Löytyykö sinulta 20 senttiä, 20-vuotias Hanna kysyi asiakkaaltaan kaupan kassalla: "Housuissa mulla olisi yksi, jos haluat nähdä"
Hanna kysyi asiakkaalta vaihtorahaa vastaus järkytti
Häirintä kaupan alalla on 20-vuotiaan Hannan mukaan lähes arkipäivää.
Löytyykö sinulta 20 senttiä, 20-vuotias Hanna kysyy välillä asiakkailtaan kaupan kassalla.
Vastaus arkiseen kysymykseen on järkyttänyt useamman kerran.
Housuissa mulla olisi yksi, jos haluat nähdä, Hanna kertoo erään asiakkaan vastanneen.
Pian neljä vuotta kaupan alalla työskennellyt Hanna kohtaa työssään lähes päivittäin häirintää, josta iso osa on seksuaalista. Aiheen arkaluontoisuuden vuoksi Hanna ei esiinny tässä artikkelissa omalla nimellään. Hänen henkilöllisyytensä on toimituksen tiedossa.
IS kysyi hiljattain lukijoiltaan, millaista häirintää kaupan alan työntekijät joutuvat kokemaan työssään. Kymmenet työntekijät kertoivat IS:lle kokemuksistaan. Hanna oli yksi kyselyyn vastanneista.
Kommentit (509)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja palstahysteerikko koittaa uudelleenlämmitellä lässähtänyttä kohuketjuaan. Sama setti joka päivä palstalla.
Mikä tässä aiheessa sattuu noin kovin? Oliko uusi asia, ettei tuollainen törttöily ole ok? Vai onko vaikea puolustaa miehiä, kun tapausesimerkissä kerrotaan miehistä ja tällainen käytös on miehille tyypillisempää noissa tilanteissa?
Kai ymmärrät aen, että moitteen kohteena ovat ne miehet/naiset, jotka tuolla tavoin ahdistelee, eivät kaikki?
En tosiaan tiedä mikä tässä sinuun noin kovin sattuu. Itse suhtaudun näihin "vitsiniekkoihin" kuin älyllisesti kehitysvammaisiin. Jatkan työtäni kuin en olisi sivukommenttia kuullutkaan ja mielessäni mietin, että aika reppana pitää o
"Elämässä ei pärjää jos joka jutusta menee palasiksi ja ahdistuu. Törkyturpia on aina ja tulee aina olemaan. Et voi estää heitä olemasta. Mutta voit estää heidän pääsemisen ihon alle kasvamalla aikuiseksi. Kaikki pöljien mölinä ei ole ahdistelua."
Tämä esimerkkimyyjä on ollut neljä vuotta jo alalla. Häntä on kosketeltu ja kourittu. Hän joutuu miettimään jopa kampauksia sen mukaan, mikä herättää vähemmän oervojennhuomiota. Kuin pitkälle myyjän pitää venyä ja hyväksyä "törkyturpien" takia?? Miksi näiden "törkyturpien" ei tarvitse kasvaa aikuiseksi?
"Hannan mukaan lähes kaikki epäasiallisesti käyttäytyvät asiakkaat ovat häntä huomattavasti vanhempia miehiä. Häirintä oli nuoren naisen mukaan erityisen voimakasta silloin, kun hän oli yhä alaikäinen."
Ja kaikille alaikäisille työntekijöille vain sama neuvo: kasva aikuiseksi. Siis oikeasti näinkö meinaat?
Olin 16-vuotias, kun ukkini ikäinen ihminen kysyi minua treffeille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyihän kerran myyjätyttönenkin setämieheltä, joka osti hansikkaat: "Pannaanko pakettiin vai vedätkö heti käteen?" Loukkaantuikohan setä?
Tuo on kymmeniä vuosia vanha vitsi, jonkun setämiehen keksimä.
Niin on, mutta vitsihän tämä on koko keskustelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyihän kerran myyjätyttönenkin setämieheltä, joka osti hansikkaat: "Pannaanko pakettiin vai vedätkö heti käteen?" Loukkaantuikohan setä?
Niin on, mutta vitsihän tämä on koko keskustelu.
Sinulle on vitsi, kun vanhan ukot irstailee nuorille naisille? Ja edelleen, missä se vitsi piilee?
20 senttiä on parempi ku 20 milliä. 🤣😆
Nykyaikana huumori otetaan jo ahdisteluna. Tuo oli vaan leikkiä. Tuskin se tyyppi olis vehkeitä esitelly kasalla kuitenkaan.
Sillo kun olin nuori nainen olin miesvaltaisilla alalla. Totuin niiden juttuihin. Enkä välittänyt. Saattoi tulla mitä vaan. Töitä tehtiin silti ja toimeen tultiin.
Nykymuijat on nii niuhoja ettei leikkiä ymmärrä. Joz Mä olisin ollu samanlainen mitä nykyään ni aika moni olis ollu listoilla oikeudessa. 😱😅
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikana huumori otetaan jo ahdisteluna. Tuo oli vaan leikkiä. Tuskin se tyyppi olis vehkeitä esitelly kasalla kuitenkaan.
Sillo kun olin nuori nainen olin miesvaltaisilla alalla. Totuin niiden juttuihin. Enkä välittänyt. Saattoi tulla mitä vaan. Töitä tehtiin silti ja toimeen tultiin.
Nykymuijat on nii niuhoja ettei leikkiä ymmärrä. Joz Mä olisin ollu samanlainen mitä nykyään ni aika moni olis ollu listoilla oikeudessa. 😱😅
Sinä totuit, kaikki ei. Miehet eikä naiset. Sinulle kourimisetkin oli ok, menikö nekin huumorilla? Onneks tän Hannan työnantaja on tässä kohtaa valveutunut ja tällaisiin puututaan.
Onneksi kysyttiin eikä tungeta joka kuvakulmassa esim peffaa esille trikoissa..
olisigan se aika koomista jos miehet mainostaisi kuvissaan speedot päällä,
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kysyttiin eikä tungeta joka kuvakulmassa esim peffaa esille trikoissa..
olisigan se aika koomista jos miehet mainostaisi kuvissaan speedot päällä,
Tässä uusi kampaus/partavaahto/kengät/huppari/uusin kirja jonka luin ja speedot jalassa seistään kameran edessä