Löytyykö sinulta 20 senttiä, 20-vuotias Hanna kysyi asiakkaaltaan kaupan kassalla: "Housuissa mulla olisi yksi, jos haluat nähdä"
Hanna kysyi asiakkaalta vaihtorahaa vastaus järkytti
Häirintä kaupan alalla on 20-vuotiaan Hannan mukaan lähes arkipäivää.
Löytyykö sinulta 20 senttiä, 20-vuotias Hanna kysyy välillä asiakkailtaan kaupan kassalla.
Vastaus arkiseen kysymykseen on järkyttänyt useamman kerran.
Housuissa mulla olisi yksi, jos haluat nähdä, Hanna kertoo erään asiakkaan vastanneen.
Pian neljä vuotta kaupan alalla työskennellyt Hanna kohtaa työssään lähes päivittäin häirintää, josta iso osa on seksuaalista. Aiheen arkaluontoisuuden vuoksi Hanna ei esiinny tässä artikkelissa omalla nimellään. Hänen henkilöllisyytensä on toimituksen tiedossa.
IS kysyi hiljattain lukijoiltaan, millaista häirintää kaupan alan työntekijät joutuvat kokemaan työssään. Kymmenet työntekijät kertoivat IS:lle kokemuksistaan. Hanna oli yksi kyselyyn vastanneista.
Kommentit (510)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt kaupassa kymmeniä vuosia, eikä kertaakaan ole kassa pyytänyt minulta vaihtorahaa.
Vaihtorahatilanteesta tulee huolehtia asianmukaisesti. Niitä ei asiakkailta pyydellä.
EI kyse ole vaihtorahasta, uskokaa jo!
Mieti itse.Otatko takaisin 4;80 kolikkoina vai vitosen setelin.
SIIS KASSAN TEHTÄVÄ EI OKE SITÄ PÄÄTTÄÄ TAI KYSYÄ, TAJUA NYT,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt kaupassa kymmeniä vuosia, eikä kertaakaan ole kassa pyytänyt minulta vaihtorahaa.
Vaihtorahatilanteesta tulee huolehtia asianmukaisesti. Niitä ei asiakkailta pyydellä.
Tai kymmenen euron kolikkoa, jos vitoset ja kakkoset ovat juuri loppuneet eikä lisää ole vielä tuotu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tappelu, tappelu!!!
Vierailija kirjoitti:
Viime aikoina on kirjoitettu paljon kaupan henkilökunnan kokemasta häirinnästä. Käyn kaupassa useita kertoja viikossa, välillä kassajonossa joutuu seisoskelemaan pitemmänkin aikaa. Koskaan en ole sattunut näkemään epäasiallista kohtelua kassahenkilöä kohtaan, enkä liioin asiakasta kohtaan kassahenkilön taholta. Liekö nuo huoosti käyttäytyvät jonkun tietyn alueen ongelma.
No eivät nämä nyt varmaan muiden ihmisten nähden ja kuullen tätä varmaankaan tee. Etsivät illalla myöhään kassan, jossa ei ole ruuhkaa.
Jotkut ne vain ovat jääneet auttamattomasti 80-luvulle vitsailuineen.
Nunnuka nunnuka
Hampurilainen munalla ja kokis rahalla
Öhö öhö öhö höö.
Näitä saa viisikymppisenä kaupunkilaismiehenä hävetä silmät päästään.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen Pena-setä, ja sä olet se nuori kassatyttö, joka saa mun sydämen tahdistimen piippaamaan.
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole vaihtorahasta idiootti. Jos maksat käteisellä ja ostokset ovat vaikka 15.10 ja ojennat parikymppisen, niin kassa voi kysyä, että olisko sulla sitä10 centtistä, että voi antaa takaisin vitosen setelin. Luitko ketjua alusta asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelu on ilmoitettu. Syy: uutisspämmäys
Sinäkö se olet, joka poistattaa täältä ihan normaaleja ajankohtaisia uutisia koskevia keskusteluja?
Kunpa ylläpito vois bannata sut.
Se on varastamista kun kopioit sanasta sanaan jonkun muun tekstiä!
Lopeta jo. Voi kun saataisiin palstalle pian kunnon bannaus sinun kaltaisille.
No en mä ole lakeja määrännyt!
v
"Saako netistä kopioida tekstejä vapaasti?
Tekijänoikeuslaki koskee kaikkia teoksia, ilmaisu- ja julkaisutavasta riippumatta. Tästä syystä internetissä olevat teokset ovat samalla tavoin tekijänoikeuden suojaamia kuin muutkin ja niiden käyttöön tarvitaan lupa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelu on ilmoitettu. Syy: uutisspämmäys
Sinäkö se olet, joka poistattaa täältä ihan normaaleja ajankohtaisia uutisia koskevia keskusteluja?
Kunpa ylläpito vois bannata sut.
Se on varastamista kun kopioit sanasta sanaan jonkun muun tekstiä!
Et varmaan koskaan ole kuullut " lainauksesta".Miksi palstalla on nimenomaan kohta " lainaa". Tutustu nyt paremmin mitä on " varastaminen".
Vierailija kirjoitti:
Ei kassa kysy "löytyisikö", vaan "tästä puuttuu vielä 20cnt"!
No saattaa kysyä, jos se helpottaa palautusrahoja . Eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kassa osaa ajatella ja hoitaa asian sujuvasti.
Maksa kortilla, jos tuo kysymys ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Viime aikoina on kirjoitettu paljon kaupan henkilökunnan kokemasta häirinnästä. Käyn kaupassa useita kertoja viikossa, välillä kassajonossa joutuu seisoskelemaan pitemmänkin aikaa. Koskaan en ole sattunut näkemään epäasiallista kohtelua kassahenkilöä kohtaan, enkä liioin asiakasta kohtaan kassahenkilön taholta. Liekö nuo huoosti käyttäytyvät jonkun tietyn alueen ongelma.
Eiköhän siellä kassan äärellä pitäisi päivystää aamusta iltaan taukoamatta, jotta tuota ilmiötä huomaisi. Muutama satunnainen kerta viikossa ei välttämättä oman käynnin kohdalla tuo eteen tuon toteamista.
En lukenut kuin aloituksen, ja tuo on "järkyttävää" ja "häirintää"??
Ette ole tosissanne. Olin töissä grillikioskilla Helsingin keskustassa 90-luvun lopulla noin 18-19-vuotiaana ja jo ennen kuin aloitin, oli hampurilainen munalla ja loput rahalla kulunut vitsi. Pidin rasittavana, en seksuaalisena häirintänä.
Vierailija kirjoitti:
Aha, kiinnostaapa taas kuin kilo paskaa kun joku demarifemakko on ollut tukehtua kieleensä.
Sain hauskan idean tuon roskasi vastahakoisesta lukemisesta. Kohta nähdään niin kokeillaan kuinka käy. =)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä tavalla asiasta kuitenkin kerrottiin. Puhuttiin nimenomaan vaihtorahoista.
Vierailija kirjoitti:
Vastaavanlaisesta häirinnästä julkkismiehet joutuvat oikeuteen ja menettävät työnsä kansan sylkykuppina. Kun taas tavantallaajat saavat rauhassa häiriköidä asiakaspalvelijoita, sairaanhoitajia yms.
Tämä. Ja siksi uusi laki on enemmän kuin tervetullut. Myös nämä pitää saada vastuuseen, eikä pelkästään julkisuuden henkilöt. Ja yhtälailla se koskee myös naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai kymmenen euron kolikkoa, jos vitoset ja kakkoset ovat juuri loppuneet eikä lisää ole vielä tuotu.
Kysytäänkö asiakkaalta haluaako se kakkosta?
Vierailija kirjoitti:
Voi hirveää. Kyllä minä nyt mieleni pahoitin ja järkytyin syvästi. Missä on ihmisten huumorintaju? Ymmärrän jos jokainen pervopetteri vihjailee joka päivä ja jatkuvasti, mutta satunnaiset tilanteeseen sopivat vitsit EI voi järkyttää noin paljon.
Niinpä. Typerä läppä läppänä, ei tuollaista kukaan jää hautomaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi hirveää. Kyllä minä nyt mieleni pahoitin ja järkytyin syvästi. Missä on ihmisten huumorintaju? Ymmärrän jos jokainen pervopetteri vihjailee joka päivä ja jatkuvasti, mutta satunnaiset tilanteeseen sopivat vitsit EI voi järkyttää noin paljon.
Siis susta toi oli hauska vitsi ja tilanteeseen sopiva???
No en mä ole lakeja määrännyt!