kuin vuokranantajan.

Anteeksi mitä? Oletko sä niitä ääliöitä joiden mielestä mä tein väärin, että en päästänyt asuntooni kännistä miestä? Olkoot mies sitten vuokranantaja tai ei.

Vierailija
90/117 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki asuinhuoneiston vuokrauksesta 22. pykälän loppuosa: "Jos huoneisto on tarkoitus myydä tai se on uudelleen vuokrattavissa, vuokranantajalla on oikeus näyttää huoneistoa vuokranantajalle ja vuokralaiselle sopivana aikana."

Jos kieltäydyt tästä, voit joutua korvausvelvolliseksi aiheutuneesta vahingosta, joka voi hyvinkin olla yhden kuukauden vuokra, jos va ei ole kieltäytymisesi vuoksi saanut uutta vuokralaista heti seuraavassa kuussa. Sinun ei kuitenkaan tarvitse itse esitellä asuntoa.

Vierailija
91/117 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näyttöön pitää suostua ja tottakai pitää siivotakin, vuokralaisella on muutenkin velvollisuus pitää asunto siistinä. Ehkä ap haluaa häädön asunnosta, jos ei yhtään ota huomioon vuokranantajan pyyntöä. Yksin ei tarvitse asuntoa näyttää, vaan varmistaa, että sitä pääsee katsomaan ja että on siisti.

Vuokralaisella ei ole mitään velvollisuutta pitää asuntoa siistinä. Ainoa millä on merkitystä, on että pois muuttaessa on asunto siivottu. Ei sen asumisen ajan tarvitse olla siisti. 

Itse asiassa laki paloturvallisuudesta velvoittaa pitämään asunnon riittävän siisitinä. Kulkuväylien on oltava esteettömät ovelle ja hätäpoistumistielle, kotona ei saa olla mitään järjettömiä tavarakasoja (ne aiheuttavat paloriskin) jne. Paloviranomaiset siis todellakin voivat vaatia siivoamaan kodin ja jo

Vai ei saa olla tavarakasoja? Mites noi muuttolaatikot muuton yhteydessä? Kauanko ne saavat olla purkamatta, jos esim. sairastuu muuton jälkeen?Anna tulla lakipykäliä. 

Vierailija
92/117 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa tilanteessa pyytäisin korvausta 100€ per näyttö ja vähintään viikon varoitusaika.

Vuokralainen on vuokralainen, joutuu näytön ajaksi poistumaan huoneistosta. Asunnon pitää olla siisti, vuokralaisen velvollisuus on pitää asunto siistinä. 

Linkkaapa se lainkohta, missä noin lukee. 

Se on yleinen käytäntö, yksityinen myyjä tehköön kuin lystää. Välittäjillä on tietyt ohjeet. Otappa asiasta selvää!

"Yleinen käytäntö" ei ole laki. Sitä paitsi todistustaakka on sinulla, joten ota itse selvää ja todista. 

Vierailija
93/117 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi pakottaa.

Vierailija
94/117 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse tuulettaa tai siivota. Ihan tavallinen koti riittää ja hyvä vain jos jotain epäilyttäviä hajuja on asunnossa niin ne tulee ostajalle tietoon. Eikä se vuokranantaja voi veemäisyyttään takuuvuokraa pidättää, se on laitonta.

Vastaan: Joo ei tarvikaan tuulettaa tai siivota. Mutta tässä onkin kyse siitä, mikä on asukkaalle järkevää. Ei ole järkevää nihkeillä joka asiaan. Jos asukas on asunut siististi, niin viiden minuutin pikasiivous riittää, samalla ruoanhajut tuuletuksella pois. Kyllä se vuokranantajakin ihminen on, ja jos häntä tahallaan kohdellaan huonosti, se vaikuttaa häneen negatiivisesti. 

Kyllä vuokralainenkin haluaa, että häntä kohdellaa kuin ihmistä. Ihminen se vuokranantajakin on. Mukaville ihmisille tapahtuu mukavia asioita. Joo ja olen samaa mieltä, että lain mukaan siivota ei tarvitse, eikä tuulettaa, eikä edes pitää näyttöä. Mutta vuokranantajalle tulee varata aika jolloin hän pääsee itse pitämään näyttöä. Se on laissa.

T. Se, kelle vastasit

Vierailija
95/117 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa laki paloturvallisuudesta velvoittaa pitämään asunnon riittävän siisitinä. Kulkuväylien on oltava esteettömät ovelle ja hätäpoistumistielle, kotona ei saa olla mitään järjettömiä tavarakasoja (ne aiheuttavat paloriskin) jne. Paloviranomaiset

Minä aloitin pakkaamisen jo kuukautta ennen muuttoa. Laatikoita oli sitten seunustoilla. 

Vierailija
96/117 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokrasopimus on sopimus, jolla luovutetaan huoneiston hallinta asukkaalle ja saadaan siitä hyvästä vastikkeeksi vuokraa. Huoneiston hallintaa on se, että saa määrätä ketä huoneistossa käy. Laissa on sitten erikseen poikkeukset siihen hallintaan.

Vierailija
97/117 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En asu vuokralla, mutta kuulostaa ihan painajaiselta, että omaan kotiin täytyy päästää tuntemattomia pyörimään.

Sekin kyllä kuulostaa jo painajaiselta, että vuokranantaja itse kävisi nuuskimassa kotia ilman mitään syytä.

Ymmärrän toki, että painajaismaisia vuokralaisiakin on. Mutta silti. En tajua, miten vuokrattu asunto tuntuu edes kodilta.

Jos vuokraisin asuntoa, kävisisin niin usein kuin mahdollista tarkastamassa, että vessanpönttö on ehjä, hella on pysynyt kunnossa, seiniin ei ole riipustettu mitään ja ollaan muutenkin siivottu säännöllisesti

Lehdissä on ollut tapauksia, joissa yksityiseltä vuokraajat ovat pistäneet paikan hirveeseen kuntoon, tuhansia euroja maksanut remontti. 

Erään kauoungin asuntotoimessa hoidetaan tämä asia niin, et

Katsos, kun yksi ihminen ei ole kaikkien alojen ammattilainen. Jouduin jokin aika sitten vaivaamaan vuokralaistani siten, että ensin kävi sähkäri arvioimassa urakan ja parin päivän päästä putkari. Kului pari kuukautta ja ensin kävi putkari tekemässä homman ja sen jälkeen sähkäri. Sitten vielä gigantti toi uudet koneet ja putkari kävi nekin asentamassa. 

Vierailija
98/117 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi mitä? Oletko sä niitä ääliöitä joiden mielestä mä tein väärin, että en päästänyt asuntooni kännistä miestä? Olkoot mies sitten vuokranantaja tai ei.

Asuntoa saa tulla katsastamaan ja huoltamaan, mutta ajankohta on ilmoitettava ajoissa. Sinun ei olisi tarvinnut päästää edes selvää vuokranantajaa sisälle.  Ainoastaan hätätilanteessa asuntoon saa mennä ilman ns. Lupaa. Kerran omistamastani asunnosta tuli pakastimen varoitus, en saanut vuokralaista kiinni ja menin katsomaan, onko jotakin vahinkoa tapahtunut. No syy lämpötilan nousuun oli lopulta sähkökatko, eikä vettä ollut lattialla. Vuokralainen tosin suuttui minulle tästä niin paljon, että raivosi sekä uhkaili, vaikka selitin tilanteen hänelle. Ei kai hänkään olisi halunnut, että keittiö lainehtii vettä. 

Vierailija
99/117 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan voi, hän voi itse näyttää asuntoa tai välittäjä, silloinkin pitää sopia sinun kanssa sopiva aika, ei voi ilman lupaa tulla näyttämään.

Vuokranantaja asuu ulkomailla ja välittäjä sanoi että hänellä ei ole avainta asuntoon, joudunko nyt antamaan oman avaimeni välittäjälle jos en itse halua näyttää asuntoa?

Ap

Sanot: minä en ota mitään kantaa asiaan.

Vierailija
100/117 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei. mutta näytölle varattava aika aina hyvissä ahoin,pika-ilmoitus ei käy. moisia  velvotteita ei ole toimia kiinteistövälittäjänä. toki vuokranalennus voisi tulla kyseeseen. yleensä jo siitä,että asuntoa käydään katsomassa-joudut olemaan sen aikaa poissa,tuottaa haittaa ja voit vaatia vuokranalennusta-haitasta. muista jos asuntosi lämpötila nousee 30 asteeseen helteellä ja sitä ei voida alentaa, olet oikeutettu v.alenukseen.

huolto-tarkastus jne kevyemmät toimenpiteet pitää ilmoittaa 2vko aiemmin. silloin ole aina paikalla tai valtuutettusi. isoimmat remontit ilmoitetaan 6kuukautta aiemmin,jolloin ehdit harkita -haluatko kenties muuttaa tai saatko haitta-alennuksen mm  yrittääkö -hän- säästää älityskuluissa. onko sinut irtisanottu lainpuitteissa.. onko myynnissä millä foorumilla nyt..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi