Voiko vuokranantaja pakottaa vuokralaisen näyttämään asuntoa?
Siis että tekisin välittäjän hommat ilmaiseksi ja joutuisin siivoamaan asunnon aina ennen näyttöä?
Onko tämä kohtuullista?
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan voi, hän voi itse näyttää asuntoa tai välittäjä, silloinkin pitää sopia sinun kanssa sopiva aika, ei voi ilman lupaa tulla näyttämään.
Vuokranantaja asuu ulkomailla ja välittäjä sanoi että hänellä ei ole avainta asuntoon, joudunko nyt antamaan oman avaimeni välittäjälle jos en itse halua näyttää asuntoa?
Ap
No ei voi pakottaa, mutta kyllä itse ainakin olen suostunut jos vuokranantaja on tuollaista kysynyt. Toki rajattu määrä näyttöjä ja sovittuna aikana. Mitään kiinteistövälittäjän hommia en ole sen enempää tehnyt, vain päästänyt ne ihmiset katsomaan asuntoa ja vastannut jos ovat jotain kysyneet.
Näyttöön pitää suostua ja tottakai pitää siivotakin, vuokralaisella on muutenkin velvollisuus pitää asunto siistinä. Ehkä ap haluaa häädön asunnosta, jos ei yhtään ota huomioon vuokranantajan pyyntöä. Yksin ei tarvitse asuntoa näyttää, vaan varmistaa, että sitä pääsee katsomaan ja että on siisti.
On, täysin kohtuullista olettaa että asunto pidetään siistinä ja vuokralaisen sopimus irtisanotaan, mikäli näin ei ole ja laskutetaan tältä siivouskulut.
Tuossa tilanteessa pyytäisin korvausta 100€ per näyttö ja vähintään viikon varoitusaika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan voi, hän voi itse näyttää asuntoa tai välittäjä, silloinkin pitää sopia sinun kanssa sopiva aika, ei voi ilman lupaa tulla näyttämään.
Vuokranantaja asuu ulkomailla ja välittäjä sanoi että hänellä ei ole avainta asuntoon, joudunko nyt antamaan oman avaimeni välittäjälle jos en itse halua näyttää asuntoa?
Ap
Vaihtoehtoisesti voit toki sanoa, ettet avaa ovea, jolloin asuntosi irtisanotaan ja vuokranantaja ostaa taloyhtiöltä lisäavaimen itselleen. Sitten asut siellä loppuajan tietäen, että jollain vieraalla on avain kotiisi.
On se kumma kun et käsitä, että asunto ei ole sinun, vaan vuokranantajan.
Vuokranantaja ei voi pakottaa vuokralaista näyttämään asuntoa, mutta vuokralaisen on päästettävä vuokranantaja asuntoon, eikä voi estää pääsyä, ja jos estää hän voi joutua korvausvastuuseen, eli hiton ristiriitainen asia.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tilanteessa pyytäisin korvausta 100€ per näyttö ja vähintään viikon varoitusaika.
Tuossa tilanteessa olisit hetkessä koditon. Koeta jo sisäistää, että se ei ole sinun asuntosi
Kunhan et "kohtuuttomasti" estä vuokranantajaa näyttämästä asuntoa et tee mitään laitonta. Sinua ei voi siis velvoittaa siivoamaan.
Lue vuokrasopimus. Omistaja saa tehdä omaisuudelleen mitä haluaa. Mikäli et ole valmis näyttämään asuntoa, omistaja voi sillä perusteella purkaa vuokrasopimuksen.
Vierailija kirjoitti:
Näyttöön pitää suostua ja tottakai pitää siivotakin, vuokralaisella on muutenkin velvollisuus pitää asunto siistinä. Ehkä ap haluaa häädön asunnosta, jos ei yhtään ota huomioon vuokranantajan pyyntöä. Yksin ei tarvitse asuntoa näyttää, vaan varmistaa, että sitä pääsee katsomaan ja että on siisti.
Miksi pitää siivota näyttöä varten? Pääasia, että loppusiivous on tehty avainten luovutuksessa.
Taitaa olla sopimisvelvollisuus niistä näytöistä. Välittäjä voi opiskella vähän jos sitä ei tiedä. Ja niitä näyttöjä ei tarvitse ottaa lyhyellä varoitusajalla. Samanlainen ilmoitusvelvollisuus kuin vaikka isännöitsijällä ja taloyhtiöllä, tai huoltoyhtiöllä. Sisään ei saa tulla eikä tarvitse päästää tai suostua jos siitä ei ole 14 vrk etukäteen ilmoitettu, ellei kyseessä ole kiireellinen tai sellaiseksi luokiteltava huoltotyö, epäilys henkeen tai terveyteen kohdistuvasta uhasta/vaarasta tai hätätilanne.
Välittäjä voi tulla itse siivoamaan jos ravaa siellä vähän väliä. Asuntonäyttö ei ole oikeutus kotirauhan rikkomiseen.
Minusta tuo on aivan kohtuuton vaatimus, en tekisi mitään rutiineistani poikkeavaa.
Vierailija kirjoitti:
Lue vuokrasopimus. Omistaja saa tehdä omaisuudelleen mitä haluaa. Mikäli et ole valmis näyttämään asuntoa, omistaja voi sillä perusteella purkaa vuokrasopimuksen.
Vuokrasopimukseen ei saa laittaa mitään kohtuuttomia ja lainvastaisia ehtoja. Tai saa, mutta ne ei ole millään tavalla päteviä.
Perussiivous riittää. Sinä asut siellä, ei sulla ole mitään syytä esittää yhtään mitään.
Ei sun tarvii edes olla siellä. Sun vuokranantaja voi ne näytöt hoitaa.
Huoneenvuokralain mukaan pitää mutta ei tarvitse siivota erikseen. Eikä sun siis tarvitse esitellä asuntoa mutta et voi estää vuokranantajaa niin tekemästä.
Näyttöön pitää suostua ja tietenkin sinun pitää antaa avain välittäjälle, tai sitten olla itse avaamassa ovi. asunnon esittelijänä sinun itsesi ei tarvitse olla.
Aika törkeä on vuokranantaja, joka pyytää täyttä vuokraa kuukaudesta, mutta on silti sitä mieltä, että vuokralaisen on toimittava jonain sisustusassistenttisiivoojana puolipäiväisesti.
Vuokralainen asuu asunnossa. Kyllä, asunnossa saa silloin olla tiskit tiskaamatta.