Voiko vuokranantaja pakottaa vuokralaisen näyttämään asuntoa?
Siis että tekisin välittäjän hommat ilmaiseksi ja joutuisin siivoamaan asunnon aina ennen näyttöä?
Onko tämä kohtuullista?
Kommentit (117)
Meidän vuokrasopimuksissa (vuokraturvan vakiosopimus) lukee:
Vuokralainen sitoutuu edesauttamaan vuokranantajan tai välittäjän mahdollisuuksia esitellä asuntoa
asunnonhakijoille siinä vaiheessa, kun vuokralaisen oma vuokrasopimus on irtisanottu tai purettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttöön pitää suostua ja tottakai pitää siivotakin, vuokralaisella on muutenkin velvollisuus pitää asunto siistinä. Ehkä ap haluaa häädön asunnosta, jos ei yhtään ota huomioon vuokranantajan pyyntöä. Yksin ei tarvitse asuntoa näyttää, vaan varmistaa, että sitä pääsee katsomaan ja että on siisti.
Miksi pitää siivota näyttöä varten? Pääasia, että loppusiivous on tehty avainten luovutuksessa.
jokainenhan se huippusiistikin järjestelee joitain kohtia ennenkuin tulee vieraita, kerää kuivuneet pyykit pois, sijaa vuoteen nätiksi ja laittaa työasiat piiloon,asiakirjat tms. tuulettaakin vaikka on puhdas sisäilma, ei juuri meneillään kalanpaistoa tai kaaliruokia. yleissilmäys. ns loppusiivousta juuri mitään jos koko ajan kaikki pestynä säännöllisesti,kaapit,ikkunat,ovet jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En asu vuokralla, mutta kuulostaa ihan painajaiselta, että omaan kotiin täytyy päästää tuntemattomia pyörimään.
Sekin kyllä kuulostaa jo painajaiselta, että vuokranantaja itse kävisi nuuskimassa kotia ilman mitään syytä.
Ymmärrän toki, että painajaismaisia vuokralaisiakin on. Mutta silti. En tajua, miten vuokrattu asunto tuntuu edes kodilta.
Jos vuokraisin asuntoa, kävisisin niin usein kuin mahdollista tarkastamassa, että vessanpönttö on ehjä, hella on pysynyt kunnossa, seiniin ei ole riipustettu mitään ja ollaan muutenkin siivottu säännöllisesti
Lehdissä on ollut tapauksia, joissa yksityiseltä vuokraajat ovat pistäneet paikan hirveeseen kuntoon, tuhansia euroja maksanut remontti.
Jos minulla olisi tuollainen vuokranantaja, etsisin välittömästi uuden asunnon. Ja kirjoittaisin joka puolelle someen että tämä ja tämä asunto ja tämä vuokranantaja, pysykää kaukana!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun tarvitse asuntoa kauheasti puunata näyttöä varten. Perussiisteys riittää, tavarat paikalleen, keittiöstä murut pois, pytyn kansi kiinni, tuuletus juuri ennen näyttöä.
Ihan vinkkinä: jos sinulla on vakuusrahaa vuokranantajasi tilillä ja toivot ne sieltä takaisin saavasi, niin jos näytön pitäminen yksin ei ole aivan mahdoton tehtävä, niin kannattaa vaan pitää se näyttö. Ei siinä paljoa tarvita, sopii tarkan ajan katsojan kanssa ja pyytää ilmoittamaan ajoissa jos ei pääsekään. Pientä siivousta ja näytössä muutama nätti lause asunnosta ja asuinalueesta. Koska suoraan sanoen on järkevää, että eka katsoja ottaisi asunnon, jolloin ei tarvitse muita näyttöjä järjestää.
Jos oikeen vastahankailet tämmöisen asian kanssa, niin vuokranantaja saa sinusta negatiivisen kuvan. Tällöin vakuuden pidättämisen riski kasvaa. Jos vuokrasuhde on ollut helppo ja vaivaton v
Kannattaisikin jemmata joku homeinen ruoka jonnekin haisemaan, saisi kandidaatit kaikkoamaan.
Jos asunto on kovin epäsiisti, niin kyllähän se on asukkaan häpeä näyttää tällaista kotia, ei vuokranantajan. Supersiistiä ei tarvitse olla. Ehkä jotakin henkijökohtaisia asioita kannattaa vähän piilottaa. Hyvässä lykyssä vuokrasuhde jatkuu, vaikka asunto myytäisiinkin. Jos asunto on kovin epäsiisti, asukas potkaistaan ensimmäisenä pihalle, jos kaupat tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En asu vuokralla, mutta kuulostaa ihan painajaiselta, että omaan kotiin täytyy päästää tuntemattomia pyörimään.
Sekin kyllä kuulostaa jo painajaiselta, että vuokranantaja itse kävisi nuuskimassa kotia ilman mitään syytä.
Ymmärrän toki, että painajaismaisia vuokralaisiakin on. Mutta silti. En tajua, miten vuokrattu asunto tuntuu edes kodilta.
Jos vuokraisin asuntoa, kävisisin niin usein kuin mahdollista tarkastamassa, että vessanpönttö on ehjä, hella on pysynyt kunnossa, seiniin ei ole riipustettu mitään ja ollaan muutenkin siivottu säännöllisesti
Lehdissä on ollut tapauksia, joissa yksityiseltä vuokraajat ovat pistäneet paikan hirveeseen kuntoon, tuhansia euroja maksanut remontti.
Jos minulla olisi tuollainen vuokranantaja, etsisin välittömästi uuden asunno
Mahdollisesti vaikeiden vuokralaisten takia käytän aina vuokraturvaa etsimään uudet vuokralaiset. Mun ei tarvitse olla tekemisissä vuokralaisen kanssa ja kuunnella mahdollisia mussutuksia eri asioista.
" toki vuokranalennus voisi tulla kyseeseen. "
Ei tule. Vuokralaisella on velvollisuus olla estämättä asunnon myyntiä, eli on päästettävä vuokranantaja tai kiinteistönvälittäjä esittelemään asuntoa. Siitä ei tarvitse antaa mitään korvausta vuokralaiselle. Sitten, jos pyytää vuokralaista esittelemään asunnon, niin joku korvaus olisi varmaan ihan suotava.
"yleensä jo siitä,että asuntoa käydään katsomassa-joudut olemaan sen aikaa poissa,tuottaa haittaa ja voit vaatia vuokranalennusta-haitasta. "
ei voi vaatia. tai ainahan sitä voi vaatia mitä vain, vaikka taivaanportin avaimia, mutta kellään ei ole velvoitetta vaatimuksiin suostua.
"muista jos asuntosi lämpötila nousee 30 asteeseen helteellä ja sitä ei voida alentaa, olet oikeutettu v.alenukseen."
Vain silloin, jos lämpötila on pysyvästi noin korkealla eikä tuuletuskaan viilennä asuntoa. Sitä ennen pitää olla kokeiltu esim. juurikin tuuletusta yöaikaan. Ja lämpötila on todettava tietystä korkeudesta mittaamalla tietyllä tavalla ja sen tosiaan täytyy olla pysyvää (laissa oli mainittu joku aikamäärekin. mikään yksittäinen ylitys ei oikeuta vuokranallennukseen. Sitten se vuokranalennus... sitä pitää maksaa vain niiltä päiviltä, kun ylityksen on todettu varmasti tapahtuneen ja korvauksen suuruus on käytännössä vain muutamia euroja. Ei siis kannata vaatia, etenkin, kun alennusvaatimuksen hoitamiseen menee usein enemmän rahaa kuin siitä tulisi (puhelinmaksut).
"huolto-tarkastus jne kevyemmät toimenpiteet pitää ilmoittaa 2vko aiemmin. ."
ellei kyseessä ole kiirellinen huoltokäynti. Silloin saa käydä ihan vain vaikka soittamalla ovikelloa ja kertomalla asia ja menemäällä korjaamaan vika. Itse asun taloyhtiön ylimmässä kerroksessa ja kerran sadesäällä alkoi korvausilmaventtiileistä tulla sadetta sisään. Tulivat ihan ilmoittamatta ovelle hoitamaan asiaa ja hyvä näin. En haluaisi osakkaana joutua maksamaan sitten siitä, kun korjaajat odottelevat kaksi viikkoa korjauskäynnille pääsyä ja sen jälkeen kosteusvaurion korjaamisen aloittamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minulla olisi tuollainen vuokranantaja, etsisin välittömästi uuden asunno
se olisi sitten kunnianloukkaus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistaja kysyy:Sopiiko näyttö? Vuokralainen: Ei sovi->Omistaja: Niin tässä onkin ennakkoilmoitus 8% vuokran noususta...
Muutan 2 viikon päästä pois joten ei onnistu
Ap
Vuokranantaja voi pidättää vuokravakuuden jos hankaloitat uuden vuokralaisen etsimistä, eli et päästä ketään katsomaan asuntoa.
En hankaloita, mutta en itse rupea miksikään asunnonesittelijäksi.
Ap
Miksi esittelijäksi ? Välittäjälle ja asunnon katsojalle avaat oven, onko liian vaikeaa tehtävä ?
Entä jos olen töissä? Ravintolassa? Kaverilla? En rupea m
Kyllä sinun kohtuullisessa määrin on pakko joustaa. Ts muutaman päivän sisällä on löydyttävä aika joka sopii sinulle, välittäjälle ja asunnosta kiinnostuneelle, Ei ole pakko esitellä, mutta kuten joku tuolla aiemmin kommentoi, kaikkein helpointa sinulle on, että uusi vuokralainen löytyy nopeasti, koska silloin selviät mahdollisimman vähilä näytöillä.
Vuokralainen voi miettiä, että kun itse olet etsinyt asuntoa, niin kuinka kiva olisi ollut jos olisit joutunut odottamaan näyttöä vaikka 4 viikkoa ja sitten kun menisit sitä katsomaan, niin asunto olisi kuin pommi??
Ei vuokranantajat kiusallaan näyttöjä järjestä. Tässä tarvitaan molemmin puolista yhteistoimintaa, joka tuntuu välillä olevan katoava kansanperinne suomalaisessa yhteiskunnassa! Voisi välillä ajatella sitä seuraavaa vuokralaista ja vaikka sitä vuokranantaa, joka on mahdollistanut sinun asumisesi asunnossaan.
Jos ei halua näyttöjä eikä siivota asuntoa, niin sitten pitää ostaa oma asunto. Toki silloinkin pitäisi löytää sellainen, missä edellinen omistaja tai vuokralainen suostuu näyttöihin. Tai muuten joudut ostamaan asunnon ilman, että ole päässyt siellä käymään. Edellisen omistaja voikin sitten jättää asunnon siivoamatta, ja pääset aloittamaan asumisesi kunnon siivousurakalla...
Kiinteistönvälittäjänä muutama kommentti.
1) Sinun pitää päästää omista tai hänen palkkaamansa välittäjä näyttämään asuntoa, jos se on myynnissä. Tämä velvollisuus on kirjattu suoraan lakiin. Näytöstä pitää ilmoittaa hyvissä ajoin ja käytäntönä on yleisesti pidetty, että pari päivää ennen on hyvissä ajoin. Mitkään viikon parin varoajat eivät ole käytännössä mahdollisia, koska ostajat katoavat sillä välin. Näyttöaika pitää sopia sinun aikatauluihisi sopivaksi, mutta myös sinulta edellytetään joustoa tässä, koska et saa kohtuuttomasti haitata asunnon myymistä. Sinun ei siis tarvitse peruuttaa juhliasi näytön takia, mutta et voi myöskään ilmoittaa, että näytöt onnistuvat vain maanantaiaamuisin klo 7-8.
2) Sinulla ei ole mitään velvollisuutta toimia asuntoesittelijänä eikä varmastikaan välittäjäkään halua sitä.
3) Avainkysymys on vähän kinkkinen. Käytännön elämässä näissä toimitaan hyvin usein niin, että vuokralainen päästää sisään tai esim. jättää avaimen maton alle tms. näytön ajaksi. Paras tilanne olisi tietenkin, että välittäjälle saataisiin oma avain, mutta se tuntuu olevan joskus vähän hankalaa.
4) Siisteydeksi riittää periaatteessa, että asunto muistuttaa suurinpiirtein ihmisasumusta. Mitään hanoja ei tarvitse ruveta kiillottamaan. Jos asunto on ihan täysi sikolätti, välittäjä ilmoittaa siitä varmasti omistajalle ja se saattaa johtaa vuokrasopimuksen irtisanomiseen. Itsellekin on tullut vastaan tilanteita, että asunnon myyminen on täysi mahdottomuus nykyisen vuokralaisen aikana, koska hän pyrkii tahallaan sabotoimaan myynnin. Silloin on toimittu niin, että vuokrasopimus on irtisanottu ja yritetty uudestaan, kun asunto on saatu siivottua.
5) Sanoisin, että ainakin pk-seudulla vuokrattujen asuntojen pääasiallinen ostajakunta on sijoittajat, jotka haluavat jatkaa asunnon vuokraamista. Heille on iso etu, että asunnossa on jo hyvä vuokralainen. Jos haluat jatkaa asumista asunnossa, kannattaa näyttöön suhtautua niin, että siellä esitellään asunnon lisäksi myös asukasta. Jos paikat näyttävät hyvinpidetyiltä mahdollisuutesi siihen, että saat jatkaa asumista kasvavat huomattavasti. Jos taas näyttää siltä, että asukas vaarantaa asunnon arvoa, voit olla melko varma, että edessä on aunnon etsintä.
Pakottaa miten?
Etukäteen ilmoittamatta tai sopimatta ei voi tulla, mutta on kyllä ihan normi käytäntö, että poismuuttava vuokralainen näyttää asuntoa. Yleensä saadaan sovittua ilman mitään pakottamista. Ihan oma asiasi on miten siistinä haluat asunnon näyttää. Omistaja ei voi pakottaa siivoamaan tai sisustamaan ikäänkuin kiinteistövälittäjän näyttöä varten.
Itse asuin muutaman vuoden Asokotien asunnossa, itse esittelin asunnon mahdolliselle uudelle vuokralaiselle. Asokodeilta muistaakseni soitettiin minulle, että sopisiko tämä tai tämä ajankohta näyttää asuntoa. Ei se ollut itselleni mikään ylitsepääsemätön asia. Itselläni meni tuossa aikaa alle puoli tuntia. Moni tuntuu täällä tekevän asiasta isomman "ongelman" kuin se tosiasiassa on. Hieman sitä vannetta pään ympärillä löysemmälle, niin elämä voi olla yleisesti helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse asuin muutaman vuoden Asokotien asunnossa, itse esittelin asunnon mahdolliselle uudelle vuokralaiselle. Asokodeilta muistaakseni soitettiin minulle, että sopisiko tämä tai tämä ajankohta näyttää asuntoa. Ei se ollut itselleni mikään ylitsepääsemätön asia. Itselläni meni tuossa aikaa alle puoli tuntia. Moni tuntuu täällä tekevän asiasta isomman "ongelman" kuin se tosiasiassa on. Hieman sitä vannetta pään ympärillä löysemmälle, niin elämä voi olla yleisesti helpompaa.
ennen gpdr:ää oli rasittavaa, kun muuton yhteydessä (puhun tosin vuokra-asumisesta nyt) vuokranantaja oli antanut puhelinnumeroni seuraavalle vuokralaisehdokkaalle, joka pyysi jos saisi tulla katsomaan kämppää. Jotenkin ne aina onnistuivat soittamaan väärään aikaan, jolloin olin väsynyt tai muuten vain oman ajan tarpeessa ja ärsytti jo sitten siinä vaiheessa tai sitten ne halusivat tulla katsomaan aikana, kun en itse millään olisi jaksanut esitellä. Esimerkiksi keskellä viikkoa. (ja sitten jos ottivat heille tarjotun asunnon, niin alkoivat soittelemaan, että sopisiko sinule, jos alkaisinkin tuoda tavaroitani jo viikonlopun aikana, kun se ja se syy. Muistan vieläkin miten stressaava koko ajatus oli siitä, ettäminä kannan omia tavaroitani ulos ja joku muu samaan aikaan sitten omiaan sisälle. Jäisi saamatta tunne siitä, että nyt kaikki on tyhjennetty ja siivottu, kun viimeisen oman laatikon poisviemisen jälkeen asunto on silti täynnä tavaraa) Jossain vaiheessa vain sitten lakkasin vastaamasta puheluihin sen jälkeen kun olin jättänyt muuttoilmoituksen, jos en tunnistanut numeroa, ihan varmuuden vuoksi, jos joku olisi kerjäämässä siellä näyttöä tai lupaani tuoda tavaroitaan jo ennen kuin vuokrasopimuksena alkaa. Nykyisin on varmasti kivempi, kun on gpdr, niin vuokranantaja ei saa antaa puhelinnumeroa ilman lupaa.
Omistusasujana elelen tällä hetkellä, joten tuollaisia ongelmia ei enää minulle tule. Kun päätn myydä asunnon, niin toki siten saan näytöt järjestymään itselleni sopivana ajankohtana ja muutenkin onneksi on jo älypuhelimet, niin kaikesta voi sopia viesteillä ja ne voi sitten lukea sitten ajankohtana, joka on itselle paras.
Näytät persettä, menee asunto kuin kuumille kiville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ennen gpdr:ää oli rasittavaa, kun muuton yhteydessä (puhun tosin vuokra-asumisesta nyt) vuokranantaja oli antanut puhelinnumeroni seuraavalle vuokralaisehdokkaalle, joka pyysi jos saisi tulla katsomaan kämppää. Jotenkin ne aina onnistuivat soittamaan väärään aikaan, jolloin olin väsynyt tai muuten vain oman ajan tarpeessa ja ärsytti jo sitten siinä vaiheessa tai sitten ne halusivat tulla katsomaan ai
Asokodit eivät antaneet yhteystietojani mahdolliselle uudelle vuokralaiselle, vaan heidän toimistostaan oltiin yhteydessä. Sieltä kerrottin, minkä niminen henkilö asuntoa on tulossa katsomaan, ja ehdotettiin mahdollisia ajankohtia. Itse tein tuolloin tavallista 8-16 työaikaa, niin asioiden järjestäminen ei ollut mitenkään hankalaa. Asokodeilla on jonotusnumero, ja mitä pienempi numero sinulla oli sen isompi mahdollisuus, oli saada joku tietty asunto. Muistaakseni 3:lle henkilölle tarjottiin mahdollisuutta asuntoon, mutta jos ensimmäinen otti, niin nämä kaksi muuta putosivat pois.Omalla kohdallani taisi juuri käydä siten, että henkilö, kuka asuntoa kävi katsomassa, otti sen. Itselläni oli asunto ostettuna, ja olinpa tainnut pystyä jo viemään tavaroita uudelle asunnolle.
voit antaa luvan huoltoyhtiöllekin avata,mutta olisit itse paikalla kun avaat oven,poistut ja palaat,tämä suotavin. mutta jos sinulla on vara-avain, niin voithan luovuttaa sen välittäjälle. ja aina-aina sopivasti aikaa ennen kuin tulevat,ei pikhälyä- tässä me ollaan pihassa. kysy vuokranalennusta koska elämäsi häiriintyy jo pelkästään siitä,että asuntoa käydään katsomassa.