Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Löytyykö sinulta 20 senttiä, 20-vuotias Hanna kysyi asiakkaaltaan kaupan kassalla: "Housuissa mulla olisi yksi, jos haluat nähdä"

Vierailija
29.10.2025 |

Hanna kysyi asiakkaalta vaihtorahaa vastaus järkytti

Häirintä kaupan alalla on 20-vuotiaan Hannan mukaan lähes arkipäivää.

Löytyykö sinulta 20 senttiä, 20-vuotias Hanna kysyy välillä asiakkailtaan kaupan kassalla.

Vastaus arkiseen kysymykseen on järkyttänyt useamman kerran.

Housuissa mulla olisi yksi, jos haluat nähdä, Hanna kertoo erään asiakkaan vastanneen.

Pian neljä vuotta kaupan alalla työskennellyt Hanna kohtaa työssään lähes päivittäin häirintää, josta iso osa on seksuaalista. Aiheen arkaluontoisuuden vuoksi Hanna ei esiinny tässä artikkelissa omalla nimellään. Hänen henkilöllisyytensä on toimituksen tiedossa.

IS kysyi hiljattain lukijoiltaan, millaista häirintää kaupan alan työntekijät joutuvat kokemaan työssään. Kymmenet työntekijät kertoivat IS:lle kokemuksistaan. Hanna oli yksi kyselyyn vastanneista.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011588503.html

Kommentit (510)

Vierailija
41/510 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näillä sutkauttelijoilla ei ole kuin 11 senttistä prinssinakkia 

Ja roikkukivestä.

Vierailija
42/510 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustelu on ilmoitettu. Syy: uutisspämmäys

Sinäkö se olet, joka poistattaa täältä ihan normaaleja ajankohtaisia uutisia koskevia keskusteluja?

Kunpa ylläpito vois bannata sut.

Se on varastamista kun kopioit sanasta sanaan jonkun muun tekstiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/510 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Setämies Penalla on loppuvuodesta kovat oltavat, kun yrityslähetymiskiellon yritykset ottavat  käyttöön tai muuten häkki heilahtaa. 

Samaa lakia voi hyödyntää myös somekirjoitteluissa, jos ne kohdistuvat henkilöön. 

Vierailija
44/510 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kassa kysy "löytyisikö", vaan "tästä puuttuu vielä 20cnt"!

Olet väärässä. 

Kun ostosten loppusumma on vaikkapa 5€20cent ja tyyppi maksaa kympillä, voi pyytää se 20cent ja antaa vitosen takasin.

USKOKAA JO EI VIRUSAA KYSY KUKAAN AMMATTIKASSA!!

Vierailija
45/510 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopivaisuuden rajat ovat nykyään ahtaammat kuin muutama vuosikymmen sitten. Ja nykyään noiden rajojen vähäiseenkin ylittämiseen reagoidaan paljon jyrkemmin. Erityisesti sellaiseen suunsoittoon, joka on rumaa ja noloa mutta joka ei tilanne huomioon ottaen ilmiselvästi voi johtaa mihinkään suunsoittoa pitemmälle.

Ennen asia meni niin, että oivaltavat kaksimielisyydet otettiin huumorilla. Eli oli molempien osapuolten mielestä jonkin sortin vitsi, jos osasi muotoilla sanottavansa niin, että se saattoi vihjata johonkin sopimattomaan mutta sillä oli tiukasti sanamuodossa pysyen myös asiallinen merkitys. Nythän tämä menee niin, että kaikista sanomisista loukkaannutaan, jos niiden merkityksistä jokin antaa mahdollisuuden loukkaantua.

Housuntaskussa olevaa 20 sentin kolikkoa on tietysti turha ehdottaa vain nähtäväksi, kun tilanteessa ainoa järkevä toimintatapa on ottaa kolikko suoraan esiin ja antaa se kassalle maksusuorituksen osana.

Kannattaa muistaa sekin, että aspat ovat kuulleet ne hassunhauskat, tilanteeseen liittyvät ja oivaltavat kaksimielisyydet jo moneen kertaan. Niissä ei ole mitään uutta eikä mitään hauskaa.

Vierailija
46/510 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt kaupassa kymmeniä vuosia, eikä kertaakaan ole kassa pyytänyt minulta vaihtorahaa.

Vaihtorahatilanteesta tulee huolehtia asianmukaisesti. Niitä ei asiakkailta pyydellä.

Vierailija
47/510 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa esimerkissä ei ollut mitään häirintää. Toki oikeaakin häirintää kaupoissa voi olla.

Vierailija
48/510 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näillä sutkauttelijoilla ei ole kuin 11 senttistä prinssinakkia 

Ja roikkukivestä.

Olin juuri sanomassa samaa, että ei takuulla ole mitään 20 cm taskussa. 

Vierailija
49/510 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. "Hei kaunokainen, onko täällä tarjouksessa jotain makeaa? Koska sä näytät siltä, että voisit olla mun päivän paras löytö ja mä maksan käteisellä!"

2. "Anteeksi, mutta onko tää kassa auki? Koska mä haluaisin tsekata sun viivakoodin se näyttää siltä, että se piippaa just mun taajuudella."

3. "Mä otan tän banaanin ja nää kurkut, mutta sä olet se, joka saa mun ostoskorin täyteen. Mitä jos mentäis yhdessä pakkaamaan?"

4. "Onko sulla kanta-asiakaskortti? Koska mä haluaisin olla sun vakioasiakas ja ehkä vähän enemmänkin, jos ymmärrät mitä tarkoitan."

5. "Hei, mä unohdin mun lompakon autoon. Voisitko sä lainata mulle hymyn? Tai ehkä koko illan, jos tää kassa sulkeutuu pian?"

6. "Tää maito on vanhentunut, mutta sä näytät tuoreelta ja mehukkaalta. Mitä jos mä vaihdan tän sun numeroon?"

7. "Anteeksi, mutta onko täällä itsepalvelukassa? Koska mä haluaisin palvella sua itse hitaasti ja huolella."

8. "Mä otan nää kond... eiku karkit! No joo, sä tiedät mitä mä tarkoitan. Mitä jos mentäis yhdessä maistamaan jotain makeaa?"

9. "Hei, sä olet kuin tää kassakone: kuuma, nopea ja saat mut painamaan kaikkia nappuloita. Mitä jos testattais sun enter-nappia?"

10. "Mä olen Pena-setä, ja sä olet se nuori kassatyttö, joka saa mun sydämen piippaamaan. Mitä jos mä annan sulle mun bonuskortin ja ehkä vähän bonusta päälle?"

Vierailija
50/510 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa esimerkissä ei ollut mitään häirintää. Toki oikeaakin häirintää kaupoissa voi olla.

Seksuaalissävytteinen vihjailu on häirintää.

Vierailija
51/510 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kannattaa muistaa sekin, että aspat ovat kuulleet ne hassunhauskat, tilanteeseen liittyvät ja oivaltavat kaksimielisyydet jo moneen kertaan. Niissä ei ole mitään uutta eikä mitään hauskaa."

Totta joka sana. Silti niihin suhtautumisessa ennen oli ennen ja nyt on nyt. Ja sen vuoksi asiakkaan kannattaa nimenomaan muistaa se, että nyt on nyt.

Vierailija
52/510 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kassa kysy "löytyisikö", vaan "tästä puuttuu vielä 20cnt"!

Olet väärässä. 

Kun ostosten loppusumma on vaikkapa 5€20cent ja tyyppi maksaa kympillä, voi pyytää se 20cent ja antaa vitosen takasin.

USKOKAA JO EI VIRUSAA KYSY KUKAAN AMMATTIKASSA!!

VIRUSAA? Mikä hitto on virusaa.

Kyllä juuri tänään kysyi sitä hilua. On helpompaa antaa takaisin seteli kuin kasa kolikoita.

Vierailija
53/510 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustelu on ilmoitettu. Syy: uutisspämmäys

Sinäkö se olet, joka poistattaa täältä ihan normaaleja ajankohtaisia uutisia koskevia keskusteluja?

Kunpa ylläpito vois bannata sut.

Se on varastamista kun kopioit sanasta sanaan jonkun muun tekstiä!

Lopeta jo. Voi kun saataisiin palstalle pian kunnon bannaus sinun kaltaisille.

Vierailija
54/510 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs tämä: Ei se menee verotukseen kuitenkaan. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣 Kylläpä naurattaa, not.

Vierailija
55/510 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei naiset ikinä sano miesmyyjälle, minulla on tuolla housuissa tiukka pysty 5senttinen

Yhtälailla miehen kokevat seksuaalista häirintää esim. miesmyyjät, ravintola työntekijät, artistit jne. ja se on yhtä tuomittavaa, vaikka tekijä on nainen. 

Vierailija
56/510 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin varoituksen kassalle, jos alkaa "tinkaamaan"! Asiakas päättää miten maksaa

Vierailija
57/510 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hirveää. Kyllä minä nyt mieleni pahoitin ja järkytyin syvästi. Missä on ihmisten huumorintaju? Ymmärrän jos jokainen pervopetteri vihjailee joka päivä ja jatkuvasti, mutta satunnaiset tilanteeseen sopivat vitsit EI voi järkyttää noin paljon.

Myyjä saattaa työpäivänsä aikana palvella satoja asiakkaita. Vaikka vain joka kymmenes tölväisi jotain mautonta, myyjä kuulisi vuoden aikana sadoittain samoja typeriä heittoja ja mauttomia vitsejä. On siis syytä antaa henkilökunnalle työrauha ja jättää ne vitsit ja kaksimielisyydet muualle. 

Vierailija
58/510 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaavanlaisesta häirinnästä julkkismiehet joutuvat oikeuteen ja menettävät työnsä kansan sylkykuppina. Kun taas tavantallaajat saavat rauhassa häiriköidä asiakaspalvelijoita, sairaanhoitajia yms.

Vierailija
59/510 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt kaupassa kymmeniä vuosia, eikä kertaakaan ole kassa pyytänyt minulta vaihtorahaa.

Vaihtorahatilanteesta tulee huolehtia asianmukaisesti. Niitä ei asiakkailta pyydellä.

EI kyse ole vaihtorahasta, uskokaa jo!

Mieti itse.Otatko takaisin 4;80 kolikkoina vai vitosen setelin.

Vierailija
60/510 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen Pena-setä, ja sä olet se nuori kassatyttö, joka saa mun sydämen tahdistimen piippaamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi