Olenko ainoa, jonka mies ei koskaan anna mitään lahjaa syntymäpäivänä?
Olemme naimisissa ja meillä on pienet lapset. Olen moneen kertaan kertonut, kuinka paljon pidän kukista ja olisi ihanaa kun niitä olisi kotona useammin. Silti saan ostaa kukkapuskat itse. No, tänään on syntymäpäiväni ja mies kyllä onnitteli aamulla, mukava juttu sekin. Mitään lahjaa, edes niitä kukkasia ei ollut, eikä lapsille oltu kerrottu äidin syntymäpäivästä, eli eivät olleet askarrelleet korttia tai muuta.
Miehen syntymäpäivänä suunnittelemme jonkun pienen lahjan yhdessä lasten kanssa ja teemme kortin. Se on sellainen yhteinen kiva juttu, johon lapset pääsevät mukaan ja heistä on todella jännää ja ihanaa antaa isille lahja.
Että joo, kyllä se harmittaa kun ei itse saa koskaan mitään muuta kuin sanalliset onnittelut. En kehtaa lapsillekaan sanoa että noniin, äidillä on huomenna synttärit, tehkääpäs kortti.
Onko muilla samanlaista?
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synttärit on ihan turha keksintö. Aikoinaan vain kuninkaallisilla oli syntymäpäivät mutta tavikset alkoivat matkia tapaa.
Läheskään kaikissa maissa ei vielä nykyäänkään juhlita syntymäpäiviä. Se on käsittääkseni varsin länsimainen tapa.
No mutta Suomessa juhlitaankin, ja on erittäin yleistä ellei ole joku jehova. Kyllähän jossain maissa syödään lattialla, mutta Suomessapa syödään pöydän ääressä useimmin. Hassua miten eri kulttuurit ovat erilaisia.
Kysyin suoraan mieheltäni miksi en saa lahjoja.
Vastaus oli, että lapsuudenperheessään isä toi mammalle kukkia ja lahjoja mutta samaan aikaan sivusuhteita ja avioton lapsiksin löytynyt vuosikymmenten jälkeen. Teininä ymmärti jo kaiken tuon tekemisen ja oli kuvottavaa.Tyydyn siis kohtaloon että isien pahat teot....ja ostan itse sitä mikä tuo iloa
Meillä keräämme kesällä luonnonkukkia maljakkoon ja vihreää myöskin ja jos sattuu hautajaiset kesälle, sinnekkin laskemme luonnon kukista kimpun.
Ostokukkia meillä ei harrasteta eikä lahjojen antamista muutenkaan. Halit ja suukot riittävät puolin ja toisin.
Osaako yksikään nainen sanoa, mistä teidän narsisminne ja materialisminne oikein kumpuaa?
Ehkä mies voisi ostaa liput lätkämatsiin ja viedä sen jälkeen kunnon veriselle pihville
Tässä olisi vastine naisten ehdottamille kylpylähemmotteluille ja kynttiläillallisille
Kukaan normaali aikuinen ei ole niin tyhmä, ettei tajua lahjalla muistaa puolisoa. Jos mies ei anna lahjaa, niin hän todennäköisesti tekee sen tahallaan. Miksi olette tuollaisen miehen kanssa. Ei jatkoon. Kukkakimpunkin saa muutamalla eurolla ihan marketista.
Vierailija kirjoitti:
Niinno.. mulle syntymäpäivä on vaan tavallinen päivä muiden joukossa. 🙄
Mun puolesta seuraavat sais peruuttaa..
N33
Jatkan vielä, että minusta on vaan hölmöä ostella tavaraa tai olla palveluksia velkaa ees taas.
Sellaiset yhteiset juhlapyhät ymmärrän, missä tehdään vaikka yhdessä ruokaa ja sellaista. Ei mitään, että "mä ostin sulle ni sulla on velvollisuus ostaa mulle!".
Joinakin vuosina on miehen kanssa sovittu yhteisestä lahjasta. Eli ostetaan jokin yhteinen asia yhdessä, jonka molemmat haluavat. Se on sitten meidän molempien lahja, ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä mies voisi ostaa liput lätkämatsiin ja viedä sen jälkeen kunnon veriselle pihville
Tässä olisi vastine naisten ehdottamille kylpylähemmotteluille ja kynttiläillallisille
Lätkästä en oo niin kiinnostunut mutta piffiravintola käy. 🤗
Sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinno.. mulle syntymäpäivä on vaan tavallinen päivä muiden joukossa. 🙄
Mun puolesta seuraavat sais peruuttaa..
N33
Jatkan vielä, että minusta on vaan hölmöä ostella tavaraa tai olla palveluksia velkaa ees taas.
Sellaiset yhteiset juhlapyhät ymmärrän, missä tehdään vaikka yhdessä ruokaa ja sellaista. Ei mitään, että "mä ostin sulle ni sulla on velvollisuus ostaa mulle!".
Joinakin vuosina on miehen kanssa sovittu yhteisestä lahjasta. Eli ostetaan jokin yhteinen asia yhdessä, jonka molemmat haluavat. Se on sitten meidän molempien lahja, ei muuta.
Kyse onkin toisen huomioimisesta. En minä mitään "pakottaisi" tai "velvoittaisi" minua huomioimaan.
Mutta en myöskään haluaisi olla yhdessä ihmisen kanssa, joka kokisi ilahduttamiseni edes kukkakimpulla todella työlääksi ja vastenmieliseksi tehtäväksi. Ei minun kanssani ole mikään pakko olla.
Vierailija kirjoitti:
Antaisit toisen merkkipäivänä siis lahjan itse itsellesi?
Toisen merkkipäivänä kun pitäisi miettiä, mitä se toinen haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan kaikki miehet ole tuollaisia. Onneksi mulla ei ole vastaavaa ollut koskaan, vaikka viimeisin on kyllä selkeästi paras ostamaan lahjoja.
Ja te jotka sanotte, ettei aikuinen tarvitse lahjoja. Niin, ei kai jos on tottunut siihen, että toista ei huomioida ja haluta osoittaa, että hän on tärkeä. Joku tuolla vetosi jo tiskaamiseenkin. Onneksi mun mies tajuaa senkin, ettei yhteisen kodin siivoaminen ole minulle mikään lahja!
Kiinteistöjen kuluissa on monen tonnin lahja vuosittain. Voinhan sanoa suullisen onnittelun lisäksi että ole hyvä, tiskaamisen lisäksi, saat lahjaksi osuutesi tämän kuun vesi- ja sähkölaskuista. Samoin saat lahjaksi käyttä autoa.
Selvyyden vuoksi sanon että toivotan onnittelut joka syntymäpäivänään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kun teet hänelle selväksi mitä sinä odotat syntymäpäiviltä ja voit sanoa että koet sen jos ei puoliso muista millään, kukilla tai, lahjalla, aterialla yms. koskaan, tylynä ja että se ei kuuku parisuhteeseen sinun käsityksen mukaan vaan haluat normaalin syntymäpiäivän niin kuin kaikilla muillakin. Jos on vaikeuksia hänellä keksiä, niin ehdota viikkoa ennen ja sano että jos ei itse keksi niin se ja se voisi olla hyvä idea, esim ateria jossain tai hieronta lahjakortti yms.
Normaali syntymäpäivä?? Mä tulisin hulluksi jos mies järkkäisi mulle jonkun palstanormaalin syntymäpäivän :D
Täsmennä. Jos mies tuntee mm sun käyttämiä tuotteita- niitäkö ei saa ostaa kukkien kera. Ei saa tehdä täytekakkua, ei viedä syömään... tai saisit valit hintaluokka x jonkun korun katalogista esim. Mitä sulle ei saa tehdä.
Yks tt tukea saava nainen osti miesystävälleen lähes kaikki vaatteet kun ei olisi kehdannut liikkua sen kanssa minnekään, niin ukolla n 4000e kk palkka, akateminen. oli niin nuuka. Toki ruokia osti molemmille,mutta niin pihi, että akka koki stressiä ihan kun mies pakotti-painosti 1 viinipulloa vastaan leikkaamaan tukankin, ei edes parturiin, vaikka akka lupasi avustusta siihenkin. TT tuki mitoitettu yhdelle ja noin huomttava tuloero. Lahja oli errään kerran -heitti jouluna alennuslaarituubin jotain vartalorasvaa sänkyyn, tossa on tommonen- ilman käärettä, ilman mitään,miltei se kärkipohja terävä repäisi akan kättä. Sellaista mitä hän ei ikkää oo käyttänyt eikä olisi käyttänyt jotain lumenen paksuu vartalovoita.
No sentäs 1 viinillä maksaa tukanleikkuun- no kun akka ei osaa,painettta, ei yhtään osaisi( ihme kyllä se kelpaa ukolle) max naisten latvojen tasaus voisi onnistua ja sivuhiuksia porrastaa. En tiennyt ,että noinkin yleistä ettei muisteta jotenkin ministi edes,.. varmaan paska fiilis, se nakertaa jotenkin kait noita naisia ja jää sinne mielen sopukoihin, vaikka kuinka sanois- no olkoon, en mää välitä.. ja hei voihan se näkyä sitten hmmmmmmmm siinäkin haluuko antaa ukolle autuaaaan olon. Ku arkenakin on kiva pikku jutuilla yllättää, tuo sen suklaalevyn mistä just toinen tykkää-ei yhteistä, tai edes markettikimmpu, pitsa, vaikka nätit nilkkasukat tuliaisiksi, joku hiuslakka tms pikku tuote josta teitää, tosta se tykkää. No yks mies harvinainen -kun vaimo siivosi usein yksin kotona tunteja, niin piiloihin jonkun suklaalevyn tai viinin. Nauroi, että testasi, onko sieltäkin siivottu vai laistettu- no hyvin oli yllätykset löytyneet, eli nekin sopukat oli sit näemmä siivottu- kekkulissa oli illalla, siitä tiesi ylläri löydetty- no leikki sikseen,,oli kuulema korkattu . Aikuisetki voi leikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Et, mun mies ei yleensä edes muista/huomaa että on mun synttäripäivä. En saa yleensä myöskään mitään joululahjaa.
Tää vois olla mun kirjoittamani... 😞
Vierailija kirjoitti:
Kukaan normaali aikuinen ei ole niin tyhmä, ettei tajua lahjalla muistaa puolisoa. Jos mies ei anna lahjaa, niin hän todennäköisesti tekee sen tahallaan. Miksi olette tuollaisen miehen kanssa. Ei jatkoon. Kukkakimpunkin saa muutamalla eurolla ihan marketista.
Itse inhoan ns kynttiläleikkejä ja romanttisuutta, ei yhtään mun juttu . Mutta: on kiva saada ihan arkiruokaa twistillä, onkin nätit lautasliinat ( kynttilät palaa muutenkin arkena jo aamullakin joskus) tai on tehty tutkimusta salaa- ostettu just lempihuulipunaa tai kasvohoitotuotetta, jopa juoksukengät tai ihan vaan pitsa tai ihan vaan joko ns rakennettu kukkakimppu kukkakaupasta-lempikukkia tai vaan se ns markettikimppu ja suklaalevy. Noi toimii tuliaisinkain. Ihan vaikka kivat söpöt nilkkasukat tuliaisjuttuna tarttui kauppareissulta. Tai piilotetaan joku pikku kiva jonnekin löydettäväksi ... Piristää ja aikuisetkin voi leikkiä ja piilotella ja yllättää. Just kuulin viikko sitten kun kaverin mies oli tehnyt tämän synttärilahjan: oli istuttanut yksin ollessaan sata tulppaani ja krookussipulia ja lannoittanut ne rouvan synttärin kunniaksi, keväällä saa rouva kukat siten jälkiperoisesti. Aika kiva temppu, no eikö ookin. Rahana ei paljookaa,mutta se kyykkiminen ja kaivaminen, eli kyll mä arvostaisin jos on vielä selkävaivainen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä jatkuvasti annetaan ohjeita että pitäisi sanoa miehelle että tee tämä ja tuo? Onko miehet niin aivovammaisia ettei muka osaa järkätä synttäreitä? Haloo
aloitus kertoo,että eivät, edes jotain pikku kivaa,siitähän kyse joku pikku muistaminen hauska, vie vaikka leivoskahville yllätyksenä ja ostaa ruusun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan kaikki miehet ole tuollaisia. Onneksi mulla ei ole vastaavaa ollut koskaan, vaikka viimeisin on kyllä selkeästi paras ostamaan lahjoja.
Ja te jotka sanotte, ettei aikuinen tarvitse lahjoja. Niin, ei kai jos on tottunut siihen, että toista ei huomioida ja haluta osoittaa, että hän on tärkeä. Joku tuolla vetosi jo tiskaamiseenkin. Onneksi mun mies tajuaa senkin, ettei yhteisen kodin siivoaminen ole minulle mikään lahja!
Kiinteistöjen kuluissa on monen tonnin lahja vuosittain. Voinhan sanoa suullisen onnittelun lisäksi että ole hyvä, tiskaamisen lisäksi, saat lahjaksi osuutesi tämän kuun vesi- ja sähkölaskuista. Samoin saat lahjaksi käyttä autoa.
Selvyyden vuoksi sanon että toivotan onnittelut joka syntymäpäivänään.
tiskaus on lahja jos toinen ottaa toisen kotityövuorot itelleen, toinen saa tehdä ihan muuta-nukkua,mennä jonnekin tms. antaa vapaa-aikaa, se on hieno lahja.
Ostin tai ainakin mietin ennen aina lahjat kaikille, miehelle, hänen lähisuvulleen jne. Olin se joka huolehti aina nämä kaikki ja usein vielä omista vähistä rahoistani. Miehelle tein myös täytekakun synttärinä ja isänpäivänä.
Sitten koitti sellainen joulu, kun olin taas muistanut kaikkia, mutta itse en saanut ainuttakaan lahjaa. En yhtäkään. Siihen aikaan taisi vieläpä olla muutakin pettymystä elämässä, en nyt enää muista miten nämä ajoittuivat. Päätin, että jatkossa ostan aina itse itselleni jotain erityistä, jotain luksusta tai muuta, mitä haluan mutten tavallisesti raaski. Samalla vähensin muiden huomioimista.
Ostan lahjat ensisijaisesti omalle jälkikasvulleni ja itselleni. Pikkuhiljaa jätin turhemmat lahjat kokonaan pois enkä enää erityisesti yritä panostaa niihin muihin. Ostan vain jotain pientä ja yleistä. Miehen synttärinä onnittelen ja saatan antaa kortin tai joskus pienen lahjan, mutta en enää yritä keksiä mitään ihmeellistä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka mt-ongelmainen autisti viettää synttäreitään enää yli 20 vuotiaana?
Nainen varmaankin
olet tyhmäääää ja nolo. käyttäydy.. puhutaankin esim synttärikaffeet paremmalla baagelsilla. ja puoliso piilottaa vaikka pikku yllätyksen, kosmetiikkaa tai kirja. ei mitään ilotulituksia ole kyse ja vastaanottoja. mutta jos joku järjestää ravintolaan bileet kavereille-uskon,että tulijoita on,etenki jos ilotulituksiin päättyy.
vai sää tarkoitat ylilentoja.. oot sie sairaalassa ku on noi muiden nimitykset noin tuttuja termejä.
Lahja muistuttaa puolisoa kahdesta asiasta - se, etta tunnet hänet tarpeeksi ja kuuntelet mitä hän sinulle kertoo. Se luo tunteet että oikeasti rakastat häntä.
Miksi tämä on joillekin niin vaikeaa? Tulee olo ettei jotkut ehkä niin hirveästi rakasta toisiaan jos ei 2 kertaa vuodessa voi merkkipäivinä ostaa lahjaa (synttärit ja joulu)
Ei ihme että suomalaiset on niin masentuneita.
Yksi pihi ja huomioimaton mies spotattu.