Hesarin juttu ALS-potilaista joille ei myönnetä hengityskonetta (säästöjen vuoksi?)
Kommentit (458)
Tätä potilasryhmää uhkaa monet vaikeudet kuten toistuvat keuhkokuumeet, painehaavat ja virtsatieinfektiot. Eli ei ole elämä vaivatonta.... kun ihmistä ei ole luotu elämään als sairauden kanssa koneessa sängyn pohjalla. Et pysty virtsaamaan, etkä ulostamaan normaalisti. Suolitukos myös yleinen vaiva.
Ex hoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Että eutanasia pitää laillistaa.
Nämä ihmiset haluavat hoitoa eivätkä saa eli heille annetaan vastentahtoinen "passiivinen eitanadsa". Tätä tehdään Suomessa paljon.
Tapetaan ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, Juuso!
Kiitos Kes-kusta ja SDP jotka rahat syövän SOTE-himmelin kehittivät. 13 miljoonaa pelkkiin kokouspalkkioihin... sillä pitäisi aika monta ALS-potilasta hengissä.
Juuri niin. Miten lääkäri voi kieltää kipujen perusteella hoidon sellaiselta ihmiseltä, joka kykenee kommunikoimaan ja kertomaan ihan itse, pitääkö hän kipujaan liiallisina vai ei? Mielestäni hoidon voi evätä kipujen perusteella vasta siinä vaiheessa, kun kyky kommunikointiin on menetetty. Silloin voi ajatella, että nyt on aika sammuttaa valot jottei kenenkään kärsimyksiä pitkitetä turhaan.
---
Kuule, maailma on nykyisin aika brutaali. Jo 60-vuotiaille sanotaan että ei me leikata asiaa X koska olet jo tuon ikäinen. Oman iäkkään sukulaisen syövästä lääkäri totesi suoraan että sitä ei tulla hoitamaan koska elinkaari ko. syövän kanssa on n . 5 vuotta ja tuolloin potilas on jo niin iäkäs että ei maksa vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä ihmiset haluavat hoitoa eivätkä saa eli heille annetaan vastentahtoinen "passiivinen eitanadsa". Tätä tehdään Suomessa paljon.
Tapetaan ihminen.
Sama syöpäpotilaiden kohdalla. Mitään ei edes yritetä.
Vierailija kirjoitti:
Juuri niin. Miten lääkäri voi kieltää kipujen perusteella hoidon sellaiselta ihmiseltä, joka kykenee kommunikoimaan ja kertomaan ihan itse, pitääkö hän kipujaan liiallisina vai ei? Mielestäni hoidon voi evätä kipujen perusteella vasta siinä vaiheessa, kun kyky kommunikointiin on menetetty. Silloin voi ajatella, että nyt on aika sammuttaa valot jottei kenenkään kärsimyksiä pitkitetä turhaan.
---
Kuule, maailma on nykyisin aika brutaali. Jo 60-vuotiaille sanotaan että ei me leikata asiaa X koska olet jo tuon ikäinen. Oman iäkkään sukulaisen syövästä lääkäri totesi suoraan että sitä ei tulla hoitamaan koska elinkaari ko. syövän kanssa on n . 5 vuotta ja tuolloin potilas on jo niin iäkäs että ei maksa vaivaa.
Oikeus ja kohtuus olisi että nämä suomalaiset lääkärit päätyisivät toisen suomalaisen lääkärin hoitoon - sekä kokisivat kivuliaan lopun.
Vierailija kirjoitti:
---
On ihan eri asia sanoa, että jäät ilman haluamaasi hoitoa koska olet niin vanha, kuin sanoa että jäät ilman haluaamasi hoitoa koska sinulla ei ole oikeutta päättää itse minkä verran kipuja olet valmis kestämään.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Juttu oli maksumuurin takana ja tästä ketjustakin luin vain pari ekaa sivua. Mä ajattelen niin, että vaikka ALS onkin parantumaton sairaus ja johtaa vääjäämättä kuolemaan, niin mikäli sairastuneella on alaikäisiä lapsia, jokainen lisäpäivä on tärkeä. Olettaen tietenkin, että sairastunut itse haluaa niitä lisäpäiviä.
Jokainen lisäpäivä on toki jollain tavalla tärkeä, mutta kyse on siitä kuinka tärkeitä ne on? Onko ne tärkeämpiä kuin se mitä samalla rahalla saataisiin jossain muualla aikaan?
Olet oikeassa, mutta itse kyllä ajattelen niin, että jos mulle nyt tulisi jokin vastaava sairaus, niin koska lapseni ovat jo aikuisia, mun hoidostani voisi mieluummin säästää kuin jonkun sellaisen, jonka lapset ovat vielä alaikäisiä. En mä pitänyt kovin järkevänä toimintana sitäkään, että muistisairas 96v äitini, joka siis ei enää syönyt eikä juonut mitään ja oli täysin vuodepotilas, kärrättiin 3 kuukauden aikana 4 kertaa sairaalaan suonensisäistä nesteytystä varten. Kun se ei ollut edes äidin oma toivekaan. Kyllä me päälle kuuskymppiset lapset ja äitini päälle kolmekymppiset lapsenlapset oltaisiin kestetty se, että äiti kuolee 3 kuukautta aikaisemmin kuin mitä sitten kuoli. Sen sijaan noiden artikkelin ihmisten lapsille kolmekin kuukautta olisi tärkeää. Toki hintaluokka tuossa nesteytyksessä oli jotain ihan muuta kuin artikkelin ALS-potilaiden kohdalla, mutta jos ja kun pitää priorisoida, niin mun näkemys on, että karsitaan mieluummin ikähaitarin ylimmästä päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten eutanasia tähän liittyy?
Nämä ihmiset haluavat elää, eivät kuolla. Sen takiahan sitä hengityskonetta käytetään, että pysyisi elossa, ei että kuolisi.
Aloittaja kysyi, mitä ajatuksia herättää. Ymmärrätkö, että voi herättää muitakin ajatuksia kuin sinun haluamiasi?
Eli pakkoeutanadia on hyvä, sellainen ajatus heräsi.
Monet "euranasian" kannattajat kannattavat todellisuudessa heikkojen tappamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten eutanasia tähän liittyy?
Nämä ihmiset haluavat elää, eivät kuolla. Sen takiahan sitä hengityskonetta käytetään, että pysyisi elossa, ei että kuolisi.
Aloittaja kysyi, mitä ajatuksia herättää. Ymmärrätkö, että voi herättää muitakin ajatuksia kuin sinun haluamiasi?
Eli pakkoeutanadia on hyvä, sellainen ajatus heräsi.
Monet "euranasian" kannattajat kannattavat todellisuudessa heikkojen tappamista.
Jos potilas haluaa kipujensa takia kuolla niin se pitäisi sallia. Tämmöinen murhaaminen taas hoito eväämällä pitäisi olla rangaistavaa.
Itse en ymmärrä kipuihin vetoamista ALS-potilaan kohdalla. Lääkärit toki tietää paremmin, mutta itse olen tavannut pari ALS-potilasta, eikä heillä ollut sairaudesta johtuvia kipuja. Lihasten toiminta heikkeni ja kumpikin kyllä kuoli tautiin. Toinen hengityskoneessa, toinen ei halunnut.
Kummankin oloa lievitettiin käytettävissä olevilla keinoilla.
Verikosto auttaisi näihin eli hoidan epäävän lääkärin ampuminen esim.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
---
On ihan eri asia sanoa, että jäät ilman haluamaasi hoitoa koska olet niin vanha, kuin sanoa että jäät ilman haluaamasi hoitoa koska sinulla ei ole oikeutta päättää itse minkä verran kipuja olet valmis kestämään.
Tavallaan joo, ja tavallaan ei. Pitäisi keskustella myös siitä, että missä menee se raja jolloin olet niin vanha ettei sun mielipiteellä ole väliä. Samalla tavalla niillä vanhoillakin kipuja nimitäin on. Onko se raja 60, 70, 80?
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä kipuihin vetoamista ALS-potilaan kohdalla. Lääkärit toki tietää paremmin, mutta itse olen tavannut pari ALS-potilasta, eikä heillä ollut sairaudesta johtuvia kipuja. Lihasten toiminta heikkeni ja kumpikin kyllä kuoli tautiin. Toinen hengityskoneessa, toinen ei halunnut.
Kummankin oloa lievitettiin käytettävissä olevilla keinoilla.
Eihän siinä käsittääkseni ole kipuja, sun hermoradat vain kuolevat, eli viestit eivät kulje aivoista eteenpäin oikeilla tavoilla. Halvaantuminen on ehkä vähän samantyyppinen asia. Loppujen lopuksi viestit eivät kulje enää keuhkoihinkaan.
Elämä hengityskoneessa ei ole helppoa. Kaikilla ei välttämättä ole oikeaa käsitystä siitä mitä on edessä kun sairaus etenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä tuskin toivovat eutanasiaa, koska haluavat hengityskoneen. Vai laittaisitko eutanasialle ihmisiä vastoin heidän tahtoaan
Sekin päivä voi tulla. Ihmisarvolla ei taida olla paljon väliä enää.
Johonkin pitää aina vetää raja. Minusta on tärkeää, että ihmisiä kohdellaan tasaveroisesti, eli jos joku samassa kunnossa oleva saa, pitää toisenkin saada. Sama juttu, oliko perhettä ja ystäviä vai onko totaaliyksinäinen. Koska kaikilla ei ole puolestapuhujaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapetaan ihminen.
Turhaa dramatisointia. Ihmisen keho ei kestä ikuisesti, joten kun antaa periksi, ei pitkään hengissäpitoon pidä ruveta. Hengityskoneita tarvittiin esim. koronapotilaille tilapäisesti. Ne ei ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön. Jos ei itse hengitä, ei hengitä, eli kuolee. Näin käy kaikille paitsi superrikkaille, joilla oma kotisairaala hoitajineen, lääkäreineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
---
On ihan eri asia sanoa, että jäät ilman haluamaasi hoitoa koska olet niin vanha, kuin
Iso ongelma mun mielestä on se, että Suomessa on kivunhoidon osalta palattu takaisin keskiajalle. Joskus aikoinaan viisaudenhampaan poiston yhteydessä määrättiin mietoa opiaattia kuten esimerkiksi Panacodia, mutta nykyisin sitten esimerkiksi polven tekonivelleikkauksen jälkeen saat Panacodia. Mä olen kokenut molemmat ja voin kertoa, että se polven tekonivelleikkauksen jälkeinen kipu oli paljon pahempi kuin viisaudenhampaan poiston jälkeinen kipu. Eikä se Panacod edes auttanut siihen tekonivelleikkauksen jälkeiseen kipuun. Mun yhdelle tutulle tehtiin nyt syksyllä isohko leukaluuhun yltävä hammasoperaatio ja sai lääkkeeksi vain Buranaa.
Ymmärrän kyllä USAn opiaattiongelman, mutta ei Suomessa lääkärit ole koskaan kirjoittaneet kipulääkereseptiä muuhun kuin kipuun. Leikkauksen jälkeiseen kipuun lääkkeen on saanut viikosta tai parista korkeintaan kahteen kuukauteen. Jos senkään jälkeen ei ole pärjännyt, on selvitetty, mikä meni leikkauksessa pieleen tai mikä on se syy, joka kipua edelleen aiheuttaa. Toki on ollut varmaan niitäkin lääkäreitä, jotka ovat hövelisti uusineet vuodesta toiseen vahvojen kipulääkkeiden reseptejä, mutta veikkaan, että koko lääkärikunnasta he ovat olleet poikkeus. Nyt ei edes järkevät ja vastuuntuntoiset lääkärit uskalla määrätä potilailleen potilaan tarvitsemaa lääkitystä. Ja vain siksi, että jenkit on hölmöjä.
ALS-potilaathan ovat todella huonossa hoidossa, verrattuna moniin muihin sairauksiin. Esim. lääkitykseen ei ole Kela-korvaavuutta ja ne lääkkeet eivät olleet mitään edullisia. Tulee näistä jutuista mieleen että heistä ei välitetä koska diagnoosihan on joka tapauksessa kuolettava. Silti, näilläkin sairastuneilla pitäisi olla ihmisarvo. Ja tuo on vielä suomalaisten kansantauti, meillä yleisempi kuin muualla maailmassa.